FØr du bestiller:
10 kritiske spørgsmål, du bør stille dit tekstbureau
Er du på jagt efter et nyt bureau til at levere tekster til din hjemmeside eller webshop? Og er du i tvivl om, hvad du skal spørge om, når du indhenter tilbud? Så får du 10 kritiske spørgsmål her, der kan give dig en fornuftig ide om, hvilket tekstbureau du får de bedste tekster fra i forhold til prisen. Læs med og bliv klar til at foretage et mere velbegrundet valg af tekstbureau.
Der findes masser af tekstbureauer herhjemme, der leverer tekster til nettet. Så konkurrencen er hård. Samtidig er prisen oftest den eneste måde, nye spillere kan få fodfæste på markedet. Så det er altid til at få et ekstra godt tilbud.
Men er prisen altid den rigtige parameter at vælge tekstbureau ud fra? Tjek dit seneste valg af tekstbureau – eller det næste tekstbureau, du overvejer at hyre – med de 10 spørgsmål, vi gennemgår i denne artikel. Så får du sandsynligvis et anderledes syn på tingene.
De 10 spørgsmål er:
Og så det moralske bonusspørgsmål du også bør tage med i overvejelserne:
Hvilke informationer skal tekstbureauet bruge om hver tekst?
Skal du bare komme med et søgeord og det ønskede ordantal? Og så kører de ellers bare på med at skrive noget tekst?
Eller spørger bureauet ind til, hvorfor du ønsker teksten skrevet, hvad du skal bruge den til, og hvor den skal udgives?
Oplever du det sidste? Så har du fat i et tekstbureau, der går efter at levere den helt rigtige tekst til dig i første forsøg. Her er der størst chance for, at du får en tekst, du kan bruge med det samme, uden enten selv at bruge en masse tid på rette den til eller bede om at få skrevet den helt om. Det er bare at hælde den ind på siden.
Hvordan er bureauets interne arbejdsproces, fra du bestiller, til du modtager teksterne?
Når du taler med tekstbureauet, er det en god idé at forhøre dig lidt om, hvordan bureauet arbejder internt, når de skriver tekster til dig. Det giver dig et indblik i, hvor seriøst bureauet går til værks.
Får skribenten bare overdraget de oplysninger, du har givet bureauet om opgaven? Og får du teksten retur direkte fra skribenten, uden at andre af bureauets ansatte har læst den igennem?
Eller har bureauet en fast, dokumenteret arbejdsproces med faste punkter, som brief af skribenten, redigering og korrekturlæsning?
Hvis det sidste er tilfældet, ved du, at tekstbureauet ønsker at levere tekster af høj kvalitet, som giver dine besøgende en god oplevelse med dit indhold. Og som sparer dig for en masse tid og besvær.
Har tekstbureauet en anbefaling til, hvordan teksterne skal opbygges?
Når du beskriver de opgaver, du skal have løst, kommer tekstbureauet så med nogle idéer og anbefalinger til, hvordan teksterne bedst kan opbygges? Eller siger de bare “Tak!” og tager imod ordren?
Er det sidste tilfældet, kommer teksten sjældent til at give dig det forventede udbytte. For selv om der ikke var noget i vejen med din idé, opstår de bedste tekster oftest i en sparringsproces, hvor du bidrager med den nødvendige faglighed til indholdet, og tekstbureauet bruger deres viden om copywriting, folks læsevaner på nettet, korrekt disponering, opsætning og så videre til at skabe den bedste tekst.
Resultatet bliver meget mere læseværdige tekster, som giver dine besøgende en god oplevelse med din hjemmeside eller webshop. Det kommer du hurtigt til at mærke på bundlinjen.
Modtager skribenterne uddannelse i at skrive til nettet?
Der er stor forskel på at modtage en tekst fra en skribent, der ikke har modtaget anden undervisning i at skrive, end den de fik, da de lærte at skrive stil i skolen. Og så at få en tekst fra en skribent, der har lært at disponere, opsætte og skrive en spændende og fængende tekst, der er nem for den besøgende både at overskue og få hul på.
Forskellen handler især om at vide noget om copywriting, den måde vi læser tekster på nettet på, og hvordan man skruer teksten sammen, så den er både nem at overskue og ikke bliver kedelig i længden.
Det er sjovt nok det stik modsatte af den akademiske skrivestil, der anvendes i folkeskolens stilehæfter.
Hvordan du finder ud af, om skribenterne bliver undervist eller får tjekket deres skrivestil, inden de bliver sat til at løse kundeopgaver? Spørg ind til det, og forhold dig kritisk til den ordpris, du bliver tilbudt. Er ordprisen lav, er der sjældent råd til at foretage særlig meget oplæring af skribenterne.
Bliver skribenterne løbende opdateret om SEO og andre relevante emner?
