5 elementer til din Om os-side, som overbeviser kunderne
Selvfølgelig er du stolt af dit firma. Derfor vil du gerne fortælle dets historie på hjemmesidens Om os-side. Men det er ikke den fortælling, kunderne leder efter, når de besøger siden. Læs her, hvad de meget hellere vil læse, og hvordan du giver dem det på en kort, præcis og meget overbevisende måde.
Det er klart, at du gerne vil fortælle om, hvordan dit firma blev til, og hvilke udfordringer I har tacklet gennem tiden for at komme dertil, hvor I er i dag. For du er jo stolt af dit firma, og hvad du har opnået med det.
Men hånden på hjertet. Firmaets historie er nok mere interessant for dig end for dem, som overvejer at blive kunder hos dit firma. For de besøgende har slet ingen relationer til jer. Derfor er dit firmas historie overhovedet ikke relevant for dem.
Hvad er det så, folk vil læse på Om os-siden?
Det de besøgende meget hellere vil høre om på Om os-siden, er, hvorfor dit firma eksisterer, hvad det er, I står for, og hvorvidt I forstår dem og det problem eller den udfordring, de søger efter en løsning på. Er I til at stole på, og virker I til at være nogle sympatiske mennesker, som har forstand på det, I laver? Og hvordan er det lige, dit firma adskiller sig fra konkurrenterne?
Men hvordan får du fortalt det på en kortfattet og nemt overskuelig måde?
For samtidig er du udfordret af, at dem, som lander på Om os-siden i første omgang, sjældent er villige til at ofre ret meget tid på at læse den.
Invitér kunderne ind i en fortælling
Skal dit firma fremstå relevant og troværdigt på en kortfattet og letforståelig måde, kan du med fordel bruge en opbygning, der minder om den, manuskriptforfattere bruger til at sælge deres historier ind til forlag og filmproducenter.
Forlæggere og producenter får masser af henvendelser fra håbefulde forfattere hver dag. Derfor skal det pitch, forfatterne kommer med, gerne fænge dem lige så hurtigt, som din Om os-side skal fange potentielle kunder.
Pitchet inviterer læseren ind i fortællingen ved at give et kort rids over handlingen, det tema som fortællingen er bygget over, samt hvad det er for karaktertræk og egenskaber, fortællingens personer har.
Oversat til ”marketingsprog” bliver det til de fem elementer, som du kan læse mere om her.
Hvad kan dit firma hjælpe med?
Det allerførste folk gerne vil vide på din Om os-side, er, hvad det er, dit firma kan hjælpe dem med – og hvilken værdi det giver dem.
Her skal du ikke tage udgangspunkt i, hvad det er dit firma sælger, producerer eller leverer af ydelser til folk. Du skal starte med det problem, folk står med. Dermed kan de meget nemmere se, hvorfor dit firma er relevant for dem.
Det kan gøres meget kortfattet ved at besvare disse tre spørgsmål kortfattet og samle det i et enkelt tekstafsnit på 3–4 korte sætninger, som bringer kunderne hele vejen fra problemet, de står med, over jeres tilgang til at løse det, og hvilken værdi det giver dem.
De tre spørgsmål er:
- Hvilken udfordring løser dit firma for kunderne?
- Hvilken løsning har du, og hvad bygger den på?
- Hvilket udbytte giver løsningen for dine kunder?
Lad os tage et eksempel fra en fiktiv, lokal blomsterbutik i Køge:
Det kan være svært at finde tid i hverdagen til at værdsætte det, andre gør for dig. Derfor har Dianas blomsterbutik gjort det nemt at bestille blomster online og få dem hurtigt leveret i hele Køge-området. Så kan du lettere vise din taknemmelighed over det gode, andre gør for dig. Det får dem til at føle sig set og værdsat og giver dem lyst til at hjælpe dig en anden gang.
