Dårlig kommunikation starter hos afsenderen!
5 typiske kommunikationsfejl, som vi alle begår – og hvordan du undgår dem!
Sidder du tit tilbage med følelsen af, at folk ikke har forstået det, du har sagt eller bedt dem om? Så er du måske tættere på årsagen til den dårlige kommunikation, end du bryder dig om. For alt for ofte spænder vi selv ben for folks forståelse af vores budskab på grund af 5 ganske simple kommunikationsfejl. Heldigvis kan du nemt rette op på dem, når først du kender dem. Få dem her!
‚Det er frustrerende ikke at blive forstået! Det gælder, uanset om det er din partner, dine børn, kunderne eller dine kollegaer, der ikke fatter, hvad det er, du siger. Eller ikke gør det, som du forventede, de ville, ud fra de instruktioner du har givet dem.
Beklageligvis er det desværre ofte os selv, der skaber dårlig kommunikation. Det sker, fordi vi begår nogle helt grundlæggende fejl, når vi forsøger at overbringe vores budskab til dem, vi gerne vil have til at reagere på det. Det skaber dårlig kommunikation, som det er nemt for modtagerne at misforstå.
Særligt er der 5 kommunikationsfejl, som for alvor kan spænde ben for forståelsen af dit budskab. Det er faktisk ret indlysende fejl, når først du kender dem. Samtidig er de nemme at rette op på, når du først har øje for dem. Så når først du har læst denne artikel, kan du nemmere fange og rette de 5 typiske kommunikationsfejl, før de spænder ben for dit budskab.
Du er for tæt på budskabet
En af de mest udbredte årsager til dårlig kommunikation skyldes indsigtens forbandelsen. Fordi du er så godt inde i det budskab, du gerne vil formidle, tænker du, at folk straks forstår det, når bare du forklarer det helt overordnet. Derfor mener du også, at det er nok at sige det én gang!
Men det svarer lidt til at slå rytmen til et vers i en sang og så bede tilhørerne om at gætte, hvad det er for melodi, der er tale om. Men tilhørerne hører kun taktslagene, du slår an. Du hører til gengæld hele melodien for dit indre øre, mens du slår rytmen. Det gør det nærmest uforståeligt for dig at forstå, at de ikke kan høre det. Men totalt umuligt for tilhørerne at gætte, hvad du spiller.
Samtidig skal du huske på, at folk skal høre et budskab gentagende gange, før de i det hele taget begynder at lægge mærke til det. Og endnu flere, før de begynder at forholde sig til det. Så selvom du synes, du har sagt det 1.000 gange før, kan du roligt sige det en gang til.
Du inviterer ikke folk ind i historien
Samtidig betyder dit indgående kendskab til det budskab, du vil overbringe, at du glemmer at se det fra tilhørernes side. Eller måske slet ikke kan forstå, at der er nogen, der ikke ser det på samme måde som dig.
Derved får folk svært ved at se relevansen i det, du siger – og så slår hjernen fra hos dem, fordi det ikke virker som noget, de behøver at bruge tid og hjernekapacitet på at forstå.
Skal du have folk til at forholde sig til eller reagere på dit budskab, er du nødt til at præsentere det på en måde, som giver mening og relevans. Du skal kort sagt få det, du siger til at handle om dem, der skal forstå det – og ikke om dig selv.
Du forsøger at imponere tilhørerne
Måske er du lidt beklemt ved hele situationen eller i tvivl om, hvorvidt du har den rette troværdighed over for dem, du vil have til at forstå dit budskab. Derfor griber du til at bruge en masse fagudtryk og svære ord for ligesom at understrege din autoritet og viden på området.
Det får dit budskab til at virke meget mere kompliceret at forstå, end det er. Det øger risikoen for, at folk lukker af for det, du siger, fordi det virker svært at finde ud af.
Du glemmer at fortælle, hvor godt – eller skidt – det bliver
Netop fordi du er så godt inde i baggrunden for dit budskab, regner du også med, at folk selv kan regne ud, hvad der sker, hvis de forstår og reagerer på det, du siger.
Eller kan regne ud, hvor galt det kan gå, hvis de ikke gør.
Men det er langt fra tilfældet. Især, hvis dit budskab omhandler noget – f.eks. et problem – som tilhørerne slet ikke har indset eller opdaget, er relevant for dem endnu.
Så skær det ud i pap for tilhørerne – og gør det gerne med en beskrivelse, der er så visuel, at de nemt kan se det for sig.
Du mangler at definere præmissen for det, du vil sige!
Er du godt inde i dit stof, kan du nemt springe rundt i det eller selv lægge det til, der mangler, for at du selv kan forstå det. Men det kan dine tilhørere ikke.
Derfor kan det, du siger eller skriver nemt komme til at virke rodet og forvirrende.
Her kan du med fordel hente hjælp fra filmens og teaterets verden. Her arbejder manuskriptforfattere med begrebet ”præmis”. Den definerer, hvad det er, du vil fortælle med din historie i en enkelt sætning. Det svarer til det budskab, du gerne vil kommunikere.
Derfor bør du altid starte med at få budskabet formuleret klart og tydeligt i en enkelt sætning. Derved bliver det nemmere at huske. Det sikrer, at du får sagt det på samme måde hver gang – og at folk nemmere opfanger og husker det.
Samtidig opnår du en anden fordel. Når først du kender præmissen, kan du bruge den som et filter for, hvad du ellers skal have med, når du kommunikerer dit budskab. Støtter det, du vil have med op om budskabet, skal det med. Tilføjer det nogle detaljer eller perspektiver, der er irrelevante eller skaber støj i sammenhængen, skal det ikke.
Derved kan du nemt få fjernet irrelevante informationer, som bare ender med at forvirre målgruppen. Det gør det, du siger eller skriver nemmere at forstå. Samtidig sørger det for, at der kommer en rød tråd i fremstillingen – og at du får kommunikeret budskabet ensartet og præcist hver gang, du gentager det.
Hvornår har de så forstået det?
Først den dag du hører en fra din målgruppe gentage budskabet ordret, har han eller hun forstået det. For i virkeligheden er al kommunikation et spørgsmål om at huske det, du har hørt og reagere på det, som det er ønsket.
Så lyt efter, om folk begynder at gentage det, du har sagt, og glæd dig så over din succes, når først det sker.
Lad os hjælpe dig med at undgå dårlig kommunikation
Vil du skabe det bedste grundlag for din kommunikation, så din målgruppe får nemmere ved at opfange, forstå og reagere på dit budskab?
Så kan vi hjælpe dig med at lægge en kommunikationsplan og skabe en storytelling, der får dit budskab til at gå rent ind. Og sikrer, at du altid siger det på samme måde, uanset hvor og i hvilken sammenhæng du gentager det.