Sådan finder du det indhold, der kan trække mere trafik!
Giv dit indhold vinger!
Når du først har brugt tid på at udvikle noget spændende content marketing indhold til jeres hjemmeside, skal det gerne trække så mange besøgende til siden som muligt. På den måde kan det tjene sig hjem og skabe kunder i forretningen.
Men selv om dit primære fokus meget naturligt ligger på at promovere det nyeste indhold, så har du masser af guld liggende, som allerede er produceret. Det har stadig relevans for jeres målgruppe.
For selv om det er gammelt nyt for dig, er der altid nogen, der ikke har hørt om det før, ligesom der måske er nye målgrupper, du kan introducere til indholdet ved at finde den rigtige vinkel på det.
Dit gamle indhold kan være guld værd og kan stadig trække masser af trafik til siden.
Det allerbedste er, at du allerede ved noget om, hvor interessant målgruppen finder indholdet i form af besøgstal, backlinks, og antallet af delinger på de sociale medier med videre. Det fortæller dig noget om, hvor stort genbrugspotentiale det pågældende indhold har.
Selvfølgelig klarer alt indholdet sig måske ikke lige godt. Men hvis indholdet lige fik et tweak i den rigtige retning, kunne det måske genanvendes til nye formål eller bruges over for nye målgrupper.
Men hvordan finder du ud af, hvilket indhold du kan genbruge uden ændringer, hvilket du skal optimere på, og hvornår det i det hele taget kan betale sig, at genbruge dit gamle content marketing indhold på hjemmesiden i nye kampagner?
Disse fire faktorer bestemmer, hvad du skal gøre med dit indhold
Når du skal afgøre, hvilket indhold du med fordel kan optimere og hvilken måde du kan optimere det på, skal du se på disse fire parametre:
- Antal besøgende til siden
- Konverteringsraten på siden
- Antal søgninger for sidens vigtigste søgeord
- Andel af besøgende fra de organiske søgeresultater
Tallene til ovenstående kan du få fra bl.a. Google Analytics og tjenester som Ahref, SEMrush og StoryBase. Alt efter hvor høj eller lav de fire parametre er, kan du vælge forskellige strategier for, hvordan du
- Opdaterer og tilpasser indholdet
- Søgemaskineoptimerer indholdet
- Håndterer den interne linkbuilding til og fra siden
- Deler indholdet på de sociale medier
- Annoncerer for indholdet
Det drejer sig om:
- Mange besøgende, høj konvertering, mange søgninger og høj trafik fra søgemaskinerne
- Mange besøgende, høj konvertering og få besøgende fra søgemaskinerne
- Mange besøgende, lav konvertering og mange besøgende fra de organiske søgeresultater
- Mange besøgene, lav konverteringer og få besøgende fra søgeresultaterne
- Få besøgende og høj konvertering
Hvad du skal foretage dig i hver af disse fem scenarier, ser vi nærmere på i resten af artiklen.
Mange besøgende + mange konverteringer
+ stor trafikmængde fra søgeresultaterne
= Dørmmesiden
Mange besøgende, høj konvertering, mange søgninger og høj trafik fra søgemaskinerne
Dette er naturligvis drømmescenariet. Her er noget indhold, der allerede trækker masser af trafik, skaber masser af konverteringer og samtidig trækker mange besøgende fra søgninger på de søgeord, som siden ranker for.
Trafikmængden skyldes sikkert primært, at siden har gode placeringer i søgeresultaterne, samt eventuelt har en række gode backlinks fra andre online medier, som genererer masser af trafik til siden.
Opdatér indholdet regelmæssigt
Skal du fastholde sidens gode placeringer i søgeresultaterne, er det vigtigt, at du holder indholdet regelmæssigt opdateret . Derved giver du indholdet de bedste forudsætninger for at fastholde sin placering i søgeresultaterne.
For Google ved, at ingen gider læse gamle informationer. Derfor kigger de også på, hvor nyt indholdet på siden er, når de skal indplacere det i søgeresultaterne. Så er din side ikke blevet opdateret i længere tid, og den nærmeste konkurrent lige under din side i søgeresultaterne er, risikerer du, at konkurrenten overtager din sides placering.
Hvor tit en side skal opdateres, afhænger naturligvis af udviklingen inden for det område, som indholdet omhandler. Sker der tit noget nyt inden for området, skal det naturligvis opdateres oftere, end hvis der ikke gør.
Men vær varsom med at foretage for store og radikale ændringer på indholdet. Det kan sende siden nedad i søgeresultaterne. Hold dig til at opdatere faktuelle informationer og tilskriv eventuel ny viden, som er kommet frem siden sidste opdatering af indholdet.
