Skriv salgs- og leveringsbetingelser, som er til at forstå
Har du nogensinde læst salgs- og leveringsbetingelserne på en webshop, du har handlet i? Er du som folk er flest, gør du sikkert også det samme, som dine kunder gør, når de handler hos dig: Afkrydser feltet med, at de accepterer webshoppens salgs- og leveringsbetingelser, før de klikker på Betal-knappen. Helt uden at læse dem.
For du har allerede opgivet på forhånd. For du ved, at det som venter dig, er noget uforståeligt kancellisprog, der helt sikkert er juridisk korrekt og fuldstændigt vandtæt. Men det er samtidig totalt uforståeligt uden en juridisk uddannelse af en eller anden art – og selv med den i bagagen kan der opstå tvister om ordlyden.
Gør du som alle andre?
Sådan har dine kunder det også. For er du som alle andre webshopejere, har du enten:
- Planket konkurrenternes og tilpasset den til din webshop
- Fundet en skabelon med salgs- og leveringsbetingelser på nettet
- Fået skrevet en ”skudsikker” tekst af din advokat
Så er du på den sikre side og har dit på det tørre. Men har du tænkt på dine kunder, og hvilken oplevelse sådan en tekst giver dem? Eller hvilket syn det fortæller kunderne, at du har på dem?
Det tænkte vi nok!
Det handler om dem, ikke om dig
For har du valgt en af ovenstående løsninger på jeres salgs- og leveringsbetingelser, vil teksten være formuleret set fra din side. Den giver kunderne en række forpligtelser og vilkår, som de indgår handlen med dig på – og er det virkelig stillet på spidsen, er der også opremset en masse ting, som kunderne i hvert fald ikke må gøre eller prøve på at gøre, hvis de skal gøre sig håb om at få byttet varen eller vil klage over den.
Der er slet ingen steder, der står noget om, hvad kunden får ud af det – udover et produkt eller en ydelse, som de har købt på de betingelser, du har stillet. Ville du selv købe noget af dig på de betingelser?
Men for kunden handler det jo netop om dem og ikke om dig. De læser jo dine salgs- og leveringsbetingelser, for at orientere sig om, hvordan I behandler jeres kunder, og hvordan de er stillet, hvis der skulle opstå problemer med købet. De læser dem faktisk af samme grund, som du skriver dem: For ikke at blive snydt!
Vær anderledes og vind kunder på stribe
Så hvorfor ikke skrive jeres salgs- og leveringsbetingelser, så de fremhæver alle de fordele kunden får ved at handle med jer. Skriv dem, så de fremhæver:
- Hvad I gør for at sikre, at varerne kommer sikkert frem
- Hvad I gør for at hjælpe dem, hvis de har spørgsmål eller problemer
- Hvor nemt det er at returnere varen, hvis de ikke vil have den
- Hvordan I løser problemer med fejlbehæftede varer
- Hvordan I løser garantisager for dem med et minimum af besvær
- Hvordan I supporterer og servicerer dem, når noget går galt
- Hvor let det er at få fat i jeres kundeservice
Og så videre og så videre.
Det kommer stadig til at handle om jer, men med en meget mere imødekommende og venlig attitude – og set fra kundernes side og skrevet i et sprog som alle forstår (også jurister – selv om de ikke er meget for at indrømme det).
Det giver gladere kunder, der får et meget mere positivt indtryk af jer, og det giver faktisk også færre klager. Det har flere af vores kunder oplevet, når vi har skrevet nye, letforståelige salgs- og leveringsbetingelser for dem.
Jamen, min advokat siger….
Letforståelige tekster er noget, der kan få advokater og jurister helt op i det røde felt. For den slags tager sjældent højde for alle tilfælde, lige som de åbner en ladeport op for fortolkninger og tvivlsspørgsmål.
Derfor vi tit fået bekymrede henvendelser fra kunderne, som har vist teksten til deres advokat. Det har så resulteret i en lang juridisk forelæsning, som bestemt ikke er til vores teksts fordel.
Løsningen har hver gang været den enkle at præsentere den letforståelige version af salgs- og leveringsbetingelserne, som det de er: En letlæselig udlægning af de juridiske spidsfindigheder og så referere til den juridisk valide men helt uforståelige tekst, som den der gælder, hvis der skulle opstå tvivlsspørgsmål.
Det er der vist heldigvis ikke gjort endnu i nogle af de tilfælde, hvor vi har leveret en kundefokuseret tekst til webshoppens salgs- og leveringsbetingelser.
Brug for en copywriter til at skrive jeres salgs- og leveringsbetingelser?
Så klik på Kontakt os-knappen herunder, send en mail til info@yes-marketing.dk eller giv os et ring på 29 72 55 73.