Hvis du gør som alle andre…
… skiller dit firma sig aldrig ud fra mængden! Det gør det svært for kunderne at huske netop dit firma frem for alle de andre i din branche. Så tag skridtet, skil dig ud, og vind kunderne for næsen af konkurrenterne. Læs her hvordan!
Vi hører det tit, når vi kommer med vores oplæg til tekster og online marketing-kampagner for nye kunder!
De formulerer det lidt forskelligt hver gang. Men essensen er, at de er bekymrede over, at de ikke kommer til at lyde som deres konkurrenter, kommer med de samme budskaber, og slår på de samme fordele og egenskaber. Og bruger de samme vendinger.
”For sådan gør vi altså i vores branche.”
Vil du huskes, eller…
Men netop fordi alle andre gør tingene på en bestemt måde, eller har det eller det stående på deres hjemmeside, er der stor risiko for, at du bare bliver endnu et firma i den store grå masse. For hvis du gør som alle andre, kommer du til at ligne dem så meget, at ingen kan huske, om det var dit firmas hjemmeside eller konkurrentens, de læste det på.
Så alene ved at turde skille jer ud fra resten af firmaerne i din branche med jeres egne budskaber og anderledes pointer, øger du chancen for, at folk husker dig. Det efterlader alle de konkurrenter, der lyder som hinanden, på ligegyldighedens ødemark og holder dit firma top of mind.
5 tips til at stikke ud fra mængden
For at dit firma kan skille sig ud fra mængden, skal du starte med at vælge nogle andre budskaber, finde nogle andre vinkler og i det hele taget skrive indholdet på din hjemmeside og din online markedføring på en anden måde end konkurrenterne.
Det betyder ikke, at du skal vende alting på hovedet, eller konsekvent optræde som ”Rasmus Modsat”. Nej, det behøver ikke være så radikalt.
For du kan faktisk gøre overraskende meget, bare ved at ændre en smule på den måde, jeres indhold er skrevet på. Særligt hvis du er faldet i en af de 5 typiske “fælder”, som tekst og indhold på alt for mange firmahjemmesider er havnet i.
1. Gør jeres budskaber nemmere at forstå
Hold op med at pakke tingene ind eller formulere det unødvendigt kompliceret. Skær ind til benet, og formidl jeres budskaber på en måde, så enhver kan forstå dem. Især dem, der ikke har noget kendskab til det, I laver. De kunne jo have brug for jer, uden at de vidste det!
Samtidig skal du huske på, at det stadig er vores krybdyrshjerne, der træffer alle beslutninger for os. Og selv om vores verden ser meget anderledes ud i dag, fokuserer krybdyrhjernen basalt set stadig på at afgøre, om alt hvad vi møder, enten er en fare, eller noget vi kan spise.
Derfor bryder den sig ikke om at skulle bruge for mange kræfter på at forstå ting, som ikke er vigtige for vores overlevelse. I den slags situationer vælger krybdyrhjernen altid den løsning, som den først kan forstå.
Så gør dine produkter og tjenester nemmere at forstå for krybdyrhjernen, end dine konkurrenter gør. Det giver dit firma et stort forspring, den dag kunderne skal beslutte sig for, hvem de skal købe hos.
Og gør det så meget lettere for dem at huske jer.
2: Lad være med at spille smart
Noget af det, som virkelig kan støje i en tekst, er de marketingfloskler, mange brancher mener, skal være en fast del af deres budskaber og salgstekster.
Men ”skarpe priser”, ”innovativt design” og så videre har vi hørt så tit, at vi slet ikke reagerer på disse vendinger mere. De er bare blevet endnu en grå bil på vejen.
Så i bedste fald gør marketingflosklerne ingen forskel. Eller også virker de som en rød klud for øjnene af de besøgende. Og så har de hurtigt forladt jeres hjemmeside igen.
3: Undgå at virke for avanceret
Mange firmaer har travlt med at gøre det de laver mere avanceret, end det er. For så må kunderne da kunne forstå, at de er meget dygtigere end konkurrenterne.
Men skriver du kun om noget, som kræver stor viden og indsigt i din branche, tror nye kunder jo, at det I tilbyder er alt for avanceret for dem. Og så skynder de sig videre til en af de konkurrenter, der skriver noget, de kan forstå.
4: Hold op med kun at tale om jer selv
På alt for mange hjemmesider skrives der op og ned af siderne om, hvad firmaet kan, hvem de er, og hvor længe de har været der.
Men det er kunderne ret beset ligeglade med. De har et problem, de skal have løst. Og derfor har de søgt efter nogen, der kan. Så skriver I ikke noget, der gør jer relevante for kunderne i den sammenhæng, er det nok ikke noget, I kan hjælpe dem med.
Så hold op med at tale om jer selv, som om det er jer, der er helten. Det er jeres kunder – eller rettere det de drømmer om at blive. Og det skal dit firma vise dem, at I kan hjælpe dem med.
5: Vær ikke bange for at jage folk væk
Der er også mange firmaer, der er bange for at skrive noget, som kan risikere at jage potentielle kunder væk. Derfor træder det, der står på deres hjemmeside, aldrig rigtigt i karakter. I stedet bliver det noget neutralt, fluffy og ofte floskelbehæftet snak, som du har glemt to minutter efter, du har læst det.
Men det vi bedst husker, er dem, som giver deres mening til kende, dem som har en holdning til det, de laver, og måske ligefrem kan komme med en klar plan for det, de kan hjælpe folk med.
Ja, det kan jage nogle enkelte væk, fordi de ikke er enige i tilgangen, holdningen eller planen. Men så er de måske heller ikke jeres ideelle kunde. Og det er da bedre, de selv springer fra, end at både I og de først opdager det, når I er gået i gang med at løse deres opgave.
Tænk også på alle de store brands i verden. Alle har en mening om f.eks. Apple. Google, Microsoft, Coca-Cola og så videre. Og langt fra alle er positive, vel? Men firmaerne bag lever jo fint alligevel, fordi der omvendt også er mange, der synes godt om dem.
Så hellere have en mening end at være meningsløs. Det er også med til at gøre jer nemmere at huske.
Tjek din hjemmeside – hvor meget skiller I jer egentlig ud i dag?
Prøv at give din hjemmeside en gennemlæsning, og hold øje med de 5 fælder ovenfor. Kan du genkende nogle af dem i jeres tekster?
Hvis “Ja!”, så skriv teksterne på siderne om efter de tips, du har læst ovenfor.
Så er det slut med at ligne alle de andre i branchen. Det øger kendskabet, og gør det nemmere for kunderne at huske jer, den dag folk får brug for dit firma, dets produkter eller tjenester.
Prøv det – måske bare på forsiden til at starte med – og se forskellen.
Og synes du, det er svært at lave om på de tekster, I allerede har på siden?
Så kan vi hjælpe!
Hent den gratis
tjekliste med masser af viden, inspiration og idéer til at få flere salg online!
Med baggrund i erfaringerne fra titusindvis af landingssider opbygget af mere end 700 StoryBrand-certificerede guider over hele verden har vi skabt en tjekliste, der finder alle de svage punkter ved både forsiden og de vigtigste landingssider på dit firmas hjemmeside. Det er dem, som koster dig salget.
Test og optimér hver eneste af dine vigtigste sider på hjemmesiden ved at:
- Gennemgå tjeklisten over de 7 kritiske punkter, som de fleste misser
- Regne den pågældende sides score ud og se, hvordan den klarer testen
- Bruge de idéer og den inspiration, du får undervejs, til at forbedre konverteringen
Så kan du hurtigt få øget salget og skabt en bedre oplevelse for de besøgende!