De 5 dødssynder, der giver dårlige tekster på nettet
Tekster på nettet kan være en pine at læse. Men hvad er årsagen til de dårlige tekster, og hvordan undgår du selv at få skabt den slags dårligt indhold? Vi gennemgår de 5 største dødssynder ved dårlige tekster lige her.Hør “5 dødssynder som giver dårlige tekster på nettet”
Tekst er som et par briller. Er de fedtede, kan du se, at du har dem på. Så når teksten giver problemer, nedsætter det både forståelsen af indholdet og troværdigheden af afsenderen. Det gælder ikke bare stave- og kommafejl. Også tekstens opbygning og formulering kan give alvorlige problemer.
Vi har analyseret en masse tekster på nettet og lister her de mest almindelige fejl – ja, vi kalder dem ligefrem dødssynder – som spænder ben i mange webtekster.
—01: Manglende rød tråd
Den røde tråd er det vigtigste element i enhver tekst. Det er det element i teksten, der fastholder og fører læseren gennem alt indholdet på siden. Det foregår ved, at den skaber en overbinding mellem sætningerne i hvert afsnit og mellem den afsluttende sætning i det ene afsnit og den første sætning i det næste afsnit.
Det kræver overblik over det emne, der skal skrives om, og at du har en plan for den tekst, som du er ved at skrive. Derved sikres det, at der ikke sker for mange og for uventede skift i retningen på teksten undervejs.
Hvilke slags ord du skal bruge for at skabe den røde tråd, og hvordan du undgår at klippe tråden over, kan du læse mere om i vores artikel om den røde tråd.
—02: Træden vande
Tekster som træder vande, er en pine at læse. Det er tekster, der bliver ved med at gentage sig selv eller genbruger de samme pointer og argumenter flere gange i løbet af teksten. Det virker som rent tidsspilde og kan nemt skabe så stor irritation hos den besøgende, at han eller hun hurtigt er forduftet videre til en konkurrerende hjemmeside.
Samtidig fortæller det læseren, at der ikke er ofret mange ressourcer på udviklingen af teksten, og at den næppe er blevet korrekturlæst eller redigeret af andre end den person, som selv har skrevet teksten.
Det fører meget naturligt til, at den besøgende begynder at spekulere over, hvorvidt den samme kvalitet gør sig gældende for de tjenester og produkter, det firma leverer, som står bag hjemmesiden.
—03: Generisk tekst
Generisk tekst er tekst og vendinger, der i princippet kan gælde for hvad som helst. Teksten indeholder så lidt kontekst, at det er umuligt at gennemskue, hvilket emne der er tale om.
Det skaber en slags hvid støj eller tomgangsnak, der i bedste fald bare fylder ord på siden og i værste fald gør teksten svær eller nærmest umulig at forstå – hvis der i det hele taget er så meget at forstå.
Netop fordi mange firmaer er bange for at blive for konkrete eller udtrykke holdninger, ender de oftest med at fylder deres hjemmeside med den slags tekst.
Det kunne f.eks. lyde sådan her:
“Vi er en unik virksomhed, der har et holistisk syn på, hvordan vi bedst beskytter virksomheders information. Gennem intelligente, digitale løsninger skaber vi ro i sindet.”
Det siger reelt set ingenting om, hvad firmaet foretager sig, eller hvilke tjenester eller produkter, de forsøger at sælge.
Netop fordi teksten ikke rigtig siger noget, ikke giver nogen mening eller præsenterer nogen som helst form for stillingtagen eller holdninger til noget som helst, bliver der intet, som den besøgende kan huske siden eller afsenderen bag teksten for. Så når teksten er intetsigende, bliver firmaet det også.
Skal teksten have gennemslagskraft og blive husket, skal den være relevant og specifik for den besøgende. Så øger det chancerne for, at både tekst og firma bliver husket. Det er dog kun to af de kvalitetsparametre, som gode tekster og godt content marketing-indhold skal opfylde. Hvilke andre parametre teksten skal opfylde, kan du læse i vores artikel om, hvordan du skaber godt content marketing-indhold.
—04: Marketing-floskler
En næsten lige så stor dødssynd som generiske tekster er brugen af marketingfloskler. Det er den type anprisninger, som alle bruger for at sælge deres produkter. F.eks. skarpe priser, innovativt design og udsagn som “vi sætter kunden i centrum” og lignende.
Det er sætninger og fraser, dine besøgende har læst så tit på andre hjemmesider, at de helt automatisk sorterer dem fra eller slet ikke bemærker dem – i bedste fald.
Du kan nemlig også risikere, at folk bliver direkte frastødt ved brugen af den slags anprisninger eller måske ligefrem føler sig udfordret af dem. “Ja, det kan da godt være, I synes, I har skarpe priser – men jeg ved, hvor jeg kan få den vare billigere …”, tænker den besøgende måske og går videre til konkurrentens bedre tilbud.
Så når folk i bedste fald ikke bemærker marketingfloskler og i værste fald farer lige over til jeres konkurrenter, hvorfor så overhovedet bruge dem på siden? Vi har skrevet en artikel om, hvad du meget hellere skulle bruge krudtet på i stedet.
—05: Sætte afsenderen før modtageren
Du kender dem sikkert godt. De der hjemmesider, hvor alle tekster starter med “Hos Pedersen og Svendsen sætter vi kunden i centrum…”, “Vores firma…”, “Petersen & Knudsen tilbyder…” eller “Firmaet Lauritzen & Co. har siden 1972…” og så videre. Altså tekster der altid starter med at nævne firmaet og dets kvaliteter før det, den besøgende er interesseret i at læse om.
Det ville svare til, at du kom ind i en forretning og ekspedienten indledte samtalen med “Velkommen til . Vi har 20 medarbejdere og har siden 1972 sat vores kunder i centrum”. Allerede dér har du sikkert regnet ud, at det sidste i hvert fald ikke er tilfældet. For så ville ekspedienten i stedet have spurgt: “Hvad kan jeg hjælpe med?”.
Fejlen er, at firmaet bag teksten har glemt, at det handler om kunderne og ikke firmaet. Så i stedet skal teksten starte på kundernes banehalvdel – sådan som ekspedienten jo også gør i en fysisk butik – og så derefter overbevise kunderne om, at firmaet har de løsninger, kunderne har brug for.
Det kræver et grundigt kendskab til målgruppen og de problemer, udfordringer, drømme og mål, som de har. På baggrund af dette kendskab kan du skabe en række relevante og interessante artikler, du kan tiltrække og fastholde nye kundeemner med.
I stedet for at tage udgangspunkt i jeres firma, starter artiklerne med at beskrive det behov, målgruppen har, og hvordan de får løst det. Først derefter – eller i forbindelse med løsningen – kan du så begynde at introducere jeres firma for dem.
Hvordan du skaber den fornødne indsigt og finder emnerne på de artikler, du skal bruge til at tiltrække og fastholde nye potentielle kunder med, har vi udgivet en gratis e‑bog om med alle de værktøjer, du har brug for. Få den gratis e‑bog lige her.
Vil du sikre dig mod, ikke at begå nogle af de 5 dødssynder i dine webtekster, så klik på Kontakt os-knappen her: