Byg en landingside med storytelling, som lukker salget
Vil du gerne skabe en landingsside, som gør dit produkt til en lækkerbisken for krybdyrhjernen og skaber flere salg, end du kan drømme om? Læs med, og få opskriften her.
Ifølge hjerneforskeren Ernst Pöppel oplever vi verden i intervaller af 3 sekunder. Det svarer cirka til den tid, det tager at give hånd – eller stoppe noget mad i munden.
Ser noget ud til at tage længere tid end det, opdeler vi det i en sekvens af intervaller på 3 sekunder og får det gjort.
Det er værd at huske, når du skal skrive tekst til og designe din hjemmeside.
De første 3 sekunder bliver brugt på HERO-sektionen
Når en besøgende kommer ind på en landingsside, bliver det første 3 sekunders interval brugt på at finde ud af, om det, du tilbyder på landingssiden, i det hele taget er noget for ham eller hende, der besøger den.
Derfor skal toppen af landingssiden – HERO-sektionen – med det samme give den besøgende svar på:
- Hvilket problem, du løser for dem
- Hvilket udbytte, det giver dem
- Hvordan de får fat i det, du sælger
Derfor er det vigtigt, at du fjerner alt andet, fra toppen af siden, som støjer og ikke bidrager til svaret på de 3 spørgsmål – og at du holder teksten kort og designet overskueligt, så det er nemt at skimme. Og spørger tydeligt efter salget. F.eks. med en klar og tydelig CTA-knap – både i toppen og midt i HERO-sektionen.
Allerhelst skal det, du tilbyder, være noget, som giver den besøgende en gevinst, eller også skal det beskytte dem mod en fare. Så får du trigget krybdyrhjernen, dér hvor den er allermest følsom. Det øger chancerne for, at de besøgende bliver på din side.
Får de besøgende ikke svar på de tre spørgsmål inden for det første 3‑sekunders interval, de er på din landingsside, virker den enten for kompliceret eller irrelevant – og så er det nok nemmere at prøve et andet sted. Hos konkurrenten f.eks.
HERO-sektionen skal kunne overskues på 3 sekunder. Derfor er den opbygget på en måde, som understøtter det Z‑mønster, som øjet skanner en webside i.
Sæt gang i storytellingen
Skal du gøre landingssiden nem at konsumere i 3 sekunders intervaller, er det vigtigt, at du opdeler den tydeligt i sektioner, at hver sektion har et klart formål, og at det hele bindes sammen af en rød tråd, som gør det nemt at samle de enkelte sektioner til en helhed.
Her kan du med fordel bruge storytelling – fordi vi forstår verden igennem historier, og får vi ikke fortalt historien direkte, skaber vi den selv, for at forstå det, som vi ser.
Det første vigtige element i en god historie er spændingen. Derfor bruger du den første sektion efter HERO-sektionen på landingssiden til at skabe noget spænding ved at drysse et par saltkorn negativitet eller frygt ind i historien.
Fortæl f.eks., hvad folk risikerer, hvad de går glip af, eller hvad de ikke kan, hvis de ikke køber dit produkt.
Men overgør det ikke. For ligesom med salt i maden, gør for meget frygt eller negativitet dit budskab uspiseligt.
Skriv det kort, klart og tankevækkende – og slut af med at give de besøgende et klart call to action.
Jo mere “hårdtslående” og kortfattet du kan gøre teksten i denne sektion, jo større effekt har den på den besøgende.
Giv historien kontrast med gevinsten ved dit produkt
Det næste 3 sekunders interval på landingssiden skal fortælle de besøgende, hvordan deres liv vil se ud, hvis de køber dit produkt – og ideelt set skal den også forklare, hvordan produktet forhindrer det grimme i at ske, som du proklamerede i sektionen lige over.
Derved får du skabt en tydelig kontrast til den foregående sektion, ved at den fokuserer på gevinsten ved at investere i dit produkt eller din ydelse. Kontraster er noget, der fanger vores opmærksomhed. For vores hjerne har en symmetrisk forståelse af virkeligheden, og derfor har vi ekstra nemt ved at spotte det modsætningspar, som kontrasten mellem de to sektioner skaber.
Beskriv den største gevinst ved produktet som mellemrubrik i sektionen, og uddyb den med en kort underrubrik – og uddyb det yderligere, eller nævn 3 andre fordele for kunden i en grafisk punktopstilling neden under. Men ikke mere end 3. For så bliver sektionen for uoverskuelig.
Og slut endnu en gang af med at spørge efter salget.
Ved at lave opdelingen af teksten meget visuel og bruge korte, præcise mellemrubrikker i sektionens elementer bliver hjernen samtidig i stand til at skimme sektionen inden for et enkelt 3 sekunders interval – og kan så vælge at dykke ned i detaljen i det næste eller gå videre til den næste sektion på siden.
Selv om den besøgende vælger det sidste, har de stadig fået sektionens vigtigste pointer.
Design “værdi-sektionen”, så den er let at skimme og få øje på de gevinster, som produktet giver folk, hvis de køber det.
