Hvad er content marketing?
Når en ingrediensproducent sælger billige opskriftsbøger, en traktorproducent udgiver et landbrugsmagasin, eller en fast food-kæde præsenterer en infografik om sund livsstil på deres hjemmeside, er der tale om content marketing. Læs med her og bliv klogere på content marketing.
Hvad er content marketing?
Hvor traditionel markedsføring går ud på at markedsføre et produkt eller en tjeneste i form af f.eks. annoncer i trykte medier og reklamer på tv, handler content marketing om at udgive informativt indhold for at tiltrække folk, der kunne være interesserede i at købe et eller flere af de produkter eller tjenesteydelser, firmaet sælger. Det er den mest effektive form for markedsføring, der findes i dag – og brugen af content marketing har kronede dage på internettet.
Med content marketing kan du tiltrække nye kundeemner til jeres hjemmeside. Der kan du fastholde dem med mere dybdegående indhold eller værdifulde og brugbare informationer, de kan bruge i hverdagen. Indholdet skaber større loyalitet og mere autoritet i målgruppen, så de får større tillid til dig eller dit firma.
På den måde bliver det nemmere, at få dem til at købe dit produkt og oftest behøver du ikke en gang foretage et egentligt salg. Folk køber produktet af dem selv, fordi dit indhold har overbevist dem.
Populært sagt uddanner content marketing folk til at blive dine kunder!
Alle kan bruge content marketing
Internettet har gjort det muligt for alle, at producere og distribuere content marketing indhold til en brøkdel af, hvad det kostede i gamle dage, hvor alting skulle trykkes og distribueres fysisk.
I dag sker det gratis fra firmaets hjemmeside og ved hjælp af forskellige former for automatisering, kan content marketing indhold nemt personaliseres eller tilpasses til forskellige målgrupper. Samtidig har de sociale medier gjort det nemt at ramme helt specifikke målgrupper med nøje tilpasset content marketing kampagner — og gjort det muligt at nå langt længere ud gennem de delinger af godt indhold, som de fleste mennesker foretager.
Derfor er content marketing i dag den mest udbredte form for markedsføring for både store og små virksomheder. Alle kan være med — også dig og din virksomhed!
De tre vigtige trin i content marketing!
I tiltrækker nye besøgende til jeres hjemmeside eller webshop med indhold, der ligger godt i søgeresultaterne eller i form af velskrevne artikler, infografikker eller andre former for gæsteindlæg og udgivelser på de websites, hvor din målgruppe kommer, samt gennem interessante opslag på de sociale medier og hjælpefulde indlæg på diverse fora og grupper.
Tiltræk nye læsere ved at give svar på de spørgsmål, som I af erfaring ved, at folk oftest har, når de begynder at interessere sig for det emne- eller fagområde, I udvikler indhold omkring, men lad være med at skrive den samme gang lirumlarum som konkurrenterne. Giv det jeres eget twist og kom med nogle eksempler eller forklaringer, der viser, at I er bedre og tænker anderledes end jeres konkurrenter.
Uanset hvor folk møder jeres indhold, skal det være gennemarbejdet, velformuleret og give en følelse af, at her fik den besøgende noget ny, værdifuld viden, der gav dem svar på det de søgte om eller en løsning på de problemer, de går og bakser med.
For den valuta folk betaler jer med, når de læser jeres indhold på nettet, er den tid de bruger på det – og synes de, at de har spildt deres tid hos jer, kommer de ikke tilbage. Men føler de sig omvendt godt serviceret, husker de jer og begynder at komme tilbage efter mere, hver gang de falder en af jeres sider i søgeresultaterne eller artikler og andet indhold fra jer andre steder på nettet – fordi I gav dem en god oplevelse, første gang de valgte jeres søgeresultat.
Når først folk har haft nogle gode oplevelser, med det indhold I producerer, begynder de at lægge mærke til jer, jeres firma og det andet indhold, I udgiver. Måske begynder de ligefrem at følge jer på et af de sociale medier eller at dele jeres indhold, fordi de synes det er godt. Især hvis indholdet kan give dem en form for anseelse i deres eget netværk, har jeres indhold delingspotentiale.
Efter et stykke tid begynder I langsomt men sikkert, at opbygge et community omkring jeres tilstedeværelse på nettet, fordi I aldrig (eller kun meget sjældent) skuffer folk med jeres indhold. Samtidig tiltrækker de delinger, det spirende community giver jeres indhold, endnu flere interesserede læsere der igen begynder at dele og snart er snebolden for alvor sat i bevægelse.
Men for at fastholde folk, er det vigtigt, at det indhold i bliver ved med at skabe, stadig er i den samme høje kvalitet, så det ikke skuffer jeres følgere. Det skal blive ved med at få dem til at føle, at de kommer nærmere deres mål inden for det emneområde, I udvikler indhold omkring.
Så giv dem hurtige gevinster i form af de ting, I selv anser for at være lavt hængende frugter, del jeres ”hemmelige værktøjer” eller giv dem smarte genveje til at løse simple problemstillinger. Det få jer til at blive deres helte og dem, de altid kan stole på.
Derved bliver I det naturlige førstevalg, næste gang de har et spørgsmål inden for jeres fag- eller emneområde. Men bryd ikke cirklen. For skuffer I bare en enkelt gang, kan de være væk for altid.
Allerede første gang folk læser noget af jeres indhold, har de køb af jer. De har ikke betalt med penge, men med den tid de bruger på at læse artiklen og for hver gang de læser mere godt indhold, får de en god købsoplevelse hos jer.
Derfor er barrieren allerede lav, første gang folk vælger at købe noget af jer. Det første større køb giver dog heller ikke penge i kassen, men sker den dag, folk tilmelder sig jeres nyhedsbrev.
Jo tidligere i processen I kan få dem på mailinglisten, jo bedre. For jo tidligere kan I begynde at arbejde målrettet på at markedsføre jeres kommercielle virksomhed. Bruger I jeres automatiserede nyhedsbreve intelligent, får I sikret jer, at de stille og roligt får alt at vide om jeres forskellige produkter og tjenester og kommer hele vejen rundt om jeres forretning. Men det kræver naturligvis, at ingen af jeres nyhedsbreve skuffer dem. Selvfølgelig er der plads til fejlskud, men der skal ikke være for mange, før de har klikket på Afmeld-knappen.
Så først tiltrækker I folk med godt indhold. Derefter fastholder I dem med mere godt indhold og til sidst konverterer I dem, når de er klar til at købe. Da de som allerede nævnt har haft flere gode oplevelser med jeres indhold, skal der heller ikke meget til at overbevise dem om, at de også skal købe rigtige produkter af jer – uanset om det I sælger er online eller fysiske tjenester eller produkter.
Det sker helt naturligt, fordi folk allerede er overbevist om at I er de rigtige at købe af og derfor ikke føler sig solgt til. Det gode indhold har banet vejen.
Skal vi udvikle content marketing til dit firma?
Har du brug for en stærk og erfaren partner inden for content marketing? Så kontakt os allerede i dag. Enten ved at benytte Kontakt os-knappen herunder, sende os en mail på info@yes-marketing.dk eller give os et ring på 29 72 55 73.