Tekster til nettet skal ikke skrives, så de glæder din gamle skolelærer
Da vi gik i skole, lærte vi, at tekster skulle organiseres efter en bestemt skabelon, være formelle, informative og gengive fakta og viden med tydelig kildeangivelse. Det gav nogle meget tunge, akademiske tekster, som det kun var din gamle skolelærer, der var glad for at læse. Men skal du skrive tekster til nettet, skal du i stedet skrive noget, som dine besøgende rent faktisk gider at læse og glemme alt om din gamle skolelærer.
Du kender sikkert godt de der hjemmesider, der starter deres Om os-side med at angive firmanavnet, hvornår de blev grundlagt, af hvem og hvor mange ansatte de er i dag. Derefter følger en lang, kronologisk liste over firmaets historie. Hvem der har været ejere og direktører hvornår, hvornår der er bygget til eller kommet nye afdelinger eller forretningsområder til og så videre.
Den måde at gengive fakta på kender du også sikkert godt. Den er som hentet lige ud af de stile, fysikrapporter og hvad du nu ellers afleverede af større skriftlige opgaver i skolen og på gymnasiet. Så umiddelbart virker det som en meget logisk tilgang til emnet for Om os-siden.
Skab tillid hos firmaets kunder på samme måde ‚som du skaber tillid mellem dig og din hund.
Ville ekspedienten i butikken starte en samtale på samme måde?
Men prøv lige at spørge dig selv, om du ved at læse en Om os-side, der er disponeret på den måde, har fået noget at vide om, hvad firmaet laver eller om de kan levere ydelser eller produkter, som du har brug for?
Ja, måske får du et par floromvundne marketingfloskler om, at firmaet leverer innovative produkter udviklet til at tilfredsstille deres kunders behov og at kunden i øvrigt altid sættes i centrum. Men helt ærligt? Ville ekspedienten i en tøj- eller anden butik starte sin velkomst med at fortælle dig, hvornår butikken blev grundlagt, hvor mange ansatte der var, og hvem som havde haft ansvaret for butikken siden Ruder Konge var knægt?
Næh, han eller hun ville spørge dig, om ”Hvad skulle det være?” eller ”Hvad kan jeg hjælpe dig med?”. En sådan velkomst gør dig straks klar over, at ekspedienten sætter netop dig og dine behov i centrum.
Tekster til nettet handler om dem, ikke jer!
For det er kundens behov og de fordele firmaets produkter eller tjenester giver dem, der er interessante at få fortalt de besøgende – og det fortæller hverken produktegenskaber eller fakta om firmaet noget om. De kan allerhøjst underbygge tilliden, når først den besøgende er blevet overbevist om, at I forstår ham eller hende og kan løse den pågældendes behov.
Så det er der, du skal starte din Om os-tekst og alle de andre tekster, du skriver om dig, dit firma og jeres produkter og tjenesteydelser på den hjemmeside, webshop eller anden tilstedeværelse på nettet, som I har.
Det handler om, hvad I:
- Løser for problemer for kunderne, hvad det er fordele I giver dem og om hvilke farer eller trusler, I beskytter dem mod. What’s in it for them!
- Tilbyder og leverer og hvem I gør det til
- Gør for at være fleksible og tilpasse jer kundernes budget og behov
Endvidere skal jeres tekster give de besøgende tillid til:
- Jeres produkter eller tjenester i form af social proof og kundeudtalelser
- Jeres ekspertise igennem artikler og andet indhold, der demonstrer jeres viden
- Jeres erfaring ved at kunne fremvise erfarne medarbejdere og konkrete cases
Så start med det, der er vigtigst for de besøgende: Dem selv og deres behov – og fyld derefter de nødvendige oplysninger og informationer på i takt med, at du skal skabe større tillid til firmaet og de produkter og tjenester, som det sælger.
Det er langt fra den måde, din gamle skolelærer læte dig at skrive på. Men det går rent ind, og er den rigtige måde at tiltrække, fastholde og konvertere besøgende til kunder på.
Vil du have hjælp til at drive din gamle skolelærer til vanvid med tekster, som folk rent faktisk gider læse? Så klik på knappen herunder!
Hent den gratis
tjekliste med masser af viden, inspiration og idéer til at få flere salg online!
Med baggrund i erfaringerne fra titusindvis af landingssider opbygget af mere end 700 StoryBrand-certificerede guider over hele verden har vi skabt en tjekliste, der finder alle de svage punkter ved både forsiden og de vigtigste landingssider på dit firmas hjemmeside. Det er dem, som koster dig salget.
Test og optimér hver eneste af dine vigtigste sider på hjemmesiden ved at:
- Gennemgå tjeklisten over de 7 kritiske punkter, som de fleste misser
- Regne den pågældende sides score ud og se, hvordan den klarer testen
- Bruge de idéer og den inspiration, du får undervejs, til at forbedre konverteringen
Så kan du hurtigt få øget salget og skabt en bedre oplevelse for de besøgende!