Derfor virker storytelling også B2B
Grundlæggende set er B2B storytelling ”bare” B2C storytelling på steroider.
For med B2C skal du kun overbevise en enkelt kunde ad gangen. Men med B2B skal du overbevise alle dem, som er med til at træffe beslutningen.
Før jeg begyndte at arbejde med storytelling 💬, troede jeg, at det kun virkede for B2C kunder.
Men det har jeg for længst fundet ud af, er forkert. Storytelling virker 💪 også på B2B kunder – og nu skal du høre hvorfor:
Grundlæggende set er B2B storytelling (og markedsføring) jo egentlig ”bare” B2C storytelling på steroider.
For B2C skal du kun overbevise en enkelt kunde ad gangen.
Men B2B skal du overbevise alle dem, som er med til at træffe beslutningen.
Hver enkelt beslutningstager er “bare” en forbruger med et problem
Men hver især er de jo egentlig også “bare” en forbruger, som har individuelle udfordringer og problemer 😵💫, som de gerne vil have løst i relation til det, dit firma eller produkt kan løse for det firma, hvor de er ansat.
➡️ Direktøren eller ejerlederen sidder måske og ærgrer sig over, at hans firma bliver kørt agter ud af konkurrenterne, fordi han mangler nogen eller noget, som kan løse problemet.
➡️ Mellemlederen er irriteret over, at han ikke kan få lov at ansætte flere folk i sin afdeling, fordi der ikke er råd til det, så længe problemet ikke er blevet løst.
➡️ Medarbejderen skal måske løbe dobbelt så stærkt i hverdagen og er blevet godt stresset, fordi han ikke har fået de kollegaer til at aflaste ham, som firmaet ikke har råd til at ansætte på grund af problemet.
➡️ Regnskabschefen frygter, hvad der sker, hvis de ikke får løst problemet. For det er aldrig nemt at få job igen, hvis du har været regnskabschef i et firma, der er gået nedenom og hjem.
Derfor virker storytelling også fantastisk i B2B markedsføring. Udfordringen er “bare, at du skal have spundet en fortælling 🗣️, som overbeviser hver enkelt af beslutningstagerne om, at netop deres problem eller frygt bliver løst, bare de vælger dit firma eller produkt.
Det er dér, steroiderne kommer ind i billedet 😀.
Og så behøver det ikke være kedeligt
Må B2B kommunikation godt være humoristisk?
Er du en af dem, som svarer “NEJ”, bør du skynde dig at læse videre – og du, som svarer “JA”, må også godt 😉.
For ifølge undersøgelser foretaget på Annenberg School for Communication og School of Communication at Ohio State University husker folk bedre nyhedsindslag om politiske og andre lidt tungere emner, hvis de har et humoristisk tvist. Og de deler oftere nyheden med andre, netop på grund af humoren.
Det gælder også alle andre former for seriøse budskaber. 👀
Hvor mange sjove reklamer husker du ikke selv – også måske både 10, 20, 30 eller 40 år senere.
Jeg har to modne frugter …
Hvad så, Polle?
Blå er den farve …
Og sådan kunne jeg blive ved
Så vær lidt mere loose 🤪 i din B2B kommunikation, skil dig ud fra konkurrenterne, og bliv husket bedre af dem, du gerne vil have som kunder.
Og brug storytelling til at overbevise beslutningstagerne en efter en.