7 vigtige elementer til fængende overskrifter, der får folk til at klikke
Relevansen er vigtigst
Netop relevansen er vigtig for os. Den finder vi lynhurtigt ved at spørge os selv, om det emne overskriften omhandler, er interessant for os.
Vi behøver ikke læse hele overskriften for at afgøre det. Vi scanner den bare for emne- eller nøgleord og ser, om det er nogen, vi interesserer os for eller ej. Først derefter læser vi hele overskriften.
Der findes ingen smarte overskriftskabeloner, der kan få hvad som helst til at virke relevant for os – bortset fra måske ”Jorden går under i morgen”, men det har vi jo hørt så mange gange efterhånden, at ingen tror på det.
Så det allerførste vigtige element i en fængende overskrift er naturligvis, hvorvidt overskriften er relevant for din målgruppe eller ej. Det er den, hvis den:
- løser eller viser, hvordan målgruppen slipper af med et problem eller en udfordring, de har
- fortæller, hvordan målgruppen opdager og undgår en trussel
- fortæller målgruppen, hvordan de får opfyldt en drøm eller et mål, de har sat dem
- giver målgruppen opskriften på, hvordan de kommer til at opnå større anseelse
Overskriftens byggesten
Men selv om emnet er relevant for målgruppen, er det ikke sikkert, at de klikker på overskriften. For ud over relevansen, skal overskriften også indeholde en række byggesten, som læseren kan vurdere overskriften på.
Disse byggesten kan mikses på et utal af måder og det er ikke dem alle sammen, der behøver indgå i overskriften. For jo flere af byggestenene du medtager, jo længere bliver den. Det gør overskriften mere kompleks at forstå og det er ikke altid ønskeligt.
De 6 byggesten
En overskrift består af 6 grundlæggende byggesten. Tilsammen danner de i sig selv en overskriftsformel, der giver en fængende overskriften. Byggestenene og dermed overskriftformlen ser sådan ud:
[Antal|Trigger ord] [Power-Word] [Udbytte] [Emne] [Løfte]
Antal – indikér hvor stort udbytte folk får ud af indholdet
Trigger-ord – ord der får folk til at stoppe op
Power-Words – ord der får os til at tage en beslutning
Udbytte – hvad folk får ud af indholdet
Emne – hvad indholdet handler om
Løfte – den gevinst du lover læseren
Et par eksempler
Et hurtigt eksempel på formlen kunne være overskriften til denne artikel:
7 – Størrelsen på udbyttet
Vigtige – Et Power-Word, som trigger vores grådighed og nysgerrighed
Elementer – Det udbytte du får ud af læse artiklen
Til – Et bindeord som får overskriften til at hænge sammen
Fængende overskrifter – det er emnet for vores indhold
Der får folk til at klikke – det er det løfte vi giver dig, at du får som gevinst ved at læse artiklen
Altså indeholder overskriften ikke noget trigger-ord, fordi vi har valgt et tal til at starte overskriften med. Andre eksempler kunne være:
- 5 simple tips til at skrive call to actions, som får folk til at finde kreditkortet frem
- Hvordan en nem genvej til at tjene flere penge, sikrer dig den luksusbil, du drømmer om
- Sådan kan du nemt og hurtigt rydde op i haven, så naboerne ikke klager over dit rod
- 17 forbavsende måder at vaske dit tøj på, som sparer på både vand- og strømregningen
Andre overskriftsskabeloner
Som du kan se, giver det nogle lange overskrifter, hvis du bruger de fem elementer, du maksimalt kan bruge i formlen. Men du kan sagtens nøjes med mindre.
Fjerner du f.eks. løftet, vil overskrifterne oftest stadig virke tiltrækkende. Samtidig kan du naturligvis også arrangere elementerne på andre måder, der giver dig en mere slagkraftig overskift i situationen.
Det kunne f.eks. være ved hjælp af nogle af disse overskriftsskabeloner, der genbruger et eller flere af grundelementerne til en fængende overskrift:
Hvordan du [Emne] bedre end [eksperter som målgruppen ser op til]
Hvordan du skriver fængende overskrifter bedre end professionelle copywritere
Hvad du bør vide om [Emne] [Løfte]
Hvad du bør vide om at skrive fængende overskrifter, der får folk til at klikke
[Antal] fejl du ikke bør begå, hvis du vil [Emne]
7 fejl du ikke bør begå, hvis du vil skrive fængende overskrifter
[Handling] [Emne] som en [kendis eller ekspert målgruppen ser op til]
Hvordan du kommer til at danse som Thomas Evers
Endelig kan du [Løfte] {Bindeord] [Emne]
Endelig kan du få folk til at klikke på dine overskrifter
Sådan [Emne] og [Løfte]
Sådan skriver du fængende overskrifter og tjener flere penge
Hvordan jeg lærte at [Emne] på [kort tidsperiode]
Hvordan jeg lærte at skrive fængende overskrifter på en aften
Hvem kan ikke bruge [Emne] [Løfte]
Hvem kan ikke bruge fængende overskrifter, der får folk til at klikke
Hemmeligheden bag [Emne] [Løfte]
Hemmeligheden bag fængende overskrifter, der får folk til at klikke
Sådan kan du [Emne] uden [besværlighed eller besparelse]
Sådan kan du skrive fængende overskrifter uden at hyre en copywriter
[Handling] [Emne], du kan være stolt af
Skriv fængende overskrifter, du kan være stolt af
Skal du have hjælp til at skrive bedre tekster til nettet?
Skal du have hjælp til at skrive bedre tekster til jeres hjemmeside, jeres produkter eller andre former for indhold? Så kontakt os ved at klikke på Kontakt os-knappen herunder.
Så giver vi dig et kald, hvor vi kan få mere at vide om din opgave og finde en god pris på den.
Kontakt os i dag. Så kan du se frem til bedre placeringer i søgeresultaterne og at flere besøgende bliver på jeres sider, eller køber jeres produkter.