Bucket brigades eller seeds of curiosity
Kender du det simple copywriter-tricks, der holder dine læsere fangede hele vejen ned til slutningen af din tekst? Eller indfanger dem igen, hver gang de er lige ved at miste interessen eller tabe koncentrationen. Tricket kaldes for bucket brigades eller seeds of curiosity. Hvad det handler om, og hvordan du bruger det, kan du læse alt om i denne artikel. Skal vi se at komme i gang?
En bucket brigade er en kort sætning, der øger læserens nysgerrighed omkring den tekst, han eller hun er ved at læse. Bucket brigaden får læseren til at fortsætte læsning, også selv om vedkommende var lige ved at tabe interessen eller miste koncentrationen.
Tryllebind dine læsere til det allersidste punktum
En bucket brigade placeres enten i slutningen af et afsnit eller på en linje for sig i teksten. Bucket brigades kaldes også for seeds of curiosity.
Hvad er det for korte sætninger, vi taler om?
Ja! Det var faktisk en typisk bucket brigade, du lige mødte der. Det kan være en sætning, der:
- Stiller et relevant eller måske uddybende spørgsmål i situationen
- Refererer til noget, der bliver forklaret senere i teksten
- Lover en forklaring eller et eksempel, der er nemt at forstå
- Stiller det spørgsmål, læseren måske allerede har i sit hoved
- Får spændingen til at stige eller lover ny, spændende viden
Vi snupper et par eksempler på hver enkelt kategori lige om lidt. Først skal du lige have en forklaring på, hvorfor det hedder bucket brigades!
Stammer fra tiden før brandvæsnet fik vandpumper og vandslanger
Bucket brigades er en amerikansk betegnelse for den kæde af mennesker, der udvekslede spande med vand, når der skulle slukkes brande i det vilde vesten. Kæden gik fra den nærmeste brønd eller sø og hen til det sted, hvor det brændte.
Den ene vej sendte kæden fulde spande med vand, mens de tomme spande blev sendt retur den anden vej. Derved bliv vandet ved med at komme frem til branden – og de tomme spande med at komme hen til brønden.
På samme måde bliver copywriterens bucket brigades til at sende læseren videre gennem teksten.
Seeds of curiosity
Men hvad så med synonymet seeds of curiosity?
Det er en betegnelse for nøjagtigt de samme sætninger og vendinger, som blandt andet omtales af den legendariske copywriter og annoncemand Joseph Sugarman i hans bog Advertising Secrets of the Written Word fra slutningen af 1990’erne. Det er også ham, der beskriver en god tekst som et glat sliske, hvor det ene ord fører læseren til det andet, og den ene sætning sender læseren videre til den næste.
Nå, men det var de eksempler på bucket brigades vi kom fra. De kommer her!
Bucket brigades der stiller et spørgsmål
Stiller du din læser et spørgsmål, skaber det et vidensgab (knowledge gap), som de helt automatisk bliver nysgerrige efter at få udfyldt med et svar.
Så placerer du et spørgsmål i enten starten eller slutningen af et afsnit eller på en linje for sig i teksten, tænder du læserens naturlige nysgerrighed, så han eller hun bliver ved med at læse videre.
Gode eksempler på denne slags bucket brigades kunne f.eks. være:
- Vil du vide det allerbedste?
- Men hvad er så bundlinjen?
- Hvad betyder det (så) for dig?
- Så hvad er pointen her?
- Skal jeg være fuldkommen ærlig overfor dig?
Du kan også bruge det til at gøre dit svar mere spændende med:
- Nu skal jeg fortælle dig hvorfor!
- Det rigtige svar vil helt sikkert overraske dig!
- Overraskede det spørgmål dig? Så vent, til du får svaret!
- Vil du have et lille hint?
Bucket brigades der lover dig et svar senere
Du kan også bruge bucket brigades til at skabe et åbent loop i teksten, ved at referere frem til noget, der bliver gennemgået senere i teksten. Det er utroligt effektivt.
Men det kan også virkelig pisse læseren af, hvis du ikke holder, hvad du har lovet. Så husk at komme med svaret eller en uddybelse senere, hvis du har lovet det.
Gode eksempler er f.eks.:
- Det vender jeg tilbage til lige om lidt!
- Lidt senere viser jeg, hvad jeg har fundet ud af!
- Du kan ikke gætte, hvad der så skete!
- Lad mig dele en lille hemmelighed med dig!
- Mere om det senere!
- Bare rolig! Du får løsningen om lidt.
