Præsentationer, som holder folk fanget til sidste slide
Vil du have folk til at huske og reagere på din præsentation, skal du opbygge den lige som manuskriptet til en film. Læs med her, og lær hvordan du holder folk fanget til allersidste slide.
Uanset om du skal holde en præsentation på Zoom eller IRL, er den største udfordring at fastholde folks opmærksomhed gennem hele præsentationen – og få dem til at huske og måske ligefrem handle på præsentationens budskab.
Hvem vil ikke gerne ende med at have begejstrede og tændte tilhørere, ja, måske endda få en stående applaus efter sin præsentation. Eller ligefrem opleve, hvordan tilhørerne reagerer på eller gør det, som du fortalte dem i din præsentation.
Hvad er problemet med en typisk præsentation
De fleste præsentationer forvirrer og gør det svært for tilhørerne at forstå præsentationens budskab. Samtidig svæver det ofte lidt i luften, hvad du egentlig forventer, tilhørerne skal gøre, efter de har hørt din præsentation.
Det skyldes typisk indsigtens forbandelse – altså at du ved så meget om emnet, at du har glemt, hvordan det er, ikke at vide noget som helst om det.
Giv dem en retning
Derfor virker det indlysende på dig, hvad det er, du vil have tilhørerne til at gøre – eller hvad du forventer, de skal bruge den viden til, som du har givet dem.
Men fortæller du dem ikke, hvad du forventer af dem, risikerer du meget nemt at ende med, at de aldrig reagerer på noget som helst af det, som du har sagt til dem.
Giv dem overblik før detaljer
Samtidig ender indsigtens forbandelse ofte også med at gøre din præsentation totalt uinteressant og gabende kedelig for dine tilhørere. For du er jo godt inde i dit stof, er stolt af din viden og vil gerne give tilhørerne indblik i alle de spændende detaljer, som du ved så meget om.
Men derved ender du med at forvirre tilhørerne endnu mere. For de har jo ikke det store billede af, hvordan det hele hænger sammen inde i hovedet, på samme måde som du har
Derfor kommer præsentationen til at fremstå fuldstændig irrelevant for tilhørerne, fordi de hverken kan se sammenhængen eller ved, hvad de skal bruge alt det, du fortæller, til.
Kort sagt ender hele dit store forarbejde og både din og tilhørernes tid med at være spildt.
Hent inspiration fra filmens verden
Det er her, du med fordel kan hente inspiration i den klassiske fortælletradition, som anvendes i film, teaterstykker og mange romaner.
Denne type fortællinger kan spores helt tilbage til Aristoteles og Dionysos-kulten for mere end 2.500 år siden. Ja, faktisk er det højst sandsynligvis på den måde, vi har overleveret viden til hinanden lige siden urtiden.
Stærkt tilpasset brugen i præsentationer består den klassiske fortælling af tre elementer:
- Sæt scenen – altså hvem og hvor er helten, hvad drømmer han eller hun om, og hvad forhindrer det i at gå i opfyldelse?
- Løsningen – heldigvis møder helten en guide – dig, som giver præsentationen – som har en plan for løsningen af problemet.
- Kald til handling – guiden opfordrer helten til at gå i gang med at udføre planen, så han eller hun kan opnå sin drøm.
Så i stedet for skabe en præsentation, der mere fungerer som dit manuskript end en velovervejet fremstilling af dit emne, bør du gå meget mere struktureret til værks. Det kræver en smule forarbejde, men effekten af det tjener sig hjem mange gange, når først du har givet præsentationen.
Lad os se nærmere på hver af de tre trin. Hvis du har travlt, kan du starte med at læse FAST TRACK-boksene til hvert punkt.
Sæt scenen
En god præsentation skaber en transformation hos folk. Den flytter dem kort sagt fra det sted A (før de hører din præsentation), hvor de er i dag, og til B (efter de har hørt din præsentation), som er et sted, de meget hellere vil være.
