Ingen gider læse noget på nettet, med mindre de er interesserede i at bruge penge!
Når folk vil købe noget, tæller hvert ord!!!
Så i stedet for at modarbejde den måde, vores hjerne er skruet sammen på og sige tingene lige ud, skal du i stedet lære dig nogle nye måder at skrive tingene på, så du taler til dine kunders underbevisthed. Men samtidig er det vigtigt, at du giver kunderne de nødvendige fakta, der skal bruge til at overbevise den rationelle del af hjernen om, at det er en god ide at købe hos dig — når først du har fået overbevist deres underbevisthed.
Scroll videre og lær hvordan du gør!
Drop flosklerne!
Når du skal sælge noget, gør fordele og eksempler på anvendelser teksten mere troværdig end marketing-floskler!
Din produkttekst skal virke troværdig for at være overbevisende. Hver eneste dag bliver vi bombarderet med marketingfloskler som “skarpe priser”, “billigst til prisen” og “uovertruffen kvalitet”. De fleste af os har indbygget et filter, der sorterer den slags fra og jo mere teksten er fyldt med det, jo mindre troværdig virker den på os.
Det vi er på udkig efter, er detaljer om produktets fordele og eksempler på, hvordan det kan lette vores hverdag eller løse vores problemer. Den slags gør produktteksten mange gange mere troværdig, end at din shop sælger varen til den billigste pris. Det siger de jo alle sammen.
Brug i stedet produktdetaljerne til at beskrive fordelene ved dit produkt. Stil dig selv spørgsmål som dem herunder, for at finde de relevante detaljer om produktet og find derefter de fordele, detaljerne giver.
- Hvad er produktet lavet af?
- Hvor er produktet produceret henne?
- Hvordan er produktet produceret?
- Hvilken betydning har produktets dimensioner?
- Hvad er produktets vigtigste egenskaber?
- Hvor mange har købt eller bruger produktet?
Fordele før egenskaber!
Nævn aldrig en egenskab ved produktet, uden at fortælle hvilken fordel den giver!
Derfor er det vigtigt, at du aldrig nævner en egenskab ved et produkt, uden at nævne hvilken fordele den giver kunden!
Fyr op under et regneark eller brug en god gammeldags blok og en blyant og byg en tabel, der parer hver enkelt egenskab med de fordele, det giver, hvilke problemer, det løser eller hvordan det gør livet lettere for kunden. Det kunne f.eks. se sådan ud:
Gentag de vigtigste fordele
Gentagelser fremmer troværdigheden af dit budskab!
Teknikken virker bedst, når folk ikke er opmærksomme på det. Men ifølge en anden stor undersøgelse, så holder folks opmærksomhed ikke mere end 8 sekunder på internettet! Så måske netop derfor er det nok en god ide at gentage dit budskab flere gange.
Men hvad er det så, du skal gentage? Det er naturligvis de vigtigste fordele ved dit produkt. Er det f.eks. at en jakke er regntæt, så indarbejd det flere steder i teksten: Både i overskriften og flere gange i løbet af brødteksten i produktbeskrivelsen.
Bryd mønsteret
Skriv noget overraskende, introducer noget nyt eller opstil et paradoks og giv løsningen.
De fleste af os skimmer de produkttekster, vi læser — i hvert faldt til at begynde med. Mange af os har også en forventning om, hvad det er, vi kommer til at læse.
Så vil du have folk til at stoppe op og dykke ned i teksten, skal du bryde den mønster, folk forventer. Det kan du gøre på flere forskellige måder:
- Introducer et nyt, mystisk begreb i en mellemrubrik og giv forklaringen på det i brødteksten under.
- Introducer et paradoks i en mellemrubrik eller først i et afsnit og giv forklaringen i resten af afsnittet.
- Skriv noget overraskende først i et afsnit eller i en mellemrubrik og brug resten af afsnittet på at udrede trådene.
- Vis produktet i en overraskende sammenhæng og gem forklaringen et eller andet sted i brødteksten.
Et eksempel kunne være:
Det kan lyde mærkeligt, at vores kompatible printerpatroner er af lige så høj kvalitet som producentens egne. For hvis ikke kvaliteten er dårligere, hvordan kan vi så sælge dem billigere?
