Derfor skal du se din webshop som et online-magasin frem for en butik
Det kan afhjælpe typiske webshop-problemer som straf for tyndt indhold på siderne og duplicate content, lige som det effektivt kan sænke bounceraten på shoppens sider ved at tilbyde de besøgende flere relevante valg for deres videre færd i form af links til relevante guider og artikler. Samtidig giver det ekstra indhold på sitet, både de enkelte kategori- og produktsider mere vægt i Googles algoritmer.
Samtidig skaber det en bedre brugeroplevelse, der får din webshop til at fremstå mere troværdig og øger chancerne for, at folk kommer tilbage igen, netop fordi de føler, at de har fået en meget bedre oplevelse med din tilgang til både produkterne, du sælger, og det informerende indhold, du har på sitet.
Sådan implementeres magasinindholdet
Selve implementeringen af magasin-tilgangen er sådan set enkelt nok. Det er mere det mind-set, du skal se dine produkter, kategorier og det andet indhold du har på siden på, der kan være svært at ændre, hvis du har været vant til at drive en traditionel webshop.
Her er du vant til at fokusere på at lukke salget og typisk vil du være bange for, at alt det ekstra indhold vil få de besøgende til at overse muligheden for at købe produkterne. Det skyldes primært, at du kender dine produkter og mener, det er indlysende, hvorfor de skal købe dem af dig og hvad de enkelte produktegenskaber betyder for kunderne.
Men for en besøgende, der måske ikke er vant til at købe produkter inden for de produktkategorier, du handler med, vil de føle sig godt betjent. For ikke alene får de præsenteret konkrete produkter, men de får også relevant information om produkterne, de fordele de giver i deres hverdag.
Samtidig mindsker du kundernes behov for at søge information på f.eks. prissammenligningssites og affiliate-sites. Begge steder forsøger at score en procentdel af din omsætning ved at give kunderne de informationer, de normalt ikke kan finde på din webshop, hvis du kører den på den traditionelle måde.
Hvor ofte har du ikke hørt affiliate-folkene prise de dårlige produkttekster, der findes på de fleste webshops? Det jager jo kunderne lige i armene på dem.
Først implementerer du guider og artikler
Det første skridt i transformationen af din webshop til et online-magasin er, at implementere en række guider og artikler om de produktkategorier, du sælger i butikken. Det er indhold, der informerer og rådgiver om de enkelte produktkategorier – ikke tekster, der nødvendigvis sælger dem direkte!
Det kan være “Sådan vælger du…” artikler, der gennemgår forskellen mellem forskellige produktvarianter eller gode råd til, hvordan kunden vælger det rigtige produkt for dem inden for en bestemt kategori. Det kan også være artikler, der viser hvordan du kan anvende produktet til alternative formål eller giver tips og tricks til bestemte brugssituationer.
Listen over potentielle artikler og guider er uendelig. Har du svært ved at komme på noget at skrive om, kan du sikkert finde masser af inspiration på diverse af nettets mange onlinemagasiner og affiliate-sites, der gør lidt mere ud af det end gennemsnittet.
Du kan også med fordel finde inspiration i de long tail søgninger, der er inden for de produkterkategorier, du sælger eller den branche, du er i. De er vigtige at ranke på, fordi konkurrencen på dem oftest ikke er særlig høj. Samtidig giver long tail søgningerne et unikt indblik i, hvad folk er mest i tvivl om og søger svar på, inden de beslutter sig for at købe den slags produkter, du sælger. Hvor for ikke give dem de svar direkte i shoppen og sikre dig en større chance for, at de køber af dig?
Guiderne skal fokusere på de fordele, produkterne giver køberen i hverdagen.
De skal skrives, så læseren kan sætte sig ind i, hvordan det er at eje det pågældende produkt. Læseren skal på det nærmeste kunne se for sig, at de allerede har købt produktet og står og bruger det, når de læser din guide. Derved får du dem til at leve sig ind i en fremtidig situation, hvor de allerede har købt og bruger produktet. Det er et vigtigt mind-trick, der er med til at overbevise dem om, at produktet er det rigtige for dem.
Guiderne kan med fordel mikses af forskellige medietyper som f.eks. tekst, videoer, infografikker og andre indholdstyper, der er bedst egnet til at formidle den pågældende viden. Samtidig får alle besøgende mulighed for at få præsenteret informationen i guiderne på den måde, der passer bedst til dem.
