Lok dem med uimodståelige småkager og sælg som aldrig før
Når du skal have kunderne til at blive opmærksomme på dine produkter og deres kvaliteter, handler det om, at få produkterne til at se ud som om, de kan opfylde kundernes drømme. Behov er ikke godt nok. For det er kun drømme, der kan bruges som lokkende småkager.
Skal du gøre et produkt nærmest uimodståeligt og få det til at fremstå som noget nær en nødvendighed at eje, skal du kende dine potentielle kunder ret godt. For det handler nemlig ikke om at falbyde og italesætte produkternes egenskaber. Dem er folk ligeglade med, så længe de ikke har besluttet sig for at købe et konkret produkt endnu.
Før folk kommer så langt, starter de nemlig først med at finde ud af, hvad det i det hele taget er for et slags produkt eller en type ydelse, der er løsningen på deres problemer eller behov. I den proces er det en god ide at få fanget potentielle kunder så tidligt i forløbet som muligt. Derved kan du bedre præparere dem, så det ender med, at det er jeres produkt eller tjenesteydelse, de vælger.
For at få netop dit produkt til at virke som den bedste løsning, skal du tale til noget højere og mere end bare de simple behov. Vi skal have fat i folks drømme og bruge en salgsformular, der har været anvendt i århundreder.
Giv dem noget, så de kan nå småkagerne
Lad os for et øjeblik konvertere folks drømme til en dåse med småkager, der står på øverste hylde i et højt skab. Kagedåsen står så højt oppe, at den ikke er til at nå. For at kunne nå den, skal du have fat i noget at stå op på. Det er det produkt eller den tjenesteydelse, du sælger. Den virker som skammel eller trappestige, så det bliver muligt at nå småkagerne i dåsen oppe på den øverste hylde.
Men for at folk i det hele taget vil gide række ud efter skamlen, skal du først forklare, hvor lækre småkagerne er. Dine kunder skal på det nærmeste kunne smage dem og føle, hvor godt det vil være at spise dem. De skal være helt uimodståelige!
Det gør du dem ved at få kundeemnerne til at forestille sig, hvor godt det vil føles for dem, at få opfyldt deres drømme – eller som minimum få opfyldt den mindst acceptable forandring på vej mod drømmen.
Når du først…
Det findes der flere måder at gøre på. Den første handler om, at fortælle hvad det kræver for at opfylde drømmen eller få dem til at forestille sig det resultat, de opnår. Dernæst fortæller du dem så, hvad det vil betyde for dem på langt sigt og hvordan det vil føles for dem.
- Når du først har tabt dig 10 kilo, kan du bestille tøj hjem fra nettet, uden at skulle bekymre dig om, hvorvidt du kan være i det.
- Når du først har fået løst dine problemer med dårlig udluftning, vil du få et meget sundere indeklima. Så slipper for altid at døje med tørre slimhinder og kommer til at få det meget bedre end i dag.
- Når først du har fået købt dig en mindre bil, kommer du til at bruge færre penge på brændstof. Det vil give dig ny luft i økonomien og en meget bedre samvittighed over for miljøet.
Beskriv det succesfulde øjeblik
En anden måde at italesætte drømmen på, er ved at beskrive det øjeblik, hvor kunden beviser over for omverdenen, at han eller hun har opnået sit drømmemål. Her skal du fokusere på:
- Hvor det foregår
- Hvad der sker
- Hvem der er tilstede
- Hvordan det føles for hovedpersonen
Det kunne f.eks. udmønte sig i en lille fortælling som denne:
”Tænk hvor fantastisk det vil være, når du en dag kan gå ind i en hvilken som helst tøjforretning sammen med din bedste veninde og hoppe i en kjole, der er to numre mindre, end du bruger i dag! Forstil dig hendes rosende kommentarer, fordi hun ved hvor meget du har kæmpet for at opnå dit flotte vægttab.”
Ved at italesætte kundernes drømme i både produktteksterne og i den content marketing, du udvikler for dine produkter og tjenesteydelser, gør du dine produkter til den skammel, der får læseren til at kunne nå deres drømme. Det skal du naturligvis italesætte både før og efter – især efter. Så er du helt sikker på, at have deres fulde opmærksomhed.
Har du brug for hjælp til at skrive tekster, der virker som småkager for dine kunder?
Så klik på Kontakt os-knappen herunder, giv os et ring på 29 72 55 73 eller send os en mail på info@yes-marketing.dk.