Hvordan skiller dit firma sig ud fra konkurrenterne
Det, som adskiller dit firma ud fra alle de andre, som laver det samme som jer, er de mennesker, som er ansat i firmaet, og den tankegang, I anvender, når I betjener kunderne eller udvikler løsninger til dem. For folks valg af samarbejdspartner afhænger lige så meget af kemien mellem jer og jeres måde at gå til opgaven på, som det handler om det udbytte, I giver kunden.
Hvem I er, og hvilken tankegang I anvender, kan du italesætte kort og præcist på din Om os-side ved at nævne de 3 vigtigste karaktertræk, som alle medarbejdere besidder. Samt de 3 vigtigste handlinger, som hver eneste af jer foretager hver dag for at skabe den bedste kundeoplevelse.
Sæt navn på hver af disse karaktertræk og handlinger, og kom med en kort beskrivelse af, hvilken værdi det giver kunderne. Så får du givet læseren et godt indtryk af, hvem I er.
Rangorden eventuelt karaktertrækkene efter vigtighed, og sæt handlingerne op i en logisk rækkefølge.
Et eksempel på tre karaktertræk
For vores fiktive blomsterbutik kunne medarbejdernes karaktertræk for eksempel være.
Vi er:
Positive – Vi tror på, at alle fortjener en lille belønning i hverdagen i form af blomster.
Kreative – Vi udvælger de smukkeste blomster og skaber de skønneste buketter hver dag.
Dedikerede – Vi går op i vores arbejde, fordi blomster både kan skabe glæde og lindre smerte.
Et eksempel på tre daglige handlinger
Tilsvarende kunne de daglige handlinger lyde noget i retning af:
Vi smiler – Fordi vi elsker at arbejde med blomster og se den glæde, de skaber i hverdagen.
Vi lærer – Fordi vi hele tiden bestræber os på at skabe smukkere og mere imponerende buketter.
Vi gør rent – Fordi vi kun kan skabe smukke buketter, når vi holder orde, og smider visne blomster ud.
Story pitchet
Story pitchet tager du udgangspunkt i den tekst, du startede med at skrive. Den der forklarer, hvad det er, dit firma kan hjælpe med – og uddyber den. Derved får du gentaget noget af det, som du allerede har fortalt på din Om os-side.
Det er godt, fordi gentagelsen er med til at hjælpe læseren med at huske det, du har sagt. Det øger chancerne for, at folk kan huske, hvad det er, dit firma kan hjælpe dem med. Så er det dig, de kommer tilbage til – og ikke konkurrenterne.
Et story pitch består af fem elementer:
- Start med problemet – Genbrug eventuelt teksten om, hvilken udfordring dit firma løser for kunderne.
- Gør problemet værre – Sæt problemet på spidsen, så folk forstår, hvad der kan ske, hvis de ikke vælger jer.
- Præsentér løsningen – I form af det produkt eller den tjeneste, som dit firma sælger til kunderne.
- Uddyb gevinsten – som kunderne oplever, når de bruger produktet. Gerne så visuelt, at de kan føle det.
- Konklusionen – Forklar, hvorfor dit firma eksisterer, og hvilken forandring det kæmper for at skabe i verden.
Resultatet bliver en tekst, som både skaber en vis stolthed hos dig og dine ansatte og får de besøgende til at forstå, at dit firma har en sag, som de gerne vil støtte op om ved at blive kunde hos dig.
Lad os se nærmere på, hvordan sådan et story pitch kunne lyde for vores fiktive blomsterbutik:
”Hos Dianas Blomsterbutik ved vi, at alt for mange mennesker går gennem hverdagen uden at modtage den anerkendelse, som de fortjener. Det gør dem triste, kede af det og får dem til at føle sig overset. Det kan i værste fald få folk til at udvikle mindreværdskomplekser og depressioner, fordi de synes, de lever et meningsløst liv.
Her kan en smuk buket blomster gøre hele forskellen. For alle kan lide blomster. Det giver dig en nem og smuk måde at værdsatte det, folk gør for dig. Samtidig fortæller det dem, at de betyder noget for dig. Det får dem til at live op, smile og blive i godt humør, fordi de føler sig set og værdsat. Samtidig får de lyst til at hjælpe dig en anden gang.
