Sådan skriver du underrubrikker
… der indfanger dine læsere og får dem til at læse resten af teksten på siden som viljeløse zombier.
Underrubrikken er den tekst, som står fremhævet med fed lige under overskriften i trykte aviser og på de fleste online nyhedsmedier. Den opsummerer nyheden, så du får det vigtigste med, selvom du kun læser overskriften og underrubrikken.
Men desværre anvender de færreste almindelige hjemmesider underrubrikker.
Det er en skam.
Derfor skal du bruge underrubrikker
Bruger du underrubrikken som en salgstale for sidens indhold, forbedrer du chancen for, at de besøgende går i gang med at læse den. Derved holder du dem længere på siden
Det giver et plus i karakterbogen hos Google RankBrain. Det er den kunstige intelligens, som Google bruger til at vurdere, om din tekst er relevant for den søgning, du gerne vil ranke på. Kommer folk hurtigt tilbage fra din side, virker den ikke relevant for søgningen.
Derfor skal du sørge for at gøre underrubrikken nem at få øje på.
F.eks. ved at fremhæve den med fed eller en større skrifttype end brødteksten samt placere den lige under overskriften. Det øger chancerne for, at folk læser den for at få mere at vide om teksten eller få uddybet overskriften.
Derfor må underrubrikken heller ikke være for lang. For så virker den for besværlig at få hul på.
Hvordan skriver du en god underrubrik?
En god underrubrik skal tre ting:
- Fortælle, hvorfor teksten er relevant for dem at læse
- Belyse, hvilken værdi læseren får ud af at læse teksten
- Kalde læseren til handling, så de læser brødteksten
Bygger du underrubrikken efter den skabelon, kommer den til at virke som en salgstale for resten af din tekst – og øger ved sin blotte tilstedeværelse chancerne for, at folk går i gang med at læse den.
Sådan tilpasser du underrubrikken til kunderejsen
Den nemmeste måde at gøre en tekst relevant på er ved at tilbyde folk en løsning på et problem, de går og slås med.
Det er typisk det, som får folk til at søge efter noget på Google – og derfor tit det første skridt på en kunderejse, som kan ende med at give dig et salg.
Til den type tekster skal underrubrikken:
- Starte med at introducere det problem, læseren har søgt efter – det gør teksten relevant at læse.
- Love dem en nem og enkel løsning på problemet – det fortæller, hvilken værdi teksten giver.
- Kalde læseren til handling ved at slå på, hvor godt det bliver, eller hvad læseren så kan, når de har læst teksten.
Senere på kunderejsen søger folk typisk på nogen af de indvendinger, som de har mod at købe det, du sælger.
Til den type tekster skal underrubrikken:
- Starte med at introducere bekymringen eller indvendingen – det gør teksten relevant at læse.
- Fortælle, hvorfor det er forkert og love en uddybning i brødteksten – det giver værdien.
- Kalde læseren til handling ved at slå på, hvordan det du sælger, i stedet er en stor fordel på netop det punkt, de bruger som en indvending.
Brug underrubrikken, vind læseren, og stå stærkere hos Google
På den måde kan du hele tiden tilpasse underrubrikken til det sted på kunderejsen, hvor læseren befinder sig.
Så længe underrubrikken fortæller relevansen, giver værdien og kalder læseren til handling, vil det øge chancerne for, at folk rent faktisk går i gang med at læse resten af teksten på siden.
Selvom folk kun læser underrubrikken, efter de har læst overskriften, fremstår din side stadig mere relevant i Google RankBrains øjne end de sider, hvor folk klikker væk igen, så snart de har læst overskriften.
Altså har du meget større chance for at få et plus i karakterbogen hos Google RankBrain med end uden en underrubrik.
Så hvad venter du på?
Og hvis du vil have hjælp til at knække koden til dine underrubrikker, er det bare at klikke her:
PS: Generelt bør underrubrikken ikke være på mere end 40–50 ord – og gerne kortere. Det gør den lettere og mere indbydende at læse. Så spiller overskriften på nogle af de elementer, der normalt indgår i underrubrikken, kan du undlade dem og dermed spare ord i underrubrikken.
Lidt ligesom jeg har gjort det i denne artikel.