Folk husker dig for det, de tror du laver. Så hvordan sikrer du dig, at de husker dig for det rigtige. Her får du vores bud på, hvordan du gør det.
Det er utroligt, som nogle ting hænger ved.
F.eks. tror folk, som kun kender mig perifert – stadigvæk – at jeg ”laver noget med computere”.
Intet er længere fra sandheden. Og har altid været det. For ligesom for mange andre, er computeren bare et redskab i min hverdag.
Grunden til at folk tror det, er, at jeg engang i tidens løb har været chefredaktør for en række ”computermagasiner”, og omkring årtusindeskiftet har skrevet, været medforfatter eller oversat omkring 50 af de der it-bøger og ‑hæfter, der var så populære dengang. Nå ja, og så har jeg udviklet nogle ”reklamebøger” om Microsoft Office og andre programmer for Microsoft op gennem 00’erne.
Men jeg har aldrig ”lavet noget med computere” – hvor frækt og tillokkende det ellers kan lyde.
Jeg har bare formidlet, hvordan du bruger nogle programmer, og testet en hulens masse printere og anden hardware. Især det sidste savner jeg bestemt ikke.
Du bor i den kasse, folk har lagt dig i
Men det er der ingen, som fatter, fordi de engang har set mit navn i et computerblad eller på forsiden af en computerbog – og har så stoppet mig ned i den kasse, der hedder ”computerekspert”.
Ja, goddav mand – bed mig ikke om at reparere eller hjælpe dig med at sætte din computer op. Det vil du helt klart fortryde.
Altså er det præcist som med alt andet, vi oplever. Vi skaber en historie, som forklarer det, vi ser. Og handler så ud fra det.
Men hvordan katten laver du om på den historie?
Eller sørger for, at nye bekendtskaber få lagt dig ned i den kasse i deres hukommelse, som du gerne vil bo i?
For når folk først har lagt dig eller dit firma ned i en kasse, bliver I liggende der – uanset hvad dælen der end sker.
Det handler om at sige det, så de forstår det
Jo, det handler om at fortælle folk på en kortfattet og klar måde, hvad det er du laver, hvilket udbytte det giver dem, og hvordan de kan få fat i det den dag, de skulle få brug for det.
Det kræver lidt hjemmearbejde og den rigtige struktur på det, du siger. Ellers ender det med, at du står og padler, når folk spørger dig om, hvad du laver, og får sagt den klassiske ”Ahh, det er lidt besværligt at forklare…”, mens du tænker som en gal.
Og se – allerede dér, har du så tabt dem.
Skab dig en oneliner, du kan huske i søvne
Hvad du skal øve dig på, er en oneliner – en slags elevatortale – som du kan huske selv i søvne.
Elementerne i onelineren består af:
- Det problem, du løser for folk
- Den løsning, du tilbyder dem
- Det udbytte, det giver kunderne
- Hvordan folk kan få fat i det
Kunststykket er at kombinere de fire dele i en, to eller maksimalt tre korte sætninger, som det er nemt at huske for folk – og dig selv. Jo kortere, mere præcist og flydende det er, jo nemmere bliver det at huske.
For at komme dertil skal du:
- Start med at koge det problem, du løser, ned til en kort indledning på din oneliner. Det skaber engagement og lægger op til den efterfølgende løsning.
- Forklar så, hvordan dit produkt eller din tjeneste fungerer som løsningen på det problem, du lige har beskrevet for folk.
- Derefter forbinder du dit produkt eller din tjeneste med det udbytte, som det giver dine kunder. Det hjælper med at illustrere værdien af det, du tilbyder.
- Slut så af med et call-to-action. Om du skal sige det, afhænger helt af, hvilken situation du befinder dig i. Gamle Tante Magda bliver nok aldrig din kunde alligevel. Men hun kender måske nogen …
Ja, det er ikke helt nemt – og det er noget, som du nok skal gå og spekulere lidt over.
Og sikkert også justere på, som tiden går.
Selv har vi brugt flere forskellige oneliners gennem de snart 10 år, firmaet har eksisteret. Og jeg tror faktisk, at vi bruger hver vores version – fordi den lyder mere som os.
Lige nu lyder min egen version sådan her:
Det er svært at bryde gennem støjen i søgeresultaterne og på de sociale medier. Jeg hjælper firmaer med online markedsføring, som får dem til at skille sig ud og blive valgt af de kunder, de helst vil have. Skal dit firma samme vej, så kom til mig.
Udbyttet står måske ikke helt klart. Men de fleste har jo kunder, som de er gladere for – og kunder, de helst er fri for. Så jeg bilder mig ind, at folk godt ved, hvad jeg mener.
Nå ja, og så slutter jeg lige af med et lyd- eller fonetisk rim til sidst. Fordi vi generelt er bedre til at huske noget, der rimer. Det synes jeg selv er en (selv)fed, lille detalje – men om det har nogen effekt i praksis, har jeg bestemt ingen beviser for. 😊
Hvordan skal din oneliner lyde?