Jo! Vil vil gerne læse tekster på nettet!
Alle statistikker og praktiske erfaringer fra alverdens bloggere synes at ramme en tyk pæl igennem forestillingen om, at vi ikke gider læse noget på nettet. For når indholdet er godt og gennembearbejdet, og siden og teksten er sat flot og inspirerende op, har vi ingen problemer med at læse artikler på flere tusinde ords længde. Læs mere om undersøgelsen, der bekræfter det og få tips til, hvordan du forbedrer dine lange tekster.
Jeg ved efterhånden ikke, hvor mange gange jeg har læst eller hørt eksperterne sige, at vi ikke orker at læse tekst på nettet. Alligevel stiger antallet af ord på internettets sider med eksplosiv fart.
Hidtil har Googles algoritmer fået skyld for det. Men en nylig udgivet rapport fra Orbit Media* fastslår, at de bloggere og firmaer, som skriver længere og mere gennemarbejdede indlæg på deres blogs, også oplever større interesse for, og får bedre udbytte ud af deres lange blogposter.
Det beviser om noget, at den gamle formodning om, at vi ikke byder os om at læse på nettet, overhovedet ikke holder stik længere.
Samtidig har den teknologiske udvikling inden for computerskærme for længst givet os flimmerfri skærme. Og kvaliteten og tydeligheden af teksten på skærmen er i dag oppe på niveau med trykte bøger og langt forbi printerudskrifter i opløsning og læsbarhed. Så at læse på nettet, er slet ikke den samme udfordring, som det var engang.
Bloggere bruger mere tid på at skrive længere tekster
I Orbit Medias undersøgelse har de spurgt 1177 amerikanske bloggere om deres erfaringer. Undersøgelsen har været kørt hvert år siden 2014 og tendensen er klar. Bloggere i dag bruger væsentlig længere tid på at udvikle deres tekster, og skriver væsentligt flere ord end for 4 år siden.
Tager vi et gennemsnit, bruger en typisk blogger omkring 3 timer og 20 minutter på en blogpost, som gennemsnitlig ligger på 1142 ord. Det er en forøgelse i tidsforbruget på 39 % og i ordantallet på 41 % over de 4 år, undersøgelsen har kørt. Samtidig synes antallet af bloggere, der bruger mere end 6 timer på en enkelt blogpost og som skriver blogindlæg på fra 2000 ord og opefter at være steget kraftigt.
Dem som sætter sig bedre ind i det emne, de skriver om, og arbejder mere med deres tekster, får også et øget afkast ud af den større grundighed.
Længere og bedre gennemarbejdede artikler giver bedre resultater
Væksten i tidsforbrug og antallet af ord i hver blogpost hænger naturligvis sammen. Men hvad der er virkelig interessant, er, at 49 % af bloggerne mener, at det øgede tidsforbrug har gjort en forskel i deres posters gennemslagskraft.
Hvad der er endnu mere interessant, er, at de bloggere som rapporterer om den største stigning i effekten af deres blogposter, er dem som skriver blogindlæg på over 2000 ord! Det betyder naturligvis ikke, at du automatisk får bedre resultater af at skrive flere ord – nej, resultatet her skal holdes op imod det faktum, at bloggerne bruger mere tid på at skrive posterne.
Så de bloggere, som sætter sig bedre ind i det emne, de skriver om, og arbejder mere med deres tekster, får også et øget afkast ud af den større grundighed.
Det hjælper at nedbryde tekstmuren
Det beviser, at folk rent faktisk læser de længere blogposter, og ergo ikke er bange for at læse noget på nettet. Det betyder dog ikke, at de læser hvert evigt eneste ord.
For de bloggere der skriver længere tekster og gør mere ud af forarbejdet, bruger oftest også mere tid på at
- at finde flere billeder eller skabe illustrationer, der understøtter pointerne
- optage egne eller finde relevante videoer, der forklarer artiklens pointer
- optage podcasts eller indtale artiklen, så den kan høres i stedet for at læses
- opdele teksten i lettere konsumérbare enheder som f.eks. punktopstillinger
Det er et klokkeklart bevis på, at det styrker chancerne for, at folk læser eller på anden måde konsumerer indholdet på dine sider, hvis du bryder tekstmuren ned. Noget vi også har set en effekt af hos de af vores kunder, hvor vi har arbejdet målrettet med at bryde tekstmuren ned på deres sider.
Audio booster effekten
Det særligt overraskende i Orbit Medias undersøgelse er, at de bloggere som bruger audio i deres blogposter, synes at opnå de bedste resultater med deres indhold.
Det er det eneste i undersøgelsen, som synes at tale for, at vi ikke skulle være glade for at læse på nettet. Men omvendt giver det os mulighed for at konsumere indholdet på tidspunkter, hvor vi ikke har mulighed for at læse. F.eks. når vi kører til og fra arbejde.
Orbit Medias blogger-undersøgelse dokumenterer, at det hjælper at bryde tekstmuren ned på dine websider.
Har Google en del af skylden?
Jeg har selv flere gange nævnt Google* som en væsentlig årsag til, at teksterne på nettet bliver længere og længere. For dels anvender Google ordantallet i deres søgealgoritmer og dels kræver det flere ord, at etablere en stærk, semantisk kontekst i dit indhold. Sidstnævnte kan Google bruge til at vurdere tekstens faglighed og kvalitet på, ligesom de bedre kan finde ud af, hvilke søgehensigter siden skal vises i søgeresultaterne for.
Derfor kræver det i dag flere ord på siderne, at komme til tops i søgeresultaterne. Og da folk typisk kun klikker på de første 3–4 søgeresultater, vil det naturligvis betyde, at du får flere besøgende på dine sider, hvis du skriver flere ord på siden (fordi du så har en større chance for at komme til tops i søgeresultaterne). Det må nødvendigvis mærkes som et bedre resultat.
Men hvis vi ikke orkede at læse den store bunke tekst, der er på siderne i de øverste søgeresultater, ville vi jo straks gå tilbage til Google igen og prøve et andet søgeresultat. Det ville få sidens bounce-rate til at stige, hvilket ville resultere i, at Googles algoritmer hurtigt ville sende de teksttunge sider nedad i søgeresultaterne.
Da det ikke sker, er det endnu en indikation på, at vi rent faktisk ikke har noget problem med at læse – eller i det mindste skimme – tekst på nettet.
Vi vil gerne læse på nettet
Så stop nu med at hævde, at vi ikke orker at læse tekst på nettet. Gør i stedet noget for at planlægge og præsentere teksten, så den bliver mere indbydende at læse. Det øger både den tid, folk tilbringer på de enkelte sider og chancerne for, at du får succes med din content marketing.
Det kan vi hjælpe dig med. Klik på Kontakt os-knappen, og lad os tage en snak om, hvordan vi får flere til at læse teksten på jeres sider på nettet.
Derfor reagerer kunderne ikke på din online marketing!
Får du ikke nok ud af din online markedsføring? Eller salg og henvendelser nok fra jeres hjemmeside, jeres email-kampagner, eller jeres tilstedeværelse på de sociale medier.
Så er du ikke alene!
I denne e‑bog får du:
- de 6 mest almindelige grunde til, at kunderne ikke reagerer
- opskriften på, hvordan du skaber en kunderejse, der virker
Så hold op med at kaste penge efter markedsføringskampagner, der forvirrer kunderne, og ikke giver dig nogle salg!
Hent e‑bogen her, og lær hvordan du skaber en kunderejse med klare budskaber, dine kunder kan forstå, og som får dem til at reagere!