Sådan bygger du en køreplan til din email- og content marketing
Har du brug for at få lagt en plan for din indholdsproduktion til jeres e‑mail og content marketing kampagner? Her får du en opskrift på, hvordan du griber det an som de professionelle.
Uanset om du står foran at skulle planlægge det kommende års content- og email-marketing kampagner, eller blot skal have bygget en enkelt kampagne, er det vigtigt, at du griber det rigtigt an
For uden en overordnet plan får du slet ikke udbytte ud af din online markedsføring, som du har sat næsen op efter.
Sådan skaber du en plan for din content og e‑mail marketing
Skal du opnå den omsætning med e‑mail og content marketing, som du har budgetteret med, skal du starte året med at skaffe overblik over, hvor meget tid I har til rådighed til henholdsvis indholdsproduktion og eksekvering af de respektive kampagner.
Plot derefter årets vigtigste kampagner ind i kalenderen – både hvornår de skal afvikles, og hvornår indholdet skal produceres. For udviklingen af hvert enkelt stykke indhold, den tilhørende markedsføring og det nødvendige forudgående research og målgruppeafgrænsning, kræver grundighed og tid nok.
Sløser du med forberedelserne eller venter til sidste øjeblik, får indholdet slet ikke den effekt, det skal have, for at leve op til dine økonomiske målsætninger for den enkelte kampagne.
Levn plads i planlægningen til ad hoc-kampagner
Selvfølgelig kan du ikke detailplanlægge et helt års markedsføringskampagner på forhånd. Men du kan sikre dig, at de største og de vigtigste indholds- og e‑mailkampagner er plottet ind på årsplanen, så de bliver husket og taget hånd om i tide.
Derudover bør du levne plads til de kampagner, som der opstår behov eller mulighed for hen over året. Det kan være uventede produktlanceringer, uforudsete hændelser inden for branchen eller markedet eller en varm eller våd sommer. Nogle af tingene kan du måske godt forudsige på forhånd, men kender ikke det nøjagtige tidspunkt for. Andre er du nødt til at gribe i farten.
Roadmap i 10 trin til din kampagneplanlægning
Skal du i mål med din kampagneplanlægning, kræver det, at du går systematisk til værks. F.eks. ved at følge den køreplan, du finder her:
Hvor stor skal omsætningen være?
Sæt et konkret mål for, hvor stor omsætning dine e‑mail og content marketing kampagner skal generere. Enten på års- eller månedsplan – eller for den enkelte kampagne. Husk at justere budgettet efterhånden som planlægningen giver et mere detaljeret overblik.
Indsæt ferier og helligdage i planen
Hvornår afvikles der ferier i firmaet? Hvilke helligdage er der, og hvilke andre faste lukkedage kører I med? Og er der andre perioder med nedsæt kapacitet? I disse perioder kan det være svært at kunne producere eller eksekvere kampagner.
Perioder med lavkonjunkturer
Er der tidspunkter på året, hvor du oplever en lavere efterspørgsel? Er der en særlig årsag og kan der gøres noget ved det med en ekstra marketing-kampagne? Hvad er det i så fald for kampagner, der skal skabes til, og afvikles i disse perioder.
Kalenderbestemte kampagner
Er der særlige mærkedage, som har indflydelse på jeres omsætning, eller andre sæsonbetonede udsving der skal tages højde for? F.eks. Valentines day, Black Friday, jul osv. Husk også firmaets fødselsdag, messer og andre ”kampagne-undskyldninger”.
Årets store kampagner
Plot nu årets store kampagner ind. Det er dem, der kræver meget indhold eller mange mails. Har I produktlanceringer, særligt dyre eller komplekse produkter, eller store produktkategorier som kræver ekstra meget indhold?
De mindre kampagner
Mindre kampagner kan styrke salget af støvsamlere eller bestsellere. Producér også de ad hoc-kampagner, I kan forudsige på forhånd. Her kan indholdet ligge klar og så udgives, når det bliver aktuelt. Det gør det nemt at eksekvere dem hurtigt.
Efterlad huller til det uforudsete
Planlæg kun omkring 75 % af årets e‑mail- og content marketing-kampagner på forhånd. Efterlad plads til efterjusteringer og akut opståede behov eller muligheder. Efterlad gerne lidt plads i alle de måneder på året, hvor I kører kampagner.
Er der plads til mere?
Er der fortsat plads til mere, så plot noget indhold og nogle e‑mail-kampagner ind, der styrker jeres forhold til kunder og kundeemner. Det er indhold af oplysende karakter uden et decideret salgsformål. Kan bruge til at varme op til større kampagner.