Ingen grund til at ofre mange kræfter på SEO
En side som allerede er godt placeret i søgemaskinerne, behøver du ikke give så meget opmærksomhed på SEO-fronten. Hold øje med eventuelle fluktueringer i placeringerne med en rank tracker som f.eks. AccuRanker, samt sidens backlinks, ankertekstprofil, og andet der kan have uheldig indflydelse på sidens placering.
Sker der pludselige udsving i sidens placering i negativ retning, bør du reagere med det samme og forsøge at finde ud af, hvad der er årsagen. Det samme bør du gøre, hvis nogle af konkurrenternes sider længere nede i søgeresultaterne pludselig tager et tigerspring fremad. Hellere reagere i tide end når de først har overhalet dig.
En god side at lave intern linkbuilding til og fra
En side med mange besøgende er en god side at sende folk videre fra til andre sider på hjemmesiden. Så sørg for relevant intern linkbuilding til andre sider, og gør måske lidt ekstra ud af at promovere andre populære sider på denne side. Det øger chancerne for, at folk der kommer ind på siden, fortsætter til andre sider, så du kan holde dem længere på hjemmesiden.
Samtidig er populære sider — der tilmed også konverterer godt — også gode at linke til og promovere på de andre sider på hjemmesiden. For med mange besøgende og et stort antal søgninger på sidens emne, vil det være en side, som mange af dem der besøger andre sider på jeres hjemmeside, også vil have interesse i at læse. Derved kan du også bruge den populære side til at sikre, at folk bliver længere på jeres hjemmeside.
Kør den jævnligt på de sociale medier
Med mange søgninger og mange besøgende er sidens emne evigt interessant for mange i jeres målgruppe. Derfor kan du med fordel promovere siden med nye opslag på de sociale medier med jævne mellemrum. For selv om det er en gammel artikel for dig, vil den på den måde hele tiden blive opdaget af nye læsere med interesse i emnet.
Prøv også, om du ikke kan finde forskellige vinkler til sidens indhold, så du hele tiden præsenterer indholdet på en ny måde. Det øger chancerne for at ramme folk, lige der hvor deres interesse for emnet ligger. Skulle en af disse vinkler give ekstra meget trafik og interesse for opslaget, kan du eventuelt overveje at udvikle en særlig side om denne vinkel på emnet.
Er det et forretningsorienteret emne, kan du også med fordel skrive en artikel på LinkedIn, der varmer godt op under målgruppen omkring en interessant vinkel på sidens emne. Over tid kan sådan en artikel drive rigtig meget relevant trafik til siden.
Annoncér for indholdet
Men en god placering i søgeresultaterne er der ikke den store grund til at annoncere for sidens indhold på Google AdWords. Til gengæld kan den være interessant at køre annoncer på Facebook og andre sociale medier for at udbrede artiklen til både hovedmålgruppen, og andre målgrupper der også kan have en interesse i emnet.
Til hver af disse skal der naturligvis udvikles særlige annoncer eller opslag, der giver en vinkel på emnet som er relevant for den pågældende målgruppe.
Siden er også ideel at starte retargeting-kampagner fra, fordi den trækker så mange nye besøgende til jeres hjemmeside. Derved kan du promovere andet relevant eller uddybende indhold overfor de besøgende, som allerede har læst denne side.
Er du smart, opretter du det som en hel række af annoncer, der hele tiden trækker folk tilbage til siden med nyt relevant indhold. Det er næsten lige så effektivt som en autoresponder, og kræver ikke, at folk skal tilmelde sig noget som helst.
Det er ikke helt forkert at mene, at denne side næsten er i hul — med mindre det er en long-tail, for så ligger golfbolden allerede solidt i hullet.
Mange besøgende, høj konvertering og få besøgende fra søgemaskinerne
Dette er et andet drømmescenarie. Mange besøgende og høj konvertering for et emne med relativ få besøgende fra søgeresultaterne betyder nemlig, at du har ramt helt rigtigt. Samtidig betyder det lave antal besøgende fra de organiske søgeresultater, at siden har et stort potentiale til at trække mange besøgende, hvis du bare få den til at ranke bedre.
Når de mange besøgende ikke kommer fra søgemaskinerne, er det også yderst relevant at finde ud af, hvor de besøgende så kommer fra. Måske ved du det allerede. Men under alle omstændigheder er det værd at dykke ned i.
