Skal du bruge harpun eller net til at lukke salget?
Der er stor forskel på, hvordan webshopejere forsøger at overbevise folk om, at de skal handle hos dem. Nogle forsøger at lukke salget med store armbevægelser og bombastiske garantier, mens andre forsøger at opbygge en relation til folk i form af relevant viden og indhold, for derved at overbevise de besøgende om, at de er det rigtige sted at købe produktet hos. Læs med og find ud af, hvad der er bedst?
Er du harpunkaster eller fanger du med net? Din tilgang til kunderne fortæller noget om det syn, du har på dem og hvordan du driver din forretning.
For harpunkasterne handler det om at nedlægge byttet en efter en. Det er ikke kundens velbefindende, der ligger harpunkasterne på sinde. Det er deres penge, de er ude efter. Koldt og kynisk! Varerne skal over disken og pengene i kassen. Wham! Bham! Thank you, mam!
Stik modsat er det for dem, der bruger net. Her er det kundens problemer og hvordan de bliver løst (med netsvingerens produkter forstås), der er i fokus. De sætter sig ind i og forstår deres kunder og skaber en relation til dem, der skaber forståelse for dem hos kunderne. Stille og roligt breder de nettet ud, så der svømmer flere og flere fisk ind i det – for så til sidst at trække det op og hive fangsten i land.
Hvilken approach er den rigtige?
Af ovenstående er det nemt at fatte mest sympati for netsvingerne – og er du mere harpunkaster end netsvinger, er du sikkert allerede godt pissed på vores nedladende omtale.
Men når sandheden skal på bordet, så er begge teknikker gode på hvert sit tidspunkt i salgsprocessen. For alt for mange netsvingere ender med at blive viklet ind i deres eget net, fordi de glemmer at spørge efter salget! Det er da tosset! For det er da meget lettere at harpunere fiskene, når de først er fanget i nettet!
Så vores anbefaling må være, at bruge netsvingerteknikken til at trække kunderne til og så vente med at kaste harpunen, til du er sikker på, at den besøgende er så godt viklet ind i dit net, at du ikke kan undgå at ramme.
Brug dit call-to-action til at lukke salget
Det handler altså kort sagt om at huske at afslutte dine produkttekster, blogindlæg, guider og andet indhold på siden med et klart og tydeligt call-to-action. Hvad vil du gerne have, at den besøgende foretager sig, når de er færdige med at læse indholdet på siden.
Er det en produkttekst, er det naturligvis en opfordring til at købe produktet. Men er det en guide, kan det være en opfordring til at se på produkterne inden for den produktkategori, guiden omhandler og er den et blogindlæg, kan det være en opfordring til at læse mere i en anden artikel eller tilmelde sig til dit nyhedsbrev.
Det vigtigste er bare, at du husker dit call- to-action og bruger nogle passende harpunteknikker til at gøre det virkningsfuldt.
Men spar dig retorikken med ”skarpe priser” og ”billigst til prisen” – det er marketingsnak, der bare bliver filtreret fra. Så det har ingen effekt. Sørg i stedet for at skrive dit call-to-action, så det:
- Fortæller HVORFOR de skal handle
- Er kort og kontant
- Er klart og ikke smart
- Fokuserer på fordelene
- Er uden marketingfloskler
Og kan du på nogen måde få noget knaphed eller noget tvingende nødvendighed ind i dit call-to-action, så tøv ikke med at gøre det!
Husk at overføre dit call-to-action til klikket
Under dit call- to-action sætter du så en knap eller et tekstlink, der kan klikkes på. Det er nemt at få øje på for den tilfældige besøgende, der måske bare lige skimmer siden.
Teksten på knappen eller ankerteksten i linket bør omhandle den vigtigste fordel eller gevinst, den besøgende får ved at klikke på knappen eller linket og købe, høre mere om eller tilmelde sig et eller andet. Denne tekst kan med fordel skrives efter denne formel:
Jeg vil gerne [teksten på knappen].
Det kunne f.eks. være ”Jeg vil gerne tabe mig på en nem måde”, der på knappen så kunne blive til teksten ”Tab dig nemt!” eller ”Jeg vil gerne have større muskler”, der på knappen kunne blive til ”Få større muskler nu!”.
Så helt mundret kan du ikke altid føre teksten fra sætningen og over på knappen. Det første ord efter ”Jeg vil gerne” skal som regel omskrives til bydemåde. Men sætningen er en god huskeregel, når du skal afgøre, hvad der skal stå på knappen eller i ankerteksten.
Kend dine fangstredskaber og vid hvornår du skal bruge dem
Så som jeg en gang hørte den ene lystfisker sige til den anden, så gælder det om at kende dine fangstredskaber og vide, hvornår du skal bruge dem. Der er en tid til at bruge net og en tid til at harpunere. Harpunen er dit call-to-action.
Spørger du ikke efter salget eller giver folk klar besked om, hvad du ønsker de skal gøre, når de har læst dit indhold på siden, har det ingen effekt. Det gælder uanset om vi taler produkttekster eller blogindlæg!
Brug for hjælp?
Har du svært ved at vælge de rigtige fangstredskaber eller har du brug for at få skabt et større net, så kontakt os allerede i dag og få et uforpligtende tilbud på udvikling af artikler, guider, produkttekster og andet indhold på din webshop eller hjemmeside.
Få større gennemslagskraft og sælg mere online nu: