Sælg mere med aktivt sprog
Aktivt sprog kendetegnes ved at der bruges ”du” i stedet for ”man”. Samtidig henvender teksten sig direkte til læseren. Det gøres ved at udsagnsordene oftere er i bydemåde end bruger en af de passive lange tillægsformer (som f.eks. præsens participium). Samtidig skrives teksten oftest som en række af korte sætninger. Helst så du bliver lidt stakåndet af at læse. Tit er teksten også skåret ind til benet, så kun den vigtigste essens er med.
Inaktivt sprog kendetegnes ved, at der bruges ”man” i stedet for ”du”. Samtidig anvendes der oftest bagvægt i sætningerne, så det bliver lidt kancellisprogsagtigt. Derudover stoppes der gerne alle mulige forbehold, høflighedsfraser og udglattende udsagn ind i teksten. Og så anvender inaktivt sprog de før omtalte lange tillægsformer til udsagnsordene.
Inaktivt sprog skaber kort sagt en større afstand til det, der sker. Det bliver lidt som om du som læser, står og kigger ind på handlingen – i stedet for at deltage aktivt i den eller blive involveret i den. Hvorfor skulle du dog reagere på det?
Lad os tage et eksempel, hvor det er sat helt på spidsen:
”Køb nu!” i stedet for ”Vi opfordrer indtrængende vores kunder til at købe dette produkt hos os.”
Kan du se forskellen?
Hvorfor aktivt sprog engagerer og sælger bedre
Hvad gør aktivt sprog så meget mere engagerende og bedre til at sælge? Jo, vi har næsten givet svaret: Det handler om, at aktivt sprog inddrager læseren. For i modsætning til afstanden til handlingen i det inaktive sprog, bliver du som læser direkte inddraget i det, du læser.
Det er som om, du bliver hovedpersonen eller i hvert fald en vigtig karakter i handlingen. Det er dig, der har problemet. Dig, der får løsningen med det produkt eller den tjeneste, der sælges på hjemmesiden eller webshoppen. Og dig, der besidder evnen til at handle, for at føre løsningen ud i livet. Så problemet forsvinder. Du — den besøgende — er helten!
Aktivt sprog aktiverer kort sagt læseren. Det øger chancen for, at de rent faktisk også handler, når du giver dem tekstens afsluttende call to action. For de er jo allerede så godt i gang oppe i hjernen, at de lige så godt kan springe ud i det.
Et konkret eksempel fra det virkelige liv
Men hvordan sørger du for at holde dit sprog aktivt? Og hvordan skriver du inaktive sætninger, afsnit eller punktopstillinger om, så de bliver mere handlekraftige? Lad os se det gjort i praksis på et eksempel fra det virkelige liv.
Eksemplet stammer fra en stor dansk kursusudbyders salgstekst til et kursus i personligt salg. Altså hvor salget foregår direkte face-to-face.
I dette unikke og innovative kursus i personligt salg, vil vi:
- Lære dig, hvordan du mestrer kunsten at sælge direkte til din kunde med personligt salg
- Give dig tekniker, der kan forbedre dit personlige salg i løbet af bare nogle få uger
- Hjælpe dig med at finde ud af, hvad du skal sige, og hvad du ikke skal sige i enhver situation
Ved første øjekast er det jo en fin tekst, der meget præcist fortæller, hvad du som kursist får ud af kurset. Og der bruges endda ”du” i teksten og ingen passive, lange tillægsformer.
Men der er både marketingfloskler og en masse unødig støj i teksten, der tager det aktive ud af ordlyden.
Lad os prøve at rydde op
Så lad os prøve at rydde op, så vi få skåret alt støjen fra:
I dette unikke og innovative kursus i personligt salg, vil vi:
- Lære dig, hvordan du mestrer kunsten at sælge direkte til din kunde med personligt salg
- Give dig tekniker, der kan forbedre dit personlige salg i løbet af bare nogle få uger
- Hjælpe dig med at finde ud af, hvad du skal sige, og hvad du ikke skal sige i enhver situation
De overstregede ord og vendinger skal enten fjernes helt eller omformuleres. F.eks. til:
Dine tre vigtigste take-aways:
- Sælg mere direkte og personligt til din kunde
- Forøg dit personlige salg på kort tid
- Bliv bedre til hvad du skal sige (og ikke sige) i situationen
Kan du se forskellen?
For det første har vi skåret alt fedtet – de unødvendige ord – fra.
For det andet starter hvert punkt i punktopstillingen med noget, vi gerne vil opnå: Sælg mere… Forøg… og Bliv bedre…
Gør det mere relevant ved at skære fordelene ud i pap
Men kan du også se problemet med den helt korte version?
Selv om vi slår på nogle ting, folk gerne vil opnå, er det stadig alt for ukonkret for den besøgende. Vi mangler simpelthen at få skåret ”What’s in it for me” ud i pap for læseren.
Det kunne f.eks. gøres sådan her:
Dine tre vigtigste take-aways:
- Sælg mere direkte og personligt til din kunde, så du får flere ordrer
- Forøg dit personlige salg på kort tid, så du øger din omsætning
- Bliv bedre til, hvad du skal sige (og ikke sige) i situationen, så du fremstår troværdig og ærlig
Ja, selvfølgelig kan folk tænke sig til udbyttet. Men de kan lige så godt komme op med indvendinger og forbehold oppe i hovedet! ”Det kommer aldrig til at virke for mig”, ”Det er nemt for dem at sige”, ”Det virker ikke i vores branche” eller noget helt fjerde.
Ved at skære fordelene ud i pap, har du kontrol over, hvad læseren fokuserer og tænker på i situationen. Derved tænker de ”Det ville bare være dejligt at lære” frem for noget som helst andet.
Gør udbyttet endnu mere konkret, så det virker opnåeligt
Du kunne også vælge at gøre udbyttet mere konkret og nærværende. Det kan du f.eks. gøre ved at tilføje noget om, hvor hurtigt kursisten mærker udbyttet:
Dine tre vigtigste take-aways:
- Sælg mere direkte og personligt til din kunde, så du får flere ordrer allerede fra dit næste kundemøde
- Forøg dit personlige salg på kort tid, så du øger din gennemsnitsordre med minimum 10 %
- Bliv bedre til hvad du skal sige (og ikke sige) i situationen, så du altid fremstår troværdig og ærlig
Aktivt sprog + fordele + konkret = SALG!
På den måde ender vi med en punktopstilling, hvor hvert punkt er blevet lige så langt som den oprindelige tekst. Men ved at:
- gøre sproget mere aktivt
- skære fordelene ud i pap
- gøre fordelene mere konkrete
har vi pludseligt gjort kurset både mere interessant og relevant.
Så aktivt sprog er ikke nok, når du skal gøre en tekst sælgende. Du er også nødt til at bruge lidt psykologi. Samt bruge to gamle copywriting-tricks. Tilsammen giver det en meget mere sælgende tekst.
Skal du have hjælp til at skrive
mere sælgende tekster til nettet?
Brug for hjælp til at gøre jeres tekster mere sælgende? Så klik på Kontakt os-knappen herunder, giv os et ring på 29 72 55 73 eller send en mail til info@yes-marketing.dk.