Det skyldes udelukkende, at printerproducenterne sælger deres printere stort set uden fortjeneste. De satser nemlig på at kunne tjene mere hen over printerens levetid ved at sælge dyrt blæk, fotopapir og andre forbrugsstoffer med en ekstrem høj avance.
Den ekstra avance slipper du for at betale, når du køber den kompatible blækpatron hos os. Alene derfor er vores printerpatroner billigst!
Brug behovspyramiden
Enhver søgning skyldes et behov – og kender du det, kan du bedre tiltrække kunderne.
Når du skriver din produkttekst og måske især din meta-description i SEO-opsætningen, er det derfor vigtigt, at du ved hvilket af de grundlæggende behov, der ligger til grund for søgningen. Ved du det, kan du nemmere skrive en overbevisende produkttekst og en meta-description, der øger antallet af folk, der klikker på dit produkt i søgeresultaterne.
Ved at målrette teksten, så den underbygger eller forklarer, hvordan produktet dækker et af de grundlæggende fem behov, et hvert menneske forsøger at få dækket gennem sine handlinger og sine køb, bliver teksten meget mere overbevisende. Gentag det gerne flere gange gennem teksten jvf. vores tip om gentagelser fra tidligere.
Lad os tage et par eksempler:
- Sælger du f.eks. økologiske fødevarer, skal du skrive ind til folks grundlæggende fysiske behov og behov for sikkerhed og tryghed.
- Sælger du smykker, ure eller gadgets, skal du ramme folks behov for anseelse og selvrealisering.
- Sælger du overvågningskameraer, anti-virus programmer eller GPS’er, skal teksten slå på folks behov for sikkerhed og tryghed.
Forbind produktet med folks sanser
Få folk til at forestille sig, hvordan produktet føles, lugter og lyder! Så bliver det nemmere at forestille sig, at man ejer det!
Ved at referere til f.eks. et produkts visuelle udtryk, giver du teksten mere troværdighed, fordi læseren kan se, at der er overensstemmelse mellem billedet og det, du skriver om produktets udseende. Eller også kan du henlede deres opmærksomhed på detaljer, der ellers nemt var til at overse.
Så i stedet for at skrive, at produktet er af høj kvalitet eller produceret af de fineste materialer — sådan som alle andre gør — så beskriv hvordan det føles, dufter eller lyder og gør det på en måde, så folk på det nærmeste kan føle kvaliteten ud fra beskrivelsen.
Observer dit produkt
Start med at se på dit produkt og byg en tabel, som den du ser herunder, hvor du beskriver hvordan produktet opfattes af de fem sanser. Hvordan lugter det, smager det, lyder det eller føles det?
Det er måske ikke alle sanser, der giver mening. F.eks. er det nok de færreste, der vil blive overbevist om, at det er den rette træsko for dem, hvis du beskriver hvordan den smager.
Læs anmeldelser for at forstå, hvilke sanser der betyder noget
Vil du gøre lidt ekstra ud af det, kan du også trævle nogle produktanmeldelser igennem for at se, hvorvidt der er nogle af vores sanser der betyder noget for folk i deres anmeldelse af produktet. Skriver de f.eks. at produktet har en dårlig eller kraftig lugt, kan det være vigtigt at få adresseret i produktbeskrivelsen jvf. vores tip om altid at medtage en dårlig egenskab ved produktet for at gøre produktbeskrivelsen mere troværdig.
Bemærk også, hvor folk anvender produktet henne. Kan der være nogle sensoriske faktorer, der med fordel kan medtages i den forbindelse. Bruger de f.eks. tit træskoen udendørs om sommeren, kan der jo skrives noget om at føle sommervarmen på huden med i produktteksten, for at give folk en fornemmelse af, hvordan det vil være at have træskoen på.
Vi kommer tilbage med flere tip om, hvor du kan finde den slags oplysninger henne lige om lidt.