For de pågældende kilder kan være yderst relevante at aktivere i andre tilfælde, når du har andet relevant indhold til dem. Så de kan også hjælpe med at trække trafik til jeres hjemmeside for dette indhold. Samtidig kan mediets målgruppe måske være interessant at annoncere over for – enten på online mediet eller på de sociale medier.
Opdatér indholdet for at holde det friskt
Med mange besøgende og høj konverteringsrate virker indholdet allerede. Så den eneste grund til at opdatere det, er for at holde indholdet friskt og give den nyeste viden på området. Sæt en reminder i din content-kalender for hver 3 til 6 måneder, alt efter hvor ofte der sker noget nyt inden for det pågældende emne.
Skab bedre placeringer i søgeresultaterne
Som allerede nævnt tyder et lavt antal besøgende fra de organiske søgeresultater, at det her indhold har et stort potentiale for at trække mange besøgende til siden, hvis du bare få det højere op i søgeresultaterne.
Jo flere søgninger der er på emnet, jo mere potentiale har siden for at generere trafik, når du har fået den til at ranke bedre.
Er det en long-tail søgning?
Med mindre det er en long-tail søgning, som siden allerede ranker helt i top for. Så er der ikke meget mere at gøre på SEO-fronten. Dog kan du intensivere arbejdet for at sørge for at fastholde den gode placering af de samme årsager, som vi allerede har været inde på i det første scenarie.
Long-tail søgninger er guld værd, netop fordi de oftest foretages af folk, der allerede ved en masse om emnet eller produktet, og derfor ved, hvad de vil have. Så alle de besøgende, som det her indhold kan trække, har en stor sandsynlighed for vil blive kunder på en eller anden led – og den høje konverteringsrate kunne indikere, at indholdet er særdeles potent til at skabe netop dette.
Har du opdateret meta descriptions?
Nogle gange skal der ikke så meget til, for at skaffe bedre placeringer i søgeresultaterne. F.eks. kan det være, at det ”bare” handler om at få indholdet til at tage sig bedre ud i søgeresultaterne, så flere klikker på det. Det får Google RankBrain til at øge sidens placering i søgeresultaterne.
For at få indholdet til at tage sig bedre ud i søgeresultaterne, skal du opdatere title, meta description og øvrige informationer om siden. Se det som en elevatortale for siden, som skal få folk til at klikke ind på den fra søgeresultaterne.
Skab mere trafik til siden med intern linkbuilding
En side med mange besøgende og høj konverteringsrate bør du forsøge at skabe så meget trafik til som muligt via intern linkbuilding på hjemmesiden. For det høje antal besøgende indikerer, at der er interesse for emnet, og den høje konverteringsrate viser, at indholdet virker og gør det, som det skal. Så sørg for intern linkbuilding til siden alle de steder fra på hjemmesiden, hvor det er relevant.
Det høje antal besøgende gør det også relevant at linke fra siden til andre sider på hjemmesiden. Derved kan du få endnu flere konverteringer ud af siden.
Kør det regelmæssigt på de sociale medier
Ligesom det første scenarie er dette indhold godt at promovere med jævne mellemrum på de sociale medier. Her kan antallet af søgninger på emnets søgeord give en indikation af, hvor relevant og hvor tit der bør udgives poster, der promoverer siden.
Også her kan det anbefales at finde forskellige vinkler på emnet til opslagene, eventuelt newsjacke aktuelle nyheder i branchen eller samfundet, eller hvad der nu måtte være relevant i jeres branche.
En god side at annoncere for
Men lav trafik fra søgeresultaterne er der som allerede nævnt enten talte om en long-tail søgning, eller også kunne placeringerne for sidens søgeord trænge til en forbedring i søgeresultaterne.
Er det sidste tilfældet, vil det være ideelt at oprette annoncer for siden i Google AdWords, ligesom siden også vil være ideel at oprette annoncer for til relevante målgrupper på de sociale medier.
Endelig vil siden også være god at medtage i en retargeting-kampagne, da det høje antal konverteringer på siden gør siden ekstra relevant at få flere besøg til.
På grund af den lave konvertering, er det her sikkert en side, du har blandede følelser over!
Mange besøgende, lav konvertering og mange besøgende fra de organiske søgeresultater
Det her er en af de mere ærgerlige sider at have på hjemmesiden. For selv om den tiltrækker mange besøgende fra både søgemaskiner og andre kanaler, så får indholdet ikke folk til at gøre det, som det var meningen. Altså er der noget galt med indholdet eller din forventning til, hvad indholdet er i stand til.
Opdatering af indholdet er nødvendigt
Det behøver ikke nødvendigvis at være indholdet på siden, der er noget galt med. Det kan lige så godt være den handling, du forventer folk tager, når de har læst indholdet.
