Danske webshops taber millioner på dårlige tekster
Danskerne handler på nettet som aldrig før. Alligevel afbrød 38 % af de handlede deres køb i 2016 på grund af usikkerhed om betingelserne, manglende produkt- og anden information, tekniske fejl eller manglende tillid til webshoppen. De mest tungtvejende grunde skyldes især dårlig tekst. For med bedre tekster på siderne, ville webshoppen fremstå både mere troværdig og tillidsvækkende for kunderne.
- Usikkerhed om betingelserne – 29 %
- Manglende produkt- eller serviceinformation – 24 %
- Tekniske problemer på websitet – 21 %
- Manglende tillid til websitet – 21 %
- Fejl på betalingsprocessen – 18 %
- Besværligt at indtaste personlige data – 18 %
- Webshoppen tilbød ikke den ønskede betalingsform – 12 %
- Yderligere sikkerhedsforanstaltninger – 7 %
- Produktet kunne ikke afhentes personligt – 6 %
- Usikkerhed om betingelserne
- Manglende produkt- eller serviceinformation
- Manglende tillid til websitet
- Klare og letforståelige handelsbetingelser
- Svar på alle deres spørgsmål om produkterne
- Klare svar på alle deres spørgsmål omkring købsproces, forsendelse, levering og reklamation
- Større tillid til websitet gennem klar information og let forståelig tekst.
Spares oftest væk eller købes for billigt
Mange webshopejere sparer oftest en beskrivende produkttekst helt væk, eller får den produceret så billigt, at det kan ses på kvaliteten i form af
- Manglende rød tråd
- Træden vande
- Brug af marketingfloskler
- Generisk tekst uden reelt indhold
- Manglende fokus på forbrugeren
- Skriftlige og grammatiske fejl
Disse sproglige dødssynder for tekster på nettet er med til at underminere webshoppens troværdighed. Det kvitterer kunderne for, ved at finde en online butik der har bedre tekst, og derved giver den besøgende mere ro i maven, når de skal vælge leverandør.
Gode tekster får de rigtige lamper til at blinke grønt hos kunderne
Netop når vi handler på nettet, betyder teksten alt. For det som står på siderne på webshoppen, bliver erfaringsmæssigt nærstuderet, når først kunderne har indsnævret feltet til de 2–3 billigste webshops på nettet, som sælger det produkt, de ønsker at købe.
Efterhånden som kunderne får læst produkttekst, handelsbetingelser og andre vigtige informationer om den enkelte webshop, udløses en række mentale triggere hos forbrugeren, der alt efter udfaldet, bestemmer om det bliver i den ene eller den anden webshop, produktet bliver købt.
Det gælder f.eks. faktorer som:
- Autoritet – hvor troværdige er de udtalelser, holdinger og påstande, webshoppen kommer med i deres tekster?
- Gensidighed – hvor stor forståelse for og indsigt i kunderne synes webshoppen at have?
- Tillid – hvor tillidsvækkende er deres handelsbetingelser og produkttekster?
- Gennemskuelighed – hvor let er det at gennemskue, hvad der sker, når der lægges noget i kurven eller når betalingen skal gennemføres?
I en fysisk butik ville vi vurdere disse faktorer i løbet af vores samtale med ekspedienten, samt vores oplevelse af selve den fysiske butik. Men på nettet har webshoppen kun teksten og det andet indhold på hjemmesiden til at overbevise den besøgende med.
Derfor er det ekstremt vigtigt, at teksten er i orden og giver en god brugeroplevelse. Det kræver tekster, der er udarbejdet af fagfolk med stor erfaring i at skrive tekster til nettet, der er både informative og sælgende.
Se din webshop som et magasin
Hos webtextshop har vi leveret tekster til mange webshops. De af vores webshop-kunder, hvor teksten har betydet allermest for salget, er dem, som har valgt at anse deres webshop som et magasin. Her giver f.eks. produktteksterne også tips og tricks til brugen af produkterne, og kommer med forslag til alternative anvendelser. Teksterne indeholder måske også ligefrem anvisninger på, hvordan du undgår at bruge produkterne forkert eller imødegår de mest hyppige indvendinger mod produktet.
Samtidig fungerer kategoriteksterne på webshoppen som en indkøbsguide til de enkelte kategorier, der giver overblik og fokus på, hvilke produktegenskaber du skal fokusere på, og hvad de betyder for dig, alt efter hvilket behov, du har som kunde.
Derfor reagerer kunderne ikke på din online marketing!
Får du ikke nok ud af din online markedsføring? Eller salg og henvendelser nok fra jeres hjemmeside, jeres email-kampagner, eller jeres tilstedeværelse på de sociale medier.
Så er du ikke alene!
I denne e‑bog får du:
- de 6 mest almindelige grunde til, at kunderne ikke reagerer
- opskriften på, hvordan du skaber en kunderejse, der virker
Så hold op med at kaste penge efter markedsføringskampagner, der forvirrer kunderne, og ikke giver dig nogle salg!
Hent e‑bogen her, og lær hvordan du skaber en kunderejse med klare budskaber, dine kunder kan forstå, og som får dem til at reagere!