Mellemrubrikker, som får læseren gennem din tekst!
Mellemrubrikken er et af de vigtigste elementer i din tekst. Den giver overblik over tekstens opbygning, og bryder teksten på siden op, så den virker nemmere at komme igennem. Læs med her, og få alt at vide om, hvordan du skriver mellemrubrikker, der hele tiden lokker læseren videre i teksten.
Hvis afsnittene er læserens trædesten på vejen gennem din tekst, er mellemrubrikkerne de vejskilte, som hjælper læseren på vej.
Det er dem, læseren orienterer sig ved, når de skal finde rundt i teksten – og dem, der skal gøre læserne nysgerrige på at tage de næste skridt i teksten.
Samtidig er mellemrubrikkerne dem, der bryder teksten op i overkommelige dele. På grund af deres lette synlighed i teksten, bliver hver af dem et helle, du kan læse hen til, inden du tager dig en velfortjent pause på turen gennem teksten.
Er der mange mellemrubrikker i teksten, virker turen gennem teksten mere indbydende. Det får teksten til at se mere overkommelig ud. Er der omvendt langt mellem mellemrubrikkerne, virker turen til at at blive sværere. Det gør teksten mere strabadserende at komme igennem.
Hvad er en mellemrubrik?
En mellemrubrik fungerer som overskrift for de efterfølgende afsnit i teksten. Afsnittene frem til næste mellemrubrik omhandler det samme emne, eller hører sammen på anden måde – og giver en uddybning eller forklaring på mellemrubrikken.
Mellemrubrikken fungerer altså som en opdeling af teksten, der ligger på et niveau under overskriften. Afsnittene under de enkelte mellemrubrikker kan igen være underopdelt ved hjælp af en eller flere under-mellemrubrikker.
Formateret, så den træder frem i teksten
Mellemrubrikken og eventuelle undermellemrubrikker er formateret med en større skrift end brødteksten i afsnittene. Derved skiller den sig ud fra den omkringværende brødtekst, og er således også med til at opdele teksten rent visuelt.
Det gør det lettere for læseren at danne sig et overblik over teksten og dens opdeling bare ved at skimme mellemrubrikkerne.
Vigtige landmærker for skimmerne
Mellemrubrikker spiller derfor en vigtig rolle for det store flertal (omkring 80 % af dine besøgende), der skimmer teksten på siden, før de beslutter sig for, om den er værd at læse. For oftest er det eventuelle punktopstillinger og netop mellemrubrikkerne i teksten, som skimmerne starter med at se nærmere på – netop fordi de stikker ud i teksten, og er nemme at få øje på.
Her har en fængende, begejstrende og velformuleret mellemrubrik meget større chance for at få skimmeren til at stoppe op og dykke ned i tekstafsnittene under mellemrubrikken.
Derfor skal du give mellemrubrikkerne lige så meget opmærksomhed og kærlighed som dine overskrifter.
Sådan skimmer læserne teksten
En skimmer starter altid med at læse overskriften og – hvis den er til stede – underrubrikken.
Får de teksten til at virke interessant, vil skimmeren oftest fortsætte med at læse mellemrubrikkerne i teksten, fordi de træder frem og er nemme at identificere.
Virker mellemrubrikkerne også interessante, fortsætter skimmeren enten med at læse tekstens afsnit fra starten. Eller vender tilbage til den eller de mellemrubrikker, der virkede mest interessante eller relevante. Og begynder så at skimme tekstafsnittene under disse.
Det foregår oftest ved, at de læser den første sætning i hvert afsnit – og giver det mening eller er nødvendigt, læser de derefter den resterende tekst i hvert af tekstafsnittene.
Kræver lige så meget kærlighed som overskriften
De fleste af os kender overskriftens rolle. Den skal fange og begejstre de besøgende, der kommer ind på siden, så de bliver nysgerrige på indholdet og får lyst til at læse det.
Nøjagtigt det samme som overskriften gør for hele teksten, skal hver af mellemrubrikkerne gøre for de tekstafsnit, der er samlet under dem.
Hver gang!
