Kunderne husker kun dit firma for en ting — så hvad skal det være?
De fleste kunder husker kun dit firma for en enkelt ting. Så hellere blive husket for en sag, som du og dit firma kæmper for, eller et problem I bekæmper, end for et enkelt produkt eller en produktkategori. Læs med her, og find ud af, hvordan du finder den sag, dine kunder skal huske dit firma for.
Har du nogensinde oplevet, at kunderne bliver overrasket over, at du også sælger andre former for produkter eller ydelser? Selv om det står klart og tydeligt på hjemmesiden. Eller har du nogensinde forsøgt at pitche en helt anden type produkter til en kunde, end de normalt køber af dig? Uden at de så meget som virker bare en lille smule interesserede, selv om de tydeligvis har behovet.
De fleste husker kun dit firma for én ting
Det skyldes, at folk normalt kun husker et firma for én og kun én ting. Det er typisk den type produkter, som de først købte hos firmaet. Firmaet bliver simpelthen et synonym for den slags produkter. Så næste gang, de skal have den slags ting, er det det firma, som de kontakter.
Det er jo sådan set en god ting. For så er der større chancer for, at de kommer tilbage og køber mere af det samme hos dig næste gang, de har brug for det.
Men!
Medmindre du f.eks. er en kontorforsyning eller et supermarked, der jo netop er kendt for deres store udvalg af forskellige produktkategorier, kan det være meget svært at overbevise kunderne om, at de også kan købe andre ting af dig, end de normalt plejer at gøre.
Det gør det samtidig svært for dig at udvide din forretning med nye varegrupper – særligt hvis de ligger langt fra den type produkter eller ydelser, som du ellers er kendt for at sælge.
Så er du startet op i et relativt snævert marked – eller sælger noget, som kunderne typisk kun har brug for at købe en enkelt eller nogle få gange – kan det være svært at få din forretning til at vokse.
Så hellere være kendt for en sag
Men når folk nu kun kan huske dit firma for én enkelt ting, er det bedre at være kendt for en sag end for de produkter, du sælger.
Så er du ikke nær så begrænset i hvad du kan sælge kunderne af produkter og ydelser – så længe de støtter op om den sag, som dit firma er kendt for.
Et par eksempler på en god sag
Tag f.eks. et firma som er kendt for at en enkelt eller to produkttyper, hvor det tilmed er ret begrænset, hvor meget mersalg kunderne lægger i butikken, når de først har købt én gang.
Men er firmaet i stedet kendt for at bekæmpe f.eks. et stort samfundsproblem, f.eks. kriminalitet, får de lettere ved hele tiden at vende tilbage til kunderne, og sælge dem noget inden for andre produktkategorier. Så længe disse produkter eller ydelser støtter op omkring bekæmpelsen af kriminalitet.
Det kan også være det helt klassiske eksempel med firmaet, som f.eks. startede med at sælge økologiske dyner til babyer og småbørn. Ved i stedet at profilere sig som et firma, som kæmper for en sundere og mere giftfri hverdag for vores børn, kan de nemt udvide med alt lige fra tøj over møbler og til legetøj – så længe produkterne er økologiske, bæredygtige, miljørigtige og uden farlig kemi.
Skaber et stærkere bånd til kunderne
Er den sag, som dit firma kæmper for, én som virkelig taler til dine kunder, får I et meget stærkere bånd. For hvis kunden går meget op i sagen, er han eller hun naturligvis også interesseret i at promovere dine produkter eller ydelser over for sit netværk. Samt interesseret i at støtte din ”kamp” for sagen ved at købe mere af dig.
Ingen har mere engagerede og støttende ”kunder” end miljø- og dyrebeskyttelsesorganisationer. Så kan du finde en bare tilnærmelsesvis lige så god og retfærdig sag at kæmpe for i dit firma, er der ingen grænser for, hvad du kan få dine kunder til at gøre for at støtte sagen.
Det handler ikke om sponsorater
Det er vigtigt, at du er med på, at det her ikke bare handler om at sponsere en eller anden forening, som kæmper for en god sag. Det smitter kun i nogen grad af på dit firmas image.
Nej, kæmper dit firma direkte for sagen ved at sælge produkter og ydelser, som fremmer eller bekæmper et eller andet, føler kunderne, at de selv gør noget aktivt for sagen. Det får dig til at blive en stærk partner i kundernes kamp for netop den sag.
Hvordan finder du en stærk sag at blive husket for?
Skal du finde en god sag, som er både relevant og nem at huske for dine kunder, kan du med fordel se nærmere på:
- De problemer og udfordringer, dine produkter og ydelser løser for kunderne.
- Det overordnede filosofiske problem, kundernes udfordringer er symptomer på.
- Den trussel eller uretfærdighed, som dine kunder undgår med dine produkter.
Et af disse steder gemmer der sig ofte en sag, som du kan gøre til det, som dit firma kæmper for. Det vil helt naturligt også være en sag, som kunderne vil støtte op om og være interesseret i at læse mere om. Fordi det er en del eller måske ligefrem en irritation i deres hverdag.
Så:
- Start med at liste alle de problemer, som jeres produkter eller ydelser hjælper kunderne med
- Find det overordnede filosofiske problem – eller det onde, som problemerne er symptomerne på
- Skriv derefter et stærkt mission-statement eller manifest, der forklarer, hvordan I kæmper for sagen, og hvad kunderne får ud af at støtte op om både sagen og dit firma.
Når du har været disse tre trin igennem, har du fundet noget, som det er nemt for kunderne at huske dit firma for – og fået formuleret et stærkt budskab, som sælger sagen ind til dine kunder.
Få sparring til at finde din sag – og hvordan du bruger den i din markedsføring
Vil du have hjælp til at finde den sag, som vil gøre det nemmere for kunderne at huske dit firma? Eller hjælp til at formulere en strategi eller det mission-statement, som skal sælge sagen ind til kunderne?
Så kontakt os allerede i dag ved at klikke på Kontakt os-knappen nedenfor. Eller send en mail til info@yes-marketing.dk, eller giv os et ring på 29 72 55 73!