Hvad skal jeg skrive?
De bedste ideer ligger i Sendt post!
Er du løbet tør for ideer til firmaets blog? Så tag et kig i din og dine kollegaers mappe med Sendt post. Her gemmer sig ofte nogle rigtig gode svar på de spørgsmål og udfordringer, som jeres kunder står med. Det bedste er, at du tit har skrevet en stor del af teksten allerede. Det skal bare redigeres om til dit næste blogindlæg – og kan også genbruges til smarte mailskabeloner! Læs med og genfind guldet i Sendt post.
Hvor tit sidder du ikke, og besvarer de samme spørgsmål igen og igen i de mails, du sender til dine kunder? Oftest genopfinder du måske ligefrem svaret som en anden dyb tallerken. Eller skriver det på forskellige måder, alt efter de forhold, der gør sig gældende hos den enkelte kunde.
Du tænker næppe over det i hverdagen. Men faktisk har du med dine mange svar på alle mulige kundespørgsmål, allerede fået skrevet udkastet til adskillige blogartikler, der vil være guld værd på jeres firma-blog. Specielt til de kunder, der befinder sig i erkendelses- og overvejelsesfasen af deres kunderejse. De leder oftest efter svar på spørgsmål, der ligner dem, du får fra dine kunder og kundeemner.
Gå på opdagelse i Sendt post
Så når listen med sprøde emner til firmaets blog skal fyldes op, kan du med fordel gå på jagt i mappen med sendt post i din mail – og måske få dine kollegaer til at gøre det samme.
Gå systematisk din Sendt post-mappe igennem, og skriv de forskellige spørgsmål ned, som du har besvaret – og tæl også gerne op, hvor mange gange du har besvaret hvert enkelt spørgsmål. Antallet kan du senere bruge, når du skal prioritere, hvilke blogindlæg det kan betale sig at skrive først.
Kig så listen med spørgsmål igennem og find ud af:
- Anvender du det samme svar hver gang, eller er der forskellige tilgange? Det kan give ideer til forskellige blogindlæg om det samme emne. Link mellem de forskellige blogindlæg om det samme spørgsmål, og skab en stærk intern linkbuilding på din hjemmeside. Det holder folk længere på din side, og gavner jeres placering i søgeresultaterne for det pågældende spørgsmål.
- Hvilke forhold hos kunderne har betydning for, hvordan du besvarer spørgsmålet? Igen kan det give ideer til flere forskellige blogindlæg om det samme spørgsmål. Blogindlæg der bliver målrettet til de forskellige brancher, du har kunder indenfor – og som kan trække flere kunder til fra samme branche.
- Kunne nogle af kunderne være oplagte at få udtalelser fra eller få lov til at bruge som eksempel? Når dine kundeemner kommer hen i slutningen af overvejelses- og over i beslutningsfasen på deres kunderejse, begynder de at interessere sig for, hvilket udbytte jeres andre kunder har fået af deres samarbejde med jer. Her vil kundeudtalelser og konkrete eksempler være guld værd. Samtidig gør konkrete branche-relevante eksempler det oftest også nemmere for kundeemnerne i samme branche at se den fulde værdi af jeres produkter og ydelser.
Genbrug dine gamle mails som indhold
Når du har været alle dine mails igennem, kan du begynde at planlægge indholdet til de forskellige blogindlæg. Find de forskellige mails frem, der indeholder svar på det samme spørgsmål, og kopiér så dit svar fra mailen over i et nyt dokument for hver vinkel på svaret. Eller saml dem i et mind map-program, så du efterfølgende kan gruppere svarene i forskellige grupper, der kan blive til nye blogindlæg.
Strukturér nu artiklen med det indhold, du har fra dine mails, og fjern eventuelle firma- og personnavne og andre elementer, der kun har relevans for den pågældende mail.
