Hvor mange ord skal jeg skrive for at ranke på mit søgeord
I princippet burde du kunne udkonkurrere dine konkurrenter ved at have mere tekst på din hjemmeside eller webshops sider end konkurrenterne. Men da Google dels tager mange faktorer under overvejelse, når de beregninger din sides placering i søgeresultaterne, og dels er blevet bedre til at vurdere kvaliteten af den tekst, der er på siderne, er det kun muligt at bruge denne metode, hvis den tekst du har på siden, er af en ordentlig kvalitet. Her giver vi dig opskriften på, hvordan du skaber det rigtige indhold til at ranke bedst muligt i søgeresultaterne.
Ideen med at have mere tekst og indhold om søgeordet end konkurrenterne, er der sådan set ikke noget i vejen med. Man skal bare huske på, at Google ikke kun tager højde for en enkelt parameter som f.eks. antal ord på siden, men tager mange forskellige faktorer med, når de skal kalkulere din sides placering i søgeresultater.
Hvorfor have flere ord end konkurrenterne?
Ideen om mange ord på siden, bygger på, at for at give sine brugere den bedste oplevelse med at bruge deres søgemaskine, sender Google deres brugere i retning af de hjemmesider, der har mest kvalitativt indhold om det søgeord, brugerne har søgt på. Det vurderer Google bl.a. på baggrund af,
- hvor højt i webstedets sidehierarki siden med søgeordet er placeret,
- hvor mange sider på siden, der ranker for dette og beslægtede søgeord, samt
- hvor mange ord, der tilsammen er på de pågældende sider.
Så når du planlægger en artikel om et bestemt søgeord – eller en produkttekst om et bestemt produkt – kan det godt betale sig at tjekke de konkurrerende sider ud og se, hvor mange ord de har skrevet om det samme søgeord eller produkt og hvor i sidehierarkiet siderne er placeret. Derefter går du så efter en højere eller samme placering for søgeordet i din hjemmesides hierarki og flere ord på siden end konkurrenterne.
Skriv mere end konkurrenten
Ideen er altså at mængden af tekst på siden for det enkelte søgeord, kommer an på hvor stor konkurrencen på søgeordet er og hvor meget indhold, jeres nærmeste konkurrenter i søgeresultaterne har.
Har din nærmeste konkurrent f.eks. skrevet 600 ord om et søgeord eller et produkt – og jeres sites ellers er nogenlunde ligeværdige i ranking – så skader det bestemt ikke, hvis du skriver 800‑1000 ord om det samme søgeord. Det vil bestemt tælle til din fordel i Googles optik – hvis bare teksten er af en ordentlig kvalitet.
Hav flere sider end konkurrenten
Det kan også være en god ide, at undersøge hvor mange sider om det pågældende og beslægtede søgeord, dine nærmeste konkurrenter ranker på hos Google. Det kan du gøre ved at søge på det pågældende søgeord på Google og tilføje “site:” og så webadressen på det site, du ønsker at undersøge.
Skal du øge dine muligheder for at outranke konkurrenten fuldstændig, skal du helst have flere sider om søgeordet og beslægtede ord og termer end dem – og helst have flere ord på hver side end konkurrenten! Så har du forbedret chancerne for at blive vist i søgeresultaterne før konkurrenterne.
Mere tekst, mindre kvalitet
Denne tilgang har sendt antallet af ord på nettet på himmelflugt – men bare uden hensyntagen til kvaliteten af teksten. Mange tekster er på det nærmeste rent lirumlarum, der bestemt ser ud til at være skabt mere for Googles skyld end de besøgendes.
Det har naturligvis hevet det gennemsnitlige antal ord op på de sider, der ranker i top 30. Forskellen mellem de højst og lavest placerede er næsten helt udjævnet. Det vil sige, at du skal have meget tekst på siderne, bare for at have en god chance for at komme op i top 30 overhovedet.
Lange tekster er blevet en standard på nettet og det har på det nærmeste udvandet antallet af ord som rankingfaktor i toppen af søgeresultaterne. Ikke at du kan klare dig med mindre antal ord – nej, du skal have mere kvalitet ind i teksten.
Det lille knæk på kurven i toppen
Ser vi nærmere på de to meget forskellige kurver fra henholdsvis SearchMetric og Backlinko over antal ord på siden i toppen af søgeresultaterne, bemærker vi, at der er en ting, de er enige om. Den side der ranker højest på et søgeord har oftest et lidt mindre ordantal på siden end de næste placeringer på side 1 i søgeresultaterne. Men derefter udvikler kurverne sig meget forskelligt, hvilket højst sandsynligvis skyldes forskellen i to bagvedliggende analyser – men det er en helt anden historie.
Det der er interessant, er, hvad der er årsagen til knækket i toppen. Det skyldes højst sandsynligvis Googles diversitetsalgoritme, som sørger for, at du får præsenteret flere semantisk eller på anden måde forskellige tilgange til det søgeord du har søgt på.