Derimellem er der en forhindring eller en udfordring, som din præsentation fortæller dem, hvordan de skal overvinde.
Transformationen – din interne mellemregning
FAST TRACK – Transformationen
Transformationen er den (positive) forandring, som målgruppen – dit publikum – kommer til at opleve, når de har fulgt den plan, du giver dem i præsentationen. Typisk går de fra at være frustrerede over, at deres problem forhindrer dem i et eller andet og til at være lykkelige for at være sluppet af med problemet.
Før du går i gang med at definere de enkelte elementer i historien, er det en god idé på forhånd at definere den transformation, som skal foregå i dine tilhørere under og efter præsentationen. Det sker typisk på det følelsesmæssige plan, hvorfor beskrivelsen af transitionen oftest omfatter en række negative (i situation A) og positive (i situation B) følelser.
Så hvordan har de det i dag (A) med det problem, din præsentation omhandler, og hvordan vil de meget hellere have det (B). Det sidste skal helst defineres på en måde, så det bliver noget, som tilhørerne vil stræbe efter.
Som sådan er dette ikke en mellemregning, du skal dele med tilhørerne. Den skal være med til at understøtte dit valg af præsentationens præmis, som vi kommer tilbage til lige om lidt. Samtidig kan du med fordel bruge de beskrivende elementer fra både A og B til at visualisere udgangspunktet og det forjættede land. Det er to andre elementer, som vi også kommer tilbage til lige straks.
Start med præmissen
FASTTRACK – Præmissen
Præmissen er det budskab, du gerne vil have dine tilhørere til at huske fra din præsentation. Præmissen må ikke forveksles med præsentationens call to action. Den skal give tilhørerne en grund til at handle, og dit call to action skal opfordre dem til at udføre den plan, du giver dem i præsentationen.
Når du har styr på den transformation, som tilhørerne skal gennemgå, er du klar til at definere præsentationens præmis. Præmissen er det grundlæggende budskab, som du vil have folk til at huske fra din præsentation.
En præmis skal formuleres som én enkelt sætning, der udtrykker det, som du vil fortælle med din præsentation på en kort, klar og opsummerende måde. Når du kender præmissen, kan du målrette resten af præsentationen efter den. Det gør det meget nemmere at bestemme, hvad der skal med i præsentationen, og hvad du skal klippe fra, fordi det kommer til at spænde ben for eller forplumre budskabet.
Ved at starte med at præsentere præmissen for tilhørerne, er der ingen som er i tvivl om, hvad du gerne vil sige med din præsentation. Gentag også gerne præmissen regelmæssigt gennem præsentationen i relevante sammenhænge, og sig det som det allersidste, tilhørerne hører, når din præsentation er færdig.
Gem introduktionen af dig selv til senere
Du skal også starte med præmissen, selv om du skal holde præsentationen for et publikum, som ikke kender dig. Få enten en anden til at præsentere dig på forhånd. Eller vend tilbage til præsentationen af dig selv, når du kommer til den plan, som du senere skal give tilhørerne for, hvordan de kommer fra A til B.
Præsentér målgruppen og dens udgangspunkt
FAST TRACK – Udgangspunktet for målgruppen
Målgruppens udgangspunkt er dér, hvor de befinder sig i dag. Her oplever de nogle symptomer på et eller andet, som forhindrer dem i at opnå det, de gerne vil. Beskriv symptomerne og de frustrationer, de giver. Så er du sikker på at fange tilhørernes opmærksomhed.
Derefter introducerer du den målgruppe – helten i historien – som præsentationen er møntet på, samt hvor de befinder sig i dag.
Målgruppen vil jo oftest være de tilhørere, som ser med på Zoom, sidder om mødebordet eller er i salen. Men tit har de jo flere forskellige kasketter på – både privat og på arbejdet. Så derfor er det vigtigt at få slået fast, hvilken af disse ”kasketter” du henvender dig til.
