Sådan bruger du misundelse til at sælge
Du kender det sikkert godt fra hverdagen. Din kollega, der er uddannet i det samme som dig, men som hele tiden snupper alle forfremmelserne for næsen af dig, selvom du er mindst lige så dygtig.
Eller naboen der hele tiden får noget nyt og smart til hjemmet, endskønt de begge to er ansat i stillinger, der lønmæssigt ligger på samme niveau som dig og din partner. Og de har hverken arvet eller vundet i lotto.
Begge dele vækker misundelse og et ønske om, at du kan opnå det samme som dem. Nogle lignende scenarier kan du med stor sandsynlighed sætte op, når du skal sælge dit firmas produkter og tjenesteydelser.
Opskriften på at bruge misundelse i dine salgstekster
Opskriften på at bruge misundelse i dine salgstekster lyder noget i den her stil:
Nogen som dig selv, har opnået noget, du selv ønsker, ved at gøre noget som du også sagtens kan finde ud af.
Det er især den sidste del af opskriften, der er farlig og som skal landes meget præcist, for at folk ikke finder på en undskyldning for, hvorfor dit produkt eller din tjenesteydelse ikke vil kunne hjælpe dem alligevel. Det kommer vi tilbage til lige om lidt.
Hvornår kan du med fordel bruge misundelse som en del af salgsteksten
Misundelse kræver lidt plads at få etableret. Derfor er det nok ikke lige noget, du skal bruge til en kort produkttekst. Men til længere produkttekster, landingssider og lange salgssider fungerer misundelse fint som en af de strenge, du kan spille på, når du skal sælge dit produkt eller din tjeneste ind.
Misundelse virker heller ikke lige godt til alle former for produkter og tjenesteydelser. Men du kan næste altid bruge et strejf af det til et eller andet, uanset om det er menstruationsbind eller coaching-sessioner, du skal sælge.
Sådan kan du bruge misundelse til at sælge produkter
Skal du bruge misundelse til at sælge produkter, kan det f.eks. være som den hemmelige fordel, den person kunden misunder, bruger til at opnå det resultat, som kunden også gerne vil opnå.
Sælger du f.eks. et bumseprodukt, kan det være, at du først beskriver den der irriterende klassekammerat, det aldrig er til at finde en bums eller hudorm på – som alle misunder for sin pæne hud.
Tænk, hvis du havde den samme lækre hud og ikke behøvede bekymre dig om bumser, der jo altid har det med at dukke op lige før den vigtige date eller den store fest.
Men måske bruger den bumseløse klassekammerat et særligt bumseprodukt som en del af sit daglige toilette. Det er hans eller hendes hemmelighed og det, der er årsagen til den helt perfekte hud. Men bare rolig! Vi har det lige her og du kan endda få det fragtfrit leveret. Så kan du også tage til fest næste gang, uden at skulle slås med en dum bums lige midt i fjæset.
Sådan kan du bruge misundelse til at sælge tjenesteydelser
Når du skal bruge misundelse til at sælge tjenesteydelser, handler det om at få italesat det, folk drømmer om og misunder hos andre – og så få forklaret dem, at de kan opnå nøjagtig det samme, bare ved at gøre en lille, overkommelig indsats og så i øvrigt bruge din tjeneste eller dit produkt. ”Du kan opnå dine drømme og komme til at se ud som alle andre bare ved …”
Her kan du både øse af dine personlige erfaringer, for at få kunderne til at misunde dig eller give kundereferencer, der får læseren til at misunde dine gamle kunder. Du kan også bruge det samme trick som med produkterne, hvor du finder en person, der er lige som dem selv og som de kan føle sig enten ligeværdige, bedre end eller se op til. Det sidste virker bedst, hvis det er en person, der allerede er kendt og respekteret i din målgruppe.
Uanset hvilken tilgang, du vælger, er det vigtigt, at du får introduceret dig, din kunde eller anden person, så det er tydeligt, at de er jævnbyrdige med målgruppen, får sat en tidsramme op for, hvor hurtigt folk kan forvente at se resultater, samt få aflivet eventuelle faktorer, som folk kan se som en undskyldning for, hvorfor det ikke skulle virke for dem.
Skal du f.eks. sælge et online marketing kursus, kunne du f.eks. starte sådan her:
”Da jeg startede min webshop for snart 4 år siden, havde jeg ingen ide om, hvad jeg kastede mig ud i. Stik imod alle venner og families gode råd forlod jeg min gode mellemlederstilling for at starte mit eget firma op inden for et helt nyt forretningsområde, som jeg basalt set ikke vidste noget som helst om overhovedet.
Men allerede to år senere kunne jeg trække dobbelt så meget ud af firmaet til mig selv her måned, som jeg havde fået i månedsløn i mit gamle job. Og siden er det kun blevet endnu bedre!”
Her får vi både givet læseren en tidsramme for, hvor lang tid der går, før de når et absolut acceptabelt mål. Samtidig får vi aflivet enhver formodning om, at du skulle have haft en hemmelig fordel i baghånden, som dit kundeemne ikke har.
Det skaber misundelse hos læseren, samtidig med at det fortæller dem, at dertil kan de også selv komme, hvis bare de tager det kursus, du er i gang med at sælge dem.