Her tyder SearchMetrics’ kurve med flere og flere ord på siderne frem til den sidste placering på side 1 i søgeresultaterne, at Google vælger den mest kvalitative – og derfor oftere lidt kortere tekst til at ligge øverst, og derefter lidt længere og derfor forventelig mere uddybende sider om søgeordet på de næste placeringer. Derved kan du få et godt overblik over emnet ved at læse siden på førstepladsen og få fyldt flere detaljer på ved at læse de næste placeringer.
Hvordan måler Google kvaliteten af en tekst
Så tekstkvaliteten har altså reelt set indflydelse på din sides placering i søgeresultaterne. Det er ikke ordantallet alene, endskønt – som vi allerede har set – netop ordantallet skal være højt nok, for at du i det hele taget har en chance for at komme op top 30.
Men hvordan måler Google kvaliteten af en tekst og kan de måle kvaliteten af teksten på andet end de store hovedsprog?
For nu at tage det sidste først, så bruger Google en række målepunkter, der ikke afhænger af forståelsen af sproget, men kan tælles op i teksten i form af antal ord i sætningerne, antal sætninger i afsnittene og antal punktopstillinger. Så på den front er det lidt ligegyldigt, om teksten er skrevet på dansk eller et af de store hovedsprog.
Når det kommer til den semantiske analyse af teksten, er den klart bedre på de store hovedsprog, men selv små sprog som dansk kender Google grammatikken for og de er blevet meget bedre til semantikken.
Det er derfor, at du ikke længere behøver at bruge forkert bøjning af et søgeord i dine tekster, for at være sikker på, at Google ranker din side for det. Hvorfor semantikken er vigtig, ser vi nærmere på lige om lidt.
Bounceraten afslører om teksten er skrevet for mennesker
Sidens bouncerate er en af de vigtige faktorer, som Google bruger til at placere din side mest korrekt i søgeresultaterne. Den viser noget om tekstens relevans for søgeordet, samt hvorvidt der i det hele taget er en læseværdig tekst for mennesker på siden.
En høj bouncerate – altså at brugerne kommer hurtigt tilbage til søgeresultaterne igen efter et besøg på siden eller hurtigt klikker videre til noget andet fra siden – er en klar indikation på, at din side er
- Irrelevant for søgningen
- Ikke tilbyder tekst af ordentlig kvalitet.
Så det er endnu en god grund til at have relevant tekst og andet indhold af høj kvalitet på din side.
Tekstens læsbarhed har betydning
Tekstens læsbarhed er en vigtig indikator for kvaliteten af teksten set med Googles øjne. Her bruger de det såkaldte Flesch-tal, der er en form for lix-beregning, der angiver tekstens læsbarhed som et tal mellem 0 og 100. Jo højere værdien er, jo lettere er teksten at læse. Altså er høje værdier en god ting i modsætning til lix-tallet, der helst skal være så lavt som muligt.
Samtidig kigger Google på antallet af mellemrubrikker i teksten (H2’ere) og hvor meget tekst, der er under hver mellemrubrik. Har du meget over 300 ord under hver mellemrubrik, begynder Google at løfte øjenbrynene.
Endelig bruger Google Hummingbird- og andre algoritmer til at vurdere, hvor tidligt i teksten du omhandler det, der er blevet søgt på. Derfor er det en rigtig god ide at have søgeordet og relaterede termer og ord ført i teksten. Samtidig er det en god ide at bruge den journalistiske nyhedstrekant, når du skal disponere din tekst, så du får placeret det vigtigste først i teksten.
Brug eventuelt også longtail søgninger der jo oftest er udformet som spørgsmål til at målrette teksten med og besvar disse.
Antallet af punktopstillinger har indflydelse på din placering
Google bruger antallet af punktopstillinger i teksten til at vurdere, hvor god din tekst er til at give overblik over det emne, du skriver om. Det er SearchMetrics og Backlinko’s analyser også enige om.
Har du mange punktopstillinger på siden, er der større chance for, at Google vurderer, at kvaliteten af din tekst er høj. Ifølge SearchMetrics analyse skal du helst op omkring 17–18 punkter, for at give denne faktor størst mulig vægt. Punkterne må dog gerne må være fordelt over flere grupper punktopstillinger på siden.
Får styr på semantikken
Det er efterhånden længe siden, at det var nok bare at bruge søgeordet ofte nok i teksten, for at komme til at ranke for det. Faktisk viser både Backlinko og SeachMetrics analyser, at søgeordet som faktor for sidens placering i søgeresultaterne får mindre og mindre betydning.
I stedet lægges vægten i høj grad på semantikken og det rigtige ordvalg. Det bruger Google til at sikre sig, at din side er et relevant søgeresultat, der svarer til den hensigt, brugen har haft med foretage søgningen.
Har et søgeord flere betydninger, bruger Google synonymer, nært beslægtede ord og relaterede termer i teksten til at regne ud, hvilken betydning søgeordet har i din tekst, så de er sikker på, at den stemmer overens med den betydning, søgeordet har i den søgning, de skal finde søgeresultater til.
