Spar penge på AdWords med bedre indhold
En af de mest effektive metoder til at sænke jeres AdWords-udgifter er, at implementere bedre produkttekster, billeder og videoer på webshoppen. Det kan give dig store besparelser og resultere i, at du kan slå konkurrenterne med et lavere bud end deres! Læs her, hvordan du gør!
For de fleste webshop-ejere er AdWords en fast indkalkuleret procentdel af deres marketingudgifter. Til gengæld øger hver investeret krone oftest salget af det enkelte produkt målbart. Så kan du skære nogle kroner af hvert bud på dine AdWords, kan du lave en meget bedre bundlinje.
En af de måder hvor du nemmest kan gnave af udgifterne til AdWords, er ved at øge kvaliteten af indholdet på de sider, dine AdWords-annoncer peger ind på. Det er med til at forbedre den såkaldte Quality Score, som spiller en afgørende rolle for, hvor meget du kommer til at betale til Google for dine AdWords-annoncer.
Sådan afgør Google, hvem der får vist deres AdWords-annoncer
Når Google afgør en budrunde for en søgning, beregnes den såkaldte Adrank for hver af de annoncører, der ønsker at få vist deres annoncer for den pågældende søgning.
Adrank beregnes som:
Adrank = Quality Score x din budpris
De fire annoncører der ender med at have de fire højeste Adranks-værdier for søgningen, får deres annoncer vist.
Adrank = Quality Score x din budpris.
Quality Score =
Annoncetekstens relevans for søgehensigten
+ forventet CTR
+ brugeroplevelsen på landingssiden.
Hvad er Quality Score
Quality Score beregnes ud fra annoncetekstens relevans i forhold til søgehensigten, den forventede Click-Trough Rate og brugeroplevelsen på landingssiden.
Dermed sikrer Quality Score, at der er relevans mellem søgningen, annonceteksten i AdWords-annoncen og indholdet på siden. Er den relevans der ikke, giver annoncerne en dårlig oplevelse for Googles brugere og netop brugeroplevelsen ved at bruge Google som søgemaskine, betyder meget for Google.
Faktisk betyder brugeroplevelsen så meget, at Google sætter brugernes sikkerhed og deres eget renomme over indtjeningen. Samtidig sikrer det mod, at pengestærke annoncører ikke bare kan overbyde alle andre, samt at du ikke annoncerer for én ting og så viser brugerne noget helt andet, når de kommer ind på landingssiden.
Byd mindre end konkurrenterne og vind
Derfor kan en god Quality Score give dig det vindende bud i en budrunde, selv om du byder mindre end konkurrenterne. Lad os tage et eksempel:
Du sælger barnevogne og byder derfor f.eks. 9 kroner på en AdWords-annonce for en bestemt barnevogn. Inde på din landingsside har du nogle gode produktbilleder, du selv har taget, samt en tekst der kommer hele vejen rundt om alle fordelene ved barnevognen.
Teksten giver måske også nogle tips til den praktiske brug af barnevognen. Derudover er der en video, som viser hvordan barnevognen samles og hvordan man monterer babysele og andre ting i vognen. Alt i alt er der 5–10 billeder, 500 ords tekst og så videoen, samt en liste med produktegenskaber og et par brugeranmeldelser. Samtidig har I skrevet en rigtig god AdWords-tekst, der passer til søgehensigten.
Det takserer Google til en Quality Score på 10.
På samme søgning har jeres kendte konkurrent fra ”Verdens største babylager” smidt et bud på 16 kroner. Men på deres side er der kun 2 billeder, de har fået fra producenten, 150 ords intetsigende tekst der fortæller mere om firmaet end barnevognen, og så de vigtigste produktegenskaber og et par brugeranmeldelser. AdWords-teksten er ikke meget forskellig fra jeres.
Det hele takserer Google til en Quality Score på 5.
Så selv om du kun har budt 9 kroner og konkurrenten har budt 16 kroner, vinder du budrunden, fordi du har en højere Quality Score:
Dit bud: 10 x 9 = 90
Konkurrentens bud: 5 x 16 = 80
Ergo slår du konkurrenten med et lavere bud og kommer til at ligge øverst i AdWords-delen af søgeresultaterne med konkurrenten som nummer 2, 3 eller 4, alt efter hvilke andre firmaer, der har budt ind på søgeordet.
Det hele skyldes, at I havde beder indhold på siden og en bedre relevans mellem søgehensigt, annoncetekst og indholdet på siden.
Sådan får du en højere Quality Score
For at øge jeres Quality Score, skal du sørge for, at der er så god overensstemmelse som muligt mellem
- Brugerens søgehensigt
- AdWords-annonceteksten og
- Indholdet på landingssiden
Så ved at sørge for at skrive en AdWords-tekst og have indhold på landingssiden, der passer bedst muligt til brugerens søgehensigt, kan I øge sidens QualityScore.. På den måde kan I spare mange penge på jeres AdWords-budget og opnå et endnu bedre afkast på jeres AdWords-annoncer.
Det kræver selvfølgelig en vis investering i mere indhold på landingssiden og en revision og koordinering med AdWords-teksten. Men udgifterne til dette er meget hurtigt tjent hjem på de enkelte varer i form af sparede AdWords-udgifter på de enkelte budrunder.
Skal jeres tekster give en højere Quality Score?
Vil I forbedre Quality Scoren for indholdet på jeres landingssider, så tag en snak med os. Vi kan hjælpe jer med at spare penge på jeres AdWords-konto, ved at øge Quality Score ikke kun med tekst, men også med andre former som indhold som f.eks. video. Så kontakt os allerede i dag og lad os tage en snak om, hvordan I får en bedre Quality Score på jeres sider, så I kan spare mange penge på AdWords hver eneste måned.