Præsentér firmaet som den venlige guide
Nu er scenen sat for den storytelling, du har opbygget din landingsside over. Så nu er det på tide, at du og dit firma kommer på banen. Ikke som helten – for det er kunden. Nej, dit firma er den venlige og kloge guide, der skal hjælpe kunderne med at løse deres problem ved hjælp af det, som I sælger.
Dit firma er kort sagt Obi-Wan Kenobi, og kunden er Luke Skywalker.
Det som kendetegner en troværdig guide, er empati over for heltens problem og en autoritet, der overbeviser helten om, at guiden kan hjælpe dem.
Så fortæl kunderne, at du godt kan forstå de negative følelser, som det problem giver, og som dit produkt eller din ydelse kan afhjælpe. Men du er her for at hjælpe dem.
Kom derefter med social proof, udtalelser fra andre kunder som du har hjulpet, eller noget helt tredje, der kan demonstrere, at du eller dit produkt kan løse opgaven og skabe den transformation, som kunderne drømmer om.
Og spørg så efter salget.
Brugen af mellemrubrikker gør det muligt at skimme sektionen inden for et enkelt 3 sekunders interval. Derfra kan hjernen så beslutte sig for, om den skal ofre flere 3 sekunders intervaller på dykke ned i brødteksten. Gør du brødteksten under hver mellemrubrik kort, gør du teksten mere tillokkende at dykke ned i. Samtidig hjælper du hjernen med at foretage opdelingen af teksten i en efterfølgende sekvens af 3 sekunders intervaller.
Giv kunderne en klar og enkelt plan
Ingen træffer en beslutning, hvis de ikke ved, hvad der kommer til at ske, når de siger ”Ja”. Derfor skal din landingssiden give de besøgende en klar og præcis plan for, hvad der sker, hvis de vælger at købe af dig.
Det bruger du det femte 3 sekunders interval til på din landingsside.
Det vigtigste er, at planen virker overkommelig. Derfor skal den helst kun være på 3 eller maksimalt 4 trin. Ellers bliver det for uoverskueligt for hjernen. Men allerbedst er kun 3 trin – fordi vi elsker treenigheder.
Så kræver det en længere proces at blive kunde i dit firma, bør du opdele processen i 3 overordnede dele – så du ikke skræmmer kunderne væk.
Allerhelst skal planens trin vise:
- Hvor nemt det er at få fat i dit firma
- Alt det I gør, for at kunden kan få succes
- Hvor fantastisk det bliver, når det er gjort
Og slut så af med endnu en gang at spørge aktivt efter salget.
Gør planen så visuelt enkelt som mulig med store tal, der nummererer de enkelte trin, og en kort tekst til hvert trin, der er opdelt i en kort mellemrubrik og en brødtekst, der er hurtigt læst .
Giv kunderne flere detaljer
Nu er vi efterhånden kommet så langt ned på siden, at det kun er de mest interesserede, som kommer så langt.
Derfor bør den næste sektion bruges på at give kunderne mere dybdegående information om det produkt eller den ydelse, som du sælger på landingssiden.
Brug sektionen på f.eks. at imødegå deres indvendinger, besvare de oftest stillede spørgsmål eller give en mere uddybende introduktion til produktet.
Det er samtidig også her, du kan skabe den SEO-mæssige vægt i teksten og f.eks. besvare longtails eller sørge for, at din landingsside kan findes på vigtige søgeord – hvis det er meningen, at landingssiden skal få en god placering i søgeresultaterne. For oftest skaber du jo trafik til dine landingssider via online markedsføring og andet indhold på landingssiden.
Igen er det vigtigt, at du gør teksten overskuelig og opdeler den med tydelige mellemrubrikker, så det er nemt at skimme siden på et 3 sekunders interval – og dykke ned i de enkelte sektioner i løbet af flere 3 sekunders intervaller efter hinanden.
Igen slutter du af med at spørge efter salget.
Igen gør en opdeling med mange, tydelige mellemrubrikker og en kort brødtekst under hver mellemrubrik det lettere for hjernen at skimme og opdele sektionen i 3 sekunders intervaller.
Giv dem en chance for en ny date
Som du måske har bemærket, spørger vi efter salget i hver eneste sektion. Det svarer lidt til at spørge din udkårne, om de vil gifte sig med dig på jeres første date – og det vil de sjældent, medmindre I er deltagere i et realityprogram.
For folk ved godt, at når de klikker på CTA-knappen, får de en emsig sælger i røret, der går målrettet efter at lukke salget. Eller signer sig op til at få et tilbud, som dit firma så efterfølgende vil forsøge at få dig til at bide på.
Men er den besøgende ikke kommet så langt endnu, er det vigtigt at have noget andet at tilbyde dem, der er så værdifuldt, at de gerne vil betale for det med deres mailadresse.
Så i denne sektion sælger du dit firmas leadmagnet ind. F.eks. den klassiske gratis e‑bog, et webinar eller noget andet, som kunderne vil værdsætte. Leadmagneten skal naturligvis helst passe til det produkt, du falbyder på landingssiden. Ellers er der ikke mange, som vil bide på krogen.