Tilføj sanseindtryk til dine produktbeskrivelser
Når du har fået styr på de forskellige sanseindtryk for dit produkt og måske også fundet ud af, hvilke der betyder noget for folk, skal de indarbejdes i produktteksten. Sæt dem ind på relevante steder i teksten. Når du f.eks. beskriver overdelen på træskoen, så nævn den dejlige duft af nyt læder eller den rare fornemmelse ved følelsen af, at træskoene er skridsikre.
Sig noget negativt om produktet!
Normalt er produkttekster rosenrøde. Så siger du noget negativt om produktet, øger du troværdigheden af din produkttekst
Men en udelukkende positiv omtale af produktet vækker folks mistænksomhed. Ja, det skal de jo skrive, tænker de, og så holder de måske til sidst helt op med at læse teksten — den er jo alligevel ikke til at stole på.
Flere undersøgelser viser da også, at det øger troværdigheden af din produkttekst — også selv om det bare er en bemærkning om, at dette produkt kun kan fås i to farver. For ved at tilføje noget negativt til produktbeskrivelsen, synes kunderne, at den virker mere ærlig.
Hvis folk alligevel hurtigt kan google sig frem til produktets dårlige sider, hvorfor så ikke adressere dem direkte i slagsteksten. Måske kan du ligefrem give en anvisning på, hvordan kunden kan undgå de dårlige egenskaber.
Men naturligvis skal de dårlige egenskaber du nævner, ikke få folk til at vælge dit produkt fra. Men så dårlige produkter sælger du vel heller ikke i din webshop?
Fjern folks forbehold og besvar deres spørgsmål med deres egne ord!
Brug Keyword Planner til at finde de spørgsmål, folk har om dit produkt
Et godt sted at starte din søgning efter folks spørgsmål og fordomme, er at stoppe webadressen på din produktside ind i Google Keyword Planner og tilføj ”Hvordan”, ”Hvor”, ”Hvorfor”, ”Tips” og lignende ord ind som påkrævede ord. Klik på Foreslåede keywords-fanen og find du ud af, hvilke spørgsmål og forbehold, der dukker op i søgeresultaterne.
Du kan også bruge et værktøj som Long Tail Pro eller et andet værktøj til at hive de såkaldte long tail-søgninger ud af Google, hvor disse ord indgår eller gå på jagt efter dem i din Google Analytics oversigt.
Find spørgsmål, anmeldelser og fordomme i nettets mange fora
Et andet sted du kan finde masser af spørgsmål om dine egne og beslægtede eller konkurrerende produkter, er ved at lade Google gennemtrævle diverse af nettets mange fora. Alt efter hvilken branche du er indenfor, giver danske fora sjældent så gode resultater som de engelsksprogede fora. Men heldigvis har kunderne de samme forbehold, uanset hvilket sprog de taler. Så skift til engelsk og bliv meget klogere på, hvad folk spørger om eller har problemer med.
Prøv f.eks. disse søgninger:
- [søgeord|produktnavn] OR [branche] “just bought” inurl:forum
- [søgeord|produktnavn] OR [branche] “should I buy” inurl:forum
- [søgeord|produktnavn] OR [branche] “should i buy” “because” inurl:forum
- [søgeord|produktnavn] OR [branche] “just bought” “because” inurl:forum
- “need help with” [søgeord|produktnavn] OR [branche]
Søgeordet kan f.eks. være den type produkt, du skriver om eller produktnavnet og branche er enten branchen eller det emne- eller fagområde, produktet benyttes inden for.
Søger du i danske fora, skriver du naturligvis søgetermerne i gåseøjnene på dansk.
Skim søgeresultaterne igennem i de forskellige fora og læs, hvad folk har af bekymringer, spørgsmål eller forbehold — og hvordan de har løst de udfordringer, de har haft med produktet.
Brug forumprofiler til at bygge en persona
Andet steds på siden kommer vi ind på fordelen ved at skrive dine produkttekster til en opdigtet person – en såkaldt persona – der beskriver den typiske kunde mht. køn, alder, demografiske oplysninger og mange andre ting.
Når du nu er i gang på de forskellige fora, så tjek profilerne på de personer, der stiller spørgsmål eller svarer på spørgsmål med relation til dit produkt. Ud fra de oplysninger der står om de enkelte brugere, kan du finde masser af guldkorn til din persona.