Lige så vigtigt er det, at skribenterne løbende bliver opdateret med Googles nyeste påhit inden for SEO, og hvad det betyder for de tekster, de skal skrive. Og at de hele tiden får fyldt mere viden på og ny inspiration til at skrive tekster til nettet.
Igen er du nødt til at spørge eller holde ordprisen op imod, hvilket uddannelses- og vidensniveau du kan forvente dig hos skribenterne.
Bruger bureauet udelukkende freelancere eller har de fastansatte skribenter?
Det er kun ganske få tekstbureauer herhjemme, der udelukkende har fastansatte skribenter – ja, faktisk er der vist kun et enkelt, vi kender til. Hovedparten bruger et miks af begge dele, og nogle bureauer køres udelukkende kun med freelanceskribenter.
Der er fordele og ulemper ved begge dele. Har bureauet kun fastansatte, kan der nemt opstå perioder, hvor der er lang ventetid, før de kan gå i gang med nye opgaver. Du ansætter jo ikke bare et par ekstra skribenter, bare fordi der komme en enkeltstående stor ordre i hus.
Anvender bureauet omvendt kun freelancere, vil især lavprisbureauerne have svært ved at fastholde en ensartet kvalitet og tone i teksterne. For den lave ordpris giver ikke råd til, at der er nogen, som sidder og kvalitetstjekker teksterne, inden de bliver sendt efter dig.
Det mest optimale miks er de tekstbureauer, som anvender både fastansatte og freelancere. Her vil hver af de fastansatte skribenter oftest have en eller flere freelancere tilknyttet, som de coacher og redigerer tekster for, før du modtager dem – samtidig med at de selv deltager aktivt i produktionen, så de ikke bliver rustne på skrivenerven. Derved får du tekster i en ensartet kvalitet, samtidig med at bureauet løbende kan skrue op og ned for ressourcerne, alt efter hvor mange opgaver de har i gang.
Hvad er gennemsnitsalderen på bureauets skribenter?
Generelt bliver kvaliteten af de tekster, en skribent kan levere, bedre, jo mere livserfaring vedkommende har.
Livserfaring – det fremgår jo egentligt ret tydeligt af ordet – kræver, at du har levet en vis del af dit liv, før du kan opnå den. Med tiden får du jo prøvet flere og flere af de ting i praksis, som du ellers kun ville have erfaringer med på et teoretisk plan. Det betyder oftest, at du ikke får alle nuancerne og de virkelige guldkorn med.
Nogle er selvfølgelig hurtigere til at få noget livserfaring end andre. Oftest er det dog kun inden for et begrænset område. Den bredere livserfaring kræver nogle flere leveår under bæltet.
Samtidig øges din paratviden med alderen, hvorfor du får nemmere ved at finde mere viden om et bestemt emne, simpelthen fordi du har flere tilgange til emnet. Desuden har du fået så meget viden om emnet på forhånd, at du bedre kan gennemskue, om de oplysninger du kan finde på nettet om et givent emne, nu rent faktisk holder vand i virkeligheden.
Så generelt siger gennemsnitsalderen på tekstbureauets skribenter noget om, hvor meget livserfaring og paratviden du kan forvente, der ligger bag de tekster, du modtager – og dermed kvaliteten af dem.
Har du mulighed for at kommunikere direkte med skribenterne? — Og kan de stille spørgsmål direkte til dig?
Mange gange kan selv små misforståelser gøre forskellen på, om den tekst, du modtager, kan bruges eller må kasseres.
Oftest kan den slags misforståelser undgås, hvis du har mulighed for at kommunikere direkte med skribenterne ved hjælp af tekstbureauets ordresystem.
Eller rettere: Har skribenterne mulighed for at stille spørgsmål direkte til dig, uden det først skal gå gennem bureauets administration eller ledelse.
Derved springes et unødvendigt led i kommunikationen over, så uklarheder og misforståelser hurtigt kan løses, uden at der er risiko for, at der opstår nye forståelsesproblemer under overleveringen. Kan skribenterne spørge dig direkte, får du en større chance for at få en tekst, du rent faktisk kan bruge til noget.
Hvilken indstilling til tekster udstråler bureauet?
Tekstbureauets og dets ledelses indstilling til tekster fortæller dig meget om, hvor gode tekster du kan forvente at få fra dem.
Der findes ejere af tekstbureauer, der synes, de arbejder i en “usexet branche”. Det fortæller tydeligt, at de slet ikke har hjertet med i de produkter, som de leverer til deres kunder. For dem er tekster bare – nå ja – tekster, og deres skribenter og/eller medarbejdere er bare folk, som sidder og stopper fars i pølsemaskinen.
Et godt sted at spotte firmaets passion for deres egne produkter, er deres blog, og hvordan de omtaler deres produkter på bureauets hjemmeside.
