Hvordan overbeviser du krybdyrhjernen om, at du har det bedste produkt?
Det er krybdyrhjernen, der træffer alle vores beslutninger – også når vi skal købe noget. Derfor er det vigtigt, at du ved, hvordan du får gjort krybdyrhjernen interesseret i dit produkt. Og får den til at vælge det frem for konkurrenternes.
Det er krybdyrhjernen, der træffer alle vores beslutninger – også når vi skal købe noget. Derfor er det vigtigt, at du ved, hvordan du får gjort krybdyrhjernen interesseret i dit produkt. Og får den til at vælge det frem for konkurrenternes.
Krybdyrhjernen er den ældste del af vores hjerne. Dens vigtigste rolle er at holde os i live. Så selvom den med tiden har fået følgeskab af andre mere raffinerede og klogere hjernedele, er det stadig den, der basalt set træffer alle vores beslutninger.
Derfor er det vigtigt, at du får gjort krybdyrhjernen opmærksom på det produkt, du gerne vil sælge. Og får den til at træffe en beslutning om at købe det frem for konkurrenternes produkter.
7 stimuli, som trigger krybdyrhjernens opmærksomhed
Vil du have krybdyrhjernens fulde opmærksomhed, skal du spille på de 6 stimuli, som hjerneforskningen har fundet ud af, aktiverer krybdyrhjernen. Og helst så mange af dem som muligt.
De 7 stimuli handler om, at krybdyrhjernen:
- Er meget selvcentreret – så alt hvad der gavner dens velbefindende og overlevelse, eller kan beskytte den mod en fare, er interessant.
- Er god til at spotte kontraster 🛡– som f.eks. før/efter, risikabelt/sikkert, eller hurtigt/langsomt. Så sørg for at tydeliggøre kontraster som f.eks. fordele og ulemper, eller hverdagen før og efter købet.
- Bedst forstår håndgribelige input 👊🏻 – så det nytter ikke at skrive, at dit firma er et af de førende. Der er DET førende – du skal “bare” finde et punkt i relation til produktet, hvor I rent faktisk er det.
- Tænker visuelt 👀– fordi den ikke forstår ord. Så undlad abstrakte begreber, og beskriv tingene, så de er lette for krybdyrhjernen at se for sig. Så skriv ikke f.eks. “skalérbart” – det er bedre at skrive “nemt at udvide”.
- Husker bedst det første og det sidste 🔢– så start din tekst med dit vigtigste budskab og afslut teksten med at gentage det. Det øger chancerne for, at det rent faktisk bliver opfattet og husket.
- Er meget følelsesladet 😢– derfor er det vigtigt at spille på både de negative følelser folk har om det problem, de skal have løst, og beskrive de gode følelser, de kommer til at opleve, når problemet er løst med dit produkt.
- Forstår verden gennem fortællinger🗣️ - Lige siden urtiden har vi brugt fortællinger til at dele viden og erfaringer med andre. Derfor er vores hjerne gearet til at spotte elementer, som vi kan sætte sammen til en fortælling. Derfor skal du anvende storytelling i markedsføringen.
Indarbejder du disse stimuli i din tekst, øger det sandsynligheden for, at du får fanget og fastholdt krybdyrhjernens opmærksomhed så længe, at den besøgende fanger dit budskab – og måske ligefrem handler på det.
Sådan overbeviser du krybdyrhjernen om, at dit produkt er det rigtige
Skal du øge sandsynligheden for, at krybdyrhjernen beslutter sig for at købe netop det produkt, du vil sælge, viser erfaringer fra hjerneforskere, sælgere og copywritere, at du skal:
- Fastholde krybdyrhjernens opmærksomhed 🤩 ved at blive ved med at spille på de stimuli ovenfor, som trigger krybdyrhjernens opmærksomhed.
- Få krybdyrhjernen til at se 👀, hvordan dit produkt eller din ydelse kan ændre hverdagen, så den slipper af med det problem, der forhindrer den i at få det, den drømmer om – eller sætter den i stand til at beskytte sig bedre mod en fare.
- Få den til at forstå værdien 🥇af netop dit produkt og firma ved at gøre fordelene ved dit produkt eller din ydelse relevant for krybdyrhjernens overlevelse – og slå på, hvordan dit produkt gør det på en bedre måde end konkurrenterne.
- Bevise udbyttet 🪙ved at fortælle om, hvordan dit produkt har hjulpet andre kunder, og givet dem succes. Har du ingen testimonials endnu, kan du også bruge en demonstration af produktet, komme med social proofs eller andre former for statistikker, der beviser produktets værdi og troværdighed. Har du heller ikke det, kan du i stedet udstikke en stærk vision for, hvordan dit produkt kan ændre verdenen for dem, som køber det.
- Håndtere de indvendinger, som krybdyrhjernen måtte have 🤷🏻♂️mod at købe produktet eller mod at købe af netop dit firma. Jo mere risikofrit, sikkert og nemt du kan få det til at se ud at handle med dig, jo mere tillokkende bliver det for krybdyrhjernen at vælge dig.
- Trigge beslutningen ✅ ved at slå på en eller flere af de 7 emotionelle triggere, som krybdyrhjernen reagerer på samt spørge direkte efter salget. Spørger du aldrig efter salget, risikerer du, at din kunde aldrig tager en beslutning.
Så kan du trigge krybdyrhjernens opmærksomhed, og fastholde den længe nok til. at du kan levere de informationer, som den rent faktisk har brug for, når den skal beslutte sig, er der større chance for, at du får solgt dit produkt.
Vil du gerne have hjælp til at gøre dine tekster mere interessante for krybdyrhjernen, er det bare at klikke på knappen her: