Skab flere veje til dit indhold med forskellige content marketing kanaler
Det kræver planlægning og koordination.
Godt indhold vil altid tiltrække links
Mange tror at content marketing kun går ud på at producere godt indhold, der kan ranke for de søgeord, de gerne vil findes på. Så skal der nok komme links fra alle mulige andre steder, i takt med at folk opdager det gode indhold. For godt indhold vil altid tiltrække links.
Men i vores dages voldsomme informationsstrøm, er det langt fra nok. For hvert evig eneste emne, der kan tjenes penge på eller skabes trafik på, sidder der allerede andre konkurrenter og producerer relevant og godt indhold. Gør du ikke noget målrettet for at promovere dig indhold, er der derfor stor risiko for, at dit gode indhold ender med at drukne mellem alt det andet gode indhold, der kan findes på nettet om netop dit emne.
Skal du øge chancerne for, at folk finder dit indhold, skal du ud og gøre opmærksom på det. Et par delinger på Facebook og andre sociale medier, er ikke nok! Det skal kort sagt markedsføres der, hvor der er nogen, der er interesseret i det emne, indholdet omhandler.
Men det kræver naturligvis, at du kan finde de steder på nettet, hvor de folk holder til, der har interesse i jeres produkter. Det kan være diverse online medier, fora, grupper på sociale netværk og mange andre steder – men det kan også være fra jeres egen blog!
Går du struktureret frem, har du den største chance for at lykkes med at tiltrække interesserede besøgende. Men det kræver naturligvis, at du har en struktur at gå frem efter – og den får du i denne artikel her.
Find de kanaler der giver mening at bruge
Inden for content marketing taler man generelt om tre forskellige former for kanaler, der kan lede trafik til din hjemmeside.
Der er dem, du:
- gør dig fortjent til (earned) – link fra andre hjemmesider, delinger på sociale medier og presseomtale
- selv ejer (owned) – f.eks. jeres blog, hjemmeside og profilsider på sociale medier
- betaler for (paid) – f.eks. annoncer, affiliate link og promoverede poster
De betalte kanaler er naturligvis nogen, du betaler for at få links til dine sider på – enten i form af annoncer, et affiliate-program eller ved at købe redaktionel plads på siden på en eller anden måde.
De sider du selv ejer, betaler du oftest også for at få udviklet indhold til i form af skribenter, grafikere, videofolk og lignende. Samtidig skal siden hostes og sættes op.
De links du gør dig fortjent til, betaler du i princippet også for, ved at ofre tid, penge og ressourcer på at skabe indhold, der er så godt, at der er nogen, der vil linke til det.
Uanset hvordan du vender og drejer det, skal der finde en vis form for indholdsproduktion sted for at skabe links gennem hver af de tre kanaltyper. For at øge mulighederne for at kunne tjene den investering hjem, kræver det, at du på forhånd lægger en klar strategi, du kan gå målrettet frem efter, så du får udnyttet de forskellige kanaler mest optimalt til at promovere dit indhold eller de produkter, du ønsker at sælge.
Kan du styre de links, du har gjort dig fortjent til?
De bedste links set med Googles øjne er dem, der kommer af sig selv. Det er dem, du har gjort dig fortjent til, fordi du har produceret noget spændende og interessant indhold. Det giver sig selv, at du ikke kan styre den slags link. De kommer af sig selv.
Og så alligevel ikke. For oftest har dem, der linker fundet frem til din side, fordi de har læst om den enten via en post på et socialt medie eller ved at andre har nævnt siden et eller andet sted. Du kan altså godt gøre opmærksom på, at du har skabt en god side om et bestemt emne og så få et fortjent link ud af det.
Et andet eksempel: Nogle af de stærkeste links kommer fra mediernes hjemmesider. Et fortjent link til dit site fra f.eks. Berlingske, Ekstra Bladet, Børsen eller en anden kendt avis, tæller rigtigt godt i Googles vurdering af siden og skaber oftest masser af trafik fra dem, der læser artiklen.
Men du kan godt få avisen til at skrive en artikel, der peger hen på en specifik side på din hjemmeside ved at sende dem en pressemeddelelse. Derved får du – måske – gjort en journalist på avisen opmærksom på siden. Men journalister får flere hundrede pressemeddelelser hver dag. Så de er kræsne og kræver, at der er tale om en virkelig god historie og konkrete, navngivne personer, de kan referere til med navns nævnelse.
Journalister elsker nemlig at kunne referere til rigtige mennesker. Derved får de nogle konkrete personer, der udtaler sig, som de – groft sagt – kan ”gemme sig bag” og som optræder som et bevis for, at det her ikke bare er noget, journalisten har fundet på.
Der er et navn på en person, som du kan kontakte, hvis du er i tvivl om sandheden af artiklen. Det er derfor så mange artikler i aviserne er opbyggede som interviews eller har citater fra navngivne personer eller konkrete, navngivne online kilder.
Så det nytter ikke at sende en flad pressemeddelelse om, at du nu også forhandler forkromede mellemgasfordelere eller at Hans Hansen nu er blevet ansat som ny salgschef – den pølsevogn er simpelthen væltet for tit, til at der er nogen, der gider skrive om det mere.
En anden form for fortjent indhold er kundeanmeldelser på Trustpilot. Dem er der stadig mange almindelige forbrugere der stoler på, selv om det tyder mere og mere på, at du som webshop-ejer har en del muligheder for at fifle med dårlige anmeldelser hos netop Trustpilot. For jo bedre score du har på Trustpilot, sammenlignet med konkurrenterne, jo bedre ser din shop ud i forbrugernes øjne.
Der er flere former for ejet indhold
Har du en webshop – og nogle gange gælder det også for en almindelig hjemmeside – vil du oftest have to forskellige former for ejet indhold: Det der ligger på selve webshoppen – on-site indhold – og så det off-site indhold der ligger på under- og andre domæner, som f.eks. din blog og et andet online medie, der udgiver artikler om den slags produkter, I sælger på webshoppen.
On-site indholdet ligger på selve shoppen, for at give den vægt i Google-søgningerne. For skriver du produkt- og kategoritekster, som de fleste gør, vil du oftest ende med at få problemer med tyndt indhold i Googles optik.
Derfor er det en god ide at udgive indkøbs- og andre produktrelaterede guides med en masse tekst og andet indhold, der ligger direkte under de enkelte produktkategorier og linker tilbage til produktkategorien og eventuelt relevante produkter. Ved at se du din webshop mere som et online-medie end en butik, kan du dermed få givet shoppen mere vægt i søgeresultaterne for de vigtigste produktkategorier og produkter, som du gerne vil ranke højt for i Google.
Off-site indholdet ligger oftest på et subdomæne som ’/blog’ eller på et helt andet domæne, der fungerer som et selvstændigt onlinemedie, der så linker hjem til webshoppen – lidt ligesom et gammeldags kundemagasin som f.eks. Samvirke.
Off-site-tilgangen er den typiske måde at skabe indhold, der peger hjem på din webshop eller på relevante sider på din hjemmeside på. Linkene skabes fra relevante nyheder, artikler, guider, kundehistorier og hvad du nu ellers kan komme op med – og hvor tæt webshop/site og blog/online medie er knyttet sammen, afhænger helt af, hvor ”uafhængigt” du gerne vil gøre offsite-indholdet.
En anden form for eget offsite-indhold er gæsteindlæg hos bloggere. Her skriver du ganske vist under de forudsætninger, den enkelte blogger har givet dig, men du bestemmer stadig hvad der kommer til at stå og hvor på dit site, der linkes hen.
Derfor anser vi gæsteindlæg som eget offsite-indhold – og det gør Google også, hvis de kan se sammenhængen. Derfor vægter gæsteindlæg ikke så meget i deres algoritmer, som de gjorde engang.
Mange former for betalt indhold
Betalt indhold kræver naturligvis, at du har nogle penge, du kan kaste efter indholdet og nogle steder, du kan få det placeret. For her taler vi ikke splogs og andre former for backlinks af lav kvalitet. Vi taler links fra kvalitetssites, der har en god anseelse hos Google. Så undgår du at blive straffet for dårlig kvalitet på de links, der peger i retning af din side.
Betalt indhold kan f.eks. være promoverede poster eller sider på de sociale netværk eller links fra affiliate-sider, der omtaler dine produkter (og derfor får en vis procentdel af det salg, de besøgende der kommer herfra, genererer i din webshop). Begge dele kan generere en del relevant trafik, men giver ikke meget vægt i søgeresultaterne.
Men det kan også være artikler på større onlinemedier, hvor der følger redaktionel omtale med sammen med en annonceaftale. Det er faktisk muligt at få på forskellig måde – selv på respekterede sider, der har en høj troværdighed hos Google.
Således findes der flere dag- og ugeblade, hvor det er muligt at levere artikler til deres onlineudgaver med links hjem til din webshop eller andre af dine egne online-medier. Artiklerne skal naturligvis leve op til mediets journalistiske retningslinjer og hverken links eller der hvor der linkes til må virke for spammy eller kommercielt.
