SEO versus marketing?
Ved du, hvad forskellen på et SEO-bureau og et marketingbureau er? Nej, det er ikke starten på en vittighed. For der er en essentiel forskel, som er lidt af en øjenåbner, når først du kender den. Læs med her, og find ud af, hvad det er.
Hvad skal du egentligt med et marketingbureau, når du allerede har et SEO-bureau?
Og hvad er forskellen på de to?
I praksis er der mange forskelle, men særligt når det kommer til indholdet på din hjemmeside, er der én, som for alvor adskiller de to bureautyper fra hinanden. Nemlig den grundlæggende tilgang til, hvorfor teksten skal være på siden.
SEO handler om synlighed
Et SEO-bureaus fornemste opgave, er at skabe synlighed for dit firma i søgeresultaterne.
Det gør de ved at få dig til at ranke bedst muligt på de søgeord, som dine kunder bruger, når de leder efter et firma som dit.
Et af favoritværktøjerne her er at bruge de såkaldte SEO-tekster til at skabe indhold, som har de bedste muligheder for at ranke på de søgeord, du gerne vil findes på.
Den slags tekster skrives ofte ved at udtrække de vigtigste søgeord, spørgsmål og andre relevante ord og vendinger, som de sider anvender, der i forvejen ligger højt i søgeresultaterne på de enkelte søgeord.
Derved kommer teksten til at indeholde de samme pointer, de samme budskaber og give de besøgende den samme oplevelse som de sider, der i forvejen ligger i toppen af søgeresultaterne.
Det betyder, at de tekster, du får på hjemmesiden, ikke giver de besøgende nogen ny viden eller en anden tilgang til emnet, end de får andre steder. Derfor glemmer de hurtigt, om de læste det hos dig eller hos en af dine konkurrenter. Det gør dit firma noget nær usynligt, selv om det får tilkæmpet sig en god placering i søgeresultaterne.
Marketing er et huskespil
Marketingbureauet, derimod, fokuserer på at få folk til at huske dig og dit firma. For så er der større chance for, at de vender tilbage til netop dit firma, når de skal have løst opgaver eller har brug for produkter, som dem du sælger.
Det gør marketingbureauet ved at lægge en kommunikationsplan, som definerer de vigtigste budskaber og pointer. På den måde siger du altid det samme, uanset hvor folk møder dig og dit firma henne.
For al markedsføring handler om at få folk til at huske dit firma, og hvad det er, det laver. Og her hjælper det gevaldigt, hvis folk altid hører dig sige det samme – og helst på en måde, så det ikke ligner det, konkurrenterne siger og gør.
Den dimension bliver nemt overset, hvis du sætter SEO-bureauet til at udvikle jeres indhold.
Marketing og SEO er den bedste kombination
Men marketingbureauet har stadig mulighed for at få jer til at skille jer ud, selv om de skal bruge de samme søgeord og relaterede ord og vendinger som konkurrenterne. Fordi de er opmærksomme på netop denne lille forskel og forstår at konkretisere og formidle den korrekt til de tekstforfattere, som sidder og skriver teksterne.
Så tager du SEO-bureauets ønsker med til marketingbureauet – eller finder et bureau, som laver både SEO og markedsføring – får du skabt de bedste forudsætninger for både at få større synlighed i søgeresultaterne og for at blive husket af kunderne.
Det handler ikke bare om at komme til tops i søgeresultaterne
Folk læser rent faktisk de tekster, der står på siden. De er ikke skrevet for Googles skyld. For søger folk på noget, og finder din tekst i toppen af første side på Google, klikker de sig naturligvis ind og begynder at læse den.
Men giver teksten dem så ikke nogen værdi – eller lyder den nøjagtigt lige som de to-tre andre sider, de måske allerede har været inde på – varer det ikke længe, før din side forsvinder fra toppen af søgeresultaterne igen.
Det er noget skidt. For Google måler også på, hvor længe folk bliver på din side, når de lander på den. Kommer de hurtigt tilbage til søgeresultaterne, gav den side nok ikke et ordentligt svar på deres søgning. Det sender siden nedad i søgeresultaterne, næste gang nogen søger på det samme.
Det er endnu en grund til, at du skal gøre dig umage med at skabe noget unikt indhold, som skiller sig ud fra konkurrenternes – og derfor du skal være omhyggelig både med dit budskab og med at give den besøgende værdi.
For dels holder godt indhold de besøgende længere på din side, og dels undgår du, at du er glemt igen, lige så snart de har klikket skuffet væk fra siden igen.
Derfor er det en god ide, både at anvende et SEO- og et marketingbureau til din online markedsføring.
Derfor reagerer kunderne ikke på din online marketing!
Får du ikke nok ud af din online markedsføring? Eller salg og henvendelser nok fra jeres hjemmeside, jeres email-kampagner, eller jeres tilstedeværelse på de sociale medier.
Så er du ikke alene!
I denne e‑bog får du:
- de 6 mest almindelige grunde til, at kunderne ikke reagerer
- opskriften på, hvordan du skaber en kunderejse, der virker
Så hold op med at kaste penge efter markedsføringskampagner, der forvirrer kunderne, og ikke giver dig nogle salg!
Hent e‑bogen her, og lær hvordan du skaber en kunderejse med klare budskaber, dine kunder kan forstå, og som får dem til at reagere!