Skal dit firma have en blog på hjemmesiden?
Giver det mening, at dit firma har en blog på sin hjemmeside? Læs med, og få svar på hvorfor det giver rigtig god mening med en blog på firmahjemmesiden.
Hvem besvarer alle de spørgsmål, dine kunder har om de problemer, udfordringer, mål eller drømme, der kan løses med de produkter og ydelser, som dit firma sælger?
Og hvor fortæller du, hvorfor dit firma sælger de produkter og tilbyder de tjenester, som I gør? Og hvad det er helt præcist for gevinster, folk får ud af at handle med netop dit firma?
Disse og masser af andre emner med relation til dit firma, din branche og ikke mindst dine kunder er perfekte at samle indhold omkring på en blog på firmaets hjemmeside.
Den bedste måde at fange kunderne tidligt på kunderejsen
Den allerstørste fordel ved en blog er, at du kan få fat i de potentielle kunder allerede meget tidligt på kunderejsen. Der, hvor de måske ikke engang aner, at de har et problem, som dit firma har et produkt eller en tjeneste, der kan løse.
Det gør du ved at udgive indlæg på bloggen, der dukker op øverst i alle de søgninger, som dine fremtidige kunder foretager, når de oplever de første symptomer på noget, der potentielt kan løses af dit firma.
Det giver dig samtidig mulighed for at give dem forklaringen på, hvad det er for et problem, de har, og hvordan de kan få det løst. Derved få de allerede fra det første møde med dit firmas hjemmeside en positiv oplevelse , der gør, at de lægger ekstra mærke til jer.
Ved efterfølgende at blive ved med at dukke op i deres søgninger i takt med at de bliver mere og mere bevidste om deres problem og behovet for at få det løst, får kundeemnerne større og større tillid til dit firma. Det øger chancerne for, at de rent faktisk ender med at vælge jer som en af de potentielle leverandører, de kontakter, den dag de er klar til at foretage et køb.
47 % af alle B2B-kunder læser mellem 3 og 5 stykker indhold på et firmas hjemmeside, før de overvejer at kontakte firmaet.
Kilde: HubSpot
For i dag kontakter kunderne kun de firmaer, som de finder mest troværdige, når de har brug for den slags produkter eller tjenester, som de sælger. Først når du er et af de firmaer, bliver du relevant for kunderne. Resten af tiden er dit totalt ligegyldig. Også selv om du kontakter dem med et godt tilbud på noget, de ikke har indset endnu, at de har brug for. Så lad være med at forsøge at overtale dem. Du taler for døve ører!
Ram de rigtige kunder med relevant indhold på det rigtige tidspunkt
Sørg for løbende at udgive blogindlæg, der belyser de forskellige problematikker og udfordringer, som jeres produkter og tjenester kan hjælpe kunderne med. Derved øger du chancerne for, at du får serveret det rigtige indhold på det rigtige tidspunkt for de rigtige kunder.
Jo mere viden og jo flere praktiske anvisninger, du giver dem, jo mere troværdig bliver du. Vær ikke bange for at give en masse af jeres bedste guldkorn væk, eller fortælle præcis hvordan I gør tingene. For uanset hvor meget du fortæller, har dem som læser jeres blogindlæg ikke dit firmas praktiske erfaring og knowhow til at gøre det selv.
I stedet finder de fremtidige kundeemner måske ligefrem ud af, hvor besværligt det er at løse uden jeres hjælp. Samt hvor stort et arbejde I eller jeres produkter rent faktisk løser for dem – og med hvilken ildhu og indsigt det bliver gjort.
Det øger chancerne for, at de vælger jer. Samtidig undgår du at skulle lokke dem med store rabatter, før de slår til og køber af jer. For gennem de blogindlæg de har læst, har de allerede indset, hvor stor en værdi dit firma giver dem i forhold til den pris, I forlanger.
Du giver dem flere muligheder for at dele jeres indhold
Vil du gerne have større synlighed på de sociale medier, er en blog også en af de bedste måder at få det på. For 94 % af dem som deler noget på de sociale medier, gør det, fordi de finder indholdet hjælpsomt for andre.
