En professionel tekstforfatter betaler sig altid
En professionel tekstforfatter formulerer de kreative og fængende tekster, der skal sælge dit firmas budskaber, holdninger, produkter og tjenesteydelser — enten i form af reklamer, tekster på nettet eller til trykte medier. Derfor er det vigtigt, at du finder en tekstforfatter, der forstår din forretning og dine forretningsmål og formår at skrive tekster, der fanger, fastholder og konverterer læserne til kunder.
- reklamer
- din hjemmeside
- din webshop
- pressemeddelelser
- artikler
- content marketing
- PR
- markedsføring
Hvad er en tekstforfatter?
Stillingbetegnelsen tekstforfatter blev oprindelig anvendt om de personer, som skrev reklametekster i reklamebranchen. I dag arbejder de fleste tekstforfattere – eller copywritere, som de kaldes på engelsk – primært med søgemaskineoptimerede tekster, der anvendes på nettet samt tekster, der bruges inden for social media marketing. At være en god tekstforfatter kræver gode sproglige og især skriftlige formidlingsevner. Samtidig kræver det et indgående kendskab til at foretage og anvende en målgruppe- og søgeordsanalyse samt at konvertere disse til tekster i et sprog, der rammer målgruppen præcist både med emnevalg og skrivestil.


Tekstforfatterens udfordring: Konkurrenterne er kun to klik væk på nettet!
Da de fleste tekster i dag læses på nettet, betyder det, at konkurrenterne aldrig er mere end to klik væk: Et tilbage til den sidst fortagende søgning på Google og et på søgeresultatet til en af dine konkurrenter. Det stiller ekstra store krav til tekstforfatterens- formulerings- og formidlingsevner, så målgruppens søgehensigt rammes helt præcist, og artiklen fanger de besøgende, der lander på siden
- forståelse for, hvordan teksten opbygges, så det er nemt at fange de vigtigste pointer, selv om de besøgende kun skimmer siden
- evne til at planlægge teksten, så den virker overkommelig og indbydende at læse og ikke kommer til at virke som en tekstmur
- færdigheder i at honorere både kundens forretningsmål for teksten og læserens behov for at få saglig og brugbar information
Hvordan finder du en god tekstforfatter?
Alt for mange anvender ordprisen som den afgørende parameter, når de skal finde en tekstforfatter til deres hjemmeside, webshop eller trykte tekster. Det er oftest ensbetydende med, at du får hyret en tekstforfatter, der mest af alt er fokuseret på at få afsluttet din opgave, så han eller hun kan holde en anstændig timeløn.
Derved risikerer du at ende med en tekst, der ikke rammer målgruppen 100 % eller mangler de tillidsskabende elementer, som en tekst skal have, hvis den skal skabe troværdighed for dit firma og dets produkter eller tjenesteydelser. For gode tekster tager udgangspunkt i målgruppens problemer, udfordringer, drømme og behov og ikke dit firma, dets produkter og tjenesteydelser.
I stedet en ordpris bør du vurdere tekstforfattere på parametre som:
- Forståelsen for din forretning, dens forretningsmål, og hvilken målgruppe I henvender jer til
- Forståelsen for din målgruppes anvendelser og interesser i dit firmas produkter
- Kendskabet til on-page SEO, søgehensigter og betydningen af en stærk semantisk kontekst
- Forståelse for at opbygge teksten, så den kan konsumeres i flere koncentrationsintervaller
- Evnen til at udvikle manuskripter og tekster til andre medier end det skrevne
- Hvor mange år vedkommende har arbejdet professionelt med formidling og tekstskrivning
- At vedkommende har en formidlingsmæssig uddannelse som f.eks. journalist eller Cand.comm.
Har du brug for en god tekstforfatter?
Så har vi flere af slagsen på lager hos Webtextshop. Vi kan skrive tekster fra bunden på otte forskellige sprog, ligesom vi tilbyder oversættelse imellem disse. Vi kan både skrive:
- tekster til nettet
- produkttekster til din webshop
- e‑bøger
- pressemeddelelser
Vi kan også:
- løse PR-opgaver
- udvikle manuskripter til reklamevideoer
- levere færdige explainer-videoer
- udvikle infografikker og andre illustrationer
- lægge undertekster på videoer
Vi er bedst, når vi er med hele vejen, fra jeres content marketing strategi skal lægges over opbygningen af jeres webdesign, så det understøtter koncentrationsintervaller og nedbryder tekstmuren og til at udvikle selve indholdet til siderne på jeres hjemmeside, blog eller webshop.
Kontakt os i dag, og få en god snak om, hvad en professionel tekstforfatter kan gøre for dit salg og dine budskaber. Brug kontaktformularen herunder, eller find vores øvrige kontaktinformationer nederst på siden.