Gør kunderne til heltene:
Styrk salget i din email-marketing
Vil du øge salget i dine email-marketingkampagner, skal du give plads til kundernes gode historier om deres succes med dine produkter eller ydelser. Læs med her, og find ud af, hvorfor kundehistorier virker, og hvordan du gør.
Vi elsker at læse om andre, der har fået løst de problemer og udfordringer, som vi selv bakser med i hverdagen.
Hvordan gjorde de det? Hvad var udbyttet? Hvordan føltes det, endelig at have fundet løsningen? Og hvad gav det dem af nye muligheder?
Den slags historier har alle, der sælger produkter og tjenester masser af, hvis de tager sig tid til at indsamle dem. Også dig! De er guld værd, fordi de er relevante for alle de kundeemner, du har på din mailingliste. Samtidig er historierne levende beviser på, at dit produkt eller din tjeneste rent faktisk virker, og giver værdi.
Det giver længere mails
Skal historien give nogen værdi for læseren, kan det ikke undgås, at den bliver noget længere, end de der traditionelle tilbudsmail, du måske sender ud til din mailingliste i dag.
Derfor er du måske bange for, at den slags mails bliver alt for lange til, at folk læser dem. For du har sikkert også hørt, at ingen gider læse lange mails.
Det er noget sludder!
Så længe det der står, er relevant, og giver værdi for modtageren af e‑mailen, skal de nok læse videre. For har de selv det samme problem, giver det dem både inspiration og håb – og en ide til hvordan og hvor de kan finde en løsning henne.
Så de skal nok hænge i.
Har også effekt, selv om folk ikke køber nu
Det geniale er, at historien samtidig er en blåstempling af dine produkter eller ydelser – og dig som leverandør! Så selv om modtagerne måske ikke køber noget denne gang, har de fået et meget bedre billede af både dig og dine produkter – samt hvad de kan gøre for dem.
Det har stor værdi — både nu og på sigt.
For jo mere tillid modtagerne får til dig, og det du sælger, jo større chance er der for, at de køber. Det er mange bække små, der over tid ender med at overbevise dem.
Det nytter ikke at råbe det samme budskab hele tiden
En anden grund til at kundehistorier virker, er, at det er en helt anden snak, end hvis du bare bruger din email-markedsføring til at sende folk tilbud. Eller fylder hver enkelt mail med oplysninger og budskaber, de allerede har læst – eller nemt kan fine – på din hjemmeside.
Det svarer til at stå og råbe det samme ind i hovedet på folk hele tiden, hver gang de støder på dig – og håbe, at de så fatter pointen:
- KØB NU MIT PRODUKT!
- KØB SÅ FOR KATTEN DA NU MIT PRODUKT!
- VIL DU IKKE HAVE MIT PRODUKT NU?
- JEG HAR SAT DET NED! SÅ NU HAR DU INGEN UNDSKYLDNING FOR IKKE AT KØBE DET.
Jada – jada – jada!
Det ender med at gøre modtagerne irriterede, og resulterer oftest i, at de enten ikke åbner de mails, du sender, eller framelder sig din mailingliste – fordi dine mails ikke giver dem nogen værdi. Begge dele er med til at øge risikoen for, at din næste email-kampagne ender i de store mailtjenesters spamfilter, fordi der ikke er nok, der åbner dem – eller for mange, der framelder sig din liste, hver gang du sender mails ud.
Husk: Kunden er helten!
Når du bruger kundehistorier i din email-markedsføring, er det vigtigt, at du forstår, at det er kunden, der er helten. Det er ham eller hende, der har stået med problemet, og har truffet den rigtige beslutning: Blevet kunde hos dig eller dit firma – og det har de fået en masse godt og positivt ud af.
Altså et det kundens historie – gerne med billede af vedkommende og den hverdag, de bruger dit produkt eller din ydelse i – der skal fylde mest i mailen. Dit salgsbudskab skal allerhøjest være en lille parentes til sidst.