Fra guiderne er det helt naturligt at linke tilbage til din shop. Men undgå fristelsen til at linke til konkrete produkter, hvis det er muligt. Prøv at holde linkene til produktkategorier. På den måde undgår du, at du får linket til produkter, der lige pludselig er udsolgt eller udgået. Det giver en dårlig kundeoplevelse. Selvfølgelig er det muligt, hvis du bare sørger for, at opdatere produktlinks i artikler og guider, så snart de udgår eller er midlertidig udsolgt. Men helt ærligt? Tror du selv, at du når det imellem alle de andre opgaver, du har som travl webshopejer?
Dernæst skriver du kategori- og produkttekster om
Så snart du har fået produceret guider og artikler til en produktkategori, kan du begynde at implementere link til dem i dine kategori- og produkttekster. Samtidig kan du skrive disse tekster om, så der kommer mere information om kategorierne og produkterne ind i dem. Derved øges mængden af tekst på siderne, så du undgår straf for tyndt indhold.
Kategoriteksterne kan således udvides med introduktion og links til de vigtigste underkategorier — samt links til guiderne. Ved at give de besøgende der ikke har bestemt sig for at købe endnu mulighed for at klikke sig videre fra kategoriteksterne til uddybende information, øger du chancen for, at folk bliver længere på sitet.
Produktteksterne kan du udvide med tips til produktet, samt skrive mere om de fordele, der er ved produktets egenskaber. Du kan læse mere om, hvordan du skriver bedre og mere sælgende produkttekster her. I produktteksterne har du naturligvis også mulighed for at linke ud til relevante guider, så du holder folk på siden, selv om det produkt de er landet på, ikke er det helt rigtige for dem.
Større vægt i søgeresultaterne på grund at mere indhold på siderne
Den store fordel ved at se din webshop som et online-magasin frem for en butik er, at du får væsentligt mere indhold på siderne og derved får givet både kategorier, produkter og hele sitet større vægt i Googles algoritmer.
Samtidig kan en rigtig placering af guiderne på sitet, give ekstra vægt til kategorierne og sitet generelt.
Traditionelt vil du sikkert placere guiderne på en tilhørende blog eller i en særlig guide-sektion. Men hvis det er muligt i det CMS, der driver din webshop, skal du rent URL-mæssigt placere dem i sitemappet under de enkelte kategorier, som guiderne hører til.
Da guiderne målt på antal ord oftest er ret store og der er flere links til dem fra kategoriteksten og produkter i den pågældende kategori, vil guidernes placering under kategorien helt naturligt give tynde til kategorien og fremstå som vigtige sider i sitemappet.
Det sidste er en fordel, fordi der så er større chance for, at Google vil vise dem frem for kategorien selv i de søgninger, folk foretager på den pågældende produktkategori tidlig i deres research for den pågældende type produkter. Det er på et tidspunkt, hvor de endnu ikke er klar til at købe, men hvor de med kyshånd tager imod alt den information, de kan få.
Her vil en god guide til produktkategorien give din webshop en stor stjerne hos de pågældende allerede tidligt i processen. Du kan læse mere om folks søgeintentioner i et blogindlæg, jeg tidligere har skrevet hos KH-Online.
Undgå høje bouncerater
Opbygger du en mere magasinagtig struktur på din webshop med guider og mere artikelprægede produkttekster, øger du chancerne for, at folk bliver længere på din webshop – også selv om de ikke er landet på det helt rigtige produkt eller i den rigtige produktkategori eller bare ikke er helt klar til at købe endnu.
Ved at tilbyde dem spændende alternativer til at gå tilbage til søgeresultaterne i form af en god guide om produktkategorien eller produktet, der besvarer de spørgsmål eller forbehold, de besøgende måtte have, øger du sandsynligheden for, at de køber hos dig. Samtidig holder du dem på siden, så du får lavere bouncerater set med Googles øjne.
Derved øger du din produktsides vægt i søgeresultaterne og kan stille og roligt kravle opad i søgeresultaterne og fastholde denne position lige så længe som konkurrenterne ikke bruger samme trick og tilbyder mere relevant indhold end dig.
Undgå straf for tyndt indhold
Du undgår også straf for tyndt indhold, fordi magasin- og artikeltilgangen helt automatisk skaber mere indhold på både dine kategori- og produktsider. For guiderne vil oftest bestå af en større mængde ord og medieelementer end der er tradition for på webshops..
På den måde lægger dine guider og andre artikler på sitet ekstra vægt i SEO-vægtskålen for sitet. Har du en stor andel af sider med masser af indhold (tekst), er Google samtidig mere overbærende med de få sider, du eventuelt har tilbage med tyndt indhold – f.eks. siden med din kontaktformular, kontaktoplysninger eller lignende.
