Spænd ikke ben for dit SEO-bureaus arbejde!
Et SEO-bureau skaber større synlighed i de organiske søgeresultater for dit firmas hjemmeside. Men hvad hjælper det, hvis de besøgende har svært ved at forstå, hvad der står på siderne? Læs her, hvordan du får endnu mere ud af dit SEO-bureaus arbejde.
SEO-bureauer sørger for, at du kommer til at ranke højere i søgeresultaterne for de søgeord, som dine kunder benytter, når de søger efter produkter og ydelser som dem, dit firma tilbyder.
Jo bedre placeret i søgeresultaterne du er, jo nemmere bliver du fundet, og jo flere besøgende får din hjemmeside.
Hvis du forvirrer, er de hurtigt videre
Men hvis kunderne ikke kan forstå det, som du skriver på hjemmesiden – eller de finder det irrelevant i forhold til deres søgning, får du jo ikke det fulde udbytte af SEO-bureauets arbejde.
Desværre skal der ikke meget til, før det du skriver, virker forvirrende på de besøgende. For det er den gode gamle krybdyrhjerne, som beslutter, om du skal blive på hjemmesiden og læse mere. Eller skynde dig videre. Og den kan i praksis kun beslutte sig for, om noget kan spises eller udgør en fare.
Derfor skal krybdyrhjernen helst ikke bruge for mange kalorier på at forstå dit budskab. For så risikerer den jo at overse noget farligt eller misser måske et lækkert måltid.
Af samme grund gør den oftest også kort proces, og vælger det, som den først kan forstå. Så kan krybdyrhjernen bedre forstår det, som dine konkurrenter skriver, er det dem, den vælger. For så kan den hurtigere komme tilbage til det, som betyder mest for den: At holde dig i live ved at spotte farer og fødekilder.
Hvordan fanger du krybdyrhjernens interesse?
Den nemmeste måde at fange krybdyrhjernes interesse på, er ved at gøre det du sælger til enten noget, der kan beskytte de besøgende mod en fare eller til noget, de besøgende kan spise.
Selvfølgelig skal det der med at ”spises” tages lidt mindre bogstaveligt i dag. For i dag skal vi jo ikke kæmpe på samme måde som i urtiden for at få dækket vores grundlæggende behov for føde, husly og tøj på kroppen.
Der er andre former for bytte, end dem der kan spises
Men alligevel er det grundlæggende set det, der sker oppe i hovedet på os. For vi har stadig brug for at få dækket de højere niveauer på Maslows behovspyramide i form af f.eks. anseelse og selvrealisering.
Samtidig har vi også et grundlæggende behov for tryghed og sikkerhed omkring alle de beslutninger, som vi foretager. Både privat og på jobbet. Samt et ønske om altid at finde en nemmere måde at få tingene gjort på. For så sparer vi tid og både fysiske og mentale kræfter i hverdagen.
Så lægger du allerede fra starten ud med at spille på nogle af disse parametre, er der meget større chancer for, at du får krybdyrhjernens opmærksomhed.
Følelser sælger – fakta retfærdiggør
Der er nemlig ingen, som køber noget på baggrund af de fakta, du remser op om dine produkter eller ydelser. De er først relevante for kunden, når de skal bruge dem til at forsvare deres køb over for f.eks. deres chef, deres partner eller deres venner.
Det er heller ikke det fysiske problem, som dine produkter eller ydelser løser, der er det mest slagkraftige argument.
Nej, det er de negative følelser og frustrationer, som folk slipper af med, når dit produkt har løst deres problem. Og den glæde de kommer til at føle, og de muligheder som åbner sig for dem, der overbeviser dem om at købe af dig.
Så skab en fortælling, der fokuserer på de frustrationer, som kunderne slipper af med, og giv dem en malende beskrivelse af, hvor godt det bliver, når de først er blevet kunde hos dig.
Så skal de nok slå til!
Fortællinger fænger hurtigere
Netop fortællinger er noget, som kan få folk – og krybdyrhjernen – til at høre efter.
For vores hjerne er skabt til at forstå fortællinger. Det er en af de ældste måder at overdrage viden mellem mennesker på. Det er de fortællinger, som stammens ældste fortalte omkring lejrbålet tilbage i urtiden, der groft sagt var skyld i vores civilisations opståen.