Så bestil blomster i dag, og giv en anerkendelse til dem, som gør noget for dig i hverdagen.
For når folk anerkendes med blomster, liver de op, og føler sig værdsat.”
TIP: Genbrug konklusionen som overskrift
Bruger du konklusionen (i eksemplet: ”Når folk anerkendes med blomster, liver de op og føler sig værdsat”) som overskrift på din Om os-side, får du skabt en stærk åbning – og får bundet hele Om os-siden sammen på en meget effektiv måde.
Den lille gentagelse runder både fortællingen af og skaber en genkendelse hos læseren, som gør, at din fortælling nemmere kan huskes.
Om os-sidens call to action
Har du fået folk tændt med teksten på din Om os-side, er det en god idé at slutte af med et call to action. For når den besøgende er godt oppe at køre over, hvor fedt et firma du har, er de mere villige til lige at tage det sidste skridt, som de har tøvet med.
Så gør det ikke svært for dem at reagere.
Du kan naturligvis også have en liste med dine medarbejdere med et billede og en kort fortælling om hver enkelt. Det giver ekstra indsigt i, hvad det er for folk, du har ansat i dit firma. Den kan du med fordel placere nederst på siden. Eventuelt sammen med den traditionelle historie om, hvordan dit firma kom til verden.
Husk også at tilbyde en relevant lead-magnet til dem, som stadig ikke er helt klar til at tage springet endnu og kontakte jer. Du ved, sådan en e‑bog, en tjekliste eller et webinar, som folk får tilsendt, hvis de oplyser deres mail-adresse. Sådan en, som vi har nederst her på siden lige inden vores adresse og så videre.
Perfekt til at tiltrække nye ansatte
Formulerer du Om os-siden på denne måde, kan du både give de besøgende et bedre indblik i din forretning og bruge den til at tiltrække de rigtige medarbejdere til dit firma.
For skaber du en fortælling med en spændende beretning, som bygger på brugen af nogle tiltalende karaktertræk og værdiskabende daglige handlinger, vil du helt naturligt drage både nye kunder og medarbejdere til din forretning.
For hvem vil ikke gerne være med i en spændende fortælling?
Skal vi hjælpe dig med at skabe en spændende Om os-side
Udviklingen af Om os-siden kræver en del forarbejde. For det er vigtigt, at du og dine eventuelle forretningspartnere og andre ledende medarbejdere kan enes om, hvad det er for en fortælling, de besøgende skal inviteres ind i. Samt hvad det er for karaktertræk og daglige handlinger, der er vigtigst at fremhæve.
Vi kan hjælpe dig og dine kollegaer gennem hele denne proces. Det giver dig ikke alene en bedre Om os-tekst, men skaber også nogle meget stærkere retningslinjer for dit firma. Retningslinjer, som er meget mere engagerende for både dig og dine medarbejdere end den oftest meget generisk formulerede vision og mission, dit firma måske har i dag.
Kontakt os i dag for at høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig og dit firma til ikke blot at tiltrække de rigtige kunder, men også de rigtige medarbejdere. Og til at skabe en meget større sammenhængskraft blandt de medarbejdere, du har i dag.
Hent den gratis
tjekliste med masser af viden, inspiration og idéer til at få flere salg online!
Med baggrund i erfaringerne fra titusindvis af landingssider opbygget af mere end 700 StoryBrand-certificerede guider over hele verden har vi skabt en tjekliste, der finder alle de svage punkter ved både forsiden og de vigtigste landingssider på dit firmas hjemmeside. Det er dem, som koster dig salget.
Test og optimér hver eneste af dine vigtigste sider på hjemmesiden ved at:
- Gennemgå tjeklisten over de 7 kritiske punkter, som de fleste misser
- Regne den pågældende sides score ud og se, hvordan den klarer testen
- Bruge de idéer og den inspiration, du får undervejs, til at forbedre konverteringen
Så kan du hurtigt få øget salget og skabt en bedre oplevelse for de besøgende!