5 tips til at komme levende gennem din næste tale
Slår tungen knuder, eller er du bare ikke tryg ved at stille dig op og sige noget foran andre mennesker? Med disse 5 tips kan du genvinde din selvtillid, fordi du ved, at det du siger, går rent ind og efterlader tilhørerne imponerede over din præstation. Læs med, og lær, hvordan du gør!
De fleste har det ikke godt med at skulle stille sig op for at holde en tale eller komme med et oplæg. Hverken IRL eller online. For hvad tænker folk ikke, hvis du pludselig begynder at gå i stå og lede efter ordene – eller endnu værre: Går helt i stå og glemmer, hvad du skal sige?
Der findes mange gode råd til, hvordan du holder en god tale. Men lad os bare slå det fast med det sammen: Hverken mentale teknikker, som f.eks. at du forestiller dig, tilhørerne kun sidder i deres undertøj eller at starte din tale med en vittighed, er nogen god idé. Det første er nok det absolut dårligste råd i bogen – og det mest kinky, jeg har hørt til dato. Og det andet er med til at give tilhørende et helt forkert indtryk af, hvad det er, de skal høre.
Så lad os se på, hvad du i stedet skal gøre!
1. Begynd med at definere talens præmis
Præmissen er et begreb, der bruges inden for dramaturgien – kunsten af skrive en handling eller fortælling. Det anvendes meget naturligt inden for manuskripter til teater eller film.
Præmissen udtrykker det, du vil fortælle med din historie, formuleret i en enkelt sætning. Når først du har defineret præmissen, kan du nemmere målrette resten af dit manuskriptarbejde.
I en tale eller et oplæg er præmissen oftest det budskab, du vil have, at tilhørerne skal huske bagefter. Derfor er det vigtigt, at du får formuleret det på en måde, så det er både kort, interessant og nemt at forstå.
Når først præmissen er på plads, kan du bruge den til at skære alle de idéer til talen fra, der støjer og ikke bidrager til, at tilhørerne kommer til at huske budskabet.
2. Start dér, hvor dine tilhørere befinder sig
Alt for ofte tager taleren udgangspunkt i sin egen situation. Det gør det svært for tilhørerne at forholde sig til det, som taleren har på sinde.
Start i stedet med det, som tilhørerne oplever i hverdagen, der relaterer sig til det budskab, du har i din tale eller dit oplæg. Det kan være et problem, de tit oplever. Eller en drøm de har!
Det er din krog til at få tilhørende ind i den historie, du vil fortælle. Fortsætter du med at henvise til det gennem hele talen, får du nemmere ved at fastholde tilhørernes opmærksomhed.
Husk også, at det ikke kun handler om selve problemet eller drømmen. Inddrag også, hvordan f.eks. problemet får tilhørerne til at føle sig. Og kom også gerne ind på, hvorfor det er helt forkert, at de føler det sådan. Derved udviser du empati for tilhørerne.
3. Fortæl dem, hvor godt det bliver
Skal du give en tale eller komme med et indlæg, som du gerne vil have tilhørerne til at reagere på? Så er det vigtigt, at du får fortalt dem, hvor godt det bliver, når de først har forstået og reageret på dit budskab.
Altså hvordan hverdagen kommer til at se ud for dem, når de har fået løst deres problem, opfyldt deres drøm eller er gået over til at bruge en ny arbejdsprocedure for løsningen af bestemte opgaver i deres firma.
Alt for mange talere er så tæt på deres budskab, at de tænker, tilhørerne sagtens selv kan forestille sig, hvordan fremtiden kommer til at se ud. Men det er langt fra altid tilfældet.
Ved at få dem til at forestille sig en bedre fremtid, bliver det meget mere tillokkende at reagere på det, du siger. Så sørg for at give en meget malende og visuel beskrivelse af en konkret situation, som den vil se ud, den dag tilhørerne har forstået og handlet på dit budskab.
4. Husk at kalde tilhørerne til handling
For det er ikke nok, at du kan få tilhørerne til at forstå det budskab, du giver dem. De skal også handle.
Det får du dem nemmere til, hvis du giver dem en klar, nem og overskuelig plan for, hvordan de bedst reagerer på dit budskab. Samt slutter af med at kalde dem til handling.
Sørg for, at planen ikke bliver på mere end 3 eller maksimalt 4 punkter. Ellers kommer det til at lyde for kompliceret og bliver slet ikke til at huske.
HUSK: Folk vil altid følge dig i den retning, du peger dem hen. Så sørg for at give dem en tydelig retning at gå i, og giv dem samtidig et kærligt puf den rigtige vej.
5. Vis, at du har fortjent at stå der!
Hold op med at være nervøs for at rejse dig og holde din tale.
Så snart du rejser dig, forventer folk som udgangspunkt, at du har den rette kompetence og viden til at udtale dig. Lav ikke om på det ved at begynde at undskylde for dine manglende evner som taler eller forsvare din ret til at udtale dig. Så er slaget tabt, og din troværdighed som indlægsholder forduftet!
Start heller ikke med at fortælle den dér vittighed, vi talte om i starten eller bruge en anden form for icebraker. Sig end ikke dit navn. Bare start med det problem, den udfordring eller den drøm, som tilhørerne kender så godt fra deres hverdag – og slut af med at gentage talens præmis. Også selvom du slutter af med at besvare spørgsmål fra tilhørerne.
For folk husker altid det bedst, som de har hørt dig sige til sidst. Så få altid sluttet af med det vigtigste budskab. Det giver den største chance for at blive husket – og for at tilhørerne rent faktisk handler på det, du har sagt til dem.
Så husk altid at have styr på både starten og slutningen på din tale. Læg ud med det, som tilhørerne kender, og slut af med præmissen: Talens vigtigste budskab!
Skal vi bygge dit næste indlæg – eller din næste kampagne?
Vil du gerne sikre dig, at du giver en god, fængende og effektfuld tale, kommer med et indlæg, der får ændret på medarbejdernes handlinger, eller får givet en spændende salgspitch, der får kunderne til at købe?
Så kan vi hjælpe dig!
Sammen definerer vi det budskab og de indholdspunkter i den kommunikationsplan, talen skal bygges over. Så skriver vi et manuskript, der er skruet sammen, så tilhørerne både lytter, tænker, forstår og handler på det, du siger. Hver gang!