Hvor mange penge bruger dit firma på logo-kuglepenne og andre reklamegaver på et år? Med digitaltryk er det blevet lige så billigt og meget mere effektfuldt at bruge det budget på bøger, du kan anvende i din markedsføring. For bøger udstråler større værdi og holder opmærksomheden længere end din hjemmeside og dine nyhedsbreve.
Af Benny Christen Grandahl
De fleste virksomheder bruger stadig penge på logo-kuglepenne, reklamegaver og forskellige tryksager som f.eks. flyers, brochurer og kataloger.
Og spørger du mig, får du væsentlig mere ud af at konvertere både det budget og en del af dit online marketingbudget til noget så gammeldags som trykte bøger. Trykt digitalt, selvfølgelig. For det koster kun en brøkdel i forhold til, hvad det kostede at producere bøger i gamle dage.
Fidusen er, at en trykt bog har en helt anden og meget mere blivende værdi end digital markedsføring – og effekten holder meget længere. Fordi folk ikke smider bøger ud.
Men det kræver, at du kan skabe en bog, som har gemmeværdi for modtageren.
God, gammeldags fysisk content marketing
Idéen er lige så gammel som content marketing. For det første kendte eksempel på content marketing var det trykte magasin Furen, som John Deere begyndte udgivelsen af i 1895.
Herhjemme er et godt eksempel Tørsleffs opskriftsbøger, der begyndte at udkomme fra slutningen af 1930’erne. De er nok det første danske eksempel på trykt content marketing – og de sælges den dag i dag i nye oplag. Stadig som trykte bøger. Og de originale, gamle udgaver sælges i antikvarboghandlerne. Tit til højere priser end de nye versioner.
Fordi de stadig giver værdi for læseren den dag i dag.
Nøglen til en succesfuld marketingbog
Netop nytteværdien for læseren er det, som er afgørende, hvis du skal have succes med at bruge bøger i markedsføringen.
For hvis bogen kan hjælpe folk i hverdagen, bliver den ikke sat over i reolen.
Nej, det bliver liggende fremme og læst i – fordi bogens fysiske tilstedeværelse minder modtageren om, at de har den. Modsat de utallige gratis e‑bøger, de har liggende i en mappe på computeren, som de aldrig åbner.
En praktisk opslagsbog
Så kan du skabe en praktisk opslagsbog, som giver en kortfattet, letforståelig forklaring på det, folk tit har brug for at slå op inden for din branche, er du sikker på, den aldrig bare bliver sat over på reolen og glemt.
Selvfølgelig kan de bare søge på Google. Men er indholdet i bogen i orden og nemt at forstå, bliver den hurtigt førstevalget. Fordi folk aldrig aner, om de søgeresultater, de klikker ind på, rent faktisk er til at forstå – og om de i det hele taget er korrekte.
Jamen, hvad så, hvis oplysningerne i bogen bliver forældede? Jo, så har du en enestående mulighed for at give folk en opdateret version. Og enten lige friske deres hukommelse op om dit firmas tilstedeværelse på markedet. Eller tage penge for den nye udgave.
Vis folk, hvor nemt det er at bruge jeres produkter
En bog kan også bruges ved onboardingen af dit SaaS-produkt. Eller når folk skal tage dit produkt i brug – enten derhjemme eller i en virksomhed.
Den slags bøger virker også glimrende i markedsføringen. Fordi dine potentielle kunder på forhånd kan se, hvor nemt det bliver, hvis de vælger den løsning, dit firma sælger.
Det var præcis den vinkel, vi valgte til de marketingbøger, vi udviklede til Microsoft op gennem 00’erne. Den case kan du læse andet steds her på siden.
En uventet overraskelse, når folk åbner deres pakke fra din webshop
Har du en webshop, som har specialiseret sig inden for et bestemt produktområde. F.eks. sælger udstyr til bagning eller en anden hobby.
Så kan du lægge en lille bog eller et hæfte i pakkerne til dine kunder. F.eks. med opskrifter, de kan bruge dine produkter til – ganske som Tørsleffs opskriftsbøger altid brugte Tørsleffs produkter.
