En kommunikationsplan, der rent faktisk virker!
Alt for mange virksomheder har svært ved at bryde gennem støjen på nettet med deres kommunikation. Derfor skifter de hele tiden taktik eller fokus, hvilket blot forvirrer målgruppen yderligere. Læs med, og få introduceret en 8‑punkts skabelon til din næste kommunikationsplan, som allerede har hjulpet tusinder af virksomheder med både deres interne og eksterne kommunikation.
Med en gennemtænkt og enkel 8‑punkters skabelon for din kommunikationsplan kan du nemt få skabt et klart budskab og en rød tråd i det, du har at sige. Det gælder både, når du skal kommunikere til medarbejderne internt, og når du skal kommunikere til kunder og andre interessenter uden for din virksomhed.
Hvorfor blive ved med at kaste spaghetti på vægen, når du nemt og hurtigt kan målrette og styre alle dine budskaber, kampagner og markedsføringstiltag med den enkle og ligetil 8‑punkters skabelon, som du kan læse mere om her?
Uklar kommunikation avler mere uklar kommunikation
Når du ikke får den reaktion på din kommunikation eller markedsføring, som du forventer, bliver du i tvivl om, hvorvidt din kommunikationsstrategi virker.
Derfor prøver du hele tiden noget nyt. Eller skifter fokusområde. Det er bare med til at forvirre din målgruppe endnu mere og får din virksomhed til at fremstå diffus og uden en klar målsætning.
Men uden et klart og let forståeligt budskab som er let at forstå, fanger dine interessenter aldrig det, du har på hjerte. For god kommunikation handler om at gøre det let for kunderne at lære dit budskab udenad! Og gentage det igen og igen, til det fiser ind.
Derfor koster fejlslagne kommunikations- og marketingplaner dig nemt både forståelse, troværdighed og i værste fald også omsætning og udvidelsesmuligheder for din virksomhed!
En enkelt 8‑punkters skabelon til din kommunikationsplan
Jeg ved, hvor svært det er at lægge en kommunikationsplan, der virker. Ja, faktisk har jeg prøvet en masse forskellige modeller. Både for de virksomheder jeg tidligere har været ansat i eller ejet. Og for de kunder, jeg gennem tiden har arbejdet for.
Men gennem vores tætte samarbejde med amerikanske StoryBrand har jeg lært en gennemtænkt og enkel skabelon til kommunikationsplaner, der består af 8 punkter. De er blevet brugt med succes i massevis af virksomheder verden over – lige fra store multinationale firmaer som Procter & Gamble og ned til små og mellemstore virksomheder, som dem vi har flest af herhjemme.
Skabelonen
Skabelonen består af disse 8 punkter:
1 — Den bærende ide – Det budskab som målgruppen skal huske eller løsningen på kampagnens problem.
5 — Guiden – Hvordan kan du hjælpe målgruppen (helten i historien) med at få løst det problem, som kampagnen handler om.
2 — Det spørgsmål, målgruppen skal stille sig selv – Det spørgsmål, som kampagnen skal give målgruppen svar på.
6 — Planen – Giv målgruppen en klar og enkel løsningsanvisning – helst aldrig på mere end 3 punkter, hvis det er muligt.
3 — Problemet – Det som kampagnen handler om, og som kampagnen giver jeres bud på en løsning af. Opdeles i både eksternt, internt og filosofisk problem.
7 — Call to action – Kald målgruppen til handling, og fortæl, hvad de skal gøre. Folk følger dig dér, hvor du leder dem hen!
4 — Det, som er på spil – Hvad risikerer målgruppen, hvis ikke de finder en løsning på problemet – og hvad vinder de, hvis de gør?
8 — Visualisér succes – Fortæl målgruppen, hvor lys og lykkelige deres hverdag kommer til at se ud, når først problemet er løst.
1 — Den bærende ide – Det budskab som målgruppen skal huske eller løsningen på kampagnens problem.
2 — Det spørgsmål, målgruppen skal stille sig selv – Det spørgsmål, som kampagnen skal give målgruppen svar på.
3 — Problemet – Det som kampagnen handler om, og som kampagnen giver jeres bud på en løsning af. Opdeles i både eksternt, internt og filosofisk problem.
4 — Det, som er på spil – Hvad risikerer målgruppen, hvis ikke de finder en løsning på problemet – og hvad vinder de, hvis de gør?
5 — Guiden – Hvordan kan du hjælpe målgruppen (helten i historien) med at få løst det problem, som kampagnen handler om.
6 — Planen – Giv målgruppen en klar og enkel løsningsanvisning – helst aldrig på mere end 3 punkter, hvis det er muligt.
7 — Call to action – Kald målgruppen til handling, og fortæl, hvad de skal gøre. Folk følger dig dér, hvor du leder dem hen!
8 — Visualisér succes – Fortæl målgruppen, hvor lys og lykkelige deres hverdag kommer til at se ud, når først problemet er løst.
Sådan bruger du skabelonen
Udfylder du hver af punkterne i skabelonen til din kommunikationsplan, får du en klar definition af alle de elementer, som din kampagne skal indeholde. Det gælder, uanset om den er intern, og f.eks. handler om en ny pensionsordning, eller ekstern, og f.eks. skal bruges i forbindelsen med markedsføringen af et nyt produkt.
Ved at sammensætte de enkelte punkter fra skabelonen på forskellig måde kan du nemt skabe en rød tråd og et stærkt budskab i alle de stykker indhold, der skal bruges i kommunikationskampagnen. Det gælder både indholdet til jeres hjemmeside, salgsbreve til kunderne, opslag på de sociale medier og eventuelle pressemeddelelser.
Lad os hjælpe med jeres kommunikationsplan
Vi du gerne have hjælp til at bruge skabelonen i praksis? Samt få sammensat alt indholdet til kampagnen på den rigtige måde?
Så kontakt os i dag, og aftal tid til et uforpligtende møde.
Så kan vi sammen lægge en kommunikationsplan, der sikrer jer større succes og mere gennemslagskraft med jeres næste kampagne.
Tænk, hvor lettere det hele bliver, når du nemt kan få den målgruppe i tale, som du henvender dig til – både internt og eksternt. Det sparer dig tid og skaber hurtigere mærkbare resultater af din kommunikation.
PS: Artiklen her er skrevet ud fra skabelonen til den kampagne, som denne artikel er en del af. Prøv selv, om du kan identificere de enkelte elementer i teksten.
Hent den gratis
tjekliste med masser af viden, inspiration og idéer til at få flere salg online!
Med baggrund i erfaringerne fra titusindvis af landingssider opbygget af mere end 700 StoryBrand-certificerede guider over hele verden har vi skabt en tjekliste, der finder alle de svage punkter ved både forsiden og de vigtigste landingssider på dit firmas hjemmeside. Det er dem, som koster dig salget.
Test og optimér hver eneste af dine vigtigste sider på hjemmesiden ved at:
- Gennemgå tjeklisten over de 7 kritiske punkter, som de fleste misser
- Regne den pågældende sides score ud og se, hvordan den klarer testen
- Bruge de idéer og den inspiration, du får undervejs, til at forbedre konverteringen
Så kan du hurtigt få øget salget og skabt en bedre oplevelse for de besøgende!