De fem undskyldninger folk bruger for, at det ikke passer på dem
Der hvor kæden nemt kan hoppe af, er, når læseren begynder at finde undskyldninger i din tekst for, hvorfor det scenarie du opstiller eller det produkt eller den tjenesteydelse, du vil sælge dem, alligevel ikke passer på dem eller vil virke for dem.
Generelt er der fem forskellige undskyldninger, som folk bruger. De kan dog alle tackles eller du kan på anden måde skrive dig ud af dem eller uden om dem i teksten. Det er i øvrigt stort set de samme undskyldninger, folk altid bruger for ikke at købe noget – uanset om der er misundelse indblandet i argumentationen eller ej.
Det drejer sig om:
- Socialt – Her bortforklares den pågældendes succes med, at vedkommende har nogle personer af en særlig kaliber i sit netværk, som kundeemnet ikke har. Vejen uden om den undskyldning er at forklare læseren, at det ikke er nødvendigt med den slags indflydelsesrige personer eller forklare dem, hvordan de selv får skabt den slags kontakter – hvis det da ikke indgår som en del af f.eks. det kursus, du er ved at sælge dem.
- Miljømæssigt – Måske mener dit kundeemne ikke, at de er i den samme position, har nok tid, har de fornødne ressourcer eller udstyr eller bor det rigtige sted. Identificer alle den slags undskyldninger og skriv dig ud af dem ved at forklare, at det kun kræver en kortere tids indsats hver dag, kan gøres hvor som helst og ikke kræver noget bestemt udstyr eller kun noget, som du ved kundeemnet med sikkerhed er i besiddelse af.
- Personlighedsmæssigt – Det kan også være, at folk ikke mener, de har de fornødne personlige kvaliteter. De er for generte, ikke modige nok, ikke fokuserede nok, alt for bekymrede eller hvad det nu kan være. De fleste af disse undskyldninger kan du skrive dig ud af, ved at bruge formuleringen ”Du behøver ikke være X, så længe du er Y og kan …”. Sælger du et kursus om at skrive gode blogindlæg, kunne det være noget i stil med: ”Du behøver ikke komme op med en genial ny ide til hvert eneste blogindlæg, så længe du ved en masse om en 4–5 emner inden for det område, du skriver om. Så kan du altid skrive om noget, som folk vil finde inspirerende og lærerigt at læse om”.
- Økonomi – Ikke at have råd til at gøre det, der skal til for at opnå det ønskede resultat, er altid en rigtig god undskyldning – og den der oftest kommer i spil. Skyd den ned ved at vise, at dit produkt eller din ydelse giver dem en billigere og økonomisk overkommelig vej til at opnå nøjagtigt det samme resultat.
- Evner, viden eller erfaring – Manglende evner, viden og erfaring er lige så populære undskyldninger som penge. Men heldigvis kan den slags oftest tillæres, eller der kan være en nemmere vej, der ikke kræver de samme evner, den samme viden eller de erfaringer, folk ikke har. Sælger du uddannelse, kan det være, det er lige præcis det, dit kursus giver læseren.
Hvordan du tackler de forskellige undskyldninger, kan gøres på forskellig måde, alt efter hvor meget plads du har til rådighed. Det kan f.eks. være en simpelt liste med undskyldninger og modargumenter eller en dygtigt sammensat Q&A‑sektion, der skyder alle undskyldningerne ned.
Men det kan også sagtens bare være skrevet ind i teksten, hvor det er relevant i sammenhængen – eller du kan skrive dig helt uden om det, ved at opbygge dit scenarie, så alle den slags undskyldninger bliver aflivet på forhånd. Som da vi aflivede formodningen om, at personen med webshoppen skulle have haft en hemmelig fordel, da han startede op med sit nye firma.
En lille dråbe misundelse sælger altid
Som du kan se, er det forholdsvist nemt at bygge misundelse af en eller anden form ind i din argumentation eller salgstekst. Men pas på! Den virker kun, så længe du holder dig til den positive form for misundelse og sørger for, at
- den person læseren skal misunde, er en, der ligner dem og
- har de samme midler til rådighed som dem, eller
- har brugt noget, der er overkommeligt for læseren at anskaffe eller opnå – måske gennem det produkt eller den ydelse, du sælger.
Sætter du det hele rigtigt op, vil dit potentielle kundeemne blive opmuntret til at slå til og købe det, du sælger – fordi det har givet andre den succes, de selv drømmer om!
Ellers kan vi hjælpe!
Hent den gratis
tjekliste med masser af viden, inspiration og idéer til at få flere salg online!
Med baggrund i erfaringerne fra titusindvis af landingssider opbygget af mere end 700 StoryBrand-certificerede guider over hele verden har vi skabt en tjekliste, der finder alle de svage punkter ved både forsiden og de vigtigste landingssider på dit firmas hjemmeside. Det er dem, som koster dig salget.
Test og optimér hver eneste af dine vigtigste sider på hjemmesiden ved at:
- Gennemgå tjeklisten over de 7 kritiske punkter, som de fleste misser
- Regne den pågældende sides score ud og se, hvordan den klarer testen
- Bruge de idéer og den inspiration, du får undervejs, til at forbedre konverteringen
Så kan du hurtigt få øget salget og skabt en bedre oplevelse for de besøgende!