Samtidig bruger Google såkaldte evidensord til at gennemskue kvaliteten og hvilket niveau viden i teksten er på. Det betyder, at Google har en forventning om at finde bestemte ord i forhold til søgeordets betydning i teksten og hvor høj kvalitet din tekst er af. Disse kan rent semantisk også være med til at fortælle noget om tekstens kvalitet og niveau.
Google har opbygget en enorm viden om hvilke evidensord, relaterede termer og synonymer, de skal forvente at finde i tekster ved at trævle internettet igennem. Er de pågældende ord ikke at finde i teksten, er den ikke relevant for søgeordet.
Hvad er evidensord og relaterede termer
Forskellen på evidensord og relaterede termer er, at evidensord skal være en del af teksten, for at teksten har en ordentlig kvalitet, mens relaterede ord og synonymer er med til at afgøre, hvilken sammenhæng søgeordet anvendes i.
Tager vi f.eks. et ord som ”iPhone” vil Google forvente at ord som ”Apple”, ”telefon” og måske også ”mobil” er en del af teksten. Det er evidensord for, at vi rent faktisk skriver noget fornuftigt om en iPhone og ikke bare har en masse vrøvletekst med iPhone strøet ned gennem teksten, for at komme til at ranke for dette søgeord.
For at være sikker på hvilken sammenhæng vi omtaler iPhonen i, kan vi vælge ord som ”teknologi” og ”platform”, hvis vi taler om iPhonen i relation til typer af mobiltelefoner, mens et ord som ”app” kan antyde, at vi skriver om forskellige programmer til iPhonen og ”iOS”, at vi taler om styresystemet.
De højeste placeringer har semantikken i orden
Ifølge SearchMetrics analyse er såvel evidensord som relaterede ord væsentligt oftere til stede i de højest placerede søgeresultater. Så derfor er det vigtigt, at du har disse ord med i teksten og ikke bare tænker på at få brugt søgeordet i alle mulige kunstige sammenhænge i din tekst.
Sørg for at have så tilpas mange evidensord med på siden, at Google kan se, du skriver noget fornuftigt om søgeordet. Det komme helt automatisk, hvis du skriver en kvalitativ tekst og ikke bare en gang sludder. Samtidig skal der være så mange relaterede termer og synonymer, at Google kan regne sammenhængen ud.
Korrekt sprogbrug hjælper ikke kun Google, men også os mennesker. For det er nøjagtigt de samme faktorer, vi mere eller mindre bevidst bruger til at afgøre, om vi har fundet en side med tekst af høj kvalitet eller en splog-artikel af lav kvalitet, hvor det tit er svært at hitte hoved og hale i teksten endsige finde en fornuftig sammenhæng mellem søgeordet og det, der reelt står på siden.
Tjekliste
- Sørg for at teksten ikke er på under 1000 til 2000 ord for have de bedste muligheder for at komme i top 30
- Skriv mere og gerne meget mere kvalitetstekst om søgeordet end konkurrenterne
- Placér siden på højde med eller højere i sidehierarkiet end konkurrenterne gør
- Skriv en kvalitetstekst der giver mening for mennesker – Google måler det på bounceraten
- Disponér teksten med mange mellemrubrikker (H2’ere), så den er nem at få overblik over
- Hav aldrig mere end maksimum 300 ord under hver mellemrubrik
- Sørg for at ”svare på søgningen” først i teksten og at sætte det vigtigste først i teksten
- Brug eventuelt longtail søgninger til at målrette teksten med
- Sørg for en god læsbarhed af teksten ved at bruge korte afsnit, korte sætninger, korte ord etc.
- Bruge mange punktopstillinger for at skabe overblik over delemner
- Brug relaterede termer og synonymer for søgeordet, så Google kan gennemskue den sammenhæng søgeordet indgår i
- Brug de rigtige evidensord for at give Google bedre mulighed for at vurdere kvaliteten af teksten.
Skal du have hjælp til at skrive tekster, der ranker godt i søgemaskinerne?
Som du kan se, er det en god ide at skrive lange tekster om sine vigtigste søgeord. Men det skal være kvalitetstekster med det rigtige indhold og det fornødne overblik og med det rigtige ordvalg, ikke bare en sludder for en sladder.
Selv om det kommer naturligt for de fleste, der er godt inde i de produkter de sælger, eller har god viden om det emne, de beskæftiger sig med, så kan indsigtens forbandelse tit spænde ben for evnerne til at formidle emnet til lægfolk.
Det er her vi kommer ind i billedet og som udenforstående kan hjælpe dig med at få præsenteret dit indhold og skrevet din tekst, så dine sider kommer til at ranke bedst muligt i søgemaskinerne.
Så kontakt os i dag ved at ringe på 29 72 55 73, sende en mail på info@yes-marketing.dk eller ved at klikke på Kontakt os-knappen herunder. Så kan vi få os en snak om, hvordan vi kan hjælpe dig med at få dine sider til tops i Google.