Derved er mellemrubrikken aktivt med til at øge chancerne for, at de besøgende kommer hele vejen gennem din tekst. Eller i hvert fald får læst det, der fanger deres opmærksomhed, når de skimmer ned over teksten.
Hvordan skriver du en god mellemrubrik
Den gode mellemrubrik skal – lige som overskriften – være formuleret på en måde, så den er vækkende, æggende og dækkende. Altså skal mellemrubrikken både give essensen af de underliggende tekstafsnit, og samtidige være så fængende, at den giver læseren lyst til at læse de tilhørende afsnit af brødteksten.
Derfor kan du med fordel bruge nøjagtig de samme skabeloner til mellemrubrikker, som dem du bruger til overskrifter. F.eks. de 7 vigtige elementer og andre eksempler på overskriftsskabeloner, der er listet i vores artikel om at skrive fængende overskrifter.
Brug aktivt sprog
Gør du ordvalget i mellemrubrikken aktivt, bliver mellemrubrikkerne mere interessante. Og kan du få indarbejdet den fordel, læseren får ud af at læse de tilhørende tekstafsnit under mellemrubrikken, gør du den endnu mere uimodståelig.
Det gælder især i tekster, der giver praktiske anvisninger på, hvordan du løser et problem eller en konkret arbejdsopgave — samt i tekster, hvor du forsøger at sælge læseren noget.
I andre former for tekster skal du i stedet bruge det aktive sprog til at pirre læserens nysgerrighed, slå på urgency – at det er vigtigt at få det læst nu – eller lokke med øjeblikkelig tilfredsstillelse ved at læse teksten der hører til mellemrubrikken.
Mellemrubrikker, der gør teksten uimodståelig
Lad os tage et eksempel fra den første kategori — fra en tænkt how-to-artikel om at bruge pivottabeller i regnearksprogrammet Microsoft Excel.
Inden for formidling af teknisk stof var der i mange år tradition for at bruge funktionsnavnet som overskrift eller mellemrubrik. Men se her, hvad der sker, når vi først tilføjer et enkelt aktivtiverende ord (2) og derefter indarbejder en fordel (3):
- Pivottabeller
- Opret pivottabeller
- Opret pivottabeller, og find nye sandheder om dine kunder
Kan du se, hvordan den sidste mellemrubrik (3’eren) gør det næsten helt uopsætteligt at få lært at bruge pivottabeller – især hvis du har en webshop. Simpelthen fordi du pludselig finder ud af, hvad funktionen kan bruges til – og at det er noget, der er særdeles anvendeligt for dig.
TIP: Den første mellemrubrik skal være den bedste
Den første mellemrubrik er den, du skal lægge flest kræfter i at få formuleret rigtigt. For det er den første mellemrubrik, læseren møder på sin vej ned gennem teksten.
Derfor er det vigtigt, at den fanger læserens interesse, pirrer hans eller hendes nysgerrighed, eller ligefrem provokerer vedkommende til at skimme videre i teksten – eller begynde at læse den fra en ende af.
Hvornår skal du have indsætte den første mellemrubrik?
Den første mellemrubrik bør komme umiddelbart efter det eller de indledende tekstafsnit i brødteksten. Det er dem, der sætter scenen for hele din tekst.
Altså skal du
- Først have en overskrift, der fanger læseren ind
- Dernæst en underrubrik, der sælger teksten ind til læseren
- Herefter kommer de indledende tekstafsnit, som sætter scenen
Først efter disse 3 elementer, bør du indsætte den første mellemrubrik. Typisk 1–3 afsnit inde i din tekst regnet fra starten af brødteksten. Underrubrikken tæller ikke med. Den hører strukturmæssigt med til overskriften og ikke brødteksten.
Mellemrubrikkens SEO-værdi
Rent SEO-mæssigt er mellemrubrikken en af de H‑tags (H2-H6), som Google anvender til at finde ud af, hvordan din tekst er opbygget. Samt hvad de enkelte dele af teksten omhandler.
Du har sikkert altid hørt, at du skal anbringe tekstens vigtigste søgeord i en eller flere H2’ere. Det kan du gøre, hvis det giver mening. Men Google bruger ikke – og har ikke gjort det længe – søgeord i tekstens H2’ere med videre som ranking-faktorer. Det fortæller Googles John Mueller i et interview, der er gengivet i Search Engine Journal.
