Nu sender dårlige webtekster for alvor din hjemmeside i frit fald i søgeresultaterne!
Normalt benytter jeg ikke mit uddannelse i by-lines på artikler her på webtextshops hjemmeside. Men efter den seneste opdatering af Googles kernealgoritme, er der en god grund til at begynde på at gøre det. I hvert fald når jeg skriver noget om kommunikation, online marketing og den slags og har taget en kandidatgrad i kommunikation og formidling ved universitetet.
For med den seneste algoritmeopdatering er der ikke alene kommet fokus på kvaliteten af teksterne på hjemmesider og webshops. Det handler også om at kunne dokumentere, at teksterne er skrevet af troværdige eksperter med stor autoritet på området. Her har din uddannelse, titel, og hvor kendt og refereret du er i din branche, pludselig en masse at skulle have sagt. I hvert fald når Google skal vurdere teksten.
Så selv om de fleste af os danskere synes, det lyder snobbet, når folk smider om sig med fancy titler og ditto uddannelser, giver det god mening at nævne den i artiklernes by-line fremover – hvis du har noget at have det i og det har relevans for bedømmelsen af indholdet.
E‑A-T – tre vigtige faktorer, der kan sende din hjemmeside ud af søgeresultaterne
Det som Googles august-opdatering fokuserer på, er de såkaldte E‑A-T-faktorer. Det er ikke en ny opfindelse, men har været anvendt af Google i flere år i forbindelse med manuelle gennemgange af hjemmesider.
For udover søgemaskinens mere end 200 forskellige parametre, som indgår i den forskellige algoritmer, har de også et korps af omkring 1000 ”hjemmeside-revisorer”. Det er mennesker af kød og blod, der manuelt gennemgår alle de hjemmesider, Google synes opfører sig mærkeligt i søgeresultaterne, eller slår ud på bestemte måder i de bagvedliggende algoritmer.
De tre faktorer som er de centrale i det arbejde, som hjemmeside-revisorerne udfører, handler om:
- Ekspertise
- Autoritet
- Troværdighed
Eller forkortet E‑A-T eller EAT efter de tilsvarende engelske begreber.
De tre EAT-faktorer hænger sådan sammen, at indholdet på både hver enkelt side og webstedet generelt, skal udvise så tilpas stor ekspertise, at siden, dens forfattere og hjemmesidens eller webshoppens ejere fremstår med den nødvendige autoritet og troværdighed for det emne eller fagområde, som både den enkelte side og hele hjemmesiden forsøger at ranke for.
Gode webtekster gør det ikke alene
Så gode webtekster gør det dog ikke alene. Hele sitets vidensniveau, de enkelte skribenters og ejernes autoritet og troværdighed skal være i top. Ellers risikerer du at miste vigtige placeringer i søgeresultaterne i fremtiden.
EAT-faktorerne har løbende fået en større og større betydning i Google algoritmer. Derfor ser de nu ud til at være blevet en del af kernealgoritmerne, så vidt det kan vurderes. Dog ikke i form af manuelle review af hver enkelt hjemmeside eller webshop, men vurderet af Google algoritmer på en eller anden snedig måde.
Så har du oplevet store fald – eller overraskende stigninger – i placeringerne for din hjemmeside eller webshops vigtigste søgeord, skyldes det nok Googles medtagen af EAT-faktorerne i deres beregninger. For algoritmeændringerne virker begge veje. Så har din side en større troværdighed, autoritet eller et højere vidensniveau, end Google tidligere vurderede den til, vil du tilsvarende kunne spore stigninger i en eller flere af din hjemmesides eller webshops søgeord.
Ikke nemt at rette op på din sides EAT-faktorer
Skal du rette op på EAT-faktorerne, er det ikke bare et spørgsmål om at skrue på nogle tekniske eller on-page parametre på hjemmesiden. Nej, det er meget, meget mere omfattende og for at sige det rent ud ret besværligt at fikse – eller snyde med for den salgs skyld.
For EAT-faktorerne handler som tidligere nævnt også om den navngivne skribents baggrund, uddannelse og anseelse inden for det fagområde eller emne, som skribentens tekst handler om. Så kan skribenten ikke fremvise en relevant uddannelse på f.eks. vedkommendes LinkedIn-profil, eller bruger han eller hun ikke de forventede, korrekte fagtermer i teksten, kan du skrue nok så meget på alle mulige andre parametre på siden. Det hjælper ikke en tøddel.
Det samme gælder udgiveren af hjemmesidens anseelse og renommé. Er det nemt at finde dårlige anmeldelser, dårlig omtale og så videre på Googles eget anmeldelsessystem, på TrustPilot eller andre steder? Så kan det være med til at trække ned i hele hjemmesiden eller webshoppens placeringer i søgeresultaterne.
