Hvad vores gamle hund lærte os om vigtigheden af en god
marketingplan!
Når vores gamle hund var ude i haven, elskede han at jage cyklisterne langs indersiden af hegnet. For normalt kunne han ikke komme ud til dem. Men en dag var han sluppet ud, og så ville skæbnen, at der kom en cyklist kørende. Læs hvordan det møde endte, og hvad det lærte os om vigtigheden af at have en god marketingplan.
Vores gamle hund Buster var en fantastisk hund. Han døde for over to år siden, og selvom vi i dag har en dejlig hund i Brody, savner vi stadig Buster.
Buster var en stor, godmodig og helt sort Labrador/Berner Sennen-blanding, der kunne virke meget voldsom, fordi han var så stor og sort. Men han var bare en glad hund, der elskede at hilse på nye mennesker. Det var bare svært at forklare til folk, når han kom tonsende.
Særligt havde han en forkærlighed for cyklister. De, syntes han, var ekstra spændende, hurtige skabninger, når de kom drønende forbi ude på vejen. De måtte bare jages! Han kunne godt nok ikke komme ud til dem, for der var hegn hele vejen langs med vejen. Men alligevel fik de den helt store tur med bjæffen og gøen, mens de cyklede skræmte forbi. Hvis vi altså ikke var ude i haven til at kommandere ham på plads.
Men en dag var han sluppet løs
Men så en dag var han sluppet ud og løbet for os. Og for at gøre det hele meget værre så kom der en dame cyklende ude på vejen. Nu, nu, NU var chancen der endelig for, at han kunne fange en af de underlige tingester. Så Buster satte i løb efter cyklisten, og vi for bag efter.
Han nåede hende selvfølgelig først – fuldstændig ellevild af glæde over endelig at kunne løbe en cyklist op. Det var ikke svært. Hun kom cyklende imod ham.
Damen stoppede befippet op og hoppede af cyklen, mens frygten bredte sig i ansigtet på hende. For hendes indre øje så hun sikkert, hvordan det store glubske dyr vil vælte hende omkuld og flå indvoldene ud af maven på hende – eller hvad katten hun nu kan have tænkt. Bange så hun i hvert fald ud.
Det store øjeblik oprinder
Da Buster var kommet helt hen til den skrækslagende dame, prøvede hun at holde cyklen mellem sig selv og vildbæstet. Buster gøede og gøede og … Så stoppede han op og blev helt stille. Først tøvede han lidt, så gav han et par små bjæf, og til sidst stod han der bare og gloede rådvild på cyklisten.
Hun derimod skælvede og belavede sig på det værste. Vi kom halsende, råbte beroligende og kaldte på hunden, mens vi med bange anelser nærmede os scenariet. Buster? Ja, han blev stående fuldstændig som i trance, bjæffede lidt med den ene ende og logrede med den anden.
Damen kiggede stille på hunden i et stykke tid. Så bredte lettelsen sig i hendes ansigt, og triumferende hoppede hun resolut op på cyklen og trampede afsted, alt hvad remmer og tøj kunne holde. Vi hilste lidt forlegne på damen, mens hun drønede i den ene retning, og vi i den anden.
Og Buster? Han blev bare stående og gloede efter hende, mens han undrede sig over, hvad der lige gik galt.
Hvad gik der galt?
Ja, for hvad katten skete der egentligt? Langt om længe havde han chancen for at fange en cyklist. Hans store drøm var gået i opfyldelse, og det var nu, han skulle slå til. Men så kom han åbenbart i tvivl om, hvad han skulle gøre, eller hvordan han skulle gribe det an.
Han havde simpelthen ikke en plan for, hvad der skulle ske. Så i stedet for at gøre noget, blev han helt paralyseret over de mange muligheder og endte med ikke at gøre noget som helst. Derved kunne byttet bare flygte uden problemer.
Det handler om at have en plan
Det samme sker for alt for mange firmaer, der har en hjemmeside eller webshop på nettet.
Når kunden kommer ind på siden, ender de med at opføre sig lidt på samme måde som damen på cyklen. Hun kunne ikke tyde hundens signaler helt tydeligt. Men så fandt hun ud af, at hunden også var forvirret. Det overbeviste hende om, at hun trygt kunne cykle videre.
Tilsvarende læser de besøgende måske nok indholdet på den side, de er landet på. Men bliver i tvivl om, hvad der så skal ske.