Så skal du give dine mellemrubrikker mest SEO-mæssig værdi, skal du altså bruge dem til at give overblik over, hvad de tilhørende afsnit i teksten omhandler. Og ikke fokusere på at få stoppet de rigtige søgeord ind i dem.
Brug i stedet kræfterne på at skabe en god, logisk struktur med en H1 som overskrift, og en række H2’ere til mellemrubrikker og H3’eren til underliggende mellemrubrikker til H2’erne. Det gør teksten nemmere at få overblik over for de besøgende, og fortæller klart og tydeligt Google, hvordan du har opbygget og vægtet dit indhold.
De tre mest almindelige mellemrubrik-fælder
Det er nemt at komme til at skrive en mellemrubrik, der fejler og ikke gør noget for at lokke læseren til at læse videre.
De tre mest almindelige fejl vi begår, når vi skriver mellemrubrikker, er at gøre dem:
- For simple: Du husker sikkert pligtoverskrifterne “Indledning” og “Konklusion” fra dine danske stile og andre skriftlige opgaver i skolen. Bruger du den slags og lignende “etiketter” som mellemrubrikker i din tekst, kommer den til at virke kedelig og triviel — og etiket-mellemrubrikker har ingen stopeffekt på dem, der skimmer din tekst.
- For afslørende: Fortæller mellemrubrikken omvendt for meget, er der ingen grund til at dykke ned i teksten. Så selv om vi opfordrer til, at mellemrubrikkerne skal give skimmerne de vigtigste pointer i teksten, skal de omvendt heller ikke gøre det helt unødvendigt at læse brødteksten. I stedet skal mellemrubrikkerne formuleres, så de pirrer nysgerrigheden, og får skimmeren til at stoppe op.
- For kryptiske: Omvendt kan mellemrubrikkerne også blive så kryptiske eller indforståede, at de slet ikke giver mening. Medmindre du har læst alt brødteksten, der kommer forud for den pågældende mellemrubrik. Du kan også nemt få skrevet alt for kryptiske mellemrubrikker, hvis du gør for meget ud af dine bestræbelse på at formulere en mellemrubrik, der virker så interessant og pirrende som muligt.
Pirrende, præcise og lovende
Vil du undgå at falde i en af de tre mellemrubriksfælder? Så skal du formulere mellemrubrikkerne, så de giver præcis nok til, at læseren bliver klar over:
- hvad de kommende afsnit indeholder
- hvilket udbytte de får ud af at læse dem
- gør indholdet interessant og relevant at læse
Det kan være svært at gøre hver gang. Men får du de første to punkter ind i din mellemrubrik, følger den tredje og sidste oftest af sig selv.
Skal vi hjælpe dig med både mellemrubrikker og resten af teksten?
Synes du, at mellemrubrikker bare er endnu en sten på vejen, når du skal skrive tekster?
Så kontakt os i dag enten pr. mail til info@yes-marketing.dk, ringe på 29 72 55 73 eller ved at udfylde kontaktformularen herunder. Så får du et godt tilbud på at få skrevet din tekst – eller måske overtage hele indholdsproduktionen på din hjemmeside eller webshop.
Hent den gratis
tjekliste med masser af viden, inspiration og idéer til at få flere salg online!
Med baggrund i erfaringerne fra titusindvis af landingssider opbygget af mere end 700 StoryBrand-certificerede guider over hele verden har vi skabt en tjekliste, der finder alle de svage punkter ved både forsiden og de vigtigste landingssider på dit firmas hjemmeside. Det er dem, som koster dig salget.
Test og optimér hver eneste af dine vigtigste sider på hjemmesiden ved at:
- Gennemgå tjeklisten over de 7 kritiske punkter, som de fleste misser
- Regne den pågældende sides score ud og se, hvordan den klarer testen
- Bruge de idéer og den inspiration, du får undervejs, til at forbedre konverteringen
Så kan du hurtigt få øget salget og skabt en bedre oplevelse for de besøgende!