Er bloggen fyldt med indlæg, hvor bureauet øser af deres viden og deres passion for tekster samt præsenterer gode cases, der tydeligt viser, hvordan bureauet giver deres kunder værdi for pengene? Så er det gode tegn.
Handler bloggen og produktsiderne kun om de fordele, du får som kunde i form af billige tekster til tiden, mulighed for at vælge tekster i forskellige kvaliteter og så videre, bør du tænke dig om en ekstra gang.
Kort sagt: Omtaler bureauet deres produkter og ydelser – og den måde de skaber teksterne på – som katedraler, eller ser de hvert enkelt ord som endnu en sten, der skal hugges til?
Giver bureauet mængderabat ved større bestillinger?
Det er lidt med et ord, som det er med en Klovborg-ost. Et ord tager den tid, det tager at skrive, uanset hvor mange eller hvor få ord, der skal stå. Det samme gælder naturligvis for sætninger, afsnit og hele sider af tekst.
Når du skriver tekst, er der ikke nogen arbejdsgange, der kan optimeres, selv om kunden har bestilt mange ord på en gang. Der er heller ikke noget, der kan genbruges, eller noget at vinde rent omkostningsmæssigt ved at sætte flere ressourcer ind. Ord, sætninger, afsnit og sider tager nøjagtig den samme tid at skrive, lige meget hvor mange af slagsen der skal skrives til samme bestilling.
Så hvis tekstbureauet tilbyder rabatter i form af en reduktion på ordprisen ved store, samtidige bestillinger, er det – som du skal se lige om lidt – det overhead, der sikrer kvaliteten i dine tekster, der forsvinder. Så den rabat du opnår, ender i den sidste ende med at kunne ses på de tekster, du modtager.
Kan skribenterne i det hele taget få en fornuftig timeløn ud af ordprisen?
Uanset om bureauet anvender freelancere eller har fastansatte, sidder der en skribent bagved, som skal have en timeløn ud af den ordpris, bureauet forlanger for teksten.
Og da et ord som allerede nævnt tager den tid, et ord tager at skrive, er der en naturlig grænse for, hvor lav en ordpris skribenten kan “nøjes med”, hvis vedkommende skal holde en fornuftig timeløn for opgaven. Samtidig skal der være et vist overhead i ordprisen, som tekstbureauet kan leve af. Skribenten får jo ikke alle pengene for hvert ord, som bureauet charger dig for.
Så betaler du et bureau f.eks. 250 kroner for en tekst på 1.000 ord, ser skribenten i bedste fald omkring 100–150 kroner for opgaven. Altså skal skribenten helst være maksimalt en time om at skrive teksten, hvis han eller hun vil sikre sig en timeløn, der bare nærmer sig mindstelønnen. Og der skal jo også betales skat af pengene.
Problemet med den lave ordpris er, at den giver skribenten mindre tid til at sætte sig ordentligt ind i opgaven og foretage en grundig research, hvis de skal holde en fornuftig timeløn på opgaven. Det mærkes naturligvis på kvaliteten, disponeringen og fagligheden i teksten.
Samtidig levner den lave ordpris ikke overhead nok til bureauet til, at de kan ofre en separat gang korrektur på teksten. Altså får du en tekst, som er skrevet og (i bedste fald) korrekturlæst af den samme person. Og alle, som har prøvet at læse korrektur på deres egne tekster, ved, hvor svært det er at spotte deres egne fejl.
Giver du et par hundrede kroner mere for de 1.000 ord, bliver der råd til, at skribenten kan få et meget bedre honorar for teksten. Det giver mere tid til, at skribenten kan sætte sig ordentligt ind i opgaven, få styr på den nødvendige research og planlægge teksten bedre.
Samtidig får bureauet råd til at sætte en korrekturlæser og/eller redaktør på hver opgave. Derved får du en tekst, der er korrekturlæst og gennemgået af en anden end den, der har skrevet teksten. Vedkommende kan så samtidig forholde sig til opbygningen af teksten og tjekke efter, om den overholder det, der er blevet lovet dig. Det kan virkelig mærkes på det færdige resultat.
Altså får du for en beskeden merudgift en langt bedre tekst, som du skal bruge meget mindre tid på at rette til, før du kan lægge den på siden.
Har du ændret opfattelse af den måde, du vælger tekstbureau på?
Som du kan se, er prisen langt fra den vigtigste parameter at vælge tekstbureau ud fra. Med mindre du selvfølgelig kalkulerer med, at du selv kommer til at skulle bruge noget tid på at tilpasse, rette og omskrive de tekster, du køber billigt.
Det er tid, du i stedet kunne bruge på at tjene penge til din egen forretning. Forhåbentlig til en timeløn, der vil gøre merprisen ved at købe en virkelig gennemarbejdet tekst til en ren bagatel.
Så prøv en ny tilgang til tekstbureauer, næste gang du skal bruge tekster – og måske et nyt tekstbureau.