Den handling du beder læserne op, skal nemlig stemme overens med det, som indholdet lover folk, eller hvor godt det klæder den besøgende på til at foretage handlingen. Forlanger du mere end indholdet kan bære, konverter det ikke bortset fra de mest varme og interesserede besøgende.
Det kan også være, at den manglende konvertering skyldes, at folk forlader siden via et af de interne eller eksterne links i teksten, før de får mulighed for at kunne konvertere. Her kan du med fordel tjekke Google Analytics og se, hvilke sider folk går videre til fra siden. Det kan give dig en ide om, hvorvidt de er smuttet via et link, der sidder i teksten før den formular eller andet element, du vil have læseren til at reagere på.
Det kan selvfølgelig også være indholdet, den er gal med. Her skal du dog tænke dig godt om, inden du ændrer for radikalt på indholdet. Ændrer du for meget, kan det få indflydelse på placeringen i søgeresultaterne og indholdets generelle appeal til målgruppen.
Vent med at gøre mere ved SEO-arbejdet på siden
Sidens nuværende placering i søgeresultaterne, samt forskellen mellem den nuværende trafik fra de organiske søgeresultater og antallet af søgninger på sidens søgeord, er en simpel indikation for sidens potentiale for generere mere trafik fra søgemaskinerne.
Med mange besøgende fra søgeresultaterne tyder meget på, at siden allerede har fået gode placeringer i søgeresultaterne. Men uanset potentialet og mulighederne for at komme højere op i søgeresultaterne, bør du vendte med dette arbejde, til du har opdateret indholdet på siden, så det konverterer bedre.
Først når det er på plads, bør du skrue op for SEO-arbejdet på siden igen.
Vent med linkbuildingen, sociale medier og annoncer
Af samme grund kan du også lige så godt vente med at inddrage siden mere i den interne linkbuilding, end den allerede er.
Vent også med at køre flere opslag på de sociale medier og lad være med at annoncere for sidens indhold. Begge dele vil ikke være til nogen nytte, så længe siden ikke konverterer ordentlig.
Er vejen øde og tom fra søgeresultaterne, kan du godt gå radikalt til værks
med opdateringen af indholdet.
Mange besøgende, lav konverteringer og få besøgende fra søgeresultaterne
Dette scenarie minder meget om ovenstående med den forskel, at det ikke er søgemaskinerne, men en eller flere andre hjemmesider, der leverer hovedparten af trafikken til siden.
Det kan betale sig at opdatere sidens indhold
Her er det vigtigt at se nærmere på, hvad der er årsagen til den store trafikmængde. Er det en betalt artikel som andre sider promoverer for jer eller en side med rigtig mange besøgende hver dag? Så bør du måske ikke lægge det store i det høje besøgstal.
Men er det en helt almindelig hjemmeside eller et online branche-magasin, som skriver om jer eller blot linker til siden. Så er der god grund til at studere både målgruppen og deres relation til indholdet nærmere. For måske kan det give dig en spændende ny vinkel på det emne, indholdet omhandler, eller en hel ny målgruppe du ikke have tænkt på.
Se også nærmere på hvor godt SEO-arbejdet på siden er, og find årsagen til, at siden ikke trækker mere trafik end den gør via de organiske søgeresultater. Tjek også om der er beslægtede søgeord, der er flere søgninger på, og som det derfor kunne betale sig at optimere indholdet imod.
Opdatér så indholdet i forhold til, hvad du kommer frem til ovenfor. Måske mangler teksten den sidste afpudsning i søgemaskineoptimeringen, eller også kan du med en gennemskrivning få den til at ranke på et søgeord med større søgevolumen på.
Under alle omstændigheder bør du vente med at udføre selve SEO-arbejdet, til du har fundet ud af, hvorfor siden ikke konverterer ordentligt. Det er din vigtigste opgave i dette scenarie. Brug nogle af de ideer og forslag, vi kom med i forrige scenarie.
Du kan roligt ændre på siden uden at tænke på, om dine ændringer får indflydelse på sidens nuværende placeringer i søgeresultaterne. For den lave trafik fra søgemaskinerne tyder på, at siden ikke ligger særlig godt placeret. Så det kan næsten kun blive bedre.
Vent med at promovere siden til den virker efter hensigten
Som allerede nævnt, behøver du ikke arbejde mere med SEO for siden, før den konverterer ordentligt. Og igesom med det forrige scenarie er der heller ingen ingen grund til poste indlæg på de sociale medier eller annoncere for siden, før konverteringsraten og antallet af besøgende fra søgemaskinerne vokser. Først da kan det betale sig at begynde at arbejde videre med promoveringen af siden.
