SKRIV BEDRE TEKSTER ONLINE
Sådan skaber du den røde tråd i din tekst
Selvfølgelig må der heller ikke være for mange stave‑, komma- og grammatiske fejl i teksten. Det er også med til at gøre det vanskeligt at læse og kan virke endog meget meningsforstyrrende. Men selv om stavefejl med videre er en forhindring for læsningen, kan du for det meste godt få en forståelse af, hvad det er, teksten fortæller.
Mangler den røde tråd derimod, kan du ikke få opbygget en mental model for det, som teksten omhandler. I stedet føler du, at du får kastet løse brikker til et puslespil efter dig , du så selv skal sætte sammen bagefter.
Som en uendelig kæde af ord
Den røde tråd kan være svær at opdage, netop fordi du ikke opdager opbygningen af de gode tekster. Rent praktisk implementeres det ofte ved hjælp af overbindingsord (der oftest er biord) og ‑fraser som ”for”, ”endvidere”, ”på samme måde”, ”for eksempel” og lignende i starten af en sætning. Disse ord og vendinger peger bagud i teksten og fører meningen fra den forrige sætning over i den nye.
Men det er ikke nok! For bygger den forrige sætning ikke op til fortsættelsen i den næste sætning, bliver det lige præcis overbindingsordet i starten af den nye sætning, der klipper den røde tråd over.
Den røde tråd kan imidlertid også klippes over af et uventet skift midt i en sætning. Det sker oftest ved, at der refereres tilbage til noget tidligere i sætningen eller afsnittet, mens der samtidig fortælles videre derfra, hvor læseren befinder sig i teksten nu. Et lille eksempel:
Kræver overblik over emnet og planlægning af teksten
Den røde tråd kræver, at du har overblik over det emne, du skal skrive om. Kun ved at have det fornødne overblik, bliver du i stand til at planlægge din tekst, så der er et naturligt forløb i den. Tit hjælper det også at vælge en bestemt vinkel på teksten. Det giver dig oftest en skabelon eller rækkefølge, der kommer til at skabe forløbet i teksten.
Forløbet skal starte fra første sætning i brødteksten og slutte med den sidste sætning på siden. Det skal skabe en form for handling i teksten, der hele tiden leder folk videre. Samtidig hermed får teksten folk til at danne sig et indre billede – den mentale model – ved at give dem de fornødne brikker i puslespillet til det indre billede, så de kommer i en logisk rækkefølge.
Opdel teksten i logiske dele med mellemrubrikker
Men forløbet – den røde tråd – skal ikke alene binde over fra sætning til sætning. Der skal også være en logisk overbinding fra afsnit til afsnit og fra sektion til sektion i teksten.
Tekstens sektioner skabes ved hjælp af mellemrubrikker. De signalerer, at her kommer en ny portion af brikkerne til puslespillet – lidt ligesom når du tager hul på en ny pose klodser i samlevejledningen til en større LEGO-konstruktion.
Overbindingen skabes med de samme overbindingsord som mellem de enkelte sætninger i hvert afsnit eller ved at referere tilbage til det sted tidligere i teksten, som den nye sektion hænger sammen med. ”Som vi tidligere har været inde på… ”, ”På samme måde…” eller ”En anden vigtig parameter…” er nogle eksempler. Her signalerer det sidste eksempel, at der kommer en ny mening eller del, mens de andre fortæller læseren, at den nye sektion bygger videre på det, de lige kommer fra eller tidligere har læst om.
Så mellem sektionerne kan der godt være et vist spring eller et lille sving på tråden, om man vil. Men der skal ikke komme et fuldstændigt uventet skift – med mindre der er en rigtig god mening med det. Og det er oftest en effekt, der gør sig bedre i skønlitteratur end i saglige eller faktuelle tekster på nettet.
En pointe i hvert afsnit
Hver sektion udgøres af et eller flere afsnit. Afsnittene giver brikkerne til den del af den mentale model, der opbygges i den pågældende sektion.
Her er det vigtigt, at du har en og kun en pointe i hvert afsnit. Det gør det muligt at opbygge afsnittet som en miniudgave af den journalistiske trekant. Det første afsnit er overskriften, den næste giver de vigtigste detaljer, og resten af sætningerne i afsnittet giver den fornødne baggrundsviden.
Derved kommer der ingen pludselige udsving eller knæk på tråden, og samtidig skaber du en tekst, der er nem at skimme for den læser, der ikke orker at læse teksten helt ned i detaljen.
Opbygningen kan være svær at implementere helt slavisk. Især fordi teksten bliver alt for staccato-agtig at læse, hvis du går fuldstændig i overskriftsmode med den første sætning. Du skal stadig huske at binde over fra forrige afsnit for at gøre teksten læsevenlig. Ellers kunne du lige så godt have opsat hele teksten som en lang punktopstilling.
Det er også vigtigt, at afsnittenes indhold lever op til, hvad mellemrubrikken lover. Der skal ikke lige pludselig skiftes emne undervejs, som f.eks. i dette lille eksempel fra føromtalte tekst om kunstige pejse:
Hvad kræver en el-pejs?
Ganske enkelt kun en stikkontakt. XXX el-pejsen er desuden en slank model, der passer ind de fleste steder. Så hvad end du har en lille lejlighed eller en stor villa, der trænger til ekstra hygge, er XXX helt perfekt.
Den røde tråd er lidt ligesom en god stem‑ning. Det er ikke helt til at sætte en finger på, hvordan den er opstået.
Opskriften på den røde tråd
Den røde tråd er lidt ligesom en god stemning. Det er ikke helt til at sætte en finger på, hvordan den er opstået. Men tit kommer den nemmest, hvor du skriver om noget, du er godt inde i, har en mening om eller har fundet en rigtig god vinkel på.
Andre gange kræver det utallige gennemskrivninger og rykken rundt på ord, sætninger, afsnit eller hele sektioner. For selv om du har en plan fra starten, opdager du måske, at din argumentationsrækkefølge ikke holder vand, eller også opdager du, at der mangler noget, som du så er nødt til at fylde på undervejs.
Skal vi give en mere håndfast opskrift end det, vi allerede har forsøgt at beskrive i teksten, kunne den se sådan ud:
Skal vi finde den røde tråd sammen?
Synes du ikke rigtigt, jeres egne tekster spiller helt, eller synes du, det er svært at skrive dem? Så kontakt os, og lad os tage en snak om, hvordan vi får skabt den røde tråd i jeres tekster. Vi udvikler alle former for content marketing og skriver alt lige fra artikler over e‑bøger og til produkt- og kategoritekster til webshops.
Skal vi tage en snak? Så klik på Kontakt os-knappen herunder, give os et ring på 29 72 55 73 eller sende os en mail på info@yes-markting.dk.