Derfor løber de væk. Alt hvad remmer og tøj kan holde, og de kommer sikkert aldrig tilbage igen. For har du først givet folk en dårlig oplevelse, glemmer de det ikke så nemt.
Giv de besøgende en plan, der gør det nemt at blive kunde hos dig
Derfor er det ikke alene vigtigt, at du har noget godt indhold, der er nemt at forstå. Det skal også være nemt for de besøgende at finde ud af, hvordan de kommer videre hos jer, hvis jeres indhold, jeres produkter eller jeres tjenester virker relevante og interessante for dem.
Det gør du ved at give dem en klar plan for, hvordan de bliver kunder i din forretning – og ved at gøre den nem og overkommelig. Allerhelst må den ikke være på mere end 3 punkter – og kun hvis det er absolut nødvendigt, kan du vælge 4.
Er der flere punkter i jeres onboarding af nye kunder, bør du samle nogle af punkterne i overordnede sektioner, så der kun er maksimalt 3 eller 4 punkter.
Inkludér også en plan for, hvad der skal ske, når de så vælger at blive kunder. Og gør den lige så nem og overskuelig.
Og afslut altid med et klart call to action
Derudover er det vigtigt, at du altid sørger for at inkludere et klart call to action i alt det indhold, du udvikler til siden. Og sørger for, at det er nemt at få øje på for de besøgende. F.eks. i form af en Kontakt os-knap, sådan som vi bruger det her på siden.
Allerbedst er det, hvis du på forhånd har defineret, hvad det er, du vil have de besøgende til at gøre, når de har læst teksten. Så kan du bedre lægge op til det, i den tekst du skriver. Det øger chancerne for, at de besøgende rent faktisk også følger dit call to action.
Vær aldrig bange for at spørge efter salget
Du skal ikke være bange for at lave et call to action, der spørger direkte efter salget. Og gentage det flere gange på f.eks. hjemmesidens forside og de landingssider, du har på hjemmesiden.
Mange bryder sig ikke om det, fordi de føler, at det virker for sælgende på de besøgende. Så i stedet plastrer de deres sider til med Læs mere- eller Mere information-knapper. Eller et andet blødt og halvkvædet call to action.
Det underminerer både dit firmas og dets produkters troværdighed. For tør du ikke spørge efter salget, vil mange tro, at du ikke er stolt af det, du sælger. Så hvorfor dog købe af dig?
Så på med nogle Køb her-, Book møde nu- og andre knapper med et klart og tydelig call to action flere gange ned over siden. Det er ord, der klart signalerer, hvad folk skal, hvis de vil handle hos jer.
Og husk altid at give dem mulighed for en ny date
Indrømmet. At spørge en ny besøgende, der måske aldrig har hørt om jer, efter salget den allerførste gang de kommer ind på jeres hjemmeside, svarer lidt til at spørge om din date vil gifte sig med dig på det allerførste stævnemøde.
Derfor er det også vigtigt, at du har sørget for, at der er en god og relevant lead-magnet, der har værdi nok til, at de besøgende vil betale for dem med deres email-adresse. Det kan være den traditionelle e‑bog, en tjekliste, et optaget webinar, en lukket Facebook-gruppe eller noget helt femte.
Derved får du en snor i dem, der ikke er helt klar til at købe af jer endnu, men gerne vil have endnu en date med jer. Samtidig får du mulighed for at fortsætte salget med en tilhørende velkomstserie. Den leverer først lead-magneten og følger så op på og uddanner modtagerne til at blive kunde i din forretning.
Skal vi lægge en klar plan for din markedsføring?
Og skabe indholdet til jeres landingssider, lead-magneter og email-marketing?
Derfor reagerer kunderne ikke på din online marketing!
Får du ikke nok ud af din online markedsføring? Eller salg og henvendelser nok fra jeres hjemmeside, jeres email-kampagner, eller jeres tilstedeværelse på de sociale medier.
Så er du ikke alene!
I denne e‑bog får du:
- de 6 mest almindelige grunde til, at kunderne ikke reagerer
- opskriften på, hvordan du skaber en kunderejse, der virker
Så hold op med at kaste penge efter markedsføringskampagner, der forvirrer kunderne, og ikke giver dig nogle salg!
Hent e‑bogen her, og lær hvordan du skaber en kunderejse med klare budskaber, dine kunder kan forstå, og som får dem til at reagere!