Tjek Quora for spørgsmål
Et andet fantastisk sted at gå på strandhugst er spørgetjenesten Quora.com. Den er ganske vist på engelsk, men det er muligt at finde spørgsmål og svar om alt mellem himmel og jord – eller stille et spørgsmål som f.eks. ”Hvilke problemer har du oplevet med [produktnavn]” og så se, hvad der dukker op.
Find svar på de fem nøglespørgsmål, du altid bør kende svaret på
Skal du kunne skrive en overbevisende produkttekst, bør du altid kende svarene på disse fem nøglespørgsmål om det produkt, du skriver om:
- Hvorfor køber folk produktet?
- Hvilke problemer har de oftest med det?
- Hvilke forbehold havde de ved at købe det?
- Hvad var den vigtigste årsag til, at de valgte dette produkt?
- Hvad bruger de reelt produktet til – og hvordan?
Mange af spørgsmålene kan din kundeservice nok give dig svaret på, men når du nu er i gang med at trævle nettet igennem for spørgsmål og svar, så noter lige de input ned, du støder på undervejs.
Brug folks egne ord
Der næppe nogensiden nogen, der har overtalt dig til at købe et produkt, fordi det var “innovativt” eller “højtydende”. Når du alligevel er rundt i de forskellige fora, så notér de ord og fraser ned, folk selv bruger, når de beskriver dit produkt i de forskellige indlæg.
Brug disse ord og fraser i dine produkttekster. Så virker teksterne nemmere at gå til og mere logiske for folk at læse. Kort sagt: Mød kunderne på deres banehalvdel ved at benytte de ord, de selv bruger!
5 overbevisende ord der nok skal få folk til at købe dit produkt!
Der er skrevet meget om, hvilke ord der virker mest overbevisende og bedst overtaler folk. Vi har været alle listerne igennem og fundet de fem mest overtalende ord overhovedet!- DU – Henvend dig direkte til læseren. Brug aldrig “man”.
- GRATIS – Alle reagerer på at noget er gratis!
- FORDI – Fordi det giver folk en grund eller årsag!
- FORESTIL DIG – Få dem til at forestille sig, hvordan det vil være at eje produktet!
- NY(T) – Alle vil have det sidste nye og være først med nyhederne.
Flere måder at overbevise folk på!
Vi har mange flere tricks til gode produkttekster oppe i ærmet endnu …Afliv folks bekymringer!
Har produktet nogle egenskaber, der kan få folk til at vælge det fra, bør du sørge for at aflive deres bekymringer eller lave et mersalg.
Derved får du adresseret folks forbehold mod at købe en læderjakke, fordi de tror den er svær at holde pæn eller kræver meget pleje, for at den bliver ved med at se godt ud. Endvidere giver det dig mulighed for mersalg af plejemidler og lignende.
Så ved at hjælpe kunden med at tænke fremad får du både aflivet nogle forbehold over for dit produkt og større indtjening på hver ordre.
7 ud af 10 vægter produkttekster over fri fragt og pris
Et sats på gode produkttekster og ordentlige billeder betaler sig. Læs mere her!
Knaphed får altid folk til lommerne!
Behovet for at anskaffe et produkt vokser, hvis der er udsigt til begrænsede forsyninger eller anden form for knaphed.
Sådan er det også med varer, der sælges på nettet. Er der kun få eksemplarer på lager, udsigt til en voldsom prisstigning eller sælges varen på med et tidsbegrænset nedslag i prisen, får det folk til lommerne. Bannere med “Kun begrænset tid”, et ur der tæller ned eller lignende, får folk til at handle.
Det kræver naturligvis, at der også reelt set er en form for knaphed på produktet. Når det tidsbegrænsede udsalg udløber, så SKAL varen stige. Når der ikke er flere på lager, skal der ikke være fyldt op to minutter efter. Bliver du først taget i at fifle med knaphedsbegrebet een gang, rygtes det lynhurtigt på TrustPilot og nettets forskellige fora.
