Teksten eller webdesignet?
Hvad kommer først?
Få svaret her!
Tænker du på webdesignet, når du skriver tekster ✍🏻 til nettet?
Eller tænker du på teksten, når du designer 📐en hjemmeside?
Det skulle du tage at gøre!
Teksten er ikke den eneste parameter, som afgør om indholdet er af høj kvalitet
I et SEO Office Hours hangout i oktober 2021 slog Googles John Mueller fast, at det ikke kun er selve teksten på en webside, der er afgørende for, om Google anser indholdet for at være af høj kvalitet.
Selvfølgelig skal EAT — Ekspertise, Autoritet og Troværdighed — være i orden. Men det handler lige så meget om webdesignet, valg af billeder, video og anden grafik, samt hvordan teksten er stillet op på siden.
Derfor er det vigtigt, at tingene spiller optimalt sammen 🤝🏻.
Det gør det kun, hvis webdesigneren og tekstforfatteren arbejder sammen.
Hvordan skriver du bedre tekster til webdesigneren
For dig, som skriver tekster til nettet betyder det, at du — allerede når du skriver teksten — bør tage hensyn til, hvordan teksten kommer til at fremstå bedst muligt rent visuelt. Det kan du gøre ved at:
- Kende skriftstørrelsen på overskrifterne, så de ikke kommer til at virke for lange
- Kende skriftstørrelsen på mellemrubrikkerne, så de kan holdes på en linje
- Kende tegnantallet på hver linje, så afsnittene i teksten ikke ligner en tekstmur
- Skabe “visuelle punktopstillinger” som kan stilles op som “kasser” på siden
- Sørge for, at hvert punkt i en punktopstilling er på omtrent lige mange tegn
Samtidig bør du tilstræbe at opdele teksten i koncentrationsintervaller, hvor det er muligt for webdesigneren at samle tekst, billeder, video og eventuel anden grafik om det emne eller den pointe, teksten omhandler lige der.
Derved får de besøgende serveret indholdet, så det er nemt at overskue 👀 — og nemt at tage en pause fra og finde tilbage til, hvis de bliver forstyret af noget, de mener er vigtigere.
Hvordan indarbejder webdesigneren bedst teksten?
Omvendt bør webdesigneren kende teksten, dens omfang og dens opbygning, før det endelige design på den enkelte side bliver fastlagt.
Ellers bliver teksten begrænset af designet, fordi det skal passe ind i det, webdesigneren allerede har tænkt. Eller webdesigneren må kompromis med både æstetikken og sin oprindelige ide.
Kun ved at samarbejde opnås det bedste resultat
Så kun ved at tekstforfatter og webdesigner har et tæt samarbejde om indholdet, får du skabt det, som Google kalder for “quality content”. Så riv tekstmurene og faggrænserne ned, og få bedre chancer for at skabe indhold, der både begejstrer de besøgende og Google.
Det er den direkte genvej til at komme til tops i søgeresultaterne.
Vil du vide, hvordan du gør i praksis? Så klik på knappen nedenfor: