Spænder janteloven ben for din hjemmeside?
Det er klart, du er stolt af dit firma, og gerne vil bruge din hjemmesiden til at fortælle kunderne om alt det, som I er gode til. Men det bringer dig i fare for, at janteloven spænder ben for din hjemmeside – og at indholdet distancerer sig fra kundernes behov. Læs her hvorfor, og hvordan du meget hellere skal gribe teksten på hjemmesiden an.
Du startede sikkert dit firma på baggrund af en god ide. Og det der med salg, markedsføring og hjemmesider har du aldrig beskæftiget dig så meget med. Men det er jo noget du skal have gang i, hvis dit firma skal sælge nogle af de produkter og ydelser, som det producerer.
Derfor kigger du oftest lidt på konkurrenternes hjemmesider, tilmelder dig nogle af deres nyhedsbreve og ser, hvad de andre i branchen gør. Og så gør du nogenlunde det samme.
Dit firma bliver usynligt for kunderne
Dermed ender du med at gøre dit firma totalt usynligt for kunderne.
For når du siger det samme som alle andre, skiller du dig ikke ud fra mængden – og der er ikke noget, som gør det nemt for kunderne at huske dit firma
Så den dag, folk skal bruge det, som du kan hjælpe dem med. Ja, så er der ikke nogen, der lige tænker, at det kan dit firma klare for dem.
Du risikerer janteloven spænder ben
Samtidig er du jo stolt af det, du gør. Så det er da klart, at du gerne vil fortælle folk om, hvor god du er, og hvorfor de skal vælge dit firma frem for konkurrenterne.
Men når du hele tiden taler om dig selv, og skriver om ”vi” og ”vores”, skaber du afstand til kunderne.
Du risikerer også, at den indre jante begynder at stille spørgsmålstegn ved, om ”vi” nu også er så gode, som ”vi” hele tiden siger.
Vær ikke den irriterende bordherre
Ja, rent faktisk kommer du til at lyde lige som den der irriterende bordherre eller ‑dame til familiefesten, der kun snakker om sig selv.
For selv om du er stolt af din forretning, handler det først og fremmest om kunderne. Din egen forretning bliver først interessant, når du har overbevist kunderne om, at du kan løse deres problem.
Start der, hvor kunderne er
Så hvis du i stedet skriver noget om det problem, folk har søgt efter, når de kommer ind på jeres hjemmeside, og taler direkte til dem, og bruger ”du”, bliver du meget mere nærværende og relevant for kunderne.
De er jo totalt lige glade med, om du har 17 medarbejdere, og er uddannet hos en kendis i branchen. Det er totalt irrelevant for dem, hvis de f.eks. står med et sprunget vandrør.
Men kan du give dem nemme 5 tips til hurtigt at stoppe vandet, så de kan begrænse vandskaderne, er der meget stor sandsynlighed for, at de også tager fat i dit VVS-firma til at fikse problemet – når altså først de har fået lukket for vandet, sådan som du har beskrevet det.
Tænk selv efter, hvilke hjemmesider du vælger at læse videre på, når du har et problem, du skal have løst.
Den sikre plan til at kapre kunderne
Så skal du have hjemmesiden til at give dig nogen kunder, skal du:
- Starte der, hvor kunderne er, når de lander på dit firmas hjemmeside
- Give dem nogle løsninger, som overbeviser dem om, du er eksperten
- Spørge efter salget, og gør det nemt for dem, at kunne få fat i dig
Det sidste glemmer mange, fordi de er bange for at komme til at virke for sælgende på folk. Men spørger du ikke efter salget, og giver folk en nem mulighed for at få fat i dag, får du dem heller ikke til at handle.
Derved er du samtidig sikker på, at du skiller dig ud fra dine konkurrenter. For 9 ud af 10 firmahjemmesider skriver stadig kun om firmaet selv – og regner så med, at de besøgende har viden og ekspertise nok om dets fagområde til at finde ud af, at det er det her firma, som er det bedste.
Undgå at janteloven spænder ben for din hjemmeside
Men det kan være svært at få vendt din tilgang til det, du skriver på hjemmesiden, når det nu er noget helt andet, du er god til og tænder på rent fagligt.
Her kan vi hjælpe. Bare klik på Kontakt os-knappen herunder, send en mail til info@yes-marketing.dk, eller giv os et ring på 29 72 55 73. Så kan du få noget indhold på din hjemmeside, som janteloven ikke kommer til at spænde ben for effekten af.
Derfor reagerer kunderne ikke på din online marketing!
Får du ikke nok ud af din online markedsføring? Eller salg og henvendelser nok fra jeres hjemmeside, jeres email-kampagner, eller jeres tilstedeværelse på de sociale medier.
Så er du ikke alene!
I denne e‑bog får du:
- de 6 mest almindelige grunde til, at kunderne ikke reagerer
- opskriften på, hvordan du skaber en kunderejse, der virker
Så hold op med at kaste penge efter markedsføringskampagner, der forvirrer kunderne, og ikke giver dig nogle salg!
Hent e‑bogen her, og lær hvordan du skaber en kunderejse med klare budskaber, dine kunder kan forstå, og som får dem til at reagere!