Derved er du samtidig med til at promovere og fortælle om den pågældende kunde til en målgruppe, der ligner kunden. For oftest er modtagerne på din mailingliste inden for samme eller tæt beslægtede brancher, fordi de står med de samme udfordringer eller problemstillinger, eller har den samme baggrund.
Det gør det pludselig interessant for andre at fortælle deres historie, fordi de får de velkendte 15 minutters berømmelse. Derved får du væsentlig nemmere ved at få flere af dine kunder til at stille op og fortælle deres historie om, hvad dine produkter eller ydelser har gjort for dem.
Sådan skriver du historien
Det vigtigste, når du skal fortælle kundens historie, er, at den ikke udvikler sig til en af de der floskelbehæftede testimonials, du kan læse på de fleste hjemmesider: ”Hans Hansens maskinsnedkeri er utroligt dygtige, og leverer nogle virkelig innovative produkter, der langt oversteg vores forventninger.”
Det er ikke den slags ”historier”, vi er ude efter.
I stedet er det rigtige historier om kunden, den udfordring han eller hun stod overfor, og hvordan de løste den med din tjeneste eller dit produkt. Uden at det kommer til at spille hovedrollen i historien.
Det handler altså ikke om produktet, tjenesten eller konkrete egenskaber. Det handler om kundens oplevelse af at stå med et frustrerende problem – og hvor fedt det føltes for dem at få det løst.
Så fokuser i stedet på den følelsesmæssige transformation for kunden, samt det udbytte, den gevinst eller den forandring, kunden fik ud af det.
Sørg også for, at kunden får nævnt de overraskende fordele eller ekstra gevinster, som de ikke havde forventet at få med. Samt – og det er nok egentlig allervigtigst – at få de indvendinger med, som kunden havde mod produktet eller tjenesten. Og hvordan de viste sig slet ikke at holde stik i virkeligheden.
Skrives i et fængende, levende og personligt sprog
Det hele skrives, så det lige så godt kunne være en artikel i et livsstilsmagasin, de havde læst. Men i et sprog, der personligt og nærværende overfor modtageren af mailen, uden at blive for useriøst og friskfyragtigt. For en mail skal virke personlig og skrevet direkte til læseren, for at den virker. Det skal ikke lyde som noget, der er beskrevet i en arms længde fra den, teksten henvender sig til.
Samtidig kræver det naturligvis, at du kan skrive en fængende og levende historie, der aldrig taber hverken den røde tråd eller formålet – at det er kunden, der er helten.
Derved få du en stærk historie, der er med til at overbevise alle de modtagere af dit nyhedsbrev, som sidder på hegnet, og overvejer at blive kunder hos jer. For det er jo folk, der ligner den kunde historien handler om. Og som står med de samme udfordringer.
Den svære kunst: Bind historien over i et salg
Når du først har fanget modtageren af din e‑mail ind med historien, og fået fortalt hvordan den eller den kunde fik løst sit problem med dit produkt eller din ydelse, kommer du til det punkt i mailen, der er sværest: At fastholde læseren og gøre overbindingen til dit salg lige så interessant og relevant for dem.
Den nemmeste overgang er den ligefremme. At hvis de vil opleve det samme for dem, kan de gøre lige som den kunde, de lige har læst om: Købe produktet eller ydelsen af dig!
Den overgang virker fint, hvis du forstår at gøre den naturlig og relevant. Ellers kan den nemt ende med at blive det kedelige antiklimaks til den gode historie, de lige har læst.
Heldigvis giver det sig oftest helt naturligt i situationen. Men træder du forkert, er det her, du nemt kan komme til at tabe alt den goodwill, du lige har bygget op med den gode historie.
Så far med lempe og tænk dig godt om!
Incitamentet — giv dem en grund til at reagere nu
Når du har bundet over fra din historie, skal du have dit salg kørt i stilling.
Her er det vigtigt, at du giver modtageren af din mail et incitament til at handle – og gøre nu!
For giver du ikke vedkommende en god grund til at slå til og købe med det samme, kan det være lige meget. Så gør din mail ikke nogen forskel. For den skaber ikke det salg, du ønsker, at den skal.