En side med næsten ingen besøgende overhovedet, som konverterer godt, svarer til at have en limonadestand i ødemarken. De kunder som kommer derud, køber med garanti.
Få besøgende, høj konvertering og få besøgende fra søgeresultaterne
Her er der oftest tale om sider, der ligger godt placeret for en long-tail søgning. Hvor vidt det er tilfældet, kan du nemt finde ud af, ved at slå antallet af månedlige søgninger op i f.eks. StoryBase. Men det kan også være en side med dårlige placeringer i søgeresultaterne, hvilket sidens placering i søgeresultaterne sammenholdt med antal søgninger for sidens vigtigste søgeord også vil afsløre.
Uanset hvad der er tilfældet, ser det ud til at konverteringen virker. Det betyder, at du enten har en side, du giver dig meget hotte kundeleads, fordi der er tale om en long-tail søgning. Eller også har siden potentiale til at hente endnu flere besøgende og deraf følgende flere konverteringer hjem til jeres firma, når du har fået siden til at ranke bedre i søgeresultaterne.
En opdatering af indholdet afhænger af placeringen i søgeresultaterne
Er der tale om en side, der ranker godt for en long-tail søgning, skal du primært holde viden og informationer opdateret på siden. Til gengæld skal du være mere varsom med, hvor meget du ændrer på siden, så du ikke ødelægger dens gode placeringer for long-tail søgningen.
Men er der omvendt tale om en side, der ligger dårligt i søgemaskinerne, bør du gå mere drastisk til værks og optimere indholdet, så det giver mest mulig vægt til søgealgoritmerne. Det kan være ved at styrke den semantiske kontekst i indholdet eller fylde mere indhold på siden. Her skal du til gengæld være opmærksom på, ikke at få ødelagt det, der giver siden dens høje konverteringsrate.
Det gør SEO-arbejdet naturligvis også
På samme måde afhænger SEO-arbejdet af sidens placering i søgeresultaterne. Ligger du højt på en long-tail-søgning, skal du naturligvis arbejde for at komme helt til tops og gerne få siden vist som placering nummer 0 på Google.
Det sidste giver jeres hjemmeside større troværdighed, og gør den til et bedre valg end de efterfølgende placeringer. Men mængden af trafik fra sådan en informationsboks kan afhænge af, hvor meget af sidens indhold, Google vælger at vise i informationsboksen. Giver det et fyldestgørende svar på long-tail søgningen, skal du ikke forvente nær så mange besøgende, som hvis teksten har en mere teasende effek på læseren.
Er der omvendt tale om en side, der ligger dårligt i søgeresultaterne for søgninger med et stort antal søgninger hver måned, bør du gå all ind og få SEO-optimeret siden ordentligt.
En ideel side at promovere
Uanset sidens placering i søgeresultaterne, er den værd at promovere gennem både intern linkbuilding, regelmæssige opslag på de sociale medier og gennem annoncering. For sidens høje konverteringsrate betyder, at den kan generere mange nye leads til jeres firma, hvis du vel at mærke kan få de rigtige besøgende gennet hen til siden.
Få det forkromede overblik over alle de 5 forskellige scenarier
Ovenstående kan opsummeres i nedenstående tabel, som også er den, vi gennemgår i videoen øvest på siden. Vi du have tabellen og de øvrige slides fra videoen, kan du sende klikke på Kontakt os-knappen nedenfor og bede om dem. Så sender vi dig præsentationen til dig som en PDF-fil.
OBS: Nej, bare rolig . Du bliver IKKE tilmeldt vores nyhedsbrev!
Her får du det samlede overblik over, hvordan du kan optimere eller genbruge dit indhold.
Hent den gratis
tjekliste med masser af viden, inspiration og idéer til at få flere salg online!
Med baggrund i erfaringerne fra titusindvis af landingssider opbygget af mere end 700 StoryBrand-certificerede guider over hele verden har vi skabt en tjekliste, der finder alle de svage punkter ved både forsiden og de vigtigste landingssider på dit firmas hjemmeside. Det er dem, som koster dig salget.
Test og optimér hver eneste af dine vigtigste sider på hjemmesiden ved at:
- Gennemgå tjeklisten over de 7 kritiske punkter, som de fleste misser
- Regne den pågældende sides score ud og se, hvordan den klarer testen
- Bruge de idéer og den inspiration, du får undervejs, til at forbedre konverteringen
Så kan du hurtigt få øget salget og skabt en bedre oplevelse for de besøgende!