Artiklerne – der også kaldes for advertorials – indgår som oftest som en modydelse i forbindelse med en større annonceaftale eller kan købes direkte og alt efter den journalistiske kvalitet og artiklens fokus, vil de nogen gange blive markeret med et ”Sponseret”-mærke eller lignende.
Men gør du et godt og ærligt journalistisk arbejde kan det sagtens skabe relevant trafik til din hjemmeside eller webshop. Det vigtigste er bare, at du ikke gør teksten for salgsorienteret, men bruger de gode, ”gamle” content marketing dyder om relevant og informativt indhold for målgruppen.
Til gengæld skal du ikke regne med, at linkene giver link-juice til din webshop eller dit website, for de mest seriøse online-medier sætter no-follow på linkene, sådan som det forventes, at man gør, hvis man følger Googles retningslinjer til punkt og prikke. Men et hurtigt tjek på flere af de danske online-aviser og ‑ugeblade fortæller os, at det ikke er alle, der overholder de retningslinjer for betale links.
Tænk dine kampagner på tværs af dine content marketing kanaler
Når du skal planlægge dit indhold til de forskellige kampagner, er det vigtigt, at du ikke begynder at skyde med spredehagl. Tænk i kampagner der målrettet promoverer det vigtigste indhold eller de vigtigste produkter eller produktkategorier på tværs af de forskellige kanaler, du har til rådighed.
På den måde kan du forholdsvis hurtigt skabe større opmærksomhed om de budskaber eller produkter, der er vigtige for dig at få udbredt kendskab til – og komme ret bredt ud med dem, hvis du har nok af medier at trække på i de forskellige kanaler.
Det kan f.eks. ske gennem udsendelse af en pressemeddelelse med en god, journalistisk historie og en tydelig vinkel, der så med lidt helt kan komme på avisernes onlineudgiver – og igen med lidt held – med link hjem til jeres site eller webshop. Glem alt om at linke til en produktside i pressemeddelelsen. Journalister er ikke dumme. Link i stedet til en god, journalistisk bearbejdet guide eller andet informativt indhold.
Derved opstår der fortjente links – set med offentlighedens og Googles øjne.
Parallelt med det udgiver du måske en større guide – som kan være den, der linkes til fra pressemeddelelsen – på jeres blog, online magasin eller direkte på webshoppen eller firmahjemmesiden. Til guiden kan der så også skrives nogle blogindlæg og artikler om relaterede emner, der så kan fungere som interne links til guiden – og dermed udpege den som en vigtig side på jeres site overfor Google.
Dernæst kan I udgive poster på de sociale netværk, der linker til guiden eller siden, der skal promoveres – og promovere disse poster eller siden direkte via annoncer på de enkelte sociale netværk.
Er der tale om et produkt, kan det også sendes til test hos ledende bloggere og andre meningsdannere inden for jeres branche og har I en advertorial-aftale med et online-medie kan I ligeledes levere artikler med links hjem til guiden eller hvad der nu skal promoveres.
På den måde skaber I flere forskellige strømme af links til den enkelte side og kan nu begynde at måle på, hvor mange besøgende der kommer ind via de forskellige kanaler. Samtidig får siden der linkes til, mere vægt i søgeresultaterne og større bevågenhed i offentligheden, end et par delinger på de sociale netværk havde skaffet den.
Et stort maskineri at holde kørende
Skal du promovere indhold eller produkter på den måde, som vi har skitseret her, kan det meget nemt være et stort maskineri, du skal holde kørende. For til hver enkelt kampagne og til hvert enkelt medie i hver af jeres kanaler, skal der produceres unikt og relevant indhold, der kan linke tilbage til jeres side.
Det kræver løbende koordination, planlægning, eksekvering og et fokus, der kan være svært at holde, hvis I ikke har mulighed for at dedikere en ressource mere eller mindre fuldtids på opgaven. Har I først flere advertorial-aftaler, hvor der fast skal leveres indhold hver uge og en blog eller et andet online-medie, som I selv driver, bliver der hurtigt meget at holde styr på.
Derfor er det en god ide at lægge denne form for content marketing ud af huset.
Kunne du tænke dig at høre mere om mulighederne for målrettet udnyttelse af de forskellige content marketing kanaler til at markedsføre jeres virksomhed og dens produkter, så kontakt os allerede i dag og få et godt tilbud.
Kontakt os i dag og få skabt et større kendskab til din forretning!