Sådan bruger du intern linkbuilding til at skabe mersalg i din webshop
Alt for ofte tager SEO-hensyn styringen, når der skal bygges intern linkbuilding på en webshop. Oftest betyder det, at der skal linkes til overkategorier fra underkategorier eller til bestemte pligtsider, som f.eks. returret og prisgaranti. På den måde kan der f.eks. sendes linkjuice i retning af sider, du gerne vil sikre, Google udvælger, når der skal vises undersider i en brandsøgning på din webshop.
Ulempen ved denne metode er bare, at det risikerer at afbryde den besøgendes kunderejse, fordi det sender dem i en helt irrelevant retning.
Hvorfor sende folk til en overkategori fra en underkategori?
Et godt eksempel kan være en webshop, der sælger senge, sengetøj, topmadrasser og den slags. Er en besøgende landet på en underkategori om elevationssenge, ses der derfor oftest intern linkbuilding til overkategorien ”Senge”.
For så får Google lige et hint om, at der findes en anden side, du hellere vil have til at ranke for søgeordet ”senge” end siden om elevationssenge. Også selv om du flere gange i kategoriteksten skriver senge som synonym for elevationssenge, for ikke at tekstens vigtigste søgeord skal optræde for tit.
Det samme sker måske også på produktsiden for en konkret elevationsseng.
Begge dele giver god mening for SEO-folk. Men ikke for kunden. Klikker han eller hun på linket, ryger vedkommende op til overkategorien og opdager, at der er endnu flere valgmuligheder end de elevationssenge, vedkommende måske allerede havde besluttet sig for at købe. Eller opdager en eller anden uheldig formulering på en pligtside, der får vedkommende til virtuelt at løbe skrigende ud af butikken.
Det forvirrer kort sagt mere, end det gavner.
Skab mersalg med intelligent, intern linkbuilding
Hvad du i stedet bør gøre, er at skabe intern linkbuilding, der fremmer mersalget. Derved holder du den besøgende i det spor, han eller hun var kommet ind på fra starten – og skaber lige så god service, som en levende ekspedient af kød og blod ville gøre i en fysisk butik.
Her ville ekspedienten spørge ind til, om kunden ikke også havde brug for en topmadras, noget sengetøj eller måske nye dyner og puder til den nye seng.
Så derfor skal du naturligvis linke til de kategorisider, der passer logisk til den kategori- eller produktside, kunden allerede er landet på. Der er jo nok større chancer for, at de lige snupper en god topmadras eller nyt sengetøj med, end at de køber en helt anden type seng med som mersalg, nu de er i gang med at handle.
Ja, bruger du SEO-tankegangen (eller bare vanens magt), når du bygger intern linkbuilding, ender du måske ligefrem med, at kunden køber en billigere sengetype. Ja, selvfølgelig fik du salget alligevel. Men din bundlinje havde måske været gladere for kundens første indskydelse – og det mersalg en mere intelligent linkbuilding havde skabt.
Jamen, mine SEO-folk siger…
Nuvel, selvfølgelig kan din sides søgemaskineoptimering have brug for, at dine tekster sender linkjuice i retning af nærmere definerede sider. Men så gør det til sidst i teksten, f.eks. udformet som en servicemeddelelse til de besøgende: ”Var en elevationsseng alligevel ikke sagen? Så tjek vores mange andre senge ud her!” og link til så senge-hovedkategorisiden med enten hele den sidste sætning eller bare ordet ”senge”.
Så får søgemaskinernes algoritmer også deres nødvendige skålpund kød ud af din produkt- eller kategoritekst – og de besøgende føler sig godt rådgivet og vejledt.
Skal du have hjælp til at skrive en bedre kategori- og produkttekster til jeres webshop med intelligent mersalg skabt via linkbuilding?
Klik på Kontakt os-knappen herunder! Så tager vi en uforpligtende snak med jer om, hvordan vi kan skabe større mersalg ved hjælp af en mere intelligent og kundeminded linkbuilding.
Kontakt os i dag, så vi kan komme i gang med at skabe større mersalg i jeres webshop!
Hent den gratis
tjekliste med masser af viden, inspiration og idéer til at få flere salg online!
Med baggrund i erfaringerne fra titusindvis af landingssider opbygget af mere end 700 StoryBrand-certificerede guider over hele verden har vi skabt en tjekliste, der finder alle de svage punkter ved både forsiden og de vigtigste landingssider på dit firmas hjemmeside. Det er dem, som koster dig salget.
Test og optimér hver eneste af dine vigtigste sider på hjemmesiden ved at:
- Gennemgå tjeklisten over de 7 kritiske punkter, som de fleste misser
- Regne den pågældende sides score ud og se, hvordan den klarer testen
- Bruge de idéer og den inspiration, du får undervejs, til at forbedre konverteringen
Så kan du hurtigt få øget salget og skabt en bedre oplevelse for de besøgende!