Det var fortællinger, som blev brugt til at videregive erfaringer og viden til de yngre generationer, og til at viderebringe stammens historie. Meget tidligt blev de også brugt til at fortælle fiktive historier. Så havde folkene omkring bålet noget, de kunne fordrive tiden med, når der ikke var vigtigere ting at tale om. Det var den del af historiefortællingen, som gennem årtusinderne udviklede sig til skuespil, romaner og film.
Så kan du pakke dit budskab ind i en god og spændende fortælling, er folk på fra første sekund.
Frygt er godt til at overtale folk til at købe
Men lad os lige vende tilbage til faren. Det er jo en anden vigtig trigger for krybdyrhjernen. Derfor er der god grund til at komme en knivspidsfuld frygt i din markedsføring.
For folk er meget mere tilbøjelige til at købe noget, som kan beskytte det, som de allerede har, end de er villige til at købe noget nyt.
Derfor er det en god ide at slå på en eller anden fare, som de udsætter sig for, ved ikke at købe hos dig. Og så gøre den værre. Altså fortælle dem, hvad de kan risikere i yderste konsekvens, hvis de ikke handler hos dig lige nu.
Men brug så ikke mere frygt end det. For ligesom med salt, er frygt et krydderi, der nemt overtager smagen i retten. Spiller du alt for meget på frygten, bliver du nemt utroværdig og plat i de besøgendes øjne – og så er de også hurtigt videre til konkurrenterne.
Markedsføring er et hukommelsesspil
Endnu en ting, der kan øge dine chancer for at bryde gennem støjen på nettet og fastholde krybdyrhjernens opmærksomhed er gentagelser.
Du kan aldrig sige noget for mange gange. For i overført betydning er al markedsføring et hukommelsesspil, hvor du skal lære kunderne, hvor alle parrene ligger gemt.
Først når folk begynder at huske dine budskaber så godt, at de selv gentager dem, er de ved at have forstået dem. Så du behøver ikke være bange for at gentage dig selv – heller ikke, når du har sagt det så mange gange, at det begynder at hænge dig langt ud af halsen.
Og spørg så efter salget
Endelig skal du heller ikke være bange for at spørge kunderne efter salget med et klart og rungende call to action, der siger ”Køb her!”, ”Book tid!” eller ”Kontakt os!”. Lad være med at gå og putte med det, og vær heller ikke bange for at gentage dit call to action flere gange på den samme side.
Ellers risikerer du, at krybdyrhjernen overser, hvad det er, du vil have den til at gøre.
Få hjælp til at øge effekten af dit SEO-bureaus arbejde
Vil du undgå at spilde de penge, som du har brugt på dit SEO-bureau, kan du med fordel tage en snak med os om at skabe en stærk storytelling, som gør kunderne til helten og dit firma til den venlige guide. Derved kommer din hjemmeside helt automatisk til at skille sig ud fra den store mængde af hjemmesider, som kun taler om firmaet selv og de produkter, de sælger. Eller skal lyde så avancerede og specialiserede, at krybdyrhjernen ikke fatter et hak, og slår bak.
Klik på Kontakt os-knappen herunder, send os en mail på info@yes-marketing.dk, eller giv os et ring på 29 72 55 73. Så kan vi guide dig til at få endnu større effekt ud af dit SEO-bureaus arbejde.
Hent den gratis
tjekliste med masser af viden, inspiration og idéer til at få flere salg online!
Med baggrund i erfaringerne fra titusindvis af landingssider opbygget af mere end 700 StoryBrand-certificerede guider over hele verden har vi skabt en tjekliste, der finder alle de svage punkter ved både forsiden og de vigtigste landingssider på dit firmas hjemmeside. Det er dem, som koster dig salget.
Test og optimér hver eneste af dine vigtigste sider på hjemmesiden ved at:
- Gennemgå tjeklisten over de 7 kritiske punkter, som de fleste misser
- Regne den pågældende sides score ud og se, hvordan den klarer testen
- Bruge de idéer og den inspiration, du får undervejs, til at forbedre konverteringen
Så kan du hurtigt få øget salget og skabt en bedre oplevelse for de besøgende!