Der venter dig et omfattende arbejde
Googles seneste algoritmeændring Google er naturligvis ikke lige så gennemgranskende, nøjeregnende og udspekuleret som de menneskelige hjemmeside-revisorer. Alligevel giver det god mening at sætte sig ind i retningslinjerne for deres arbejde, hvis du skal gøre dig håb om at rette op på de tæv, som din hjemmeside eller webshop har fået af Googles ”EAT-algoritme” – eller sikre sig mod at få dem.
Men der venter dig et omfattende arbejde. Retningslinjerne for korpsets ansatte hedder Search Quality Rating Guidelines og kan hentes online. Det er en PDF-fil på over 160 sider, som du bør downloade og gennemgå med en tættekam, hvis du skal gøre dig håb om at sikre din hjemmeside eller webshop de bedste placeringer i søgeresultaterne fremover i forhold til de tre EAT-faktorer.
Større krav til sider om privatøkonomi og helbred
Især hvis din hjemmeside eller webshop befinder sig inden for den særlige YMYL-kategori. Det er Googles betegnelse for websites, der beskæftiger sig med eller sælger tjenesteydelser inden for penge og privatøkonomi (Your Money) eller sundheds- og helbredsrelaterede (Your Life) områder. Til disse sider er Googles krav ekstra høje.
Kravene til andre emneområder og hjemmesidetyper er meget forskellige. Men ingen kommer op på siden, at de krav om opdateret og aktuel viden, autoritet og troværdighed, som YMYL-siderne møder. Her skal du både have den rette uddannelse og de rigtige akkrediteringer, for at din troværdighed som skribent eller hjemmesideejer anset for i orden. Til andre websider – f.eks. opskriftssider – er det nok, at skribent og ejer udviser en intens passion og stor interesse i madlavning.
Hvordan genskaber jeg min hjemmesides placeringer?
Er du blevet ramt af algoritmeændringen, venter der dig således et meget opfattende arbejde. Det omfatter en gennemgribende revision og opdatering af sidens indhold, tilføjelse af en hel del pligtsider som f.eks.
- redaktionelle retningslinjer
- GDPR- og cookie-information
- en fyldestgørende Om-side
- sider med vision, mission og så videre
for hjemmesiden. Derudover skal det være nemt at finde uddybende oplysninger om de enkelte skribenter og links til sider, der kan understøtte skribenternes og udgiverens troværdighed, samt en hel masse andre ting.
Desuden skal I sørge for at få positiv omtale og optræde i de online medier indenfor jeres branche, som Google anser for at være troværdige. Det er lettere forenklet forklaret hjemmesider inden for jeres branche, der f.eks. har høj Domain Ranking i ahrefs.com. Altså skal du ud og få naturlige links fra de sider, som du normalt ville give din højre arm for et link fra, for at gøre dig håb om at opnå højere placeringer i søgeresultaterne.
Så som du kan se, er det ikke helt ligetil at komme tilbage til tidligere tiders høje placeringer i søgeresultaterne, uden en vis investering i en række kvalitets- og troværdighedsforbedrende tiltag på hjemmesiden.
Tjekliste til EAT-optimering af din hjemmeside eller webshop
Tjeklisten for en komplet EAT-optimering af hjemmesiden er forholdsvis lang. Vil du være på den sikre side, består arbejdet i at gennemgå alt på hjemmesiden eller webshoppen efter den over 160 siders lange guide, som Googles hjemmeside-revisorer anvender.
