Riv tekstmuren ned på din hjemmeside
Skal du have de besøgende gennem din tekst, skal den ikke opleves som en tekstmur. Hvordan du gør det, får du en række tips til her, hvor vi har samlet alt vores viden om brugen af koncentrationsintervaller, flere medietyper og adfærdsdesign i indholds- og webdesign.
Google præmierer til en vis grad sider med mange ord. Det har givet os hjemmesider med sider, der præsenterer den ene mur af tekst efter den anden. Det har en afskrækkende virkning på de fleste besøgende.
Ikke fordi vi ikke orker læse noget på nettet , for det vil vi gerne. Nej, det er på grund af de mange afbrydelser, vi hele tiden får i form at notifikationer fra sociale medier, indkommende e‑mails og alt muligt andet. Det betyder, at vi får svært ved at koncentrere os om at komme hele vejen gennem den lange tekst på siden.
De mange afbrydelser i vores hverdag betyder nemlig, at vi hele tiden benhårdt prioriterer, hvad vi skal bruge vores tid på. Skal vi fortsætte med det, vi foretager os nu, eller skal vi vælge at fokusere på en af de notifikationer eller andre afbrydelser, vi lige har modtaget.
Men opdeler du testen i flere, visuelt let identificérbare sektioner, gør du det nemmere for den besøgende at konsumere teksten mellem de forskellige afbrydelser. Samtidig bliver det lettere at holde på de besøgende og lettere for dem at finde tilbage til der, hvor de er kommet til, før de blev afbrudt.
Sådan får du større udbytte af dine webtekster
Hos Webtextshop har vi gjort det til vores mission, at gøre nettet værd at læse. Det sikrer vi ved gennem at levere tekster, der er opbygget, så de nedbryder den tekstmur, du ellers ville få, hvis vi bare skovlede ord ind på dine sider.
Det har vi skrevet en række artikler om, ligesom vi har flere artikler på vej om emnet. Dem finder du i oversigten herunder. Efter oversigten får du en kort introduktion til, hvordan du bryder tekstmuren ned.
Læs mere om hvordan du nedbryder tekstmuren
Tekst eller webdesign — hvad kommer først?
Teksten eller webdesignet? Hvad kommer først? Svaret er lige så enkelt, som det er indlysende. Når du først har indset det.
Sådan river du tekstmuren ned
Skal du øge chancen for, at holde de besøgende på din side, skal du bryde tekstmuren ned og designe siden, så det bliver nemt at læse den i flere koncentrationsintervaller. Det kræver en ny tilgang til opbygningen af tekst og indhold på siden.
Myten om vores guldfisk-hukommelse
Vores påståede guldfisk-hukommelse på 8 sekunder har ikke den betydning, alle troede. Læs med her og find ud af, hvad du i stedet kan lære af den sejlivede myte.
Jo! Vi vil gerne læse tekster på nettet!
Eksperterne siger, at vi ikke gider læse noget på nettet. Men når indholdet er godt og gennembearbejdet, og siden og teksten er sat flot og inspirerende op, har vi ingen problemer med at læse artikler på flere tusinde ords længde. Få beviset her!
Grafiske punktopstillinger
Grafiske punktopstillinger i starten af dine sider giver de besøgende et fængende element, der får dem til at blive længere på siden. Lær at skrive og bygge dem her!
Opdel teksten i nemt identificerbare sektioner
Ved at bryde tekstmuren ned i flere, visuelt let identificerbare sektioner, gør du teksten mere overkommelig og lettere at overskue for den besøgende. Sektionerne hjælper de besøgende gennem de mange ord på din side – og det kan mærkes på konverteringer og andre interessetilkendegivelser.
Det betyder, at den besøgende nemmere kan se, hvor de kan holde pauser i læsningen. Efter hver sektion kan de bedre vurdere, om der er nogle af afbrydelserne, de har modtaget under læsningen, der er vigtigere at tage sig af her og nu eller de vil læse videre. Samtidig bliver det nemmere for demat finde tilbage og fortsætte læsningen igen.
Kræver, at du gentænker dit indhold
Det kræver, at du gentænker dit indhold, så det er logisk opdelt i de enkelte budskaber og pointer, teksten skal give den besøgende. Hver af disse pointer eller budskaber bygger du indholdselementer til, som du samler i en separat sektion på siden.
De enkelte sektioner kan fremhæves på siden f.eks. ved at anvende forskellig baggrundsfarve på hver enkelt sektion – ganske som du kender det fra en landing page. Så bliver det nemt for den besøgende at identificere, at det pågældende indhold hører sammen.
