Fasthold læserne med en underrubrik, der fænger!
En underrubrik øger chancerne for, at de besøgende går i gang med at læse indholdet på siden ved at forklare værdien af teksten, og åbne et vidensgab, som gør folk nysgerrige på at læse videre. Læs her, hvordan du skriver en god underrubrik!
Det er desværre sjældent, at du finder en underrubrik på en hjemmeside. For de færreste hjemmesideejere kender styrken ved en god underrubrik. Samtidig blev underrubrikken eller manchetten glemt, da HTML-sproget blev defineret. Så der findes ikke en specifik kode, du kan markere den del af teksten, der udgør manchetten. Det er synd, for underrubrikken giver dig en masse fordele, både når det gælder at fastholde de besøgende og at få din sides placering op i toppen af søgeresultaterne.
De fleste tænker på skjorter, når de hører ordet manchet. Underrubrikken kaldes sådan, fordi den lige som manchetten på skjorteærmet kommer først, og er fremhævet i forhold til resten af ærmet.
Hvad er en underrubrik?
En underrubrik er en fremhævet tekst, der oftest står som det første afsnit i teksten. Rigtigt formuleret skal den kunne stå alene, så folk kan nøjes med at læse underrubrikken for at får nyheden eller de vigtigste pointer og konklusioner fra resten af den tekst, der står på siden.
Underrubrikken stammer fra avisverdenen, hvor alle artikler er opbygget efter den journalistiske nyhedstrekant.
Her giver overskriften — der også kaldes rubrikken i “avissprog” — nyheden og underrubrikken giver de vigtigste detaljer, så læseren kan nøjes med at læse rubrikken og underrubrikken, for at få selve nyheden.
Resten af artiklen giver detaljerne og sidst i artiklen følger de bagvedliggende fakta.
Derved var det nemt at sætte avisen i gamle dage. For var der ikke plads til hele artiklen på siden, kunne typografen og senere layouteren bare skære af fra i slutningen af artiklen, uden at risikere at der var nogle vigtige detaljer for nyheden, der gik tabt.
En underrubrik er en fremhævet tekst, der oftest står som det første afsnit i teksten. Rigtigt formuleret skal den kunne stå alene, så folk kan nøjes med at læse underrubrikken for at får nyheden eller de vigtigste pointer og konklusioner fra resten af den tekst, der står på siden.
Giv dem guldet med det samme
Folk hader at læse for meget tekst på nettet. I stedet skimmer de teksten for at se, om den indeholder noget af værdi for dem. Det gør de ikke fordi de er dovne eller dårlige læsere, men fordi der findes så meget tekst og så mange informationer på nettet, at folk er blevet mere kræsne med, hvad de bruger tid på at læse.
Det nytter ikke at forsøge at lokke folk til at læse mere end højst nødvendigt. De falder ikke for de tricks, der virker i trykte medier. De hårdtslående fakta er, at 80 % falder fra, allerede når de har læst din overskrift og yderligere 10 % falder fra, når de har læst det første afsnit. Kun 10 % begynder at skimme resten af teksten!
Derfor kan du lige så godt gøre det vigtigste mest tydeligt på siden og placere det først for, så du er sikker på, at de opdager det. Det er lige præcis, hvad du kan med en underrubrik!
Hvordan skriver du en god underrubrik
En god underrubrik skal kunne stå alene. Så der er kun plads til det vigtigste! Så skriv konklusionen på din artikel, opsummer de vigtigste pointer og det, som folk som minimum skal kunne huske fra siden. Lok ikke med uddybende detaljer, de kan finde i teksten – men afslut gerne manchetten med et Call to Action, der får dem til at læse videre (eller i det mindste skimme resten af artiklen).
Oftest får underrubrikken også folk til at læse videre. For virker nyheden, konklusionen eller de pointer, du præsenterer i underrubrikken overraskende på folk, vil de oftest begynde at skimme artiklen efter dine ”mellemregninger”. Så sørg for at “mellemregningerne” er nemme at finde ved at fremhæve dem i sidens mellemrubrikker (H2’ere).
Det kan også være, at underrubrikken vækker folks følelser. Det får dem oftest også til at læse videre, fordi de bliver interesseret i historien bag. Igen er det vigtigt, at du så fremhæver den som en eller flere mellemrubrikker i artiklen.
Men indeholder underrubrikken kun almindeligheder, skal du ikke regne med, at de tænker på at læse videre. Så kend din målgruppe og fremhæv de pointer og konklusioner fra resten af sidens tekst, som du på forhånd ved, vil vække deres interesse.
Problemløsninger, frygt eller grådighed er også gode temaer for manchetten. Kan du give dem løsningen på deres problemer direkte i underrubrikken, vil de dø for at få detaljerne. Kan du tale til deres frygt, vil de skynde sig at se, om det gælder for dem. Taler du til deres grådighed, vil de læse videre for at se, hvordan de scorer gevinsten.
Sådan kan du bruge underrubrikken eller manchetten til at indfange og fastholde de besøgende. Og øge chancerne for at de læser videre
Google elsker gode og præcise svar
Giver din underrubrik svaret på et problem eller en definition på et begreb, som folk oftest søger efter, kan du være så heldig, at Google snupper din manchet og placerer den direkte i søgeresultaterne – med behørigt link til din egen side. Det er et tegn på din sides autoritet inden for det pågældende emne, der ikke kan betales for penge.
Men selv om det ikke er din manchet, de viser i søgeresultaterne, får siden et plus i Googles algoritmer for at give et hurtigt svar på det, folk har søgt om. Det kræver dog, at overskriften og manchetten er udformet som et svar på den søgning, en bruger ville skrive i søgefeltet på Google. Jo bedre og mere præcist du kan ramme den, jo bedre placeringer får din side på det pågældende spørgsmål/søgeord.
Fremhæv underrubrikken med fed tekst
Google indekserer ikke din manchet-tekst korrekt, hvis du bruger et H‑tag til at fremhæve den med. Brug fed skrift – alt andet giver problemer. Der findes ikke en særlig HTML-kode til manchetten og de plugins der tilføjer en manchet til din WordPress-side bruger oftest H2. Så undlad at bruge dem.
Vil du hellere have os til at skrive dine tekster til nettet? Så klik på Kontakt os-knappen herunder. Så kontakter vi dig, og får en snak om, hvordan vi kommer i gang med at skabe tekster, der rent faktisk giver dig salg og synlighed på nettet.
Hent den gratis
tjekliste med masser af viden, inspiration og idéer til at få flere salg online!
Med baggrund i erfaringerne fra titusindvis af landingssider opbygget af mere end 700 StoryBrand-certificerede guider over hele verden har vi skabt en tjekliste, der finder alle de svage punkter ved både forsiden og de vigtigste landingssider på dit firmas hjemmeside. Det er dem, som koster dig salget.
Test og optimér hver eneste af dine vigtigste sider på hjemmesiden ved at:
- Gennemgå tjeklisten over de 7 kritiske punkter, som de fleste misser
- Regne den pågældende sides score ud og se, hvordan den klarer testen
- Bruge de idéer og den inspiration, du får undervejs, til at forbedre konverteringen
Så kan du hurtigt få øget salget og skabt en bedre oplevelse for de besøgende!