Så brug det kun, når der reelt set er tale om en form for knaphed — og husk at gøre opmærksom på knapheden! Enten ved hjælp af en af de metoder, vi allerede har nævnt eller ved at vise et særligt banner, når der f.eks. kun er 1, 2 eller 3 eksemplarer tilbage af en vare. Det kan fås som færdigprogrammerede udvidelser til de fleste webshop-systemer.
Lad dig inspirere af de største!
Når du skriver produkttekster, kan du nemt overse skoven for bare træer. Så tjek konkurrenterne og gå på strandhugst hos dem, der bruger flest penge på reklamer i din branche.
Du kan naturligvis ikke kopiere andres produkttekster. Det er både forbudt og torskedumt. For det første straffer Google dig for det (ligesom retten vil gøre) og for det andet, er der ikke noget ved din produkttekst, der gør, at den skiller sig ud fra konkurrenternes. Så lad dig inspirere. Skriv aldrig af!
Lad dig inspirere af de største
Har du en stor konkurrent på markedet eller findes der store spillere på det internationale marked, der bruger mange penge på reklamer og markedsføring på nettet, kan det være en god ide at se nærmere på de produkttekster, de har skrevet. De har nemlig oftest råd til nogle af de bedste og dyre copywritere. Så her er med garanti god inspiration at hente.
Når de store ofrer mange penge på produkttekster, er det ikke kun fordi de vil have den mest overbevisende produkttekst. Google giver nemlig “rabat” på dine Adwords, hvis du har godt indhold på dine sider. Det er endnu en fordel ved at have ordentlige produkttekster.
Skørt kan det kime, men det hjælper at rime!
Ordspil, bogstavrim og andre lyriske finurligheder kan få dine produkttekster til at virke mere troværdige.
Det betyder naturligvis ikke, at du skal gå helt amok og rime løs eller konvertere dine produkttekster til knækprosa. Men find de mest vigtige ord i dine salgsargumenter, fordele og produktegenskaber og se, om du kan klemme et bogstavrim eller andet ordspil ind i teksten, uden at det virker lige så unaturligt som overskriften til dette tip.
Brug andres indflydelse!
Vi jager alle social accept – også gennem de produkter, vi køber. Vi gør helst det samme, som andre gør – især hvis de ligner os.
Derfor er det vigtigt, at dine kunder kan læse andre kunders produktanmeldelser og kan se, hvad andre kunder også har købt. Derved kan de nemt se, hvad andre mener og andre har gjort.
Det spiller en vigtig rolle for de fleste, og det at føle sig som en del af en gruppe er en vigtig del af vores sociale behov. Det udgør det tredje niveau i Maslows behovspyramide.
Så ved at gøre det nemt for dine kunder at se, hvad andre har foretaget sig i din webshop, kan du lægge en form for gruppepres på dine kunder og samtidig gøre det “socialt acceptabelt” at handle hos dig. For dine kunder spejler sig i hinanden, men da de ikke kan se hinanden rent fysisk i din “butik”, er du nødt til at stille det sociale spejl op ved at:
- Vise produktanmeldelser fra andre kunder.
- Give mulighed for at dele produkter på de sociale medier.
- Vise hvilke produkter andre har købt sammen med det pågældende produkt.
Men lad nu være med at fake dem, for folk kan godt kende forskel. Kan du ikke få folk til at skrive en produktanmeldelse af sig selv, kan du f.eks. sende en mail til de kunder, der køber nogle af dine vigtigste produkter og give dem en rabatkode for at skrive en anmeldelse af produktet.
Fidusen med at dele produktet på de sociale netværk er, at du giver dine kunder en mulighed for at signalere deres indentitet over for deres netværk ved at dele det produkt, de har eller overvejer at købe hos dig. Det giver så samtidig den gevinst, at vennerne fra dine kunders netværk måske også lægger vejen forbi.
Brug et gammelt bilsælgertrick til at sælge mere!
Størrelsen på en pris afhænger af, hvilken pris den bliver holdt op imod!
Det her trick går ikke så meget på, hvordan du skriver produkttekster. Det handler mere om, hvordan du sætter den enkelte produktside og de relaterede produkter på siden op.