Udgangspunktet – altså hvor de er i dag – bør præsenteres i form af de symptomer, som de oplever i hverdagen, der indikerer, at de har et problem. Sørg for ikke blot at beskrive de fysiske symptomer, men også hvordan det får tilhørerne til at føle det.
Derved får du folk til at sidde og nikke til en række oplevelser og følelser, som de kender alt for godt fra deres hverdag. Det gør din præsentation endnu mere interessant og får tilhørerne til at spidse ører. For måske har du en løsning!
Hvor vil målgruppen gerne hen?
FAST TRACK – Det forjættede land
”Det forjættede land” er dér, hvor målgruppen ville være, hvis ikke der var noget, som forhindrede dem i det. Beskriv de muligheder, det vil give dem, samt hvordan det vil føles at være kommet derover. Gerne så visuelt, så du virkelig får tilhørerne til at længes.
Dernæst introducerer du “det forjættede land”. Det er et sted, som tilhørerne meget hellere ville være, hvis de kunne slippe af med det, som skaber de symptomer, du har beskrevet.
Sørg for at skabe en meget malende beskrivelse af det forjættede land, og hvor meget bedre tilhørerne vil føle det, når de først kommer dertil. Det vil øge deres interesse i at høre præsentationen til ende.
Introducér problemet
FAST TRACK – Problemet
Problemet er det, som forhindrer tilhørerne i at komme over til det forjættede land. Indtil nu har du kun beskrevet symptomerne. Men nu præsenterer du årsagen – problemet. For nogen vil det være en ahaoplevelse. For andre bekræfter det, at du ved, hvad du snakker om.
Det næste skridt er at introducere, hvad det er for et problem, som forhindrer tilhørerne i at opnå det, som de gerne vil. For selvom tilhørerne måske har oplevet de symptomer, som du beskrev, da du introducerede deres udgangspunkt, er det ikke sikkert, at de har gennemskuet, hvad det er for et problem eller en udfordring, de har.
Det vil skabe en stor ahaoplevelse for den del af tilhørerne, som ikke har indset problemet endnu – og vil bekræfte dem, som har indset problemet i, at du er på rette kurs.
Det øger engagementet yderligere hos begge grupper af tilhørere.
I PRAKSIS:
Du kan med fordel samle introduktionen af udgangspunktet, det forjættede land og problemet på et og samme slide. Derved giver du tilhørerne en mental model af situationen. Brug gerne en animationseffekt, som tilføjer hver af de tre dele til slidet, efterhånden som du præsenterer dem.
Tredeling af slidet gør det muligt at præsentere udgangspunkt, det forjættede land og det problem, som adskiller dem på et og samme slide.
Gør problemet værre
FAST TRACK – Gør problemet værre
Vil du sikre dig tilhørernes fulde opmærksomhed, er det vigtigt, at du får forklaret dem, hvad der i værste fald kan ske, hvis de ikke får løst problemet. Det gør dem meget mere interesserede i at få en løsning, og sikrer, at de ikke har andet i hovedet end din præsentation.
Sæt derefter tingene på spidsen ved at udpensle, hvad de i værste fald risikerer, hvis de ikke får løst problemet. Altså gør du problemet endnu værre ved at fortælle tilhørerne, hvad der i værste fald kan være på spil for dem. Eller at de kan risikere at ende et sted, hvor de slet ikke vil være!
Det gør tilhørerne endnu mere opsatte på at få din løsning på problemet,
Giv dem en plan
Når du først har præsenteret udgangspunktet, hvad de ønsker sig, og hvad det er for et problem, som forhindrer tilhørerne i at opnå det, de ønsker sig, kan du præsentere din plan for dem.
Præsentér dig selv som deres guide
FAST TRACK – Guiden
Din rolle i præsentationen er at guide tilhørende gennem planen, så de opnår succes – og bliver helte. Du skal med andre ord undervise og vejlede dem, så de selv kan udføre den plan i praksis, som du giver dem. Det er ikke dig, der skal skinne. Det er dem!
