Er budskabet klart,
står kunderne parat!
Hvis dit budskab er klart og virker relevant på målgruppen, skal den nok lytte. Hvordan du sikrer det, får du et par tips til i denne artikel.
Din hjemmeside kan være lige så flot og smart designet, det skal være. Og indeholde alt den viden og alle de tekniske finurligheder om dine produkter og dit brand, som du kan komme op med. Uden at du får solgt noget som helst!
For sandheden er, at folk ikke køber de bedste produkter! Nej, de køber dem, de hurtigst kan forstå. Dem der er beskrevet, så det er klart og tydeligt for enhver, hvilke fordele produktet giver, og hvorfor det er relevant for dem, der læser med.
De, der siger det rent ud, løber med kunderne
Det firma, der kommunikerer deres budskab tydeligst til målgruppen, er dem, der løber med ordren. Det kan sagtens være, at du har et meget bedre produkt. Men det opdager målgruppen aldrig. For de har allerede købt hos konkurrenten med det klareste budskab.
Men hvorfor er det sådan?
Jo, det skyldes, at den del af hjernen, der kaldes krybdyrshjernen altid:
- Fokuserer på at holde dig i live
- Vælger det, den forstår først
Disse to meget enkle regler har holdt os i live lige siden urtiden. For derved kan krybdyrhjernen altid nemt og hurtigt vurdere, om det du ser på lige nu, er en trussel, eller noget du kan spise. Eller i det mindste er ufarligt.
Så hvis dit budskab ikke har noget med læserens overlevelse eller andre vigtige behov at gøre, får du dem aldrig til at lytte. Der er aldrig nogen, der har fået mad på bordet, fordi de har handlet med et firma, der har over 30 års erfaring, 4.000 ansatte i 11 lande og en erhvervskendis som formand for bestyrelsen.
Og når vores krybdyrhjerne hele tiden har travlt med at skulle scanne omgivelserne for trusler eller føde, magter den simpelthen ikke også at skulle bruge en masse mental energi på at forstå komplicerede ting.
Så den løsning, krybdyrhjernen først kan forstå – og som ikke virker som en trussel – er den, den vælger. Alt andet bliver valgt fra, fordi det vil kræve for meget tid og kræve alt for meget energi at forstå.
Formulér dit budskab, så det bliver en lækkerbisken for krybdyrhjernen
Fordi krybdyrhjernen altid fokuserer på vores overlevelse, skal du beskrive, hvordan det du sælger, hjælper dine kunder med at overleve – eller i det mindste giver dem en mere tryg eller lettere hverdag. Eller giver dem større anseelse, får dem til at se mere intelligente ud, eller skaffer dem den forfremmelse, de har jagtet så længe. Så skal de nok lytte til dig.
For ikke at udmatte krybdyrhjernen er det også vigtigt, at du ikke bruger en masse krudt på at fortælle folk, hvor smart, dygtig og belært du er. Eller hvor avanceret og utrolig raffineret dine produkter eller ydelser er. Eller dykker ned i alle mulige tekniske detaljer, fordi du tror, det vil overbevise kunden om, at I er det rigtige valg.
I stedet opnår du det helt stik modsatte. Kunderne holder op med at læse og op med at lytte, fordi det kræver for meget energi at forstå det, du skriver.
Hvis du forvirrer, er det en forbier
Så skal du kommunikere klart og tydeligt, skal det du skriver:
- Overbevise kunderne om, at dit budskab er vigtigt for deres overlevelse, tryghed eller anseelse
- Være beskrevet så enkelt og letforståeligt, at de ikke skal bruge en masse energi på at forstå det
Derved opnår du også, at folk meget lettere kan huske, hvad det er for produkter og tjenester, du sælger. Og hvornår de har brug for dem. Det er smart for dig, den dag kunderne rent faktisk står i en situation, hvor de har brug for præcis det, du sælger.
Prøv engang at tjekke din egen hjemmeside, og stil disse tre spørgsmål til alt, hvad du har skrevet:
- Får teksten mit produkt til at virke vigtigt for kundernes ”overlevelse”?
- Er al tekst skrevet så enkelt, at det er nemt og enkelt at forstå?
- Kan dine kunder nemt huske og forstå, hvad det er, du sælger?
Hver gang det, du skriver, forvirrer, er det en forbier!
Sker det alt for mange steder, er det en god idé at tage fat i os!
Hent den gratis
tjekliste med masser af viden, inspiration og ideer til at få flere salg online!
Med baggrund i erfaringerne fra titusindvis af landingssider opbygget af mere end 700 StoryBrand certificerede guides over hele verden, har vi skabt en tjekliste, der finder alle de svage punkter ved både forsiden og de vigtigste landingssider på dit firmas hjemmeside. Det er dem, som koster dig salget.
Test hver eneste siden for sig, ved at:
- Gennemgå tjeklisten over de 7 kritiske punkter, de fleste misser
- Regne landingssidens score ud, og se, hvordan den klarer testen
- Få masser af ideer og inspiration til at forbedre konverteringen
Så kan du hurtigt få øget salget og skabt en bedre oplevelse for de besøgende!