Den foreskriver, at du skal sikre, at:
✔ hjemmesidens formål og hensigt fremgår tydeligt af Om-siden
✔ formålet og hensigten med den enkelte side fremgår tydeligt af sidens indledning (manchet)
✔ det tydeligt fremgår, hvordan indholdet udvælges og kvalitetssikres før udgivelse
✔ det er tydeligt, hvad der er hovedindhold, supplerende indhold og fast indhold på de enkelte sider
✔ der er tydelig adskillelse mellem redaktionelt og sponseret indhold
✔ annoncer og sponseret indhold er tydeligt markeret som sådant
✔ annoncer ikke præsenteres på en forstyrrende (f.eks. pop-up) eller distraherende måde
✔ annoncerne ikke præsenteres på en måde, så brugerne narres til at klikke på dem
✔ det tydeligt fremgår, hvem der er ansvarlig for hjemmesidens indhold
✔ det er nemt at finde ud af, hvem man skal kontakte angående hjemmesiden
✔ det er nemt at finde links fra pålidelige hjemmesider, som fremhæver din sides troværdighed
✔ eventuelle produkter og tjenester anses for pålidelige, troværdige og velansete af andre ved:
✔ (overvejende positive) anmeldelser af siden på Google, TrustPilot og andre vurderingssider
✔ (overvejende positive) kommentarer, anmeldelser og testimonials fra brugere og kunder på siden
✔ at siden eller dens ejere ikke er kendt for svindel, manipulation, misvisende information eller lignende
✔ hjemmesiden ikke har et dårligt omdømme efter samme kriterier som produkter og tjenester
✔ det er nemt at finde oplysninger om skribenter og ejere af hjemmesiden
✔ skribenter og ejere kan fremvise relevante uddannelser, titler og anseelse inden for sidens fagområde
✔ det er tydeligt, at der er lagt en passende mængde tid, flid, ekspertise og viden i de enkelte sider
✔ hovedindholdet er hjælpsomt og oplysende i forhold til det, der loves i overskrift og manchet
✔ siden ikke indeholder søgeordet i unaturligt højde mængder (keyword stuffing)
✔hovedindholdet ikke er noget sludder eller direkte meningsløst
✔ hovedindholdet ikke er direkte vildledende, misvisende eller ukorrekt (specielt for YMYL-sider)
✔ hovedindholdet ikke er direkte kopieret fra andre sider på webstedet eller fra andre hjemmesider
✔ hjemmesiden ikke indeholder en overvægt af sider med indhold i lav kvalitet eller tyndt indhold
✔ eventuelle betalingsbetingelser, garantier og returpolitikker er nemme at finde
✔ en eventuel indkøbskurv og betalingsløsning fungerer korrekt
✔ en eventuel betalingsløsning udbydes af kendte, pålidelige udbydere
✔ hjemmesiden fungerer korrekt, svarer hurtigt og er nem at anvende
✔ sidens navigation er nem og logisk at finde ud af og anvende
✔ hjemmesidens indhold er organiseret på en logisk og konsekvent måde
✔ siden ikke indeholder virus, malware eller ransomware placeret af hackere
✔ der ikke er spor efter tidligere hackerangreb eller skjulte bagdøre i indholdet
✔ indholdet ikke bærer præg af at være blevet ændret af hackere
✔ eventuelle debatfora på hjemmesiden indeholder brugbart indhold
✔ eventuelle debatfora ikke bærer præg af ringe aktivitet eller indhold af lav kvalitet
Så som du kan se, er der en hel del punkter, du både skal tjekke og eventuelt også efterfølgende rette op på. Også selv om nogen af dem kun gælder for webshops og hjemmesider med debatforum på.
Et paradigmeskift inden for indholdsproduktion
Selv om Google hen over de seneste år har gjort mere og mere for at øge kvaliteten af det indhold, der udgives på nettet, forventes august-opdateringen af Googles algoritmer for alvor føre til et paradigmeskift inden for indholdsproduktion.
For uden kvalitetsindhold produceret af skribenter med den rigtige baggrund, eller gennem deltagelse af eller citater fra navngivne eksperter på området, bringer du dit indhold og hele din hjemmeside i riskozonen for at få et ordentligt fur nedad i søgeresultaterne. Der skal kort sagt gøres mere ud af researchen og mere ud af at pege i retning af nogle troværdige og velansete kilder og notabiliteter inden for området.
Derfor er det ikke nok, bare at gennemgå de 4–5 højst placerede konkurrenters sider i søgeresultaterne for indhold om emnet, og så skrive det samme som dem. Du er nødt til at have meget tilpas viden om emnet, til at du kan sikre, at der anvendes de rette fagtermer og at det præsenteres på den rigtige måde.
Kun derved kan du skabe en artikel, der giver folk reel viden. Det giver dem automatisk lyst til at blive på siden – og det er en vigtig indikator for både E, A og T. For udover august-opdateringen holder Googles RankBrain stadig øje med brugernes opførsel, når de klikker ind på din side fra søgeresultaterne. Hvor længe de efterfølgende bliver på siden, er en af de klareste indikationer for kvaliteten af jeres indhold – baseret på levende mennesker af kød og blods reaktion på det.
Så tag indholdet på din hjemmeside alvorligt. De dage hvor indhold bare var noget, du skrev for Googles skyld, er ovre – og det har de faktisk været i en del år nu!
Skal du have hjælp til at udvikle indhold til jeres hjemmeside eller webshop med både høj Ekspertise, stor Autoritet og stærk Troværdighed , så kontakt os ved at udfylde formularen herunder. Så tager vi en uforpligtende snak med jer om jeres indhold og hvordan I kan sikre bedre placeringer i søgeresultaterne ved at øge både den enkelte side og hele hjemmesiden eller webshoppens EAT-faktorer.
Så kontakt os i dag. Så kan du se frem til bedre placeringer i søgeresultaterne og at flere besøgende bliver på jeres side og konverterer til kunder.