Det er på dette sted i præsentationen, du med fordel kan introducere dig selv.
”Mit navn er XXX, og i det følgende vil jeg give dig en plan for, hvordan du kan løse dette problem”.
For det er nu, du skal på banen som den guide, du er, der kommer med den plan, som kan løse tilhørernes problem, så de kan opnå det, de drømmer om.
Guiden i en film, er den karakter som hjælper helten med at opnå det, han gerne vil, så filmen får en lykkelig slutning. Det sker typisk ved at vejlede og træne helten. Du bliver med andre ord en slags Obi-Wan Kenobi for den flok Luke Skywalker’e, som overværer din præsentation.
Planen
FAST TRACK – Planen
Giv tilhørerne en let, overskuelig og enkel plan på 3, maksimalt 4, trin. Er der flere, virker det kompliceret. Så består planen i praksis af flere trin, bør du gruppere dem i 3–4 overordnede punkter, når du præsenterer dem for dine tilhørere. Ellers mister de interessen.
Heldigvis har du i bedste Egon Olsen-stil en plan for, hvordan tilhørerne får løst det problem, som forhindrer dem i at opnå det, de gerne vil.
Gør planen overskuelig
Planen skal virke nem og overkommelig. Derfor bør den maksimalt bestå af tre trin – og er der i praksis flere, bør du gruppere trinnene i tre sektioner. Som du så kan dykke ned i efterfølgende.
Trinnene i planen skal komme i en logisk rækkefølge, som målrettet bringer tilhørerne fra, hvor de er i dag og til der, hvor de gerne vil være. Den er med andre ord broen over afgrunden.
Implementér hvert trin som en delhistorie
Når du skal præsentere hvert trin i planen, kan du med fordel se dem som subplot i din historie. Et subplot er en afsluttet delhistorie i fortællingen. Det handler typisk om en af de udfordringer, som helten skal overkomme for at komme frem til den lykkelige slutning. F.eks. først demontere en bombe, derefter flygte fra skurken og så komme helskinnet over en vakkelvorn bro til et venligsindet naboland.
Hver subplot fortæller, hvordan du udfører det eller de trin, som indgår i den pågældende del af planen.
Gør det nemt at bevare overblikket
Gør hvert trin/subplot i planen tydelig i præsentationen ved at præsentere det på en visuel måde. Derved bliver det nemt at se, at nu starter det nye trin. F.eks. ved at bruge en overskriftsslide til at præsentere trinnets navn.
Sørg derefter for at det er tydeligt, at de efterfølgende slides i præsentationen hænger sammen med overskriften til trinnet. F.eks. ved at bruge hver sin gennemgående farve til de tre trins overskriftsslide og efterfølgende præsentationsslides.
Vil du hjælpe tilhørernes hjerner endnu mere, sørger du for, at præsentationen af hvert trin i planen er opbygget på samme måde og med det samme antal trin.
I PRAKSIS:
Igen kan du bruge et tredelt slide til at introducere de forskellige trin et efter et. Giv hvert trin sin egen farve, og genbrug den på de slides, som efterfølgende går i dybden med det enkelte trin. Derved bliver det nemt for tilhørerne at følge med.
På samme måde kan planen præsenteres som et tredelt slide med en farve til hvert trin. Farven genbruges til gennemgangen af hvert trin i planen.
Kald dem til handling
Når du har givet tilhørerne en plan, er det på tide, at du kalder dem til handling. Det er nu, tilhørerne skal vide, at du forventer, at de handler på det, som du har fortalt dem.
Giv dem et call to action
FAST TRACK – Call to action:
Dit call to action skal få tilhørerne til at gå i gang med at udføre din plan, så snart du er færdig med din præsentation. Vær direkte og præcis i din formulering af dit call to action, så ingen blandt tilhørerne kan overhøre eller misforstå, hvad du vil have dem til.