Får du ikke modtageren til at reagere nu – eller lige så snart, de lige har tænkt sig om en ekstra gang – er sandsynligheden uendelig lille for, at de gør det senere. Det skal være nu, mens de har gejsten, og den gode følelse i maven, som historien har givet dem.
Derfor er det vigtigt, at du har et stærkt incitament klar, nu hvor kunden er varm.
TIP: Drop rabatten og giv en bonus
Her underminerer mange deres produkters eller tjenesters værdi, ved at komme med et eller andet slagtilbud med en klækkelig rabat, der udløber inden for den nærmeste fremtid. For hvorfor skulle det have den værdi, som du tager for det normalt, når du kan sælge det til den pris, du forlanger for det nu?
Tricket her er i stedet at give en dem en bonus, som de ellers ikke har mulighed for at få fat i ellers. Eller som normalt koster dem noget.
Det vigtigste ved den bonus, du giver, er, at den har en reel værdi for kunden. At den er brugbar, gør noget ekstra, eller giver dem en uventet fordel, de ellers ikke ville have fået. Og har en naturlig forbindelse til det, du sælger, og gør det mere værd.
Så lad være med at spille “oplevelsesgavekort-tricket”, og give dem en f.eks. to biografbilletter oven i handlen, hvis de slår til inden midnat. Find et produkt, de ikke koster dig særlig meget, men giver kunden ekstra værdi, tilføjer en ny funktion eller en anden fordel for det produkt eller den ydelse, de har købt af dig.
Ja, selv et eksklusivt webinar med tips og tricks til produktet eller tjenesten til alle, der køber inden en bestemt dato, kan gøre udslaget.
Alt som skaber værdi for kunden, er bedre end en kontant rabat. Rent økonomisk kan det sagtens være, at det ender med at koste dig lige så meget, som hvis du havde giver en rabat. Men du har ikke fået devalueret værdien af dit produkt.
Ikke alle mails skal fortælle historier
Du kan sagtens have både en, to eller tre kundehistorier med i hver at dine email-kampagner. For du nøjes forhåbentlig ikke med, kun at sende en enkelt mail ud i hver af de kampagner, du kører.
Men det skal ikke være den eneste type mail, du sender modtagerne på din liste – og ikke alle dine mails behøver at sælge noget. For det kan også nemt ende med at få folk til at framelde sig dit nyhedsbrev.
I stedet bør du planlægge og variere dine email-kampagner, så nogle mails kan
- give modtagerne et brugbart tip elle trick, de kan bruge i deres hverdag
- promovere nyt indhold, der er udgivet på din eller dit firmas blog
- promovere relevant indhold, som andre har udgivet, hvor du omtales
- stille modtagerne spørgsmål, der får dem til at indse, de har brug for dig
- være konkurrencer, du bruger til at indhente viden om målgruppen med
Der er muligheder nok.
Skal vi hjælpe dig med at skabe historier til din email-markedsføring?
Vil du gerne have mere inspiration til, hvordan du kan bruge kundehistorier til at skabe mere salg med i din email-markedsføring? Eller en metode til at indsamle og en model at skrive historierne efter? Eller have os til at skrive dem?
Så kontakt os enten ved at sende en mail til info@yes-marketing.dk, ringe på 29 72 55 73 i vores åbningstid eller klikke på Kontakt os-knappen herunder og udfylde kontaktformularen. Så giver vi dig et uforpligtende tilbud på din opgave!
Derfor reagerer kunderne ikke på din online marketing!
Får du ikke nok ud af din online markedsføring? Eller salg og henvendelser nok fra jeres hjemmeside, jeres email-kampagner, eller jeres tilstedeværelse på de sociale medier.
Så er du ikke alene!
I denne e‑bog får du:
- de 6 mest almindelige grunde til, at kunderne ikke reagerer
- opskriften på, hvordan du skaber en kunderejse, der virker
Så hold op med at kaste penge efter markedsføringskampagner, der forvirrer kunderne, og ikke giver dig nogle salg!
Hent e‑bogen her, og lær hvordan du skaber en kunderejse med klare budskaber, dine kunder kan forstå, og som får dem til at reagere!