Har du nogensinde købt en bil? Så ved du også, at når først I sætter jer og skriver slutsedlen, så kører bilsælgeren en masse udstyrspakker og andet tilbehør i stilling. Skal du ikke lige have den her udstyrspakke med til 25.000. Jamen, herregud hvad er 25.000 i forhold til de 250.000 du lige har sat dig i gæld for med bilen — og fordelt over 8 år. Jamen, det er jo småpenge.
Er sælgeren rigtig god, ender han med at lave tricket med dig flere gange — bare med et mindre og mindre beløb hver gang. For oppe i din hjerne lyder et mindre beløb jo ikke nær så dyrt, som det højere beløb du lige har sagt ja til!
Det samme lille mentale trick kan du bruge på to måder i din webshop: Til bevidst at sætte det produkt, du er ved at sælge sammen med dyrere produkter i “Relaterede produkter”, så det virker billigere og til at lave mersalg, når først produktet er i indkøbskurven.
Få dit produkt til at se billigere ud
Du kan få dit produkt til at se billigere ud, ved at det vises sammen med lignende produkter, der er meget dyrere. Hvor dyrt er et ur til 600 kroner, hvis de andre ure du kan se under “Relaterede produkter” eller “Brugere der så på dette ur, kigge også på”, koster væsentlig mere. Det handler om hvad du sammenligner med og koster de andre produkter på siden 3–4 gange så meget, så bliver prisen nærmest en bagatel.
Det samme kan du rent faktisk gøre i teksten, også selv om du rent faktisk skriver, at det produkt teksten omhandler, ikke kan nær så meget som det, du sammenligner det med: “Vel er dette ur ikke nogen Rolex, men vægten er næsten den samme og remmen ligner på en prik”.
Det du gør, er at præparere folks hjerne med et dyrere produkt og så drage sammenligninger med det. Det får det billigere produkt til at virke mere eksklusivt — også selv om du skriver, at det ikke er tilfældet! Det kan virke en kende uærligt. Så har du et etisk problem med det, så lad være med at bruge denne finte.
Lav større mersalg med tillægsprodukter, der koster mindre
På samme måde har du nemmere ved at lave mersalg, hvis du hele tiden nævner udvidelser eller tillægsprodukter til det produkt, du er ved at skrive om efter faldende pris. Start altid opremsningen med det dyreste og tag dem så efter faldende værdi.
Så bliver de ekstra ting hele tiden billigere, at stoppe i kurven — og hvad er en lavere pris sammenlignet med den dyrere, de lige har set på? Ja, den er billigere og derfor virker den mere overkommelig at købe. I kurven med den!
Det er også derfor bilsælgeren først begynder at sælge dig ekstraudstyr til bilen, når han har lukket salget af bilen. Først kommer de dyre udstyrspakker og så bliver ekstraudstyret ellers billigere og billigere. I bedste fald for han måske solgt dig noget af det billigste. Men et mersalg er et mersalg.
Pas på dit ordvalg!
Dit ordvalg kan præparere folk til at købe – eller det modsatte. Så vælg dine ord og vendinger med omhu.
Lige som med bilsælgertricket fra før, kan du præparere folks sindsstemning og beslutningsgrundlag med dit ordvalg og de vendinger, du bruger.
Så hvis du vælger negativt ladede ord, skaber du en negativ stemning og bruger du positivt ladede ord, skaber du en positiv stemning. Egentligt enkelt og indlysende.
Sig det negative på en positiv måde
Skaber du for meget negativ stemning, siger det sig selv, at folk bliver negative over for det, du skriver. Men oftest kan du med en lille smule tankevirksomhed, få vendt det negative, så du kan beskrive det på en positiv måde.
Lad os tage et eksempel. I teksten herunder opstår der en stemning af, at man ikke kan stole på SEO-bureauer overhovedet:
“Så tro ikke på bureauer, der fortæller dig, at de har luret Google og for eksempel kun fokuserer på antal ord på siderne eller på at finde en masse søgeord, når de skal have dine sider helt til tops i søgeresultaterne.”
Vender vi i stedet teksten om, så vi fokuserer på de gode tegn, er der igen håb for alverdens SEO-bureauer:
“Det gode SEO-bureau har et nuanceret syn på Google og sørger for at dit websted lever op til Googles retningslinjer. Derved får dine besøgende også den bedste oplevelse af webstedet og dermed dit firma.”