Et online magasin giver kundeoplevelse med fokus på “Whats in it for me”
Det øgede indhold på kategori- og produktsiderne i shoppen giver som sagt de besøgende en meget bedre oplevelse af din shop. Kunderne føler sig godt betjent og føler samtidig, at der er fokus på deres behov og de udfordringer eller problemer, de søger at få løst frem for bare at prakke dem produkter på, sådan som de er vant til at det sker på andre webshops.
Fokuserer du dine kategori‑, produkt- og guidetekster på “Whats in it for me” set med kunden øjne, skiller du dig dermed ud fra hovedparten af alle andre webshops.
Bruger du samtidig nogle af de tips, vi tidligere har skrevet om her, når du skriver dine produkttekster, kommer du til at fremstå mere ærlig og reel overfor de besøgende.
Fasthold kunderne med relevant indhold
Samtidig sikrer det som allerede nævnt, at de bliver længere på siden. Du fastholder simpelthen de besøgende med relevant indhold om det produkt, de er på jagt efter.
Især de kunder, der ikke er helt klar til at købe fra dig endnu, vil du kunne holde på dit site, ved at love dem svarene på nogle af de spørgsmål de sider med. Det gør du i kategoriteksterne og giver dem så svarene i guiderne. Skriver du ankerteksterne spændende nok, må de simpelthen bare klikke videre for at få svarene!
Undgå duplicate content
Også som tidligere nævnt mindsker du risikoen markant for at “knaldet” for duplicate content af Google. Det er ellers nemt at blive knaldet for, hvis du har mange varianter af et bestemt produkt, der ikke kan sættes op som konfigurerbart produkt (altså hver der er tale om mere end bare en forskel i farve, størrelse eller lignende mellem de forskellige produktvarianter). Her kan det tit være en udfordring at få skrevet unikke produkttekster til hver enkelt produktvariant.
Ser du i stedet hver produktbeskrivelse mere som en artikel om produktet end en almindelig produkttekst, giver hver eneste produktvariant mulighed for at skrive en ny historie om produktet.
Start med at opstille en liste med produktegenskaber og de fordele, de giver, og læg så vægt på en eller to af fordelene i produktteksten til hver produktvariant og nævn de andre i en punktopstilling. Opstil eventuelt også en liste med forskellige tips, tricks og gode råd til produktet og brug dem på skift i produktteksterne sammen med fordelene.
Husk også at beskrive forskellen på den pågældende variant og de andre varianter af produktet. Hvor er det lige denne variant adskiller sig fra de andre og hvad betyder denne forskel for forbrugeren?
På den måde bliver det meget nemmere at skrive unikke produkttekster og du sikrer dig samtidig, at dine besøgende får noget nyt at vide eller i hvert fald en anderledens vinkel på produktet, hvis de kigger på flere forskellige varianter af det samme produkt. Det er den måde, jeg har kunne skrive så mange forskellige og unikke tekster om printerpatroner på.
Jo flere produktvarianter de besøgende ser på og læser om, jo bedre lærer de produktet at kende og dermed forbedres dine chancer for at konvertere dem til kunder væsentligt.
Prisen er stadig en vigtig parameter
Men selv om du har masser af god information, giver gode tips og tricks og tænker på kunderne før du tænker på din egen pengepung, så betyder prisen stadig meget.
Heldigvis ved vi dog fra en undersøgelse, som transportfirmaet Bring udførte i 2015, at 7 ud af 10 vægter gode produkttekster og gode produktbilleder højere end pris.
Men det betyder ikke, at du kan tillade dig at tage mere for varen end dine konkurrenter, fordi du har mere information og giver kunderne et bedre beslutningsgrundlag at købe varen på.
For de vil stadig konsultere nettets mange prissammenligningssites og se, hvordan du klarer dig. Viser det sig her, at du er meget dyrere end konkurrenterne, så vender de helt klart tommelfingeren nedad, uanset hvor meget de er blevet klogere på produkterne hos dig. Altså lider du samme skæbne som mange IRL-butikker gør i dag overfor netbutikkerne.
MEN ligger din pris på niveau med konkurrenternes, kan du slå konkurrenterne på at give de besøgende en bedre oplevelse. Så vil turen til prissammenligningssitene sikre, at dine potentielle kunder husker din webshops navn på listen. Samtidig understreger din prismæssige placering på linje med konkurrenterne bare, at din webshop er en god og reel butik at handle i. Du er kort sagt blevet deres gode og reelle ven!
Så derfor har du intet at tabe og alt at vinde ved at se på din webshop som et online-magasin frem for en almindelig butik.
Skal du have hjælp med transformationen, sidder vi naturligvis klar til at hjælpe! Giv os et ring, send en mail eller udfyld kontaktformularen herunder.