Du kan også bruge denne slags bucket brigades til at advare om, at der følger noget farligt, noget negativt eller noget uhyggeligt. Den slags negative nyheder er vores hjerner meget mere interesserede i end gode, positive nyheder. Det er derfor katastrofer, ulykker, konkurser, skilsmisser og den slags altid er godt stof i pressen. F.eks.:
- Men først en lille advarsel!
- Pas på: Nu bliver det farligt!
- Men der er en hage ved det!
- Men så blev det (endnu) værre!
Bucket brigades der lover en simpel forklaring
Er du midt i at forklare et komplekst eller svært emne, er der ikke noget, der gør dine læsere gladere, end hvis du lover dem en simpel forklaring eller det godt eksempel. Det skal nok få dem til at læse videre. Det trick har jeg faktisk allerede brugt på dig – sammen med en bucket brigade som lovede dig et svar lidt senere.
Denne type bucket brigades er gode at anvende, hvis du har en mistanke om, at det svære stof er ved at få din læser til at miste interessen for teksten.
Gode eksempler kunne f.eks. være:
- Gode eksempler kunne f.eks. være:
- Skåret helt ind til benet, betyder det:
- Sagt helt enkelt:
- Forklaret i helt almindelige ord betyder det:
- Her kommer et letforståeligt eksempel:
- Her er en anden måde at sige det på:
- Forstil dig det således:
- Det er slet ikke så svært!
- Det er nemmere end du tror!
Bucket brigades der stiller det spørgsmål, læseren måske allerede har i sit hoved
Denne type bucket brigades stiller enten det spørgsmål eller sætte ord på de tanker, læseren allerede har dannet sig i sit eget hoved, mens de har læst din tekst. Som hvis f.eks. du læser en meget positiv og overstrømmende salgstekst og tænker ”Ahhh, kan det nu også passe?”.
Andre gode eksempler på denne type bucket brigade kunne være:
- Jeg ved, hvad du tænker!
- Men hvorfor skulle du stole på mig?
- Nej, så dum er du ikke, vel?
- Lyder det for godt til at være sandt?
- Nu tænker du sikkert, at…
- Lad mig gætte! Du tænker sikkert….
Bucket brigades der får spændingen til at stige
Vil du lige sørge for at ruske op i din læser? Så er det godt at komme med et opråb, der lover dem, at teksten nu bliver spændende igen. F.eks. efter en længere forklaring, opremsning eller noget andet, der måske har været med til at dæmpe deres interesse for eller opmærksomhed omkring teksten.
Det kunne f.eks. være:
- Men vent! Der er mere!
- Læs videre. Nu bliver det interessant!
- Men så slog det mig!
- Jeg kunne ikke tro mine egne øjne!
- Du vil ikke tro, hvad han fortalte mig!
- Det fandt jeg snart ud af!
- Så var det, at det kom helt ud af kontrol/blev endnu bedre/blev endnu værre!
- Men så gik det helt galt!
- Det skulle vise sig at blive endnu bedre/værre/sløjere/dårligere/vidunderligt!
De rigtige steder at indsætte en bucket brigade
Som du kan se, gør bucket brigades ikke alene din tekst mere spændende. De gør den også meget sjovere at læse.
Men pas på med at overgøre det. Bruger du for mange bucket brigades – som jeg faktisk gjorde i starten af teksten – kommer den nemt til at virke useriøs. Samtidig kan brugen af for mange, korte afsnit slå rytmen i din tekst i stykker.
Derfor kan du med fordel vente med at stoppe bucket brigades ind i teksten, til du er færdig med at skrive den. Læs den derefter langsomt igennem og stop en bucket brigade ind der, hvor:
- Teksten er ved at blive lidt kedelig eller alt for nørdet
- Rytmen i teksten bliver alt for langsom eller langtrukkent
- Du godt vil sikre dig, at du får læserens fulde opmærksomhed igen
- Hvor der er brug for at øge spændingen eller læserens fokus
- Du lige har gennemgået noget svært eller kompliceret
- Der ikke har været en mellemrubrik i lang tid
- Der ikke har været et billede eller en illustration længe
- Læseren lige er kommet over midten af teksten
- Når der er omkring en fjerdedel af teksten tilbage
Alle disse steder er risikoen størst for, at læserne vælger at droppe ud af teksten.
Omskriv om nødvendigt teksten lige efter bucket brigaden, så der kommer en bedre overbinding fra bucket brigaden og til den efterfølgende tekst.
Skal du have hjælp til at gøre lange tekster mere spændende?
Så tag en snak med os hos kommunikations- og marketingbureauet YES! Vi har over 30 år erfaring med at skrive spændende tekster, der tiltrækker, fastholder og konverterer besøgende til kunder. Giv os et ring på 29 72 55 73, send en mail til info@yes-marketing.dk eller brug kontaktformularen herunder.