Det er der sjældent nogle af jeres salgssider der er. Men blogindlæg, der besvarer folks mest almindelige spørgsmål eller løser nogle af deres problemer, er noget andre også kan få glæde af. Så jo mere indhold af den slags, du har på bloggen, jo større er sandsynligheden for at nogen vil dele det på de sociale medier.
Husk også på, at folk oftest også deler indhold, der får dem til at se smarte ud overfor deres netværk, fordi de har læst og forstået det. Så sørg for at dit indhold er noget, som folk kan prale med, at de har læst.
Du får et større fodaftryk i søgeresultaterne
De færreste firmahjemmesider indeholder særlig mange sider, som Google kan bruge til at forstå, hvilke søgeord hjemmesiden skal ranke for. Samtidig indeholder firmahjemmesider oftest forholdsvis få sider. Det giver ikke Google nogen mulighed for at forstå vægtningen af de enkelte søgeord på siden. Derved bliver det sværere for Google at indplacere jer for de rigtige søgeord.
Men med en blog på hjemmesiden, kan du målrettet gå efter at ranke for både de brede søgeord, og de mere specialiserede long-tail søgninger. Du får kort sagt flere sider, du kan ranke på for relevante søgninger. Med andre ord får din hjemmeside et større fodaftryk i søgeresultaterne.
Samtidig kan du lægge vægt bag dine vigtigste sider – og tilhørende søgeord – ved at oprette intern linkbuilding til dem fra relevante blogindlæg.
Endelig tilfører blogindlæggene semantisk værdi til de enkelte søgeord. Så kan Google bedre forstå, hvilke betydning af et tvetydigt søgeord, det er, dit firma gerne vil ranke for.
Hvorfor er det vigtigt at have et stort fodaftryk i søgeresultaterne
Fordelen ved at optræde i så mange relevante søgninger som muligt er ganske enkelt den, at der er større chancer for at interesserede kunder finder dit firma.
Men det er ikke det hele!
Leads der kommer fra søgeresultaterne har en konverteringsrate på hele 14,6 %. Det er meget højere end de cirka 1,7 til 2 %, som konverteringsprocenten er på e‑mailmarketing, direct mail og annoncering.
Du får firmahjemmesiden til altid at virke opdateret
Endelig får et til to regelmæssige blogindlæg hver måned hjemmesiden til altid at virke opdateret. Det er goså en vigtig parameter for Google, når de skal indplacere din firmahjemmeside i søgeresultaterne.
For ingen gider læse forældede informationer eller historier. Derfor lægger Google vægt på, at de søgeresultater de viser øverst i søgeresultaterne, kommer fra hjemmesider, der bliver opdateret regelmæssigt – og hvor også eksisterende sider regelmæssigt bliver opdateret.
Det første kan bloggen hjælpe med, hvis du har en fast udgivelsesfrekvens for nye indlæg på bloggen. Planlæg dine indlæg to-tre måneder ud i fremtiden, og få sat tid af til at skrive dem – eller uddelegér ansvaret for bloggen og eventuelt skrivearbejdet enten til en medarbejder med flair for det, eller til et seriøst content marketing-bureau som f.eks. os.
Det andet – det med at opdatere dit gamle indhold – bør du også afsætte tid til løbende. Hav især fokus på de sider, der ranker højt for vigtige søgeord. Sørg for at de bliver opdateret hvert kvartal, halve år eller år, alt efter hvor hurtigt udviklingen går i jeres branche. Men det er en helt anden historie, som vi gemmer til en anden god gang.
Skal vi hjælpe dig i gang med en blog på firmahjemmesiden?
Som du kan se, er der masser af gode grunde til at starte en blog på firmaets hjemmeside. Men hvordan griber du det an i praksis?
Det kan vi hjælpe dig med hos kommunikations- og marketingbureauet YES!. Kontakt os ved hjælp af kontaktformularen herunder, send en mail til info@yes-marketing.dk eller giv os et ring på 29 72 55 73.
Så får vi lagt en strategi og en udgivelsesplan, samt sat gang i indholdsproduktionen til dit firmas nye blog på hjemmesiden.