Efter et par gennemskrivninger vil du have et virkeligt relevant blogindlæg klar til firmabloggen, som har potentiale til at tiltrække masser af nye kundeemner fra søgeresultaterne.
Men vent – der er mere endnu!
Byg mailskabeloner med dine svar
For når du fremover besvarer typiske spørgsmål fra kunder og kundeemner, kan du naturligvis vælge at sende dem et link til det pågældende indlæg i stedet. Så sparer du en masse tid på at skrive det samme svar for 117. gang.
Men! Det giver bare ikke dine kunder og kundeemner en særlig god oplevelse med jeres firma – ligesom de måske kommer til at føle sig dumme, fordi de ikke bare selv kunne Google sig frem til det svar. Og dem der har gjort det, bliver måske fornærmede, fordi du ikke havde øje for lige præcis deres særlige problemstilling, som de havde håbet på, at du og dit firma have kunne hjælpe dem med.
Så det er en dårlig ide!
I stedet kan du genbruge dit blogindlæg eller dele af det som skabelon til de mails, hvor du besvarer det pågældende emne. Så har du grundindholdet klar, og skal så ”bare” tilpasse teksten i mailen, så den svarer præcist på den enkelte kundes spørgsmål.
Mailskabeloner i Microsoft Outlook
I et mailprogram som Microsoft Outlook kan du gemme mails som mailskabeloner og hurtigt genbruge dem bare ved at indlæse dem i svarmailen.
Du kan også finde særlige frase-værktøjer til Outlook, hvor du kan gemme mailskabeloner og oftest brugte fraser. Herfra kan du indsætte dem fra en opgaverude i Send meddelelse-vinduet, mens du skriver mailen.
Mailskabeloner til Gmail
Tilsvarende kan du få forskellige skabelon- og fraseværktøjer til Gmail, f.eks. dette som fungerer som et plugin til Google Chrome. Ved hjælp af fraserne og skabelonerne kan du nemt komponere svarmails på kundernes oftest stillede spørgsmål.
Husk altid at personliggøre både skabelontekster og fraser, inden du sender mailen. Føler modtageren, at du bare har sendt dem et standardsvar, risikerer du, at de vælger dig og dit firma fra.
Så gør dig umage hver gang – også selv om du besvarer det samme spørgsmål for guderne vide hvilken gang.
Mailskabeloner og tekst-snippets med HubSpot
Anvender du et online marketing- og salgsværktøj som HubSpot, kan du opbygge mail-skabeloner, der automatisk indsætter modtagerens navn, firmanavn og andre relevante informationer fra kundeemnets emnekort i HubSpot CRM på de steder i mailen, hvor du har defineret det.
Du kan også på forhånd definere de steder i teksten, hvor du skal ind og tilpasse svaret, så det bliver mere personligt.
Endelig kan du opdele svaret i flere delelementer eller varianter og gemme dem som såkaldte tekst-snippets. Dem kan du bruge til hurtigt at komponere en svarmail, der passer præcist til det enkelte tilfælde.
Både skabeloner og snippets kan tilgås direkte fra HubSpots Gmail- og Outlook-integration, så du altid har dem lige ved hånden.
Skal vi hjælpe jer med mailskabeloner
og blogindlæg?
Uanset om du har brug for nye blogindlæg, eller kunne tænke dig at få effektiviseret din besvarelse af jeres oftest stillede spørgsmål pr. mail, kan vi hjælpe dig med at skabe det nødvendige indhold.
Vi kan også hjælpe dig med at strømline din online markedsføring og salgsproces med HubSpot, så du bliver endnu bedre til at konvertere besøgende på din hjemmeside til kunder.
Så kontakt os i dag ved klikke på Kontakt os-knappen herunder, sende en mail på info@yes-marketing.dk eller ringe på 29 72 55 73. Så kan vi tage en snak om, hvordan vi kan skabe bedre resultater for din forretning med indhold, der er værd at læse – både på nettet og i dine mails.