Du ender nemt med selv at skære dig på dine skarpe priser
Synes du, “skarpe priser”, “uovertruffen kvalitet”, “innovativt design” og andre marketingfloskler er et must i produkttekster og markedsføring, risikerer du, at de virker stik modsat på kunderne. I bedste fald sorterer folks indbyggede filter mod marketingsnak den slags smarte bemærkninger fra, og i værste fald driver flosklerne kunderne lige i armene på konkurrenterne. ”Ja, I siger nok, at I har skarpe priser, men jeg ved godt hvor langt nede på listen, I ligger på Pricerunner”. Derfor skal du passe på med at bruge marketingfloskler i dine tekster.
Sker det, kan jeg godt blive lidt teenageagtig obsternasig og udbryde et ”Skårt op med skarpe priser!” eller sådan noget. For hvis du skal tro, hvad du læser på nettet, har alle webshops ikke andet… Så pas på du ikke skærer dig, når du surfer på nettet!
Skarpe priser er noget alle har
Problemet med de skarpe priser og andre smarte catch phrases er jo netop, at alle bruger dem. Ifølge Google bruges frasen ”skarpe priser” over 658.000 gange på nettet. Det gør den til en floskel, ganske som ”innovativt design”, ”kvalitetsprodukter”, ”den bedste kundeoplevelse” og hvad det nu ellers er, de alle sammen skriver de har, de er, eller de stræber efter. De sidste er i det mindste mere ærlige.
I bedste fald sorterer kunderne det fra
Det største problem med den slags marketingsnak og smarte vendinger er, at de ikke betyder noget for kunderne. De flytter ikke noget og de får ikke kunderne til at vælge jer, frem for jeres konkurrenter med lige så skarpe priser og innovative produkter.
For som forbruger har vi et filter, der sorterer den slags floskler fra. Det gør dem til spildte ord (som vi opkræver betaling for), der ikke betyder noget. Så selv om det sikkert lyder smart, når man står bag den virtuelle disk og vil sælge sine varer, så er der altså aldrig nogle skarpe priser, innovative produkter eller nogen exceptionel kvalitet, der har fået folk til at købe noget som helst.
I værste fald jagter de kunderne over til konkurrenterne
Men der er også dem – som undertegnede f.eks. – der ser rødt, når de læser den slags marketingsnak. Vi får det lidt ligesom, når der kommer en og proklamerer, at han vil fortælle en rigtig sjov vittighed. Det bliver straks til en udfordring, som du i hvert fald nok selv skal bestemme, om du synes er rigtig – når du har hørt vittigheden.
På samme måde med de skarpe priser. For når alle har dem, må hovedparten af dem der siger det, jo rent faktisk lyve deres kunder lige op i ansigtet. Derfor er det rigtigt dumt at skrive det, for kunderne kan med et par klik nem tjekke op på sandhedsværdien, ved at slå vejen forbi PriceRunner eller nogle af de andre prissammenligningsportaler, der sammenligner priser inden for den pågældende branche. Så kan du stå og forsøge at forklare det sjove ved pointen i din vittighed, nok så meget du vil.
i stedet for at tale om jer selv!
Smarte floskler hjælper jer ikke højere op i søgeresultaterne
Så i bedste fald sorteres flosklerne fra og i værste fald reagerer kunderne negativt på dem og finder måske ligefrem et andet sted at handle, hvor de slipper for den slags øregas.
Samtidig hjælper den slags floskler jer heller ikke til bedre placeringer. Ifølge SEMrush har ”skarpe priser” en keyword diffriculty på 76,54%, hvilket gør det til et rimelig svært ord at ranke på. Så har I planer om at bruge ”skarpe priser” som en søgeterm, I vil kunne findes på, så bliver det lidt som at råbe i skoven.
Det handler om dem – ikke om jer
Endelig fortæller ”skarpe priser” og lignende heller ikke noget om jeres produkter, som kunden kan bruge til noget. Det fortæller dem allerhøjest, hvordan I ser på jer selv og jeres webshop. Det svarer lidt til at sidde på en første date med en, der sidder og rabler en masse selvfølgeligheder af sig, for at han eller hun kan tage sig så godt ud overfor dig som muligt. Det bliver du næppe scoret af.
Næ, skal I overbevise kunderne om, at de skal købe hos jer, skal I meget hellere skrive noget relevant for dem, der fortæller, at I forstår dem, frem for kun at snakke om jer selv. Den virker så vidt jeg husker også ret godt inden for dating.
Sørg i stedet for at få produktet til at fremstå som:
· Løsningen på kundens problemer
· Det de mangler, for at kunne opfylde deres drømme
· Det der kan beskytte dem mod det, som de frygter
Derved giver I kunderne en meget bedre brugeroplevelse end alle dem, der bare skriver at de har en skarp pris og så remser produktegenskaberne op. For hvad betyder produktegenskaber, hvis du ikke ved, hvad de indebærer. Nej, giv folk fordelene og overtal deres følelser. Så skal logikken nok finde de rigtige argumenter, der kan forsvare købet.
Samtidig giver I Google nogle flere ord at ranke på. Det kan få jer til at fremstå mere stærkt og unikt og måske tilmed sikre jer bedre placeringer på nogle af de longtail-søgninger, folk tit foretager i starten, når de er ved at finde frem til løsningen til et givet problem.
Produkttekster uden skarpe priser
Det er sådan vi tænker, når vi skriver produkttekster for vores kunder. Og at dømme efter de tilbagemeldinger vi får og de placeringer, vi kan se vores kunder får i søgeresultaterne, så virker det meget bedre end selv den skarpeste pris i skuffen.
Så kontakt os i dag og lad os tage en snak om, hvordan vi får udviklet nogle gode og relevante produkttekster, der rammer netop jeres kunder.