Ordvalget i den sidste tekst er positivt hele vejen igennem og SEO-bureauet bliver din ven i stedet for en Karl-Smart, der bare vil franarre dig dine penge.
Tænk over hvilken rækkefølge, du sammenligner i
Nogle gange handler det også om, hvilken rækkefølge du sammenligner tingene i, hvad du sammenligner op imod og hvilke ord, du bruger til din sammenligning.
Prøv at læse de to sætninger herunder og læg mærke til, hvordan den kompatible printerpatron på en eller anden måde virker mere tillokkende i tekst B. Samtidig bruger vi tricket fra tidligere med at sige noget overraskende eller uventet.
Hvilket produkt er bedst?
A — Vores kompatible printerpatroner har samme høje kvalitet som de originale.
B — Den originale printerpatron er ikke bedre end vores kompatible.
Sådan opbygger du den bedste produkttekst!
Faktisk er der ingen gylden opskrift. Men starter og slutter du med at give de vigtigste salgsargumenter og følger du i øvrigt de retningslinjer, vi giver her, er du godt på vej til at overbevise dine kunder om, at de skal købe hos dig!
Denne opbygning passer perfekt til de fleste moderne og mobilvenlige webshop-designs, hvor det jo handler om begrænse hvor meget brugerne skal scrolle, før de kommer til prisoplysningerne og Læg i kurv-knappen.
Så ved at opdele din tekst i to dele — en over og en under Læg i kurv-knappen og prisoplysningerne og en lidt længere tekst, der går mere i dybden med fordelene og igen slutter af med at gentage og fremhæve de vigtigste fordele og give et nyt call-to-action, får du bygget en rigtig effektiv produkttekst.
Tekst 1: Den eneste tekst, de behøver at læse
Start med de vigtigste fordele først. Hvad er det, det her produkt har, som ingen andre produkter har. Hold teksten kort, faktuel og uden brug af marketingsludder som ”skarpe priser”, ”højtydende” og lignende.
Tip: Genbrug en omskrevet version af den korte intro som meta description. Det skal nok øge antallet af folk, der klikker på dit søgeresultat frem for konkollegaernes, der er skrevet efter en fast skabelon.
Tekst 2: Skal overbevise dem, der stadig er i tvivl eller har brug for mere viden
Efter pris og købsknap kommer så den tekst, der skal overbevise dem, der ikke allerede har besluttet sig. Det er her du skal liste flere fordele og uddybe dem. Husk nu det er fordelene, du skal slå på og liste op – ikke produktegenskaberne. Dem kan du gemme til produktdetaljerne.
Brug en eller flere punktopstillinger til at give overblik og mellemrubrikker til at styre læseren. Kan du arrangere mellemrubrikkerne (H2), så de i sig selv virker som ultrakorte argumenter for at købe produktet, bliver teksten mest effektiv. Især for dem der kun skimmer teksten, fordi de endnu ikke er interesseret nok i produktet, til at de orker at læse brødteksten.
Afslut den lange tekst med endnu et call-to-action. Har folk læst den helt til ende, er der nemlig stor sandsynlighed for, at de er meget interesserede i at købe produktet. Så gem et slagkraftigt argument, et godt citat fra en kundeanmeldelse, et godt tilbud eller en overraskende sidegevinst ved produktet til sidst og brug det til at spørge efter salget en gang til.
Skal vi skrive dine produkttekster?
Vi har skrevet om det meste:
Skal vi også skrive for dig?
Forud for beskrivelsen af hvert produkt foretager vi en grundlæggende SEO-analyse og finder eventuelle long tail søgninger, der kan have relevans for produktet. I samarbejde med jer udarbejder vi en eller flere personaer, der svarer til jeres typiske kunder, samt en liste med de vigtigste fordele ved de enkelte produkter og ved at handle hos jer.
Alt sammen komponeres til produkttekster i et flydende sprog, målrettet til netop den type kunder I har. Vi kan også udarbejde SEO-elementer til alle produkter, samt være behjælpelige med at lægge produkterne ind på jeres shopsystem.