Hver sektion skal svare til et koncentrationsinterval
Indholdet i den enkelte sektion skal virke så overkommeligt at konsumere, at den besøgende ikke vil betænke sig på at gå i gang med at læse det. Den besøgende skal gerne kunne komme igennem det på et forholdsvis kort tidsinterval.
Derved er der en god chance for, at den besøgende ikke bliver forstyrret af notifikationer eller andre afbrydelser under læsningen. Altså at læseren kan koncentrere sig uforstyrret under læsningen af hele sektionen.
Hver enkelt sektion svarer til et af de koncentrationsintervaller, vi opdeler vores virkelighed i. De enkelte koncentrationsintervaller kan have forskellig længde, alt efter hvor meget tid der er behov for, hvis den besøgende skal konsumere indholdet i sektionen.
Det er så op til læseren at vurdere, om de har den fornødne tid til rådighed til at læse den pågældende sektion. Eller de hellere vil bruge deres næste koncentrationsinterval på noget andet. Tricket er naturligvis at gøre dit indhold mere interessant end de alternativer, den besøgende har i øjeblikket.
Hver sektion skal udgøre en afsluttet enhed
Derfor er det vigtigt, at hver enkelt sektion udgør en afsluttet enhed i din tekst. Så får læseren læst hele det budskab eller den viden, der hører til den enkelte sektion i teksten.
Hver sektion skal udover teksten også gerne indeholde relevante billeder, animationer, videoer eller andre medier, der kan være med til at fremme forståelsen af indholdet. Det gør det lettere at konsumere indholdet for den besøgende.
Derudover skal teksten i hver enkelt sektion naturligvis være nem at overskue og læse. Det kan du gøre ved f.eks. at:
- Opdele teksten med mange og gerne flere niveauer af mellemrubrikker
- Anvende mange, korte afsnit med korte sætninger i brødteksten
- Bruge mange, relevante punktopstillinger ned gennem teksten
Indsæt kroge, der holder på læseren
Endvidere skal du sørge for, at der er så mange kroge som muligt. Derved kan du bedre holde fast i læserne, hver gang de er færdige med at konsumere indholdet i en sektion og dermed afslutter et koncentrationsinterval.
Formålet er at gøre den næste sektion så spændende, at den virker mere tillokkende for den besøgende at bruge et nyt koncentrationsinterval på. Helst mere interessant end nogle af de andre valgmuligheder den besøgende har efter afslutningen af det nuværende koncentrationsinterval.
Krogene kan du skabe gennem at:
- Reklamere i teksten for det næste koncentrationsinterval i slutningen af den foregående
- Indsætte relevante og interessante billeder med spændende billedtekster
- Animere visningen af sektionen med indholdet til det næste koncentrationsinterval
- Indsætte animerede illustrationer eller billeder, der fanger læserens opmærksomhed
- Opbygge en illustreret, mental model med nye elementer i hver af tekstens sektioner
- Indsætte pile som peger læserne videre til næste koncentrationsinterval
- Tilføje interaktive indholdskomponenter som aktiverer læseren
- Skifte mellem forskellige medier til de forskellige koncentrationsintervaller
- Anvende bucket brigades i teksten med jævne mellemrum, som gentænder læserens interesse
Tilbyd indholdet på flere medieplatforme
En anden effektiv måde til at sikre, at folk får konsumeret dit indhold, er ved at tilbyde det på flere medieplatforme. F.eks. i form af en oplæst version eller i form af en video, der opsummerer tekstens pointer.
Derved bryder du tekstmuren op på flere forskellige måder – både visuelt på siden og ved at tilbyde indholdet eller de vigtigste pointer herfra på flere medieplatforme. Det betyder, at den enkelte besøgende har frit valg til at konsumere indholdet på den måde, der passer bedst til dem.
Det øger chancerne for, at folk rent faktisk får dine budskaber og den viden, du gerne vil formidle til dem – også selv om du måske har mange tusinde ord på siden.
Ja, jeg vil gerne høre mere om, hvordan jeg bryder tekstmuren ned på min hjemmeside!
Copywriterne, der sikrer dig, de siger
Præstemarksvej 20–22
4653 Karise
Tlf.: 29 72 55 73
CVR: 36679220
Mail: info@yes-marketing.dk
Sidste nyt på vores blog:
Sådan bruger du bøger i markedsføringen
Hvor mange penge bruger dit firma på reklamegaver? Hvorfor ikke anvende det budget på bøger, du kan anvende i din markedsføring. Læs her hvordan!