Det er både en uventet overraskelse, som kan hjælpe kunderne hurtigere i gang med at bruge det, de har købt. Og kan initiere noget mersalg. Både af de eventuelle forbrugsstoffer og forskellige former for tilbehør, I sælger. Og andre, måske dyrere produkter, der også er med i bøgernes opskrifter eller beskrivelser.
For du udvikler selvfølgelig ikke en bog til hvert af dine produkter. Den indeholder alle de populære produkter og giver anvisninger på, hvordan de bruges – og måske også, hvordan de enkelte produkter kan bruges sammen.
Et minde fra besøget
Er du en af de mange lokale producenter af føde- og drikkevarer, som har din egen butik?
Så kan du få lavet en bog, du kan sælge til kunderne, der fortæller historien bag din virksomhed, forklarer passionen bag, fortæller om de enkelte produkter og viser, hvordan de bliver til. For du kan jo ikke have gæsterne rendende ude i produktionen, hvis du laver noget, der kan spises eller drikkes.
Prissætter du bogen rigtig, kan du nemt lave et pænt lille mersalg. Som samtidig minder kunderne om deres besøg. Og får dem til at komme tilbage igen.
En bog, der støtter op om den sag, dit firma står for
Du kan også bruge en trykt bog som et statement. F.eks. for den sag, som dit firma gerne vil kendes for. Eller det syn på verden, I har, når I udvikler nye produkter og ydelser til jeres kunder.
Sådan en bog kan både bruges til at overtale kunderne til, at dit firma er det rigtige valg. Og bruges internt til at sikre, at medarbejderne forstår og støtter op om det, du gerne vil have, dit firma skal være kendt for. Eller den vision, du har med firmaet.
CASE: Sådan skabte vi marketingbøger til Microsoft
En gang i starten af 00’erne regnede Microsoft Danmark på, hvor mange penge de brugte på kuglepenne og andre reklamegaver med logo på. Og tænkte, de penge kunne bruges smartere og mere effektfuldt.
Så de besluttede sig for at bruge dem på små bøger om deres programmer – hvilket der bl.a. kom de ”kvadratiske” Office-bøger ud af til Microsoft Office 2007 og 2010. Samt en række bøger til andre Microsoft-produkter.
Bøgerne skulle vise, hvad de nye funktioner i programmerne kunne bruges til i praksis. Og fungerede som give-aways til kundearrangementer og storkunder.
Det blev en stor succes – og snart blev bøgerne oversat til alle de nordiske sprog – og tog tilmed også turen tilbage over dammen til ”over there”. Og blev desuden produceret i en række virksomhedstilpassede udgaver.
Men da 2013-versionen kom, var marketing blevet centreret i Seattle – og skulle primært være digital. Derfor var det slut med lokale marketingproduktioner.
Du behøver ikke være Microsoft for at bruge bøger i markedsføringen
Heldigvis behøver dit firma ikke have samme størrelse som Microsoft for at have råd til at bruge bøger i markedsføringen.
For digital trykteknologi har gjort produktionsomkostningerne ved bogtryk minimale. Altså behøver du ikke længere binde enorme summer i et kæmpe oplag.
Samtidig gør mindre oplag det muligt løbende at ændre og tilpasse bogen, så den altid er opdateret – og passer til de forretningsmål og marketingkampagner, som bogen skal bruges til.
Derudover har en trykt, fysisk bog en helt anden mental værdi for folk i dag. Fordi vi er blevet så vant til digitale marketingprodukter. Ja, du kan ligefrem sætte den til salg i boghandlen. Både for at gøre bogens værdi mere konkret for modtageren. Og for at få en ny markedsføringskanal, som folk ligefrem betaler for.
Endelig har trykte bøger den store fordel, at deres budskaber ikke forsvinder lige så nemt fra folks opmærksomhed, som når de klikker væk fra din hjemmeside. Eller sletter dit nyhedsbrev fra indbakken.
De bliver liggende på bordene – eller stående i reolerne.
For de færreste smider bøger ud.