Regn efter og justér budget eller kampagner
Er det realistisk at de planlagte kampagner vil give den omsætning, du startede med at budgettere med. Hvis ikke, hvor halter det så – og hvad skal der justeres på: Kampagnerne eller budgettet? Regn efter, så du undgår grimme overraskelser.
Revidér planlægningen løbende
Intet er mejslet i sten. Revidér løbende planlægningen af jeres kampagner, f.eks. hvert kvartal eller hver anden måned efter behov. Husk altid, at eventuelle ændringer også har indflydelse på jeres indholdsproduktion, og husk at lægge god tid ind til denne.
Kan sidste års succeser gentages i år
I forbindelse med planlægningen af årets kampagner kan du med fordel se nærmere på succeserne fra sidste års marketingkampagner. Er der nogle af disse, der kan genbruges i år – eventuelt for nogle andre produkter eller produktkategorier.
Eller afholder firmaet særlige kampagner eller events hvert år, som har udviklet sig til en fast tradition. Så husk at få dem med fra starten, når du planlægger det nye års kampagner.
Grovplanlæg nu, detailplanlæg senere
Din årsplan for dit firmas e‑mail- og content marketingproduktion kan nødvendigvis ikke blive lige så detaljeret, som der er behov for, når indholdet skal udvikles og kampagnen skal eksekveres.
Grovplanlæg derfor nu, og foretag så detailplanlægning og detaljeret research, når du tager hul på indholdsproduktionen.
Dog bør din grovplanlægning af de enkelte kampagner som minimum indeholde disse punkter:
- Hvorfor – Hvad vil du opnå helt specifikt med kampagnen? Hvorfor skal den køres, og hvilket udbytte skal den give firmaet?
- Call to action – Hvad vil du have læseren af din e‑mail- eller content marketing-kampagne til at gøre, når du har læst indholdet?
- Budskab – Hvilket budskab har du til læseren? Husk, at du kun må have et budskab i hvert stykke indhold eller hver mail, du sender!
- Hvornår – I hvilken situation møder læseren dit indhold, og hvad får dem til at søge efter eller finde indhold som det her relevant?
- Relevans – Husk altid, at alt indhold handler om kunderne, ikke dit firma. Hvordan får du gjort indholdet relevant for målgruppen?
- Udbytte – Hvad skal læserens udbytte være af at læse indholdet være? Og hvordan sikrer du, at de opdager, indholdet giver dem dette?
Når du senere kommer til selve detailplanlægningen af den enkelte kampagne, er det vigtigt, at du planlægger indholdet, så det målrettet tiltrækker, fastholder og konverterer de besøgende i målgruppen, som læser det.
Få professionel hjælp til din content-plan
Har du brug for professionel hjælp til at udarbejde din content-plan for både e‑mail og content marketing for et helt år – eller for en kortere eller længere periode af året? Så kontakt os allerede i dag.
Vi tilbyder en heldags workshop. Her giver vi jer alle værktøjerne, samt sætter jer i gang med at planlægge årets forskellige kampagner på en struktureret og velorganiseret måde.
Pris for workshoppen: Dkr. 7.695,- + moms
Prisen omfatter:
- Vores forberedelse af workshoppen til jeres firmas branche
- Heldags workshop afholdt i din virksomhed fra 9–16
- Indledende undervisning i metodik, kampagnestrategier og anden relevant viden
- Minimum 4 timers planlægning af e‑mail- og/eller content marketing-kampagner
OBS: Transportudgifter tilkommer.
Bestil i dag! Vi har kun kapacitet til ganske få workshops hver måned.
Hent den gratis
tjekliste med masser af viden, inspiration og idéer til at få flere salg online!
Med baggrund i erfaringerne fra titusindvis af landingssider opbygget af mere end 700 StoryBrand-certificerede guider over hele verden har vi skabt en tjekliste, der finder alle de svage punkter ved både forsiden og de vigtigste landingssider på dit firmas hjemmeside. Det er dem, som koster dig salget.
Test og optimér hver eneste af dine vigtigste sider på hjemmesiden ved at:
- Gennemgå tjeklisten over de 7 kritiske punkter, som de fleste misser
- Regne den pågældende sides score ud og se, hvordan den klarer testen
- Bruge de idéer og den inspiration, du får undervejs, til at forbedre konverteringen
Så kan du hurtigt få øget salget og skabt en bedre oplevelse for de besøgende!