Derved giver du den besøgende mulighed for at få en ny, uforpligtende anden date med dig og dit firma – og kan så bruge den mail-serie, som følger op på leadmagneten, til at uddanne den besøgende til at blive kunde i dit firma.
Luk sektionen af med en kontaktformular, der kun spørger om de allermest nødvendige informationer (og allerhelst kun navn og e‑mailadresse), og slut af med en Tilmeld-knap, hvor teksten spiller på den fordel, leadmagneten giver dem.
Eller sæt en CTA-knap til landingssiden for leadmagneten, og udnyt, at vi som mennesker har en stærk trang til at afslutte det, som vi er begyndt på. Derfor giver det oftest et bedre resultat, hvis du sender folk videre til en ny side, hvor de kan læse mere om leadmagneten og udfylde kontaktformularen.
Sektionen med leadmagneten skal designes lige så spændende som hele landingssiden. Gerne med et billede af produktet og en tydelig formular og CTA-knap.
Nu er det på tide at tale om prisen på grisen
Nu er vi kommet så langt ned på landingssiden, at kun de allermest interesserede stadig er med. Så nu er det på tide at tale om prisen. For er produktet interessant, bliver folk ved med at scrolle, til de finder den.
Så ved at placere prisen langt nede på landingssiden, får du folk til at fortsætte længere ned ad siden, end de måske egentlig havde lyst til. Derved fanger de måske nogle flere af dine argumenter og andre guldkorn, som de ellers aldrig havde opdaget.
Opbygningen af prissektionen afhænger af det tilbud, du har til den besøgende. Sælger du kun et produkt i en fast konfiguration, skal du liste alle fordelene ved produktet og give dem prisen.
Er det muligt at vælge mellem flere konfigurationer eller f.eks. forskellige abonnementstyper, laver du en kasse til hver, hvor du lister fordelene og angiver prisen.
Men begræns opstillingen til maksimalt 4 (og allerhelst kun 3) valgmuligheder for at holde det enkelt og overskueligt. Har du flere valgmuligheder, eller sælger du flere produkter, bør du opsætte undersider og så lave en opdeling i 3–4 grupper, som du så linker videre til fra landingssiden.
Brug det klassiske pristabel design med enten en CTA- eller en “Læs mere”-knap i hver boks.
En video holder folk længere på siden
Har du en kort video, der præsenterer, hvordan dit produkt løser kundernes problem, er det en god idé at inkludere den på siden.
Den behøver ikke nødvendigvis at komme til allersidst. Den kan sagtens komme, allerede efter du har præsenteret værdien af dit produkt. Altså lige efter det tredje 3 sekunders interval på siden.
Sæt den aldrig højere oppe end det, selv om det virker tillokkende, fordi videoer er kendt for at holde kunderne længere tid på siden. Men ved at du først får sat gang i storytellingen ved hjælp af de tre første sektioner, øger du chancen for, at folk rent faktisk går i gang med at videoen.
Sæt en overskrift og en mellemrubrik over videoen, som sælger den ind – og slut så af med at spørge efter salget. Ganske som i de andre sektioner på nær den med leadmagneten.
Husk at sætte en fængende mellemrubrik over videoen, og en underrubrik lige nedenunder, der sælger videoen ind. Samt selvfølgelig en CTA-knap som spørger efter salget.
Slut af med rodebunken
I footeren på landingssiden samler du kontaktinformationer og alt det, der er nødvendigt, som du ikke har fundet plads til andre steder på siden.
Det gælder også menuen, som du ellers ville sætte i toppen. For ved at du fjerner menulinjen i toppen, kan du bedre sikre, at du får sat gang i storytellingen, inden du giver den besøgende andre muligheder. Ja, faktisk anbefaler vi, at du altid sætter menuen ned i footeren på hele hjemmesiden.
For dels leder den ikke de besøgende på afveje, og dels er folk i dag så vant til at scrolle, at de gladeligt ruller helt ned i bunden af siden for at finde de informationer, de er på jagt efter.
Saml alt pligtstoffet og alt det, der ikke er plads til andre steder i rodebunken – herunder “menulinjen” – i sidens footer.
Du kan godt lave op på rækkefølgen, men …
Som allerede nævnt kan du godt flytte rundt på rækkefølgen af de enkelte sektioner på landingssiden.
Men bare ikke de tre første sektioner. De sætter scenen og skaber udgangspunktet for storytellingen. For er folk først begyndt på en historie, vil de gerne have slutningen med. Derfor er der større chancer for, at de besøgende bliver hængende, hvis du ikke piller ved rækkefølgen på de 3 første sektioner.
Få skabt en landingsside med en spændende storytelling
Synes du, det lyder kompliceret at bygge siden op i de sektioner, jeg har gennemgået ovenfor, og få sikret, at hver sektion er til at overskue eller konsumere på et 3 sekunders interval?
Så klik på knappen herunder, og få os til at hjælpe dig.