Skal du give dem et klart call to action, er det vigtigt, at du fortæller dem nøjagtigt, hvad det er, du forventer, de skal gøre – nemlig følge din plan.
Det er ikke nok, at du kommer med en vag hentydning til, at de jo kan prøve at følge den plan, du har givet, og se om det virker for dem. Så lyder det jo næsten som om, at du ikke tror på din egen plan.
Nej, vær klar i mælet og kom med et utvetydigt call to action.
Vær guiden, der minder dem om gevinsten
FAST TRACK – Den ”lokkende” guide:
Vil du gøre det endnu mere relevant for tilhørerne at handle på det, du har talt om? Så mind dem om alle de fordele, der er ved at gøre det – og om hvor godt det bliver, når først planen er gennemført. Mind dem eventuelt også om, hvad de risikerer ved ikke at gøre noget.
Derved kommer du igen til at virke som den guide, vi tidligere har været inde på.
Skal du lægge vægt bag dit call to action, kan du med fordel minde dem om gevinsten ved at vende tilbage til en beskrivelse af det forjættede land.
”Tænk på, hvor dejligt det bliver, når du får løst dit problem. Så vil du få en meget bedre hverdag, hvor du …” – og beskriv så alt det gode, de kommer til at opleve.
Igen skal du være malende og visuel i din beskrivelse af det forjættede land, så de virkelig får lyst til at følge dit call to action.
Derved slutter hovedpersonen i din præsentation med at komme til det forjættede land over den bro – planen – som du har givet ham eller hende.
Afslut præsentationen med præmissen
FAST TRACK – Gentag præmissen:
Det er vigtigt, at du afslutter din præsentation med at gentage præmissen – dit budskab. Folk husker bedst det, som de hørte til sidst – og de husker budskabet endnu bedre, hvis du gentager det flere gange i løbet af din præsentation. Gentagelse hjælper hukommelsen!
Din præsentation slutter med at hovedpersonen — tilhørerne — kommer til det forjættede land over den bro – planen, som du har givet dine tilhørere.
Nu kan du så afslutte præsentationen med at gentage præmissen – altså præsentationens vigtigste budskab – som nu gerne skulle stå meget tydeligere og virke mere overkommelig at opnå for tilhørerne.
Sørg for at præmissen er det absolut sidste, dit publikum hører fra dig. For undersøgelser viser, at folk primært husker det sidste, de hører dig sige, før de forlader præsentationen.
Så kører du en Q&A efter præsentationen, er det vigtigt, at du får lukket Q&A‑runden af med at gentage præmissen for præsentationen. Ellers risikerer du, at tilhørerne måske kun kan huske en eller anden perifer detalje, som du var nødt til at dykke ned i, fordi en tilhører spurgte om noget meget specifikt.
Nu er det din tur!
Nu har du fået en målrettet plan til, hvordan du skaber en fængende præsentation.
Gør det selv
Vil du have overblik over elementerne, har jeg bygget en skabelon, som gør det muligt at skabe skelettet til hele din præsentation på 2 A4-sider. Skabelonen kan du samtidig bruge som støtte, når du skal give din præsentation.
Få den tilsendt ved at udfylde formularen herunder. brug den til at skabe hverdagens præsentationer og oplev effekten!
Få hjælp til din præsentation
Du kan også klikke på Kontakt os-knappen for at få hjælp til at bygge din næste vigtige præsentation.
For vil du have folk til at huske og reagere på din præsentation, skal du opbygge den efter samme opskrift som et filmmanuskript.
Bygget på skuldrene af dygtige formidlere
Tak til Cliff Atkinson for hans idéer til præsentationsopbygning og opbygning af slides uden punktopstillinger. Samt til Donald Miller for at definere de syv StoryBrand storytelling-elementer, som jeg bruger i min præsentationsskabelon. Samt til forfatteren til manuskriptforfatterens bibel, Robert Mckee, for hans definition af præmis-elementet.